• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۰۲ - ۰۹:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اظهارنظر جالب مدیرعامل جنجالی تیم لیگ برتری در گفت وگو با «فرهیختگان»:

اگر باشگاه‌ها دولتی نبودند، سوپرلیگ ایران را تاسیس می‌کردم!

مدیرعامل معروف باشگاه لیگ برتری به «فرهیختگان» اعلام کرد اگر باشگاه‌های داخلی، دولتی نبودند و زور خصوصی‌ها می‌رسید، خودش یک سوپرلیگ را تشکیل می‌داد و سازمان لیگ را حذف می‌کرد تا تمام عواید و درآمد پخش بازی‌های داخلی به جیب باشگاه‌ها برود.

اگر باشگاه‌ها دولتی نبودند، سوپرلیگ ایران را تاسیس می‌کردم!

محمد آقایی‌فرد، روزنامه‌نگار: فوتبال اروپا با استقلال‌طلبی 12 باشگاه اروپایی از یوفا برای برگزاری لیگی جدید به نام «سوپرلیگ اروپا» دچار شوک بزرگی شد و به‌نوعی تمام محافل فوتبالی را درگیر خود کرد. اتفاقی که حتی گفته می‌شود می‌توانست روی بازی‌های کامپیوتری نیز تاثیر بگذارد و اگر به سرانجام برسد، کمپانی EA SPORTS به‌عنوان شرکتی که با فیفا قرارداد دارد و لایسنس تیم‌ها را خریداری کرده، با زیان عمده مالی روبه‌رو می‌شود، به‌طوری‌که گفته شده شاید این شرکت ساخت بازی‌های کامپیوتری با فروپاشی مالی مواجه شود. ماجرا اما به حذف تیم‌های کوچک‌تر و شرکت‌های ساخت بازی‌های کامپیوتری محدود نمی‌شود. حذف باشگاه‌های سرشناس و پرطرفدار از لیگ‌های داخلی می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیری به این لیگ‌ها وارد و حق پخش تلویزیونی را با مشکل عمده مواجه کند، به‌گونه‌ای‌ که گفته می‌شود تلویزیون‌هایی که حق پخش تلویزیونی سوپرلیگ را بخرند، نمی‌توانند حق پخش بازی‌های جام‌جهانی، لیگ قهرمانان و لیگ ملت‌ها را خریداری کنند. فیفا تهدید کرد جام‌جهانی را بدون بازیکنان مطرح شاغل در سوپرلیگ برگزار می‌کند و گفته می‌شد پرز در اندیشه راه‌اندازی جام‌جهانی دیگری است! به هر ترتیب با وجود اینکه به نظر می‌رسید پرز و همراهانش به همه ابعاد ماجرا اندیشیده‌اند، تهدیدات بی‌فایده نبود؛ ابتدا تیم‌های انگلیسی به نوبت از حضور در این مسابقات کناره‌گیری کردند و بعد نوبت به ایتالیایی‌ها رسید و درنهایت کودتا علیه فوتبال ناکام ماند و این مسابقات به حالت تعلیق درآمد.

 ایده پرز را دزدیدند؟

می‌گویند خوش‌فکرها خلق می‌کنند و معمولی‌ها کپی! این حکایت این روزهای فوتبال است. فلورنتینو پرز وقتی همراه با 11 باشگاه اروپایی به فکر تاسیس یک لیگ جدید و البته پرسود برای باشگاه‌های سرشناس افتاد، بی‌شک تصور نمی‌کرد تنها چند روز پس از اعلام عمومی تصمیمش، کپی‌کاران شروع به دزدیدن ایده او کنند. ایده‌ای که می‌گوید مخاطب حق دارد بازی‌های بزرگ را هر هفته تماشا کند، نه اینکه مجبور شود برای آن صبر کند. تجزیه‌طلبی اما تنها برداشتی است که برخی افراد از ایده 12 باشگاه اروپایی کپی کرده‌اند، به‌گونه‌ای‌که گفته می‌شود برخی کشورهای آسیایی سودای حذف AFC را در سر می‌پرورانند.

عبدالعزیز الغیامه، کارشناس عربستانی در برنامه «الدیوانیه» در شبکه ورزش سعودی از این کودتای فوتبالی پرده برداشت و گفت: «در شرایطی که فوتبال اروپا به این وضعیت رسیده، ما نیز باید فوتبال آسیا را برای همیشه به دو قسمت شرق و غرب تبدیل کنیم. الان بهترین زمان برای جدایی فوتبال غرب و شرق و تشکیل کنفدراسیون غرب آسیاست.» هرچند با پیگیری «فرهیختگان» از فدراسیون فوتبال کشورمان به‌عنوان یکی از قدرت‌های منطقه غرب آسیا مشخص شد رایزنی‌ای برای تشکیل کنفدراسیون غرب آسیا با ایران نشده اما به نظر می‌رسد ایده تجزیه‌طلبی خیلی زود دامن‌گیر سایر کشورها هم شود و به این ترتیب کنفدراسیون‌های بین‌المللی حذف شوند.

 سوپرلیگ خصوصی!

موضوع اما محدود به اروپا و آسیا و قاره‌ها نمی‌شود. درست دقایقی پس از اعلام رسمی برای تشکیل سوپرلیگ، شبکه‌های اجتماعی پر بود از پیشنهادهایی برای تشکیل سوپرلیگ‌های مختلف! هرچند هواداران به شوخی سعی می‌کردند درباره این موضوع صحبت کنند اما به نظر می‌رسد برخی مدیران ماجرا را جدی گرفته‌اند و اندیشه‌های حیرت‌انگیزی را در سر می‌پرورانند.

روز گذشته با مدیرعامل یکی از باشگاه‌های خصوصی پرطرفدار کشورمان صحبت می‌کردیم و او از افکار عجیبش پرده برداشت. هرچند اجازه انتشار نامش را نداریم اما بدانید مدیرعامل معروف باشگاه لیگ برتری به «فرهیختگان» اعلام کرد اگر باشگاه‌های داخلی، دولتی نبودند و زور خصوصی‌ها می‌رسید، خودش یک سوپرلیگ را تشکیل می‌داد و سازمان لیگ را حذف می‌کرد تا تمام عواید و درآمد پخش بازی‌های داخلی به جیب باشگاه‌ها برود. تصور کنید پرسپولیسی که در 4 فصل اخیر قهرمان شده و دو بار به فینال آسیا رسیده، هنوز به سازمان لیگ بدهکار است و پنجره‌های نقل‌وانتقالاتی‌اش یکی‌درمیان بسته می‌شود. اتفاقی که به‌دلیل وجود واسطه‌ها صورت پذیرفته و درواقع پول‌ها به جای باشگاه به جیب سازمان لیگ می‌رود. اتفاقی که البته روی کاغذ جذاب است اما با وجود باشگاه‌های دولتی، غیرممکن به نظر می‌رسد. درواقع تمام بودجه استقلال، پرسپولیس، سپاهان، فولاد، گل‌گهر و... از دولت تامین می‌شود و اگر مدیران‌عامل باشگاه‌ها اندیشه کودتا را در سر بپرورانند، خیلی راحت کنار گذاشته می‌شوند و مدیرانی بله‌قربان‌گو جای آنها را می‌گیرند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار