• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۰۱ - ۰۸:۴۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
استبان، سردبیر آس اسپانیا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: سرمایه‌داری دغدغه مردم را ندارد

فوتبال با سوپرلیگ کم‌کم می‌میرد

محرومیت بازیکنان از جام‌جهانی و یورو تهدید توخالی نیست

سرمایه‌داری دغدغه مردم را ندارد و بارها ثابت کرده که فقط به نفع شخصی فکر می‌کند. بازاریابی صورت گرفته و آنها نگران مخاطب خود نیستند. مردم بالاخره باز هم بلیت می‌خرند و هزینه می‌کنند اما کم‌کم ذات فوتبال تخریب می‌شود. دیگر هیچ قوی و ضعیفی مقابل هم قرار نمی‌گیرند، همه تیم‌ها قوی هستند و ضعیف‌ها در لحظه تولد، می‌میرند.

فوتبال با سوپرلیگ کم‌کم می‌میرد

بابک سرانی‌آذر،روزنامه‌نگار: دنیای فوتبال در ماه‌های گذشته درگیر تحولات مرتبط با کرونا بود، ولی در روزهای اخیر با بحران به‌مراتب بزرگ‌تری مواجه شده است؛ برخی از باشگاه‌های متمول به سرکردگی روسای رئال‌مادرید و منچستریونایتد اقدام به تاسیس مسابقاتی موسوم به سوپرلیگ اروپا کردند و این یعنی دیگر در لیگ قهرمانان و لیگ اروپا حضور نخواهند داشت. این تصمیم باعث‌شده فیفا، یوفا و البته اکثریت اهالی فوتبال از مربیان و بازیکنان فعلی و قدیمی گرفته تا اهالی رسانه و هواداران فوتبال موضع‌گیری کرده و نگران آینده این رشته پرطرفدار شوند. سردبیر آس اسپانیا هم جزء این دسته بوده و معتقد است سرمایه‌داری چهره کریه خود را نشان داده و روزبه‌روز بیشتر روی دوش مردم رژه می‌رود. مانوئل استبان درخصوص این ماجرا گفت‌وگویی با روزنامه «فرهیختگان» انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

این موضوع یعنی سوپرلیگ اروپا برای مردم آسیا بسیار جذاب و عجیب است و خبرهای مربوط به این موضوع از طرف هواداران ایرانی پیگیری می‌شود. هواداران تیم‌هایی مثل رئال‌مادرید و بارسلونا نگران وضعیت این تیم‌ها در آینده هستند و مردم می‌خواهند بدانند که فیفا یا یوفا واقعا چه قدرتی دارند؟ آیا می‌توانند مقابل این کودتای فوتبالی را بگیرند؟

این اتفاق شاید برای مردم و هواداران در آسیا و ایران عجیب بوده باشد اما برای من و همکارانم در اسپانیا با تاخیری چندساله شکل گرفت. خیلی عجیب نبود و ما خیلی جا نخوردیم. مساله این است که پیش‌بینی کرده بودیم، قرار بود متاسفانه سرمایه‌داری و نظام وابسته به آن یک روز به فوتبال آسیب جدی وارد کند که این کار را انجام داد.

البته هنوز چیزی روشن نیست!

وقتی قرارداد 23ساله منعقد می‌شود دیگر قرار است چه چیزی روشن شود؟ اسپانیا کشوری است که زیر سایه سوسیالیسم اداره می‌شود، آیا این سوسیالیسم است؟ ماهیت سوسیالیسم از اجتماع و ‌مردم معنا می‌گیرد، اما نقش مردم در این میان چیست؟ اصولا سوپر‌لیگ به تنها چیزی که فکر نکرده واژه مردم است. اگر فیفا و یوفا بخواهند به لجبازی خود ادامه بدهند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ اگر در جام ملت‌های اروپا و جام‌جهانی قطر عده زیادی از ستارگان حذف شده باشند، دیگر چیزی از فوتبال باقی می‌ماند؟

پرس می‌گوید نزدیک به 400 میلیون یورو ضرر مالی داشته و این همه را فقط از چشم کرونا ندیده است، یعنی فیفا و یوفا مقصر نیستند؟

نه، به هیچ عنوان مقصر نیستند. چرا مقصر باشند؟ این شرایطی است که از ابتدا عنوان‌شده و رئال‌مادرید اگر امروز یک برند بزرگ است زیر سایه فیفا رشد کرده است. اگر لیگ قهرمانان اروپا نبود، خبری از بارسلونا و رئال‌مادرید نیز نبود. این تیم‌ها در خلأ رشد نکرده‌اند که امروز ادعای برندینگ داشته باشند. برای پرس متاسفم. پرس مدعی است 400 میلیون یورو ضرر کرده است؟ آیا ادعای دیگری ندارد؟ مثلا فراموش کرده که نزدیک به 250 میلیون یورو به‌واسطه همکاری یوفا و چند حامی مالی به جیب زد؟ مثلا فراموش کرده که وقتی با آدیداس قرارداد می‌بست شرط همکاری، ضمانت اجرایی یوفا بود؟ اگر یوفا نبود، آدیداس به چه تضمینی با رئال‌مادرید قرارداد می‌بست؟

به‌نظر شما سرانجام و فرجام این ماجرا چه خواهد شد؟

خیلی پیچیده است، ممکن است همین حالا که با هم صحبت می‌کنیم، خبر مربوط به منحل‌شدن این لیگ به گوش برسد، شاید هم یوفا یا فیفا کوتاه بیایند و تسلیم شوند. چیزی که با اطمینان می‌توانم بگویم این است که اعضای سوپرلیگ که فعلا 12 نفر هستند، تسلیم نخواهند شد و هیچ ترسی از فیفا و یوفا و تهدیدات آنها ندارند. موضوع مهم این است که آنها باید با مراجع قضایی مواجه شوند.

مراجع قضایی چه کاری از دست‌شان بر می‌آید؟

منظورم دادگاه CAS نیست، این دادگاه هم به‌شدت وابسته به فیفا است، به یک مرجع بی‌طرف اما بین‌المللی نیاز است که مشکلات بین دو طرف را حل کند، من نمی‌خواهم بگویم که مدیران‌عامل و مالکان باشگاه‌های بزرگ حاضر در سوپرلیگ هیچ حقی ندارند، اما آنها راه گرفتن حق‌شان را اشتباه انتخاب کرده‌اند. به عقیده من باشگاهی مثل رئال‌مادرید حق دارد حق پخش تلویزیونی بهتری دریافت کند، یوفا و فیفا هم باید کوتاه بیایند، گردش مالی به‌خاطر این باشگاه‌های بزرگ سود زیادی برای فیفا داشته است و باید سهم همه طرف‌های قرارداد با رعایت عدالت پرداخت شود.

آیا واقعا قرار است برخی بازیکنان از حضور در جام‌جهانی محروم شوند؟

بله، هم جام‌جهانی و هم جام ملت‌های اروپا. این یک تهدید توخالی نبوده و امروز هم در مصاحبه اختصاصی با ریاست فیفا مطمئن شدم که این تهدید را عملی خواهند کرد.

اینگونه اگر پیش برود، فوتبال نابود خواهد شد!

بله، قبول دارم و امیدوارم که هرگز اینگونه پیش نرود. امیدوارم این موضوع به‌خوبی حل شود، اما صادقانه بگویم که چندان خوش‌بین نیستم. مدیران باشگاه‌هایی مثل رئال‌مادرید و بارسلونا به هواداران خود ظلم کرده‌اند، اما هواداران فعلا از این ظلم تاریخی باخبر نیستند و از اینکه قرار است یک سوپرلیگ جذاب را تماشا کنند، خوشحالند. حقیقت ماجرا این است که فوتبال اینگونه نابود خواهد شد. سرمایه‌داری دغدغه مردم را ندارد و بارها ثابت کرده که فقط به نفع شخصی فکر می‌کند. بازاریابی صورت گرفته و آنها نگران مخاطب خود نیستند. مردم بالاخره باز هم بلیت می‌خرند و هزینه می‌کنند اما کم‌کم ذات فوتبال تخریب می‌شود. دیگر هیچ قوی و ضعیفی مقابل هم قرار نمی‌گیرند، همه تیم‌ها قوی هستند و ضعیف‌ها در لحظه تولد، می‌میرند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار