• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۰۵ - ۰۹:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی فیلم سپاهان- نساجی، گزارش بازی، گفت‌وگو با مسئولان سپاهان و سازمان لیگ

حاج‌صفی اخطار نگرفت، می‌گرفت هم محروم نمی‌شد

تمام هیاهوهای اخیر پیرامون احسان حاج‌صفی، انتقال کارت زرد او به باشگاه جدیدش و بحث‌ها پیرامون این موضوع براساس اتفاقی بوده که رخ نداده و به‌نظر می‌رسد همه این هیاهو حداقل فعلا برای هیچ بوده است!

حاج‌صفی اخطار نگرفت، می‌گرفت هم محروم نمی‌شد

محمد آقایی‌فرد، روزنامه‌نگار: تیم فوتبال سپاهان اصفهان موفق شد در چارچوب هفته بیست‌ویکم رقابت‌های لیگ برتر کشورمان با نتیجه یک بر صفر نساجی را در ورزشگاه وطنی قائمشهر شکست داده و با یک بازی بیشتر نسبت‌به پرسپولیس بار دیگر صدرنشین لیگ برتر شود. تک‌گل این دیدار را احسان حاج‌صفی در دقیقه 25 و روی یک شوت زیبا وارد دروازه حریف کرد تا پنجاهمین گل خود در تاریخ لیگ برتر را جشن بگیرد، اما آنچه پس از بازی درباره آن صحبت می‌شد، گلزنی حاج‌صفی و درخشش او در این دیدار نبود، بلکه نقطه اوج بحث‌ها در دقیقه 70 و جایی است که یک کارت زرد برای احسان حاج‌صفی ثبت شده است؛ کارتی که فقط در سایت‌ها ثبت شده و جنجال بزرگی نیز به‌راه انداخته، اما بازبینی فیلم بازی، گزارش داور و گفت‌وگو با نزدیکان تیم‌ها نشان می‌دهد هیچ اثری از کارت زرد وجود ندارد. درواقع آنچه رخ داده، از دقیقه 69 شروع شده که نساجی یک حمله به‌سمت دروازه سپاهان می‌کند و پیام نیازمند خارج از محوطه، توپ را با سر دور می‌کند و درنهایت اعتراض او باعث دریافت کارت زرد ازسوی داور می‌شود. حاج‌صفی و سایر بازیکنان نیز اعتراض‌شان را به داور بیان می‌کنند، اما سیدرضا مهدوی، داور کرمانی این دیدار از کنار بازیکنان عبور کرده و از دروازه‌بان می‌خواهد بازی را شروع کند. در این لحظه گزارشگر بازی عنوان کرده که «ظاهرا داور یک کارت زرد دیگر به بازیکنان داده»، اما این موضوع صحت ندارد و بررسی دقیق تصاویر نشان می‌دهد مهدوی بدون جریمه بازیکنان از کنار آنها عبور کرده و به میانه میدان می‌رود.

برای بررسی دقیق‌تر ماجرا با مهدوی تماس گرفتیم، اما او اجازه پاسخگویی ندارد و تلفن خود را خاموش کرده است. کامرانی‌فر، ناظر بازی نیز ترجیح داده سکوت کند، اما گزارش پایان بازی که به تایید ناظر داوری هم رسیده نشان می‌دهد هیچ کارت زردی برای حاج‌صفی ثبت نشده و نیازمند و محبی تنها بازیکنان اخطاری این دیدار هستند. نژادمهدی نیز تنها اخراجی بازی است.

استعلام «فرهیختگان» از سازمان لیگ هم نشان می‌دهد این سازمان اجازه اظهارنظر خودسرانه درباره ماجرای رخ‌داده را ندارد و باشگاه سپاهان موظف به پاسخگویی در این زمینه است که به‌دلایلی این باشگاه ترجیح داده سکوت کند. درواقع تمام هیاهوهای اخیر پیرامون احسان حاج‌صفی، انتقال کارت زرد او به باشگاه جدیدش و بحث‌ها پیرامون این موضوع براساس اتفاقی بوده که رخ نداده و به‌نظر می‌رسد همه این هیاهو حداقل فعلا برای هیچ بوده است!

 چرا سازمان لیگ سکوت کرده؟

سوال مهم برای هواداران فوتبال اما شاید اصل ماجرا باشد. درواقع اگر بازیکنی به تیم جدیدی منتقل شود، کارت زرد را نیز همراه خود به تیم جدیدش می‌برد؟ پاسخ منفی است. در بخش نهم ماده 46 آیین‌نامه سازمان لیگ برتر آمده: «اگر فرد دارای محرومیت به تیمی منتقل شود، محرومیت وی همچنان معتبر خواهد بود، اما کارت زرد دریافتی هنگام عضویت از باشگاه قدیم به جدید، انتقال نمی‌یابد.»

این نشان می‌دهد اگر حاج‌صفی در دیدار مقابل نساجی هم کارت زرد گرفته بود، بازهم از دیدار مقابل پرسپولیس محروم نبود و می‌توانست دربرابر این تیم بازی کند. به هر ترتیب سکوت باشگاه سپاهان، عوامل رسانه‌ای این تیم و البته محرم نویدکیا پیرامون این موضوع هرچند جای تعجب دارد، اما براساس شنیده‌ها یک استراتژی ازسوی سرمربی باشگاه است و همه عوامل تیم موظف به سکوت هستند. نکته جالب‌تر اینجاست که دیدار سپاهان و نساجی از شبکه «شما» صداوسیما به‌صورت زنده پخش شد و در سایت‌هایی که آرشیو صداوسیما را دراختیار دارند، موجود است. بنابراین مراجعه به این سایت‌ها و تماشای دیدار جنجالی سپاهان و نساجی می‌تواند به هواداران کمک کند که قضاوت درستی پیرامون این موضوع داشته باشند. هرچند یکی از اعضای سازمان لیگ نیز در این‌باره به «فرهیختگان» گفت: «ما نمی‌توانیم صحبتی درباره محرومیت یا عدم محرومیت حاج‌صفی داشته باشیم، زیرا هر اظهارنظری شائبه حمایت از تیم دیگر را در ذهن‌ها متبلور می‌کند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار