• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۰۵ - ۰۹:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی 6 هفته پایانی لیگ پرتغال؛ پورتو به‌دنبال جام سی‌ام، تلاش ماریتیمو برای ماندن

امید به ایرانی‌ها برای قهرمانی و بقا

امسال هم کورس قهرمانی از همین سه تیم بنفیکا، پورتو و اسپورتینگ‌لیسبون تشکیل شده و البته به احتمال زیادی یکی از دو تیم اسپورتینگ‌لیسبون یا پورتو به این عنوان دست پیدا خواهند کرد.

امید به ایرانی‌ها برای قهرمانی و بقا

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: کسب سی‌امین قهرمانی لیگ می‌تواند اتفاقی بسیار ویژه برای هر تیمی باشد و امسال پورتو این فرصت را دارد تا در لیگ پرتغال به این آمار کم‌نظیر دست پیدا کند. اگرچه آنها هنوز با رکورد 37 قهرمانی بنفیکا فاصله زیادی دارند و به این زودی‌ها نمی‌توانند نام خود را به‌عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ باشگاهی این کشور مطرح کنند اما رسیدن به 30قهرمانی هم کار راحت و بی‌دردسری نیست. البته شاگردان کونسیسائو هنوز هم با این رویا فاصله دارند چراکه اسپورتینگ‌لیسبون که در این فصل نمایشی عالی در لیگ داشته همچنان با 4امتیاز اختلاف برتری در صدر جدول قرار دارد و اگرچه جبران این فاصله در 6هفته باقی‌مانده غیرممکن نیست اما با روندی که اسپورتینگ درطول فصل داشته کمی دور از انتظار به‌نظر می‌رسد.

همان همیشگی

پورتو در همان نخستین دوره این رقابت‌ها در سال1935 جام قهرمانی را بالای سر برد اما در ادامه و به‌خصوص دهه‌های 60 و 70 میلادی دوران یکه‌تازی بنفیکا آغاز شد و آنها توانستند جام‌های زیادی را به ویترین افتخارات خود اضافه کنند. از دهه90 اما پورتو دوباره اوج گرفت و آنها که تا پیش از آن زمان تنها 10قهرمانی در لیگ داشتند به لطف سرمایه‌گذاری مناسب و خرید بازیکنان آینده‌دار به قدرت نخست فوتبال پرتغال تبدیل شدند. حاصل این اتفاق کسب 19قهرمانی در حدود 30سال اخیر است که آنها را به‌عنوان یکی از مدعیان جدی لیگ در این سال‌ها بدل کرده است. فوتبال در این کشور به‌شدت سه‌قطبی است و به‌جز سه تیم مطرح بنفیکا، پورتو و اسپورتینگ‌لیسبون تنها دو تیم بواویستا(2001) و بلننزه(1946) توانسته‌اند جام قهرمانی لیگ این کشور را بالای سر برده و شگفتی‌ساز شوند. حتی در تعداد نایب‌قهرمانی‌ها در این لیگ نیز نکته عجیبی وجود دارد و آن اینکه طی 86دوره قبلی که لیگ پرتغال برگزار شده تنها 9بار تیمی به‌جز سه باشگاه بزرگ این کشور به مقام دومی رسیده است. این سه تیم هرگز به دسته پایین‌تر سقوط نکرده‌اند و تنها تیم‌هایی هستند که در هر 87دوره‌ای که بازی‌ها برگزار شده، حضور داشته‌اند.

امسال هم کورس قهرمانی از همین سه تیم تشکیل شده و البته به احتمال زیادی یکی از دو تیم اسپورتینگ‌لیسبون یا پورتو به این عنوان دست پیدا خواهند کرد. اسپورتینگ سال‌هاست که در حسرت فتح این رقابت‌ها مانده و آخرین‌بار در سال2002 موفق شد جام قهرمانی را بالای سر ببرد. پس از آن رقابت‌های لیگ زیر سلطه دو تیم بنفیکا و پورتو قرار داشته است و سال گذشته نیز این پورتوی کونسیسائو بود که موفق شد با 5امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم یعنی بنفیکا قهرمانی را تصاحب کند. امسال اما اوضاع به سود او و شاگردانش پیش نرفته اما هنوز از قهرمانی ناامید نیستند. با توجه به یکه‌تازی این سه تیم در لیگ، کوچک‌ترین لغزشی درطول فصل می‌تواند به قیمت از دست رفتن قهرمانی باشد. پورتو در اوایل فصل دو شکست را تجربه کرد که همین نتایج ضعیف سبب شده از همان زمان پشت‌سر اسپورتینگ قرار داشته باشد و این تیم به یکه‌تازی خود در این رقابت‌ها ادامه دهد.

شانس بالای اسپورتینگ

سایت «بانکادا» در تحلیل خود از مدعیان قهرمانی در این فصل نوشت: «درحال حاضر اسپورتینگ‌لیسبون و پورتو رقابت نزدیکی در صدر جدول دارند و اگر تا چند هفته پیش قهرمانی اسپورتینگ تا حد زیادی قطعی به‌نظر می‌رسید اما حالا اوضاع به‌گونه‌ای دیگر رقم خورده و پورتو به جبران فاصله امیدوار شده است. اسپورتینگ در این فصل بدون شکست به کارش ادامه می‌دهد و اگر در پایان مسابقات نتواند قهرمانی را به خانه ببرد حسرت بزرگی برای تیمی خواهد بود که احتمالا بدون شکست نتوانسته صدرنشینی خود را حفظ کند. 6هفته آینده این رقابت‌ها می‌تواند بسیار حساس و دیدنی دنبال شود. دو تیم انگیزه زیادی در دیدارهای پیش‌روی خود دارند و هیجان مسابقات در اواخر فصل به اوج خود خواهد رسید. کارشناسان شانس اسپورتینگ را بیش از رقیب خود می‌دانند اما لغزش‌های این تیم در هفته‌های اخیر از یک‌سو و روند عالی پورتو در همین مدت ازسوی دیگر سبب شده کونسیسائو امیدوارانه به ادامه دیدارهای تیمش نگاه کند و حالا با اطمینان بیشتری از جبران فاصله 4امتیازی با صدر جدول صحبت می‌کند. او درباره این فاصله می‌گوید: «ما هنوز شانس خوبی برای رسیدن به قهرمانی داریم و در این هفته‌ها به‌خوبی توانسته‌ایم فاصله 10امتیازی با صدر جدول را کاهش دهیم. در این 6دیدار باقی‌مانده از لیگ هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و باید بدون توجه به نتایج رقبا تنها به‌دنبال پیروزی در همه دیدارها باشیم.» پورتو با اتکا به عناصر تهاجمی خود توانسته نتایج خوبی در دیدارهای اخیر خود کسب کند و 7پیروزی پیاپی تیم را در یکی از بهترین فرم‌های خود طی ماه‌های اخیر قرار داده است.»

 اسپورتینگ درطول این فصل برابر هیچ تیمی بازنده نبوده اما سه تساوی در 4دیدار اخیرش باعث شده صدرنشینی مقتدرانه‌اش به خطر بیفتد. آنها هر دو مسابقه رفت و برگشت خود را برابر پورتو برگزار کرده‌‌اند که در مسابقه رفت در زمین خود به تساوی 2–2 رسیدند و بازی برگشت در پورتو بدون گل به پایان رسید. به این ترتیب پورتو این مزیت را دارد تا با توجه به قوانین لیگ این کشور که بازی رودررو ملاک تعیین جایگاه تیم‌ها در جدول است درصورتی‌که امتیازاتش با اسپورتینگ مساوی شود هم به لطف گل زده بیشتر در خانه حریف جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

تاوان اعتماد دیر به طارمی

پورتو شروع خوبی در این فصل نداشت و در همان هفته‌های ابتدایی دو شکست عجیب را برابر ماریتیمو و پاکوس‌فریرا تجربه کرد تا مشخص شود فصلی سخت را پیش‌رو دارد. با این حال به‌نظر می‌رسد یکی از عواملی که باعث عقب‌ماندن تیم کونسیسائو از کورس قهرمانی در اوایل مسابقات شد، دیر اعتماد کردن به مهدی طارمی، مهاجم ایرانی‌اش بود که در هفته‌های نخست کمتر به او بازی می‌رسید اما در ادامه به‌قدری درخشید که دیگر نیمکت‌نشین کردن او ممکن نبود. پورتو پس از شکست برابر پاکوس‌فریرا توانست هر 7بازی بعدی خود را با برد پشت‌سر بگذارد و البته در برهه‌ای از فصل نیز 4تساوی در 5مسابقه به‌دست آوردند تا فاصله امتیازی‌شان با اسپورتینگ افزایش پیدا کند. با این حال 6بازی آینده برای این تیم بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

مسیر تا پایان فصل

پورتو در 6دیدار بعدی خود رقیبی سرسخت به‌نام بنفیکا را پیش‌رو خواهد داشت که می‌تواند در تعیین قهرمان این فصل نقشی مهم و تعیین‌کننده داشته باشد. بنفیکا یک بازی هم با اسپورتینگ دارد که این دو مسابقه شاید تا حد زیادی بتواند روی سرنوشت قهرمانی این فصل اثرگذار باشد. یاران طارمی فردا در زمین موریرنزه میانه‌جدولی به مصاف این تیم خواهند رفت و در ادامه در خانه با فامالیکائو که آنها هم در رتبه‌های میانی جدول قرار دارند و سپس بنفیکا (خارج از خانه) دیدار خواهند کرد. دو مسابقه بعدی این تیم با تیم‌های پایین‌جدولی است که به‌نظر نسبتا آسان خواهد بود و البته اگر تا آن زمان سقوط فارنسه قطعی نشود ممکن است برای این تیم دردسرساز شوند. ریو‌آوه هم خطر سقوط را حس می‌کند و در هفته ماقبل پایانی میزبان کوسیسائو و تیمش خواهد بود. طارمی و یارانش در هفته پایانی نیز در زمین خود به مصاف بلننزه خواهند رفت که آنها هم در وسط جدول هستند و البته با توجه به فاصله کم آنها تا انتهای جدول ممکن است در هفته‌های پایانی حتی در خطر سقوط هم قرار بگیرند.

برنامه اسپورتینگ در ادامه فصل شاید کمی سخت‌تر به‌نظر بیاید اما اگر آنها بتوانند از دو تیم سوم و چهارم جدول امتیاز بگیرند موفقیت مقابل 4حریف دیگر که در پایین جدول قرار دارند کار چندان مشکلی نخواهد بود. آنها عصر امروز میهمان براگای رده‌چهارمی خواهند بود و سپس با ناسیونال قعرجدولی و ریو‌آوه دیدار خواهند کرد. بواویستا که برای نیفتادن تلاش می‌کند حریف بعدی این تیم است و در هفته ماقبل پایانی دیدار حساس و سرنوشت‌ساز برابر بنفیکا برگزار خواهد کرد و در هفته پایانی نیز در خانه از ماریتیمو پذیرایی خواهد کرد.

با توجه به برنامه دو تیم در ادامه رقابت‌ها روی کاغذ به‌نظر می‌رسد اسپورتینگ شانس بهتری برای حفظ صدرنشینی و کسب نوزدهمین قهرمانی خود در لیگ داشته باشد اما پورتو هم چندان ناامید نیست و می‌تواند روی درخشش ستاره ایرانی‌اش برای رسیدن به سی‌امین قهرمانی خود حساب کند.

ازسوی دیگر بنفیکا هم که با 6امتیاز کمتر نسبت به پورتو در رتبه سوم قرار دارد به‌نظر نمی‌تواند خطری جدی برای این تیم باشد و از حالا می‌توان حضور این تیم در لیگ قهرمانان اروپای فصل آینده را قطعی دانست. البته تیم دوم لیگ پرتغال مستقیما راهی مرحله گروهی می‌شود و تیم سوم از مرحله سوم انتخابی وارد این رقابت‌ها خواهد شد و درصورت برتری در دیدارهای رفت و برگشت خود می‌تواند جواز حضور در دیدارهای گروهی را دریافت کند.

در شرایطی که پورتو با 57گل زده بهترین خط‌حمله رقابت‌ها تا پایان هفته بیست‌وهشتم را دراختیار دارد، اسپورتینگ هم با تنها 15گل خورده عملکردی عالی در فاز دفاعی داشته و بهترین تیم در این زمینه محسوب می‌شود. با توجه به 24گلی که پورتو دریافت کرده مشخص است مشکلات تیم کونسیسائو در این بخش عمده‌ترین دلیل عقب افتادن آنها از کورس قهرمانی به‌شمار می‌رود.

حاصل اعتماد به علیپور

در انتهای جدول هم رقابت نزدیکی برای ماندن و سقوط نکردن در جریان است و یکی از تیم‌هایی که در هراس برای بقا قرار دارد، ماریتیمو است که با دو بازیکن ایرانی خود تلاش زیادی دارد تا فصل بعد را در لیگ برتر سپری کند. این تیم در 28سال اخیر هرگز به دسته پایین‌تر سقوط نکرده است اما امسال این خطر را در نزدیکی خود حس می‌کند و لغزش در 6دیدار باقی‌مانده می‌تواند بسیار گران تمام شود. ماریتیمو فصل پیش با درخشش امیر عابدزاده توانست خیلی زودتر از انتهای فصل بقای خود را در لیگ قطعی کند و از حضور در رده‌های میانی جدول اطمینان داشت اما امسال اوضاع برای این تیم بدتر شده و درحال حاضر با قرار گرفتن در رتبه شانزدهم تنها دو تیم دیگر را پایین‌تر از خود می‌بینند.

براساس قوانین لیگ پرتغال، در پایان هر فصل دو تیم انتهای جدول به دسته پایین‌تر سقوط می‌کند و تیم شانزدهم نیز در دیدار پلی‌آف برای بقا به مصاف تیم سوم لیگ دسته دوم می‌رود تا تکلیف ماندن یا سقوطش مشخص شود. به این ترتیب ماریتیمو در شرایط کنونی اصلا اوضاع خوبی در جدول ندارد.

امیر عابدزاده درطول فصل تنها در 4بازی تیمش نیمکت‌نشین شد و در سایر مسابقات در ترکیب اصلی این تیم به میدان رفت که حاصل آن 32گل خورده و 7کلین‌شیت بوده است. البته ماریتیمو در هر 4بازی که عابدزاده را در ترکیب خود نداشته شکست خورده و مشخص است که این گلر خوب ایرانی تاثیری در ناکامی‌های این فصل تیمش نداشته است. بدترین روند ماریتیمو از هفته پانزدهم تا بیستم بود که هر 6بازی خود را باختند تا به شیب تندی به منطقه سقوط نزدیک شوند.

در هفته‌های اخیر و با رسیدن علیپور به ترکیب اصلی تیمش، روند نتیجه‌گیری تیم کمی بهتر شده و آنها در 4مسابقه‌ای که علیپور فیکس شد 2برد و 2شکست به‌دست آوردند که یکی از این باخت‌ها مقابل بنفیکا و در زمین حریف اتفاق افتاد. علیپور در دو مسابقه‌ای که تیمش با برد پشت‌سر گذاشته بسیار تاثیرگذار بوده و برابر فارنسه تک‌گل تیمش را زد و برابر ریو‌آوه نیز پاس تنها گل بازی را داد تا ماریتیمو در دو مسابقه 6امتیازی بین قعرنشینان، نتیجه خوبی کسب کند.

البته تغییر سرمربی نیز در کسب نتایج بهتر توسط این تیم بی‌تاثیر نبود و خولیو ولازکوئز اسپانیایی که تنها 39سال دارد توانسته شوک مثبتی به تیمش بدهد. شاگردان او عصر امروز دیدار بسیار حساس و مهمی برابر بواویستا رده‌پانزدهمی دارند که می‌تواند تاثیر زیادی در معادلات انتهای جدول داشته باشد. ماریتیمو هفته بعد میزبان براگا است که کسب امتیاز از این دیدار کمی دشوار خواهد بود. پس از این مسابقه علیپور و یارانش باید از ژیل‌ویسنته پذیرایی کنند که اگرچه درحال حاضر در رده دوازدهم قرار دارند اما اختلاف دو تیم تنها 4امتیاز است. این تیم در سه مسابقه آخر خود کار بسیار سختی دارد و باید با پاکوس‌فریرا و ژیل‌ویسنته که برای کسب سهمیه لیگ اروپا تلاش می‌کنند و سپس با اسپورتینگ‌لیسبون دیدار کنند. اگرچه اختلاف امتیاز 8تیم پایین جدول چندان زیاد نیست اما ماریتیمو باید در همین سه دیدار پیش‌رو امتیازات لازم را برای بقا کسب کند؛ چراکه در غیر این صورت بعید است بتواند در سه هفته پایانی و با توجه به حریفانی که دارد خود را از منطقه سقوط نجات دهد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار