• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۰۷ - ۱۰:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

ماموریت‌های مهم تشکل‌های دانشجویی در انتخابات پیش رو چیست؟

شفاف‌سازی یکی از ماموریت‌های مهم تشکل‌های سیاسی است که با این اقدام ‌فرد اصلح ‌نمایان می‌شود که توانایی مدیریت و پیشبرد اهداف نظام و انقلاب و حل مسائل و مشکلاتی که مردم عزیزمان شبانه‌روز با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند‌ را داشته باشد.

جواد ملاحت‌جو، دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: جمعیت عظیم دانشجویان و دانشگاهیان به‌قدری مهم است که بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در آن شرایط بحرانی کشور و بحبوحه‌های ناشی‌از جنگ تحمیلی فرمودند جنگ چیز مهمی نیست و حل می‌شود، ولی دانشگاه یک مسأله فوق‌العاده مهم است.

در اندیشه سیاسی اسلام حاکمیت مطلق از آن خداست، لیکن به‌سبب اراده‌ای که خداوند متعال به انسان عطا فرموده، وی بر سرنوشت خویش حاکم است و کسی نمی‌تواند این حق را از او سلب کند. شرکت‌ کردن در انتخابات، یک رفتار دموکراتیک است و کسی نمی‌تواند ما را مجبور کند رای بدهیم یا رای ندهیم. رای دادن حق ما است! شرکت در انتخابات یک وظیفه اجتماعی نیست، چون قرار نیست کسی به‌خاطر رای ندادن، ما را تنبیه یا جریمه کند. رای دادن یک حق است که درصورت تمایل می‌توانیم از آن استفاده کنیم. لذا مردم باید برای تحقق آینده‌ای مطلوب با نقش‌آفرینی هوشمندانه در این عرصه حضور به عمل آورند.

انتخابات تجلی حضور و مشارکت سیاسی مردم و عرصه تحقق اراده ملت برای یقین سرنوشت خویش است، از این‌رو انتخابات دارای اهمیت و جایگاه بلندی است و مردم نقش بزرگی در ایفای این رسالت و تکلیف بزرگی بر دوش خواهند داشت، زیرا کشور ما برای رسیدن به امکان انتخاب بهای زیادی داده است و مردم باید با حقوق و وظایف خویش در نظام مردم‌سالار آشنا شده و آرام‌آرام به‌سوی شرایط ایده‌آل حرکت کنند.

امام‌خمینی(ره) درباره اهمیت حضور و شرکت مردم در انتخابات می‌فرمایند: «این وظیفه‌ای است الهی، وظیفه‌ای است ملی، وظیفه‌ای است انسانی، وظیفه‌ای است که ما باید به آن عمل کنیم و همه ما در این انتخابات شرکت کنیم.»

جمله گرانبهای شهیدبهشتی امروز به‌وضوح معنی خود را پیدا کرده است که دانشجو موذن جامعه است، اگر موذن خواب بماند، نماز امتش قضا می‌شود. ‌لذا دانشجویان باید در این ماموریت مهم اجتماعی نهایت تلاش و توانایی خود را به‌کار بگیرند و با ایجاد فضای پویا در دانشگاه‌های سراسر کشور و ایجاد یک عرصه دیالکتیک‌محور و جو گفت‌وگومحور در این بحران سکوت دانشگاه و خاموشی فانوس هدایت کشور اقدامی انجام دهند.

باتوجه به اینکه یکی از اصلی‌ترین اهداف دانشگاه‌های نسل‌چهارم پرداختن به موضوعات جامعه است، بنابراین موضوع تزکیه برای نسل جوان مهم است. انتظار می‌رود دانشجویان به‌عنوان یکی از اهرم‌های اصلی صدور آرمان‌ها و ایدئولوژی‌های انقلابی و اسلامی در فراتر از مرزها عمل کرده و پس از جهانی کردن انقلاب اسلامی، زمینه‌های ظهور حضرت ولیعصر(عج) را فراهم کنند.

اولین سال قرن مصادف با اتفاقات و رخداد‌هایی همچون کووید-19 همراه بود که یک فضای تجربه‌نشده در بین تجربیات انتخابات و جریانات سیاسی است، ولی ما می‌توانیم با استفاده از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های فضای مجازی این تهدید و بحران اجتماعی و سیاسی را زیرپا گذاشته و به آن نتیجه و خروجی رضایت‌بخشی که در فضای حضوری کسب می‌شود، دست یابیم.

جنبش دانشجویی وظیفه گفتمان‌سازی و بصیرت‌افزایی را در انتخابات پیش‌رو دارد. بصیرت یعنی هوشیاری و یقین و بینایی دل یعنی با دقت و نگاه عمقی و شناخت کامل از افراد، اشخاص را شناسایی کرده و به خانواده خود در سراسر ایران‌زمین انتقال دهد.

جنبش دانشجویی یک جریان اجتماعی غیرمعطوف به قدرت است، کار اصلی آن هم گفتمان‌سازی و مطرح کردن شاخص‌ها و افق‌ها است. کار دوجانبه گفتمان‌سازی در سطح نخبگی برای تغییرات کلان و تخصصی و واقعی کردن فضا و آوردن کاندیداها و فعالان انتخاباتی به روی نقاط اصلی مشکل کشور و مطالبات و آرمان‌های اصلی انقلاب است. یک سطح هم فضاسازی و گفتمان‌سازی برای عموم مردم است. جنبش دانشجویی به‌مثابه یک روشنفکر به تعبیر معارف سیاسی نه علمی و به‌معنای کسی است که مسائل عینی جامعه را می‌بیند و به‌دنبال حل آنها است.

 ‌لذا شفاف‌سازی یکی از ماموریت‌های مهم تشکل‌های سیاسی است که با این اقدام ‌فرد اصلح ‌نمایان می‌شود که توانایی مدیریت و پیشبرد اهداف نظام و انقلاب و حل مسائل و مشکلاتی که مردم عزیزمان شبانه‌روز با  آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند‌ را داشته باشد.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار