• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۲۰ - ۱۱:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

کلاب‌هاوس فضای غلبه شهرت بر محتواست

یکی از ویژگی‌های کلاب‌هاوس غلبه شهرت بر مسائلی از قبیل محتوا است؛ یکی از عواملی که باعث می‌شود افراد مشتاقانه وارد کلاب‌هاوس شوند یا در کلاب‌هاوس وارد اتاق‌های گفت‌وگو شوند، شهرت افرادی است که درحال سخنرانی هستند.

کلاب‌هاوس فضای غلبه شهرت بر محتواست

جمال اکبرزاده جهرمی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بررسی تمایز کلاب‌هاوس گفت: «این اپلیکیشن یک ابتکار جالب و غیرمعمول است. ما در حوزه علوم‌اجتماعی پیرامون چرخش تصویری مباحثی را مطرح می‌کنیم و معتقدیم جامعه معاصر مبتنی‌بر تصویر است، ضمن اینکه در تمام شئون زندگی‌مان نیز می‌شود تصویری شدن را دید؛ به‌طور مثال شما حتی به بهشت‌زهرا هم مراجعه کنید و قطعات جدید و قدیمی را باهم مقایسه کنید، اولین موردی که به چشم می‌آید، همین تصویری شدن فضا است؛ قطعات قدیمی پر از سنگ‌هایی است که فقط نوشته دارند، اما قطعات جدید اکثرا یک تصویر‌ نیز از فوت‌شدگان دارند. در توسعه پلتفرم‌ها نیز همین بوده است؛ در پلتفرم‌های قدیمی مثل ایمیل و بعد فیسبوک تا پلتفرم‌های به‌روزتر مثل تیک‌تاک و اینستاگرام می‌بینیم که بیشتر به‌سمت تصویری شدن پیش رفتند و امکاناتی که برای جذاب مخاطب اضافه می‌کنند نیز اکثرا مبتنی‌بر بصری شدن بوده است. اما اکنون یک پلتفرم جدید به‌وجود آمده که به ایده جدیدی توجه کرده که آن‌هم غلبه صدا به جذابیت‌های بصری بوده است و این را می‌شود به هوشمندی سرمایه‌داری مربوط دانست که هیچ ایده‌ای را برای جذب مخاطب رها نمی‌کند و از همه عرصه‌ها و امکانات بهره می‌برد.»

وی گفت: «شاید محوریت صدا برای کلاب‌هاوس مزیت بزرگی است، چراکه در پلتفرم‌هایی که به‌صورت تصویری فعال هستند، مخاطب مجبور است به‌نوعی تصویر خود را مهندسی کند و همیشه با محدودیت‌هایی مواجه است، اما در کلاب‌هاوس این‌گونه نیست و مخاطب آزادی بیشتری برای برقراری ارتباطات دارد؛ چراکه می‌توان در هر حالت و موقعیتی به این شبکه پیوست و به تعبیری جامعه نمایش شکل جدیدی به خود می‌گیرد و امکانات جدیدی این‌بار ازطریق صدا به کاربر ارائه می‌کند. البته غلبه صدا بر مباحث دیگر مثل تصویر یک بعد اجتماعی هم دارد، به‌طور مثال در جامعه آمریکا اکثر روسای جمهوری که محبوبیت دارند، از توان سخنوری بهتری برخوردار بودند، مثلا اوباما از توان سخنرانی خوبی برخوردار بود، این مورد در ایران نیز ازنظر تاریخی و سنتی هم اثبات شده است. اکثر روشنفکرهای معروف ایران نیز علاوه‌بر نوشتار، جنبه بسیار قوی‌تری در گفتار داشتند؛ به‌طور مثال دکتر شریعتی، آیت‌الله مطهری و از شخصیت‌های بعد انقلاب نیز ‌‌سروش، ملکیان و مراد فرهادپور علاوه‌بر عرصه نوشتار در گفتار و سخنوری هم پیشرو هستند، بنابراین ویژگی مطرح کلاب‌هاوس می‌تواند دلالت‌های سیاسی و تاریخی نیز داشته باشد.»

وی ادامه داد: «ویژگی دیگری که درمورد کلاب‌هاوس مطرح است به مبحث الگوریتم برمی‌گردد، در علم روز ارتباطات با الگوریتم به‌نوعی آمیخته شده است؛ چراکه بسیار استراتژیک است. شاید در ابتدا الگوریتم در پلتفرم‌ها یک موضوع فنی و تکنیکی به‌نظر برسد، اما درواقع یک تصمیم استراتژیک از سمت تیم سازنده یک اپلیکیشن است، چراکه تصمیم می‌گیرد کاربرانش چطور و بر چه مبنایی تحت تاثیر اپلیکیشن قرار بگیرند. البته این موضوع درحال حاضر نمودی در کلاب‌هاوس نداشته است، برخلاف توئیتر یا اینستاگرام که بسیار توانایی کار روی ذهن کاربران دارند، اما ممکن است در آینده هم محدود به تنظیم ترتیب اتاق‌ها در کلاب‌هاوس شود، ولی فعلا چنین ویژگی‌ای مطرح نیست.»

اکبرزاده در ادامه گفت: «یکی دیگر از ویژگی‌های کلاب‌هاوس را می‌توان نبود بات‌ها و ترول‌ها عنوان کرد. پلتفرم‌های دیگر مثل اینستاگرام، تلگرام یا حتی توئیتر مشکلاتی مثل اکانت فیک یا ترول‌ها را دارند، اما اگر نگوییم این مشکل در کلاب‌هاوس نیست، حداقل می‌توان گفت امکان ساخت اکانت فیک یا کارهایی از این قبیل بسیار سخت است، بنابراین در کلاب‌هاوس به‌صورت عینی‌تر در اختیار ما قرار می‌گیرد.»

وی گفت: «یکی از ویژگی‌های کلاب‌هاوس غلبه شهرت بر مسائلی از قبیل محتوا است؛ یکی از عواملی که باعث می‌شود افراد مشتاقانه وارد کلاب‌هاوس شوند یا در کلاب‌هاوس وارد اتاق‌های گفت‌وگو شوند، شهرت افرادی است که درحال سخنرانی هستند. البته شهرت درحال حاضر در کلاب‌هاوس بیشتر جنبه سیاسی پیداکرده، اما درمجموع اگر اتاق‌ها را بررسی کنید، در حالت عادی زمانی تعداد کاربران افزایش می‌یابد که کاربران معروف وارد اتاق و گفت‌وگو شوند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار