• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۰۶ - ۰۹:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
علوی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: فولاد با پنجره بسته به مصاف تیم‌های تا دندان مسلح رفت

ناامید نیستیم، صعود به خودمان بستگی دارد

باید به تیم فولاددر این مرحله و این شرایط آرامش داد. من این تیم و نفراتش را باور دارم و با تمام وجود می‌خواهم تیم فولاد صعود کند ولی توقع بی‌جا داشتن و خواسته‌های فراتر از حد توان تیم می‌تواند بازیکنان را دچار استرس کند.

ناامید نیستیم، صعود به خودمان بستگی دارد

نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار: شرایط برای تیم فولاد خوزستان در جدول مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا کمی پیچیده شده است. هر سه تیم النصر، السد و فولاد مدعی صعود هستند و شانس دارند. البته بازی امشب تیم‌های النصر و الوحدات در تعیین تیم صعودکننده بسیار دخیل است ولی فولاد نیز می‌تواند شانس زیادی برای خود قائل باشد و حداقل اینکه با کسب امتیاز مقابل السد به صعود به‌عنوان تیم دوم نیز دلخوش کند. این درحالی است که فولادی‌ها روزهای سختی را در عربستان سپری می‌کنند؛ تیمی خسته که به‌دلیل بسته بودن پنجره نقل‌وانتقالات در برخی خطوط با بازیکنان معمولی وارد مسابقات شده و تا همین جای مسابقات هم کار بزرگی انجام داده است. با این حال طبق گفته مدیر تیم فولاد، شاگردان جواد نکونام به خودباوری خوبی رسیدند و رویای صعود در سر دارند. گفت‌وگوی «فرهیختگان» را با محمد علوی در ادامه می‌خوانید.

بازی‌ها در گروه شما حساس شده و بازی امشب النصر مقابل الوحدات در ادامه کار تیم‌تان بسیار تاثیرگذار است؟

واقعا شرایط حساس شده است. ما روزهای سختی را پشت‌سر گذاشتیم و همچنان روزهای سختی در انتظار تیم ما است. با این حال روحیه خوبی بین بازیکنان وجود دارد. واقعا میل به خواستن دارند و همین انگیزه می‌تواند کمک‌مان کند که از این گروه صعود کنیم. البته ما واقع‌بین هستیم و موانع را به‌خوبی می‌بینیم ولی هیچ‌چیز غیرممکن نیست و برای صعود از گروه‌مان تلاش خواهیم کرد.

فکر می‌کردید صعودتان به اما و اگر بکشد و کار در گروه‌تان تا این حد گره بخورد؟

ما پیش‌بینی هر چیزی را کرده بودیم. از نظر من بازیکنان ما تا همین‌جا هم خیلی خوب کار کردند و بیش از حد تصور ظاهر شدند. نباید بی‌جهت توقعات را بالا ببریم ولی برای رسیدن به بهترین‌ها باید تلاش کنیم. تا امروز هرچه از بازیکنان خواسته شده با جان و دل انجام دادند و مربیان نیز زحمت زیادی کشیدند. تیم ما چیزی از حریفان کم نداشت و در همه بازی‌ها با ارائه بازی زیبا و منطقی فوتبال خوبی به نمایش گذاشت. درکل از عملکردشان راضی هستیم.

صحبت‌هایتان بوی ناامیدی می‌دهد. مثل اینکه قبول کردید نمی‌توانید صعود کنید و مدعی هستید نباید از این تیم توقع داشت؟

نه، اصلا چنین تفکراتی ندارم بلکه منظورم این است با توقع بی‌جا و تحت فشار قرار دادن بازیکنان تمرکز و آرامش تیم به‌هم می‌خورد. باید به این تیم در این مرحله و این شرایط آرامش داد. من این تیم و نفراتش را باور دارم و با تمام وجود می‌خواهم تیم فولاد صعود کند ولی توقع بی‌جا داشتن و خواسته‌های فراتر از حد توان تیم می‌تواند بازیکنان را دچار استرس کند. من نمی‌خواهم فشاری به تیم تحمیل شود. باید قبول کنیم تیم ما با یک بازی بیشتری که انجام داد خسته‌تر است. ضمن اینکه می‌دانید پنجره نقل‌و‌انتقالات‌مان بسته بود و با همان بضاعت مسابقات داخلی وارد رقابت‌های بین‌المللی شدیم. از این‌رو تاکنون هم این بازیکنان سنگ‌تمام گذاشتند و بیش از توان‌شان تلاش کردند. آنها با تیمی که تقویت نشده بود به مسابقاتی آمدند که هرکدام از رقیبان‌شان تا دندان مسلح بودند.

فشردگی مسابقات برای همه تیم‌هاست و همه تیم‌ها خسته هستند. در تیم‌های همگروه شما هم شاهد اشتباهات مرگبار ازسوی رقبا هستیم ولی ظاهرا شرایط برای شما سخت‌تر است.

شرایط برای ما سخت‌تر است چراکه تقویت نشدیم و یک بازی بیشتر انجام دادیم. بازی با العین واقعا سنگین بود و توان زیادی را برای حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به‌کار گرفتیم. از طرفی تیم‌ها در قرنطینه هستند و همین باعث شده نتوانیم امکانات موردنیاز را دراختیار داشته باشیم. برای تامین برخی ضروریات مثل پروتئین‌ها با مشکل روبه‌رو هستیم. ضمن اینکه شرایط ریکاوری بسیار سخت است. مربیان واقعا زحمت می‌کشند ولی آماده‌سازی تیم هر سه‌روز یک‌بار تا حد زیادی سخت است. بازیکنان به‌شدت خسته هستند و گاهی مرتکب اشتباهات عجیبی در جریان بازی می‌شوند. می‌دانیم که این رفتارها برای همین است. با این حال هرگز کم نگذاشتند و با قدرت به کارشان ادامه می‌دهند تا موجب سربلندی مردم ایران، خوزستان و زحمت‌کشان کارخانه فولاد را فراهم کنند.

السد را دیگر به‌خوبی می‌شناسید. می‌توانید در بازی امشب به پیروزی برسید؟

ما دیگر نسبت به همگروهی‌ها‌یمان به شناخت خوبی رسیده‌ایم. می‌دانیم قطری‌ها تیم خوب و دونده‌ای هستند. قطعا آنها هم به‌خوبی ما را آنالیز کردند و بازی بسیار سختی در انتظارمان است. اما بازیکنان ما هم تاکنون کارهای بزرگی انجام داده‌اند. امیدوارم بتوانیم در این شرایط سخت از تیم السد امتیاز بگیریم و تا حدودی به صعود امیدوارتر شویم.

در بازی قبل با وجود ارائه بازی خوب ولی نتیجه را به النصر واگذار کردید. دلیلش چه بود؟

آنها به‌خوبی ما را آنالیز کرده بودند و برخی مهره‌های تیم ما را از حرکت انداختند. ضمن اینکه می‌توانستیم برنده شویم و بهتر نتیجه بگیریم ولی معادلات‌مان جور درنیامد. همه بازی را دیدند و مشخص شد بازیکنان ما چقدر خوب بودند و کار بزرگی انجام دادند. نمی‌توانیم بیش از این از آنها توقع داشته باشیم. همه سعی خود را کردند و در این بازی چیزی کمتر از مهره‌های نامدار حریف نداشتند ولی آنها تیر خلاص را با گل دوم به ما زدند و کار سخت و سخت‌تر شد. امیدوارم بازی آنها با الوحدات به‌نفع ما رقم بخورد.

با بازی‌هایی که از تیم فولاد دیده بودیم توقع داشتیم بعد از گل اول النصر به گل برسید؟

اتفاقا با همین تفکر بازی کردیم و فشار زیادی آوردیم و قصد داشتیم نتیجه بازی را تغییر دهیم ولی موفق نشدیم. موقعیت‌های زیادی داشتیم ولی خستگی و عدم تمرکز اجازه نداد به گل برسیم. اینکه تیم حریف ما را تحت فشار قرار دهد طبیعی است. در لیگ قهرمانان آسیا بازی می‌کنیم و تیم‌های بزرگی در این رقابت‌ها حضور دارند. هیچ حریفی آسان نیست، البته باید تمرکز خود را بالا ببریم و وقتی تحت فشار قرار می‌گیریم به‌راحتی گل نخوریم. باید از این بازی‌ها درس بگیریم و در ادامه مسابقات از این تجربیات استفاده کنیم.

جالب است که همه کارشناسان به توانایی و کار بزرگ تیم فولاد اذعان دارند و کمتر مورد انتقاد قرار می‌گیرید؟

تیم ما واقعا در همه بازی‌ها خوب بازی کرد. نمی‌توانیم بگوییم به‌دلیل ضعف فنی از حریفی شکست خوردیم. خودمان هم از ابتدای مسابقات توقع چنین عملکردی از بازیکنان نداشتیم. اتفاقا بازیکنان و کادرفنی ما را متحیر کردند و بازی‌های خوبی انجام دادند. از نظر فنی در وضعیت خوبی قرار داشتیم. امیدوارم در ادامه این مسیر موفق و شاهد عملکرد خوبی باشیم و صعود کنیم.

از وضعیت کرونایی‌های تیم‌تان چه خبر؟

فعلا شرایط خوب است. مدام تست می‌گیرند و کرونایی‌ها در قرنطینه هستند. بازیکنان مشکلی ندارند. بقیه نفرات‌مان را برای بازی با السد دراختیار داریم. امیدوارم در ادامه نیز مشکلی ایجاد نشود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار