• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۱۱ - ۱۰:۲۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیر مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دوره‌های مهارتی با همکاری دانشگاه استاد فرشچیان به‌صورت حضوری برگزار می‌شود

ودود گفت: قرار است یک تفاهمنامه با دانشگاه استاد فرشچیان منعقد شود تا دوره‌های مدرسه مهارتی صنایع خلاق به‌گونه‌ای تعریف شوند که علاوه‌بر حفظ امتیاز مهارتی، به بچه‌ها مدرک کارشناسی نیز اعطا شود.

دوره‌های مهارتی با همکاری دانشگاه استاد فرشچیان به‌صورت حضوری برگزار می‌شود

امروزه یکی از صنایع بسیار تاثیرگذار در بحث فرهنگ جامعه، صنایع فرهنگی و صنایع خلاق هستند که البته نگاه امروزه در کشور، تا حدودی به این رشته کمرنگ بوده است. دانشگاه آزاد اسلامی مدتی است به این حوزه وارد شده و با تاسیس مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق در حیطه آموزش و تولید ورود پیدا کرده است. هدف اصلی متولیان مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق، آموزش نیروی انسانی متخصص و کاربلد برای صنایع بوده و آموزش هنرهای دیجیتال به‌‌‌صورت حرفه‌‌‌ای را در این مدرسه در دستورکار خود قرار داده است.

حسن ودود، مدیر مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص برنامه‌های سال جدید توضیح داد: «در برنامه‌های امسال، شعار سال مبنی‌بر تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها را مورد توجه قرار داده‌ایم. برنامه مدارس مهارتی، آموزش مهارت‌هایی است که به تولید و اشتغال بینجامد، درواقع رسالت مدارس مهارتی بر این اساس بود که آموزش درکنار مهارت باشد و خروجی آموزش، به تولید و اشتغال متصل شود.»

انعقاد تفاهمنامه مدرسه صنایع خلاق با دانشگاه استاد فرشچیان

او اضافه کرد: «بنابراین جلسات مختلفی با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما (معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی) برگزار و تفاهمی در این راستا صورت گرفت. قرار است یک تفاهمنامه با دانشگاه استاد فرشچیان منعقد شود تا دوره‌های مدرسه مهارتی صنایع خلاق به‌گونه‌ای تعریف شوند که علاوه‌بر حفظ امتیاز مهارتی، به بچه‌ها مدرک کارشناسی نیز اعطا شود.»

مدیر مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه فضای کرونایی کشور روند کار را برای مدرسه مهارتی کند کرد، ادامه داد: «با توجه به شیوع کرونا در کشور متاسفانه دوره‌های حضوری در این مدرسه برگزار نمی‌شود و درحال برگزاری دوره‌های آنلاین هستیم. البته همزمان با به اتمام رسیدن بیماری کرونا، قرار است این دوره‌ها با همکاری دانشگاه استاد فرشچیان به‌صورت حضوری و با ارائه مدرک برگزار شود.» ودود تاکید کرد: «پیش از این ازسوی مدارس مهارتی، مدرک رسمی ارائه نمی‌شد اما با همکاری دانشگاه استاد فرشچیان می‌توانیم به‌صورت رسمی مدرک دانشگاهی ارائه دهیم. علاوه‌بر این، مهارت‌محور بودن باید منجر به تولید و اشتغال شود و همچنان این سیاست در مدرسه پیگیری می‌شود.»

رشته‌های انیمیشن، گرافیک موشن گرافیک و طراحی در فاز اول دنبال می‌شوند

او درخصوص رشته‌هایی که قرار است با همکاری دانشگاه استاد فرشچیان آموزش داده شود نیز صحبت به میان آورد و گفت: «رشته انیمیشن با زیرمجموعه‌های انیمیشن مثل موشن گرافیک و رشته مد و لباس به‌عنوان رشته‌های اصلی قرار خواهد گرفت. همچنین به‌دنبال آن هستیم تا برخی رشته‌های صنایع فرهنگی مانند طلاسازی نیز به‌عنوان یکی از رشته‌های کاربردی و تولیدی جزء رشته‌های مدارس خلاق درنظر گرفته شوند که توافقات اولیه آن نیز انجام شده است.»

مدیر مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «در فاز اول رشته‌های انیمیشن، گرافیک موشن گرافیک و طراحی جزء رشته‌هایی خواهند بود که به آنها مدرک تعلق می‌گیرد.»

ودود با بیان اینکه یکی از مشکلات دانشگاه استاد فرشچیان جذب هنرجو و دانشجو بود، اضافه کرد: «این مشکل در مدرسه مهارتی صنایع خلاق وجود نداشت چراکه ما با توجه به رویکرد اشتغالزایی و تولید تلاش داشتیم دوره‌های آموزشی را برگزار کنیم؛ بنابراین هنرجویان برای حضور در این دوره‌ها رغبت بیشتری داشتند تا بتوانند هرچه سریع‌تر وارد بازار کار شوند.»

او بیان کرد: «همچنین در مدرسه مهارتی صنایع خلاق از اساتیدی بهره‌مند بودیم که هنرجویان به‌شدت برای حضور در کلاس این اساتید مشتاق بودند تا جایی که برنامه این اساتید و کلاس‌های آن را پیگیری می‌کردند. درواقع این نوع تفاهمنامه می‌تواند ضعف جذب هنرجو را از طریق دوره‌هایی که ما برگزار می‌کنیم جبران کند. ازسوی دیگر ارائه مدرک معتبر رسمی نیز توسط دانشگاه استاد فرشچیان به آنها تعلق می‌گیرد.»

ضعف جذب دانشجو در دانشگاه فرشچیان و ارائه مدرک در مدرسه صنایع خلاق جبران می‌شود

به گفته ودود، این تفاهمنامه یک نوع همکاری مشترک بین مدرسه مهارتی صنایع خلاق و دانشگاه استاد فرشچیان است که از یک‌سو می‌تواند ضعف جذب هنرجو و دانشجو در دانشگاه استاد فرشچیان و ازسوی دیگر ضعف مدرسه صنایع خلاق در ارائه مدرک را جبران کند. مدیر مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «درحال برگزاری دوره‌هایی هستیم که بچه‌ها بورسیه شده و بابت آموزش هزینه‌ای پرداخت نکنند؛ البته پروژه‌هایی بعد از پایان آموزش تعریف می‌شود که درصورت تایید استاد، هنرجویان تعهد دارند در این پروژه‌ها شرکت کنند تا کار تولید شود.»

او در ادامه تصریح کرد: «خوشبختانه براساس نظرسنجی‌ای که انجام داده‌ایم، حدود 85درصد دانشجویان موافق برگزاری کلاس‌های آنلاین و مجازی بوده‌‌اند؛ البته همچنان برای برگزاری ‌کلاس‌‌های آنلاین به زیرساخت‌‌های بهتری نیاز داریم اما خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به زیرساخت‌‌هایی که دارد، توانسته کلاس‌‌های آنلاین را به‌نحو مطلوبی برگزار کند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین