• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۱۱ - ۱۰:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیر مدرسه مهارتی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی:

منتظر فروکش کردن کرونا برای آغاز برنامه‌ها هستیم

آموزش یک‌سری از این مهارت‌ها به‌صورت غیرحضوری امکان‌پذیر نیست و به‌ناچار باید تا فروکش کردن شیوع کرونا یا اتمام آن منتظر بمانیم اما برخی دوره‌ها را به‌صورت آنلاین نیز می‌توان برگزار کرد.

منتظر فروکش کردن کرونا برای آغاز برنامه‌ها هستیم

مدیر مدرسه مهارتی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی پیرامون فعالیت‌هایی که مدرسه مهارتی در سال جدید و پیش‌رو دنبال می‌کند، گفت: «مدرسه مهارتی حقوق به‌عنوان اولین مدرسه مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد و برنامه وسیعی برای آن تدارک ‌دیده شده که شامل دو بخش است؛ یکی مباحث تخصصی حقوق برای دانش‌آموختگان حقوق و بخش دیگری مباحثی جهت افزایش دانش حقوقی عموم جامعه. در این مبحث ساختار شکلی و ماهوی بسیار اهمیت دارد، ساختار شکلی را با همت دانشگاه تهران جنوب به‌صورت دقیق با ساختار تشکیلاتی سیستم قضایی جمهوری اسلامی برای مهارت‌آموزان و دانشجویان شبیه‌سازی کرده‌ایم تا در فضای شکلی کاملا مشابه قرار گیرند.»

وی افزود: «از نظر محتوا باید در زمینه طراحی مباحث گروه‌های هدف‌مان محتوا را تعریف کنیم که این کار را برای تمام زمینه‌ها انجام داده‌ایم و اینجا چون مساله ملی است و سراسری، طبیعتا تعریف محتوا می‌تواند کمک بسیار زیادی در زمینه آموزش رشته حقوق و مباحث حقوقی در سراسر کشور  و سیستم آموزشی داشته باشد. همچنین ایجاد مدرسه حقوقی با فرمول محتوای مناسب تعریف‌شده می‌تواند حداقل در کاهش دعاوی حقوقی نیز تاثیر مثبت داشته باشد تا کمک به آموزش‌های رسمی که در قضاوت و وکالت به‌عنوان کارآموزی مطرح می‌شود.»

تبدیل دروس تئوری حقوق به عملی- نظری تحول‌بخش در نظام آموزشی

زهرا داور با اشاره به اهمیت محتوا در مدرسه مهارتی حقوق، گفت: «ازجمله مسائل کاربردی که این مدرسه حقوقی در آن کاربرد دارد، می‌توان به پایان‌نامه‌های کاربردی ارشد و دکتری اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از مباحثی که در مدرسه مهارتی حقوق مطرح کرده‌ایم شامل بازنگری این رشته در دانشگاه‌ها و تلاش برای عملی کردن بخشی از این دروس جهت یادگیری بیشتر و بهتر دانشجویان است. برای مثال ما دروسی تحت‌عنوان آیین دادرسی مدنی و کیفری را داریم که اگر جزء دروس عملی- نظری قرار بگیرند، بسیارموثر خواهند شد و ما آن را پیشنهاد کرده‌ایم. این کار تحول عظیمی را در سیستم آموزشی پدید خواهد آورد.»

مسئول مدرسه مهارتی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «مساله محتوا در آموزش حقوقی آنقدر اهمیت دارد که اگر مورد توجه قرار گیرد و مباحث مهارتی کنار آن واقع شود، منشاء تحول بزرگی در سیستم آموزشی حقوقی کشور خواهد شد. در مباحث و دوره‌های تخصصی‌ای که برگزار می‌کنیم صرفا دانشجویان رشته‌های مرتبط و زیرشاخه‌های آنها می‌توانند از این دوره‌ها استفاده کنند، مثلا در بحث حقوق پزشکی دانشجویان پزشکی می‌توانند شرکت کنند اما در مباحث عام‌تر مثل حقوق موجر و مستاجر یا حقوق چک و امثالهم کارگاه‌ها و دوره‌هایی که برگزار می‌شوند شامل مخاطبان عام‌تری خواهند شد. یکی از مهم‌ترین اهداف ما برای تاسیس این مدرسه این است که دانشجویانی که از رشته‌ حقوق فارغ‌التحصیل می‌شوند مهارت‌های علمی و عملی را توأمان داشته باشند و به‌واسطه آن بتوانند وارد بازار کار شوند، بنابراین آموزش یک‌سری از این مهارت‌ها به‌صورت غیرحضوری امکان‌پذیر نیست و به‌ناچار باید تا فروکش کردن شیوع کرونا یا اتمام آن منتظر بمانیم اما برخی دوره‌ها را به‌صورت آنلاین نیز می‌توان برگزار کرد.»

دانشجویان شرکت‌کننده در دوره‌های مدرسه مهارتی شامل تسهیلات می‌شوند

داور بیان کرد: «مدارس مهارتی از نظر مالی طبیعتا خودگردان هستند ولی برای دانشجویان و گروه‌های خاص تسهیلاتی درنظر گرفته می‌شود و در آیین‌نامه اینها قید شده است‌. حتی در اولین دوره‌ای که برگزار کردیم و کرونا آن را متوقف کرد برای دانشجویان تخفیف و تسهیلات در شهریه درنظر گرفتیم. اما درحال‌حاضر منتظر کاهش شیوع کرونا و تدوین آیین‌نامه نهایی هستیم تا برنامه‌ها را سریع‌تر پیش‌ ببریم.»

وی در پایان با اشاره به اینکه مدرسه مهارتی حقوق واحد تهران جنوب الگوی موفقی برای واحدهای دیگر در شبیه‌سازی فضای قضایی و برقراری دوره‌ها بوده است، گفت: «برخی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در پی الگوگیری از طرح مدرسه مهارتی حقوقی ما هستند که در واحد تهران جنوب پیاده شده، بنا بر این است بعد از اتمام کرونا جلساتی را برای انتقال تجربیات با واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کنیم تا هم از تجربیات خودمان به آنها انتقال دهیم و هم سرآغازی شویم برای ایجاد مدارس مهارتی حقوق در دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین