• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۲۲ - ۰۸:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تارتار در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: مربیان یاد گرفتند با اعتراض به منفعت برسند

وقتی اولویت با تیم ملی است چاره‌ای جز تمکین نداریم

نمایندگان ایران در آسیا نشان دادند سطح لیگ ایران بالاست

وقتی بحث ملی است نمی‌توانیم اعتراض کنیم. برای مربیان خیلی سخت است که تیم را در تعطیلات در حالت مسابقه نگه داریم. ولی چاره چیست؟ باید تمکین کنیم و اولویت را بدهیم به تیم ملی تا در این بخش آسیب نبینیم.

وقتی اولویت با تیم ملی است چاره‌ای جز تمکین نداریم

نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار: مهدی تارتار در اوایل فصل از اینکه به تیم پیکان پیوسته بود، پشیمان بود. ازاین‌رو در همان هفته‌های ابتدایی قصد جدایی داشت. اما به دلایلی در جای خود ابقا شد و حالا در شرایطی که چند هفته به پایان فصل باقی مانده، جایگاه تیم پیکان در میانه‌های جدول را تثبیت کرده است. تارتار همیشه جزء مربیان پیشرو بوده و امسال هم در فصلی که کسی فکر نمی‌کرد بتواند بقای خود را تثبیت کند چند هفته‌ای تا رده چهارم جدول هم صعود کرد. هفته‌های پرتنش و جار و جنجال‌های اخیر لیگ برتر باعث شد سراغ این مربی جوان برویم. در شرایطی که لیگ بازی‌های آشفته‌ای را پشت‌سر می‌گذارد صحبت‌های این مربی خالی از لطف نیست. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مهدی تارتار را در ادامه می‌خوانید.

به نظر می‌رسد با قرار گرفتن در میانه جدول اشباع شدید و به این جایگاه راضی هستید؟

در 5 هفته گذشته نتایج معمولی کسب کردیم ولی از نظر کیفی بازی به بازی بهتر شدیم و این برای ما امیدوارکننده است. البته انتقاد همیشه هست و برخی افراد غیرمنطقی صحبت می‌کنند ولی ما اهمیت نمی‌دهیم چون هرچه بگذرد بهتر می‌توانیم تفکرات خود را جا بیندازیم.

فکر می‌کردید تیمی را که در ابتدای فصل رها کرده بودید بتوانید در میانه‌های جدول نگه دارید؟

من چند روز به شروع لیگ مانده به این تیم آمدم. ازاین‌رو تیم را من نبستم. نمی‌گویم پیکان بازیکنان بدی داشت ولی نفراتی بودند که با سلیقه من جذب نشده و با تفکرات من آشنا نبودند. از طرفی فرصتی برای هماهنگی با آنها نداشتیم. خوشبختانه نیم‌فصل را بد تمام نکردیم و در ادامه بازیکنان به شناخت متقابل رسیدند و موفق شدیم با تکیه بر داشته‌ها از نفرات استفاده کنیم. خوشحالم که به‌مرور کیفیت تیم‌مان بهتر شد.

به نظر می‌رسد با قرار گرفتن در میان جدول خیال‌تان برای ادامه مسابقات راحت است؟

وقتی تیم وسط جدول قرار می‌گیرد ایجاد انگیزه برای بازیکنان خیلی سخت است. مدیریت باشگاه البته سعی کرد با درنظر گرفتن پاداش و جریمه به تیم انگیزه دهد. ما هم سعی می‌کنیم هر بازیکنی بهتر است به میدان بفرستیم و به این شکل برای‌شان انگیزه ایجاد می‌کنیم. قطعا رقبا برای امتیاز گرفتن به مصاف ما می‌آیند، درحالی‌که ما حاشیه امنیت داریم. بااین‌حال بی‌انگیزه نیستیم و در همه بازی‌ها با ارائه فوتبال زیبا به فکر کسب نتیجه خواهیم بود.

چرا همچون سایر تیم‌های لیگ برتری به برنامه مسابقات معترض نیستید؟

ما خودمان را به جای مسئولان سازمان لیگ می‌گذاریم. آنها چاره‌ای ندارند. وقتی بحث ملی پیش می‌آید باید اولویت‌ها درنظر گرفته شود. با توجه به جام‌جهانی اولویت اصلی فعلا با تیم ملی است. صعود به جام‌جهانی فواید زیادی برای فوتبال ما دارد. به همین دلیل اهمیت پیدا می‌کند. وقتی بحث ملی است نمی‌توانیم اعتراض کنیم. برای مربیان خیلی سخت است که تیم را در تعطیلات در حالت مسابقه نگه داریم. ولی چاره چیست؟ باید تمکین کنیم و اولویت را بدهیم به تیم ملی تا در این بخش آسیب نبینیم.

چندی قبل به‌دلیل اعتراض به داور محروم شدید. علت افزایش اعتراض مربیان به اتفاقات داخل زمین چیست؟

فقط نبود VAR در این اعتراض‌ها تاثیرگذار بوده است. من به همکارانم احترام می‌گذارم ولی برخی مربیان یاد گرفتند باید اعتراض کنند تا در مباحث داوری منفعت ببرند. از طرفی هر وقت با این قبیل مسائل برخورد جدی صورت نگیرد، هفته به هفته با ترفند‌های متفاوت بیشتر می‌شود. وقتی VAR نداریم تنها راه چاره برای کم شدن تنش‌ها و از بین رفتن حرمت‌ها فقط می‌تواند برخورد جدی باشد.

فکر نمی‌کنید باید با خاطیان برخورد جدی‌تری صورت گیرد؟

 امیدوارم مسئولان برخورد جدی کنند تا ما مربیان حد و حدود خود را بدانیم. اشتباهات داوری هم وجود دارد و ما باید صبور باشیم. البته من هم اخیرا آنقدر اشتباه‌هایم زیاد بود که محروم شدم ولی باید برای از بین بردن تنش‌ها VAR به کشور وارد شود. از مسئولان می‌خواهم در کنار برخورد با این مسائل به حضور VARدر ایران کمک کنند.

عملکرد مربیان جوان را در لیگ قهرمانان چطور دیدید؟

فکر می‌کنم قانون منع ورود مربیان خارجی که در نتیجه مشکلات اقتصادی اعمال شد خیلی چیزها را ثابت کرد. وقتی یحیی گل‌محمدی، رسول خطیبی، فرهاد مجیدی با این سن و سال کم و حتی جواد نکونام نشان دادند چیزی کمتر از مربیان خارجی و بنامی که کشورهای عربی به خدمت گرفتند، ندارند یعنی کار بزرگی کرده‌اند. این مسابقات یک درس بود برای ما که به مربیان داخلی اعتماد کنیم. فکر می‌کنید مربیان داخلی چیزی از برخی خارجی‌ها کم دارند؟ فوتبال روز دنیا هر شب از تلویزیون پخش می‌شود و مربی جوان این انگیزه را دارد که بارها یک فیلم را ببیند و دلیل قهرمانی یک تیم در یک کشور صاحب فوتبال یا در اروپا را کشف کند. این فوتبال روز دنیا به کشورهایی چون ما کمک کرده است. از آنها یاد گرفتیم و پخش این بازی‌ها جای تشکر دارد. سه تیمی که قاطعانه از گروه خود در لیگ قهرمانان صعود کردند در این هفته از مسابقات نتوانستند برنده شوند. دلیلش این است که تیم‌های مقابل‌شان خوب کار کردند. این نتایج نکته دارد. چطور تیم‌هایی که در آسیا صعود کردند در داخل و در اولین بازی به مشکل خوردند. این نشان می‌دهد هم کیفیت لیگ‌مان و هم کیفیت کار مربیان داخلی بالاست.

ولی با این قانون عملا ورود مربیانی که می‌توانستند فوتبال روز را به لیگ ما تزریق کنند، ممنوع شد که خیلی هم خوب نیست؟

 ما با مربیان خارجی مشکلی نداریم. اگر مربی خوب باشد و بیاید و از او چیز یاد بگیریم، استقبال هم می‌کنیم. همان‌طور که کسی نمی‌تواند از کی‌روش انتقاد کند، از هر مربی خوب دیگر هم نمی‌تواند. ولی برخی دوستان هر مربی‌ای را می‌خواهند می‌آورند، بار خود را می‌بندند و به‌دنبال زد و بند هستند. مشکل این است. امیدوارم با همه احترامی که برایشان قائلم، مربیان باکیفیتی به فوتبال ما بیایند. فعلا این قانون منع دست خیلی‌ها را کوتاه کرده است و امیدوارم این شرایط ادامه داشته باشد و به داخلی‌ها اعتماد شود.

برای بازی بعد با سایپا آماده‌اید؟

 بازی با سایپا سخت است، چراکه این تیم خطر سقوط را حس می‌کند و با همه توان بازی خواهد کرد. کلا به‌دلیل اینکه در میانه جدول قرار گرفتیم با تیم‌هایی بازی می‌کنیم که هم خطر سقوط را حس می‌کنند و هم برای قهرمانی می‌جنگند، درنتیجه کارمان خیلی سخت است و بازیکنان باید شرایط را درک کنند. بعد از بازی با تراکتور به بازیکنان متذکر شدم همه‌چیز تمام نشده و باید خود را برای بازی با سایپایی‌ آماده کنیم که در خطر سقوط است.

پیکان جایگاهش را حفظ می‌کند؟

 خداراشکر تیم ما به سر و شکل مطلوب رسیده و برای هیچ بازی‌ای نگرانی نداریم. می‌توانیم با شخصیتی که در تیم ما شکل گرفته در همه بازی‌ها پیروز شده و امتیاز بگیریم. با توجه به وضعیتی که تیم پیکان در فصل قبل داشت، جا انداختن این شخصیت در تیم کار سختی بود ولی با حمایت‌های مدیریت و کادرفنی تفکرات را عوض کردیم. ما تیم جوانی داریم و در هر بازی هفت، هشت بازیکن از آکادمی ما بازی می‌کنند که البته دستاورد خوبی است ولی کار را برای‌مان سخت می‌کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک