• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۰۵ - ۰۹:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
محمودی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: تراکتوری‌ها خسته‌اند، جایگزینی برای مدافعان نیست

سیستم چرخشی بهترین راهکار خطیبی برای پیروزی بود

فشردگی مسابقات قوای بدنی بازیکنان را کاهش داده است. هر تیمی که شرایط بدنی بهتری داشته باشد می‌تواند به صعود امیدوار‌تر باشد. این سیستم چرخشی باید در تیم اجرا شود.

سیستم چرخشی بهترین راهکار خطیبی برای پیروزی بود

نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار: تیم تراکتور تبریز بالاخره در مسابقات این دوره از لیگ قهرمانان آسیا (بعد از سه تساوی پیاپی) به یک پیروزی رسید و سه امتیاز از بازی با نیروی هوایی عراق به‌دست آورد. تیم رسول خطیبی از ابتدای مسابقات عملکرد خوبی داشت و خیلی آهسته خود را برای صعود آماده کرد، ولی اوضاع پیچیده و نتایجی که در گروه B رقم خورد، سرنوشت تیم‌های صعود‌کننده را در هاله‌ای از ابهام فروبرد. آنچه مسلم است، تیم خطیبی ضعف‌هایی دارد که در همین مرحله مشهود بود و شاید تراکتوری‌ها خوش‌شانس بودند که تاکنون از این ضعف‌ها آسیب ندیده‌اند، ولی بدون شک اگر می‌خواهند صعود کنند، لازم است این تیم دونده و مالک توپ ضعف‌ها را برطرف کند، چراکه در ادامه رقبا بسیار سخت‌تر و کار پیچیده‌تر خواهد شد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با کاظم محمودی از پیشکسوتان باشگاه تراکتور را درمورد عملکرد این تیم در لیگ قهرمانان آسیا، در ادامه می‌خوانید.

تیم تراکتور بالاخره برنده شد، ولی ضعف‌هایی داشت که نگران‌کننده است. عملکرد این تیم در بازی با تیم نیروی هوایی عراق را چطور دیدید؟

من بازی‌های این تیم را دیدم و در کل عملکرد خوبی داشت. در بازی آخر موفق شد پیروز شود، ولی این پیروزی می‌توانست زودتر به‌دست بیاید. ازطرفی فشردگی مسابقات باعث شده تیم‌ها کمی تحت‌تاثیر قرار بگیرند و در چنین شرایطی هر تیمی ریکاوری بهتری کرده باشد، بهتر عمل کرده و به نتیجه می‌رسد. از این‌رو باوجود عملکرد خوب تراکتور تاکنون لازم است روی ریکاوری بازیکنان بیشتر کار کنند تا لطمه نخوریم.

چند مساوی پیاپی این تیم را عقب انداخت و شاید اگر جاه‌طلب‌تر بود تاکنون صعودشان قطعی شده بود.

بله، معتقدم تراکتور در بازی مقابل پاختاکور باید برنده از زمین خارج می‌شد. بازی‌ها فشرده است و همین موضوع شرایط را سخت می‌کند، با این‌حال به‌نظر می‌رسد یک برنامه مدون در این تیم دنبال می‌شود. رسول خطیبی در بازی گذشته به چند بازیکن استراحت داد و از نفراتی استفاده کرد که کمتر بازی کرده بودند. این اقدام دیر صورت گرفت. باید از همان ابتدای مسابقات این مهم را در دستورکار قرار می‌دادند و فشار کمتری را تحمل می‌کردند. الان هم دیر نیست و در بازی با نیروی هوایی این کار به‌خوبی اجرا شد.

در بازی با نیروی هوایی بسیار تحت فشار بودند، دلیلش چه بود؟

فشردگی مسابقات قوای بدنی بازیکنان را کاهش داده است. هر تیمی که شرایط بدنی بهتری داشته باشد می‌تواند به صعود امیدوار‌تر باشد. این سیستم چرخشی باید در تیم اجرا شود. به بازیکنی مثل اکبر ایمانی نگاه کنید. افت بدنی او در بازی گذشته کاملا مشهود بود. او همه بازی‌ها را برای تراکتور بازی کرده است. خستگی از عملکردش کاملا مشهود بود. امیدوارم تراکتور در دو بازی آینده به نتیجه دلخواه برسد و صعود کند. اگر مقابل پاختاکور برنده شود، قطعا صعود می‌کند. ازطرفی تیم تراکتور خیلی زود به گل رسید و همین موضوع روی تیم حریف ازنظر روحی و روانی تاثیر گذاشت. این گل تراکتور‌ی‌ها را قدرتمند‌تر کرد، ولی به آنها برای جبران انگیزه داد. در ادامه وقتی حریف 10 نفره شد، اصلا پا پس نکشید. بازیکنان حریف به اندازه دو نفر تلاش می‌کردند و همین باعث شد تراکتور عقب‌نشینی کند. البته باید خستگی مسابقات را هم درکنار هوای شرجی از دلایل عقب‌نشینی تیم خطیبی در بازی با نیروی هوایی بدانیم. با این‌حال به‌نظر من اصولی و منطقی بازی کرد و سه امتیاز مهم گرفت. حالا می‌تواند نگاهش را به بازی با پاختاکور معطوف کند.

باتوجه به دو بازی باقیمانده چقدر شانس صعود برای تبریزی‌ها قائل هستید؟

اگر بتوانند این حریف را از پیش‌رو بردارند، صعودشان حتمی خواهد شد. باید دید بازی با الشارجه چه می‌شود و آیا می‌تواند به‌عنوان صدرنشین صعود کند. اگر تراکتور نتواند صدرنشین شود، برای صعود به امتیاز احتیاج دارد، از این‌رو نباید امتیاز از دست بدهد و باید در هر دو بازی پیش‌رو برنده شود تا در بین سه تیم برتر صعود‌کننده دوم قرار بگیرد.

چرا تراکتور باوجود اینکه می‌دانست یک گل حاشیه امنیت ندارد، ولی تا پایان بازی اصرار به حفظ همین یک گل داشت؟

تراکتور ازنظر هماهنگی و ساختاری بهتر شده است. بعد از گل تیم خطیبی سعی کرد بیشتر تیم حریف را در میدان بدواند و خسته کند. تلاش کرد مالک توپ باشد. تاحدودی هم موفق بود و شاید در 20 دقیقه آخر بود که آنها انتحاری بازی کردند و افت بدنی بازیکنان تراکتور کمک‌شان کرد. با این‌حال دیدید که به‌خوبی از پس حملات حریف برآمدند و باوجود فشار زیاد روی دروازه موفق عمل کردند و باید آنها را به این دلیل تحسین کرد. شاید اگر خطیبی در این بازی از سیستم چرخشی استفاده نمی‌کرد، در دقایق پایانی دوام نمی‌آورد و تحت فشار حریف گل می‌خورد. بازیکنانی چون فتحی، کشاورز و دیگران باوجود جوانی نیروی تازه‌نفس بودند. استفاده از آنها ریسک نبود، بلکه تاکتیک خوبی بود. بدون‌شک شارجه و پاختاکور از نیروی هوایی قوی‌تر هستند و بازیکنان باتجربه مثل دژاگه و شجاعی در آن بازی‌ها بیشتر به کارشان می‌آیند.

تراکتور در بازی اول مقابل پاختاکور در یک قدمی برد به مسای تن داد. چه کنند که دوباره اسیر قدرت این حریف نشوند؟

در بازی با پاختاکور لازم است تاکتیک و استراتژی خاصی داشته باشند. قطعا با همین شیوه مقابل پاختاکور بازی نمی‌کنند. پاختاکور بازیکنان شوت‌زن و کاشته‌زن خوبی دارد و در بازی اول این توانایی را به ما نشان داد. ضمن اینکه ازنظر فیزیک بدنی بسیار قدرتمند هستند. از این‌رو باید ازنظر فیزیکی مقابل آنها دوام بیاوریم. درعوض همین بازیکنان تنومند سرعت کمی دارند و این می‌تواند برگ برنده ما باشد. اگر به بازی سرعت بدهیم می‌توانیم این حریف را اسیر حملات خود کرده و تحت‌فشار قرار دهیم. تراکتور می‌تواند سرعت را از دفاع به حمله افزایش دهد و به نتیجه برسد. در آن بازی که دو گل زدیم، اگر تیم عقب نمی‌کشید، چه‌بسا در همان بازی اول به گل می‌رسیدیم. اما همان بازی تجربه‌ای شد تا با استفاده از سرعت بخشیدن در انتقال توپ دروازه حریف را تهدید کرده و در این بازی سرنوشت‌ساز برنده از زمین خارج شویم. نقطه‌ضعف پاختاکور مدافعان این تیم هستند و باید از این ضعف نهایت استفاده را کرده و برنده از زمین خارج شوند.

مدافعان تراکتور تحت‌فشار متزلزل و پراشتباه ظاهر می‌شوند. چه راهکاری برای فرار از این معضل دارید؟

تراکتور در همه خطوط درحال جابه‌جا کردن بازیکن است، ولی در خط دفاع بازیکن چندانی برای تغییر ندارد. هادی محمدی، خانزاده و فخرالدینی و حتی تیموری همه بازی‌ها را بازی کردند. فشار زیادی روی آنها بود. جایگزینی ندارند و خستگی و ضعف بدنی باعث شد در برخی صحنه‌ها اشتباه کرده و متزلزل نشان دهند. در چنین شرایطی اشتباهات فردی طبیعی است، همان‌طور که این اشتباهات را در دیگر تیم‌ها و نمایندگان کشورمان می‌بینیم. در خط دفاعی خانزاده و هادی محمدی بار زیادی را روی دوش خود گرفتند. ازطرفی جایگزین مناسبی در این سطح در تیم‌شان نیست و اگر بود قطعا خطیبی از آنها استفاه کرده و به این چند بازیکن استراحت می‌داد.

حرف پایانی؟

امیدوارم تراکتور از این گروه صعود کند و دیگر نماینده‌های کشورمان هم بتوانند از گروه خود صعود کنند. اگر این اتفاق رخ دهد، هم در سهمیه سال‌های آینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا تاثیر‌گذار بوده و هم در رده‌بندی باشگاه‌ها موثر خواهد بود.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار