• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۰۴ - ۰۹:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مرحله حذفی لیگ قهرمانان قرعه‌کشی می‌شود یا جدول قبلی ملاک است؟

شاهکار تازه AFC و موضع متفاوت سرخابی‌ها

نکته‌ای که ابهام زیادی را در این مرحله از رقابت‌ها ایجادکرده به موضوع مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌ها مربوط می‌شود، جایی که قرار است هشت تیم برتر رقبای خود را به‌صورت جداگانه در دو منطقه بشناسند.

شاهکار تازه AFC و موضع متفاوت سرخابی‌ها

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: رقابت‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب این قاره درحال برگزاری است و ۲۰تیم حاضر در این رقابت‌ها در منطقه غرب در پنج گروه درحالی مسابقات خود را برگزار می‌کنند که قرار است در پایان این مرحله که نهم اردیبهشت‌ماه به اتمام می‌رسد تکلیف هشت تیم برتر مشخص شده تا به این ترتیب برنامه رقابت‌ها برای یک‌چهارم نهایی غرب آسیا یا همان مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در فصل۲۰۲۱ مشخص شود. دیدارهای مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۲ و ۲۳شهریور و به‌صورت تک‌بازی برگزار خواهد شد. در ادامه تیم‌های برتر راهی مرحله بعد شده و دیدارهای مرحله یک‌چهارم نهایی با قرعه‌کشی و به‌صورت تک‌بازی ۵ و ۶مهر انجام می‌شوند. همچنین چهار تیم برتر دو منطقه غرب و شرق به نیمه‌نهایی خواهند رسید که این دیدارها نیز به‌صورت مستقل و جداگانه در هر منطقه برگزار شده با این حال مرحله نیمه‌نهایی نیز ۲۸ و ۲۷مهر، ۵ و ۴آبان (رفت و برگشت) برگزار می‌شود. دیدار فینال هم به‌صورت رفت و برگشت ۳۰آبان و ۶آذر انجام خواهد شد.

 قرعه‌کشی یا طبق جدول؟

با این حال نکته‌ای که ابهام زیادی را در این مرحله از رقابت‌ها ایجادکرده به موضوع مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌ها مربوط می‌شود، جایی که قرار است هشت تیم برتر رقبای خود را به‌صورت جداگانه در دو منطقه بشناسند. این درحالی است که برای اولین‌بار رقابت‌ها با فرمت جدید و با حضور ۴۰تیم در ۱۰گروه برگزار شده و همین مشخص نبودن تیم‌های دوم صعودکننده تا روز پایانی ماجرا را کمی پیچیده در عین حال جذاب کرده است. تا پیش از این تیم‌های دوم تحت هر شرایطی صعود می‌کردند و طبق برنامه از پیش تعیین‌شده در مرحله یک‌هشتم به مصاف یکدیگر می‌رفتند، با این حال صعود سه تیم از پنج تیم برتر هرسوی قاره کهن به مرحله یک‌هشتم نهایی براساس جدولی که در روز نخست بعد از قرعه‌کشی در صفحه رسمی مسابقات درج شد حاکی از آن بود که قرار است براساس فرمت خاصی تیم‌ها در مرحله یک‌هشتم نهایی به مصاف هم بروند. بر همین اساس نیز برخی رسانه‌ها گزارش دادند کنفدراسیون فوتبال آسیا در مراسم قرعه‌کشی مرحله گروهی، قوانین مسابقات را شرح داد که براساس آن، قرعه‌کشی در مرحله یک‌هشتم نهایی انجام نمی‌شود و تیم‌ها براساس فرمت خاصی که تعیین‌شده به مصاف رقبا خواهند رفت.
بنابراین همین موضوع باعث شده گمانه‌زنی‌ها درخصوص تعیین حریفان ازجمله حریفان نمایندگان ایران داغ شده و رسانه‌های مختلف تعابیر مختلفی را از این جدول به کار بردند که بر همین اساس پیش‌بینی اینکه دربی آسیایی طبق این جدول در مرحله یک‌هشتم نهایی محتمل باشد نقل محافل خبری و روزانه ده‌ها مطلب درخصوص آن نوشته شد.
با این حال به‌تازگی آیین‌‌نامه رقابت‌ها موضوع دیگری را شرح داده و طبق آن قرار است از مرحله یک‌هشتم نهایی تا نیمه‌نهایی قرعه‌‌کشی انجام شود، این درحالی است که هر اندازه فرمت جدید طبق جدول گنجانده‌شده در صفحه مربوط به رقابت‌ها را تا لحظه پایانی مرحله گروهی جذاب می‌کند اما هیچ جذابیتی به‌پای قرعه‌کشی نرسیده و مطمئنا اگر سیدبندی در کار نباشد چه‌بسا بازی‌‌های بزرگ مرحله یک‌هشتم که بعد از قرعه‌کشی محتمل خواهند بود غول‌های زیادی را از رسیدن به مراحل بعدی رقابت‌ها محروم کند.
«فرهیختگان» درخصوص اینکه رقابت‌های مرحله اول حذفی طبق جدول و فرمت خاص خود برگزار خواهد شد یا حریفان با قرعه‌کشی رقیب خود را خواهند شناخت برخی پیگیری‌ها را انجام داد تا جایی که یکی از مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز درباره برگزاری مرحله بعدی طبق آیین‌نامه تاکید کرد رقابت‌ها در مرحله یک‌هشتم براساس قرعه‌کشی ترتیب داده شده و بعید است فرمت خاصی مدنظر باشد.

 سردرگمی نمایندگان ایران

در ادامه پیگیری‌های خود به‌سراغ مسئولان مطلع از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس رفتیم اما موضع متفاوت آنها نیز در این بین وجود داشت که این موضوع نشان می‌دهد مطمئنا این ابهام نه‌تنها بین هواداران فوتبال در قاره کهن وجود دارد بلکه تیم‌ها را نیز آشفته و سردرگم کرده چراکه هنوز مشخص نیست مرحله بعدی به چه صورت برگزار خواهد شد.
در این بین درحالی مسئولان امور بین‌الملل استقلال از احتمال اجرایی‌شدن آنچه در آیین‌نامه آمده است خبر داده و این‌طور اعلام کردند که در راهنمای مسابقات نیز این‌طور ذکر شده که مرحله بعدی قرعه‌کشی خواهد شد. پرسپولیسی‌ها نیز این‌طور به «فرهیختگان» گفتند که خبری از قرعه‌کشی ندارند و به احتمال زیاد براساس همان فرمت خاص یا جدولی که مشخص شده است مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برگزار خواهد شد. این درحالی است که طبق اتفاقات چند سال اخی، برگزاری این رقابت‌ها، همواره ابهام و سردرگمی پای اصلی لیگ قهرمانان آسیا بوده و به‌واقع مشخص نیست چرا مسئولان این کنفدراسیون قرار نیست با یک آیین‌نامه قوی یک‌بار برای همیشه در ابتدای رقابت‌ها تا پایان به قوانین پایبند بوده و تا این اندازه آن را تغییر ندهند با این حال هنوز که هنوز است قرعه‌کشی رقابت‌ها نیز هرساله طبق یک فرمت جدید برگزار می‌شود و ظاهرا تا پایان رقابت‌ها این تغییرات مدام هرساله ادامه خواهد داشت.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

درباره سعید اسماعیلی و اهمیت حفظ و نگهداشت سرمایه‌های ورزش ایران؛

هوای قهرمان دهه هشتادی‌مان را داشته باشیم

دربارۀ حواشی خودساخته کاروان ایران در پاریس؛

به طراح لباس المپیک، مدال نمی‌دهند

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار