• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۱۶ - ۰۰:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

افسانه‌هایی دروغین

یکی از آثاری که توانسته تا حدی در این زمینه موفق عمل کند، کتابی است با عنوان 10 غلط مشهور درباره اسرائیل. کتابی از ایلان پاپه مورخ اسرائیلی. کتاب با عنوان اصلی Ten myths about Israel در فضای آکادمیک اسرائیل و کشورهای انگلیسی‌زبان منتشر شده است.

مسعود آذرباد، خبرنگار: روز قدس نزدیک است و صحبت از رژیم صهیونیستی و اشغالگری قدس توسط آنان است. قوم اسرائیل زمانه‌ای بس طولانی در تاریخ تمدن و تاریخ ادیان داشته و دارند؛ حضور و بروزی اثرگذار و مهم. در اشکال مختلف، هم دین‌سازانه و هم دین‌ستیزانه، هم موحدانه و هم مشرکانه، هم ایثارگر و هم خودخواهانه. اکنون که طی 80 سال گذشته، این حضور و بروز شکل پررنگ و مدرنی روی کره زمین گرفته و تبدیل به یک حکومت شده است، دانستنی‌های غلط و درستی درباره آنها شکل گرفته است. از این زاویه، ماجرا حاوی چند نکته و تحلیل است:

نخست آنکه نگاه‌ها اغلب برون‌دینی و خارج از چارچوب فکری یهود است. اندیشمندان غیریهود اعم از مخالف و موافق درباره مساله اسرائیل و یهود، نوشته‌اند و ما خوانده‌ایم. همیشه نوعی از فاصله زبانی و زمانی بین ما و آنها حضور داشته که فرصت نگاه دقیق را از ما گرفته است.

طبیعتا معتقدان به یک اندیشه و دین، خصوصا اندیشمندان آن دین نگاه دقیق‌تر و متفاوت‌تری نسبت به دیگران در زمینه پرداخت وجوه مختلف تاریخی و بنیادین آن دارند.

دوم آنکه همان نگاه اغلب برون‌دینی، در زبان نیز دچار این مساله است. زبان قوم اسرائیل عبری است. زبانی با تاریخ کهن اما با گویش‌ورانی اندک. پژوهشگری که در زمینه قوم اسرائیل و یهودیت مشغول فعالیت است تا زمانی که با متن اصلی و مادر روبه‌رو نشود، تنها انعکاس‌های ناقص و تغییر شکل‌یافته را مورد بررسی قرار می‌دهد.

ارجاع به زبان اصلی متون و درک مستقیم از آنها در هر زمینه‌ای که صاحب یک زبان خاص است، مساله‌ای مهم و غیرقابل اجتناب است.

 با این تحلیل باید گفت ما در زمینه آثار پژوهشی و تاریخی دست ‌اولی که بتواند تصویری دقیق از وضعیت قوم اسرائیل در درازنای تاریخ و وسعت کره‌زمین به ما ارائه بدهد، دچار فقر هستیم. اغلب این آثار یا ترجمه نه‌چندان درست و مغشوش از متون دست‌چندم و جدید است یا با نگاهی ناقص و کژ به مساله یهود می‌پردازد یا در بهترین حالت، تنها تصویری کاریکاتورگونه از مساله یهود و فلسطین به ما ارائه می‌دهد.

یکی از آثاری که توانسته تا حدی در این زمینه موفق عمل کند، کتابی است با عنوان 10 غلط مشهور درباره اسرائیل. کتابی از ایلان پاپه مورخ اسرائیلی. کتاب با عنوان اصلی Ten myths about Israel در فضای آکادمیک اسرائیل و کشورهای انگلیسی‌زبان منتشر شده است.

پیش از هرچیز باید به توصیف شخصیت ایلان پاپه پرداخت. او مورخی اسرائیلی است و در سطح جهانی شناخته شده. ضمن آنکه او نه‌تنها از بن جان یهودی است بلکه یکی از منتقدان مهم به عملکرد و سیاست‌های رژیم صهیونیستی نیز است. مضاف براین، او حامی اندیشه حکومت اسرائیل است و از آرمان فلسطین دفاعی ندارد بلکه از عمق وجود حامی کشور مستقل اسرائیلی است. همه اینها باعث شده متن تاریخی پیش‌روی ما، روایتی دست اول و نسبتا بی‌طرفانه درباره برخی ماجراها و افسانه‌های تاریخی پیرامون اسرائیل باشد.

کتاب «10 غلط مشهور درباره اسرائیل» ورای مقدمه از چهار بخش اصلی تشکیل شده است. بخش نخست افسانه‌هایی درباره گذشته است، بخش دوم افسانه‌هایی درباره امروز، بخش سوم نیز سخن از افسانه‌هایی درباره آینده است و چهارمین بخش نیز نتیجه‌گیری و راه‌حل نویسنده است.

بخش اول کتاب به بررسی و راستی‌آزمایی نکات تاریخی از دوران باستان تا جنگ 1967 می‌پردازد. نکاتی درباره اهمیت تاریخی فلسطین و اهمیت معنایی یهود و صهیونیسم. این بخش طولانی‌ترین بخش کتاب است و پاسخ بسیاری از سوالات ما را به شبهات تاریخی در این زمینه می‌دهد.

دومین بخش به بررسی و تحلیل اتفاقاتی می‌پردازد که طی بیش از 30سال گذشته رخ داده و گذشت زمان غبار افسانه بر آن پاشیده است. مسائل این قسمت بیشتر از آنکه رنگ‌وبوی تاریخ بدهد، تحلیل وقایع سیاسی است.

سومین بخش کوتاه نیز مربوط به آینده است. اینکه چگونه می‌توان راه‌حلی برای رهایی از وضعیت بغرنج امروز به دست آورد.

ایلان پاپه، مورخی اسرائیلی است. صدالبته نباید از او انتظار داشت که متنی همدلانه با مسلمانان جهان و مهاجران فلسطینی بنویسد اما با این حال نگارش او در نشان دادن افسانه‌های مربوط به رژیم صهیونیستی ستودنی است. مطالبی که او در کتابش آورده است شاید به روشنی روز و به تلخی زهر باشد اما او از گفتنش ابا نداشته و سعی داشته است حقیقت را به مخاطبانش ارائه دهد.

از سوی دیگر، متن و نگارش او نیز حائزاهمیت است. پاپه قلمی ساده و قابل‌فهم دارد. ضمن اینکه طنزی اندک نیز در میان تار و پود کلمات او حضور دارد که بر لطافت و جذابیت اثرش افزوده است. او در سراسر متنش متون مختلفی اعم از متقدم و متأخر، عبری یا انگلیسی را استفاده کرده است و این نشان از غنای ‌پژوهشی این اثر دارد. با این حال همان‌طور که قبل‌تر گفته شد، سادگی زبان اثر را به متنی خشک و نچسب تبدیل نکرده است.

ایلان پاپه توانسته است به خوبی پندارهای عمومی را با حقایق تاریخی مقایسه کند و حفره‌های آنان را پیش چشم مخاطب بگذارد و تصویری روشن به او ارائه دهد.

ضمن اینکه نباید از ترجمه روان و درعین‌حال دقیق وحید خضاب غافل شد که ویرایش پاکیزه‌ای نیز بر زیبایی آن افزوده است. طرح جلدی هم که توسط نشر کتابستان معرفت برای این کتاب انتخاب شده، در شکلی مینی‌مالیستی و ساده، بر ایده اصلی کتاب افزوده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار