• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۱۹ - ۱۶:۰۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
محمدرضا گلرو مفرد:

حرف واقعی مردم را انعکاس دهید

نماینده اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دیدار رهبری با دانشجویان در سال97 گفت: فعالان دانشجویی توجه داشته باشند راجع به تنظیم متن و مباحثی که می‌خواهند ارائه کنند، اول اینکه سعی کنند تا جایی‌که ممکن است حرف واقعی مردم را آنجا مطرح کرده و نماینده گروه‌های مختلف مردمی باشند. در آن متنی که می‌خواهند ارائه دهند به تمام اقشار گریزی زده شده باشد.

حرف واقعی مردم را انعکاس دهید

محمدرضا گلرو مفرد، نماینده اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دیدار رهبری با دانشجویان در سال97 گفت: «رهبر معظم انقلاب از روش‌ها و طرق مختلفی با گروه‌ها و اقشار مختلف ارتباط دارند، از نامه‌نگاری و گزارش‌هایی که به دست‌شان می‌رسد گرفته تا جلساتی که مستقیم با اقشار و گروه‌های مختلف مردمی و نخبگان جامعه دارند. البته به‌دلیل کرونا یکی‌دو سالی است که این جلسات کمرنگ‌تر شده، اما برخی از آنها به‌قوت خودش پابرجا هستند. در این میان پرچالش‌ترین و صریح‌ترین جلسه‌ای که رهبری با قشرهای مختلف مردم دارند، جلسه با دانشجویان است.»

وی افزود: «تمام ویژگی‌هایی که باعث می‌شود این جلسه دیدار دانشجویی تمایز پیدا کند، صحبت‌های چالشی و صریح دانشجویان مقابل رهبر انقلاب است که این شرایط را به‌وجود می‌آورد تا رهبری بتوانند در موارد و موضوعاتی که در سخنرانی‌های مختلف شرایط صحبت کردن پیرامون آن نبوده، این شرایط را پیدا کنند و به آن ورود کرده و حول آن صحبت کنند. لذا این مساله اهمیت جلسه را بالا می‌برد راجع‌به اینکه دانشجویان چه مواردی را می‌خواهند مطرح کنند. حالا که این فرصت و ظرف مکانی و زمانی برای دانشجویان به‌وجود آمده که بتوانند از این شرایط استفاده کنند، اهمیت صحبت دانشجویان خیلی بالا می‌رود.»

گلرو مفرد‌ در ادامه توضیح داد: «در این جلسه به‌دلیل اینکه دانشجویان از گروه‌ها و سلایق مختلف فرصت گفت‌وگو و ارائه مباحث‌شان را با رهبر انقلاب پیدا می‌کنند و باتوجه به آزادی‌ای که در ارائه مباحث وجود دارد و هیچ‌گونه سانسور و محدودیتی در بحث نیست، مباحث بسیار چالشی مطرح می‌شود و از این‌رو جلسه متمایزی نسبت‌به دیگر جلسات رهبری برقرار است.»

دبیر اسبق اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل اضافه کرد: «فعالان دانشجویی توجه داشته باشند راجع به تنظیم متن و مباحثی که می‌خواهند ارائه کنند، اول اینکه سعی کنند تا جایی‌که ممکن است حرف واقعی مردم را آنجا مطرح کرده و نماینده گروه‌های مختلف مردمی باشند. در آن متنی که می‌خواهند ارائه دهند به تمام اقشار گریزی زده شده باشد. چون بعضا دیده شده تشکل‌ها یا گروه‌هایی که صحبت می‌کنند، تنها با گرایش سیاسی خودشان و جناحی که از آن خط و توصیه گرفته‌اند، یک‌سری مسائل را مطرح می‌کنند و اصلا مسائل اصلی کشور و مشکلات اساسی مردم در آن وجود ندارد، لذا توصیه می‌شود سعی کنند متناسب با واقعیت‌ها و مشکلاتی که مردم دارند به ارائه متن بپردازند.»

وی اضافه کرد: «یک مصداق درباره نحوه ارائه حرف مردم این است که مثلا درمورد سربازی پیشنهادهایی هست که خدمت سربازی حرفه‌ای شود و بدون اینکه مجموعه نظام از حذف سربازی به اشکال مختلف متضرر شود، شرایط طوری شود که سربازها هم مدت حضورشان کمتر شود و دوره هم حرفه‌ای‌تر شود و بتوانند آینده بهتری داشته باشند، ولی می‌بینیم که برخی افراد در نیروهای مسلح، منتقدان سربازی به روش فعلی را ضدانقلاب می‌نامند و از آن انتقاد می‌کنند. خیلی خوب است که راجع به این موضوعات از رهبری پرسیده شود.»

  دانشجویان نظر رهبری را درباره مسائلی که به ناحق به ایشان منتسب می‌کنند، بپرسند

گلرو‌مفرد بیان کرد: «توصیه دیگری که ما خودمان زمانی که به تنظیم متن فکر می‌کردیم و در تشکل دانشجویی بودیم و راجع به آن دغدغه داشتیم این بود که افراد و گروه‌های منتسب به رهبری یا نزدیک به رهبری یک‌سری رفتارها و اظهارنظرها و کارهایی داشتند که متناسب با منش و بیان رهبری نبوده است و بعضا خود این افراد و اطرافیان‌شان، متنسب به رهبری می‌کردند. خیلی خوب است دانشجویان نظر صریح ایشان را مطلع شوند. خیلی مصداقی بخواهم بگویم؛ خیلی موارد بعضی چیزها گفته شده که تصمیم نظام بوده است، به‌خصوص جاهایی که شکستی خورده‌اند یا گروه‌هایی که برنامه داشتند راجع به تنش‌زدایی با غرب یا مسائل مختلف سیاست خارجه بوده است که آن را به رهبری منتسب کرده‌اند و به‌نظر ما به رهبری ظلم شده و خیلی خوب است که دانشجویان از این فرصت استفاده کنند و نظر صریح رهبری را بپرسند. هرچند این موضوع قبلا پرسیده شده و پاسخ آن گرفته شده است، منتها مساله‌ای نیست که بگوییم قبلا انجام شده است دیگر انجام نشود، چون متناسب با شرایط روز این اتفاق درحال تکرار است و مصداقی‌تر بخواهم عرض کنم، درخصوص مذاکرات وین آن اتفاقی که الان دارد می‌افتد با آن درخواستی که با آن خط‌مشی که رهبری ترسیم کرده‌اند، به‌نظرم فاصله دارد.»

دبیر اسبق اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: «این دیدار دانشجویی می‌تواند فرصت خوبی باشد که دانشجویان نظر رهبری را راجع به این موضوعات بپرسند. توصیه دیگری که به‌نظرم وجود دارد این است که دانشجویان سعی کنند از خیلی قبل‌تر مشکلات و مسائل کشور را احصا کنند، به‌خصوص از ظرفیت مراکز پژوهشی که در این زمینه کار می‌کنند، کمک بگیرند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار