• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۱-۳۰ - ۰۸:۰۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
دبیر اتحادیه انجمن علمی دانشجویی علمی مواد و متالورژی:

مواجهه وزارت علوم و انجمن‌های علمی در دوران کرونا هیچ نقطه مثبتی نداشت

شادی با اشاره به نقش وزارت علوم در حمایت از اتحادیه انجمن‌های علمی در دوران کرونا، اظهار داشت: «عملا نمی‌توان هیچ نکته مثبتی از وزارت علوم در دوران کرونا برای حمایت از اتحادیه‌ها گفت. درواقع هیچ گونه بودجه‌ای برای اتحادیه‌ها در دوران کرونا به عنوان تنخواه درنظر گرفته نشد و هیچ بستری در دوران کرونا برای فعالیت مجازی فراهم نشد.

مواجهه وزارت علوم و انجمن‌های علمی در دوران کرونا هیچ نقطه مثبتی نداشت

میلاد شادی، دبیر اتحادیه علمی مواد و متالورژی با اشاره به فضایی که در اوایل شیوع کرونا در کشور برقرار شده بود، گفت: «باتوجه به فضای سردرگمی که در ابتدای کرونا در کشور حاکم شده بود، بسیاری از فعالیت‌های فیزیکی اتحادیه علمی مواد و متالورژی نیز به تبعیت از دیگر فعالیت‌های جامعه کمرنگ و یا حذف شد.» 

وی ادامه داد: «رویدادهای سالیانه اتحادیه که از فعالیت‌های مهم آن محسوب می‌شود و هرساله میزبانی آن با یک دانشگاه است، با شیوع کرونا برگزار نشد. این رویداد شامل مسابقات مختلف و همایش‌هایی است که در اوایل کرونا و با اوج‌گیری آن به تعویق افتاد تا به یک ایمنی نسبی برسیم و دوباره برگزار کنیم اما باتوجه به ادامه‌دار شدن روند کرونا این برنامه‌ها به‌طور کامل لغو شد و اتحادیه انجمن‌های علمی حالت مجازی به‌خود گرفت و اولین جلسات خود را به‌صورت مجازی راه‌اندازی کرد. باتوجه به ادامه روند شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش‌های دانشگاهی و... ما نیز به برگزاری وبینار و همایش‌های علمی به‌صورت مجازی اقدام کردیم.»

  هیچ بستری در دوران فعالیت مجازی فراهم نشد

شادی با اشاره به نقش وزارت علوم در حمایت از اتحادیه انجمن‌های علمی در دوران کرونا، اظهار داشت: «عملا نمی‌توان هیچ نکته مثبتی از وزارت علوم در دوران کرونا برای حمایت از اتحادیه‌ها گفت. درواقع هیچ‌گونه بودجه‌ای برای اتحادیه‌ها در دوران کرونا به‌عنوان تنخواه درنظر گرفته نشد و هیچ بستری در دوران کرونا برای فعالیت مجازی فراهم نشد. وبینارهایی که اتحادیه‌ها برگزار می‌کنند علاوه‌بر بستر برگزاری، هزینه‌هایی هم دارند که ما نمی‌توانیم این هزینه‌ها را از محل دانشجویان تامین کنیم. گرچه برای ثبت‌نام وبینارها می‌توان هزینه گرفت ولی اگر این کار را انجام دهیم فرق اتحادیه انجمن علمی دانشجویی با موسسات خصوصی چیست؟» 

دبیر اتحادیه انجمن‌‌های علمی مواد و متالورژی، ادامه داد: «رسالت اتحادیه ایجاب می‌کند تا بدون به زحمت انداختن دانشجویان فضایی را برای استفاده علمی آنها فراهم کند. وزارت علوم حداقل کاری که می‌‌توانست برای اتحادیه‌ها انجام دهد، ایجاد بستر مجازی بود که عملا به آن توجهی نشد، درحالی‌که خود وزارت علوم از بستر اسکای‌روم استفاده می‌کرد ولی این امکانات را در اختیار اتحادیه انجمن‌های علمی قرار نداد.» 

وی افزود: «برخی دانشگاه‌ها بسترهای مجازی انجمن‌ علمی خود را تامین می‌کنند اما به‌طورکلی اتحادیه چنین امکاناتی را در اختیار ندارد و برگزاری وبینارها برای خودش با مشکلاتی همراه است. البته این مسائل و مشکلات با ‌عسکری، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم درمیان گذاشته شد، در جلسه اخیری که با ایشان داشتیم. اما همچنان توجهی به آن نشد و وعده‌ای در این‌باره ندادند.»

  بستر فعالیت مجازی هزینه‌بردار است و مسئولان به آن بی‌توجهی می‌کنند

دبیر اتحادیه‌ انجمن‌های علمی مواد و متالورژی با اشاره به ارزیابی فعالیت‌های این اتحادیه، گفت: «اتحادیه‌ای که دودهه فعالیت حضوری داشته و در دوره‌هایی حتی ۶رویداد حضوری هم در یک‌سال برگزار کرده و سه دوره به‌عنوان اتحادیه برتر در جشنواره حرکت انتخاب شده، قطعا ارزیابی مطلوبی در سال‌های گذشته و پیش از کرونا داشته اما شیوع کرونا در ابتدا روند فعالیت‌ها را کمی نامطلوب و کند کرد تا اینکه دوباره به روال منظمی بازگشتیم و فعالیت‌ها را قوت دادیم و دوره‌های علمی تا مهارتی و اپلای برای دانشجویان و اعضای انجمن‌های علمی سراسر کشور برنامه‌ریزی کردیم.»

  میلاد شادی در ادامه بیان کرد: «بسترهایی که ما می‌خواهیم فعالیت‌مان را در فضای مجازی در آن قرار دهیم، موضوع مهمی برای ما بوده و هست که از سوی مسئولان به آن اهمیتی داده نشد و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد. اما اصل و اساس هدف این دوره از اتحادیه قوت‌بخشی ارتباط بین انجمن‌های علمی دانشگاه‌های مختلف و متمرکز کردن آنها برای برگزاری فعالیت‌ها بوده است تا بتوان یک گستردگی و عدالتی برای برگزاری وبینارها و دوره‌ها داشته باشیم و دانشجویان سراسر کشور بتوانند از آن بهره‌مند باشند.» ‌

وی تصریح کرد: «تمام تلاش ما این است که با تنوع‌بخشی به برنامه‌های یک‌سال پیش‌رو فضای علمی را برای بهره‌وری دانشجویان مهیا کنیم و از طرفی مانع گسست ارتباط بین آنها در دوران کرونا شویم. کمااینکه در این دوره هفدهمین دوره همایش مهندسی مواد و متالورژی را به‌صورت مجازی خواهیم داشت.»

  اتحادیه انجمن‌های علمی عمران، دوران کرونا را چگونه مدیریت کردند؟

مهران داداش‌زاده، دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی مهندسی عمران کشور، پیرامون فعالیت‌های این اتحادیه در دوران کرونا، گفت: «پرثمرترین فعالیتی‌ که اتحادیه در دوران کرونا انجام داد، برگزاری جلساتی در سطح مناطق و با انجمن‌های علمی سراسر کشور که زیرمجموعه اتحادیه هستند، به‌صورت مجازی بود. به این‌صورت که جلساتی را برای حفظ شبکه دانشجویی، پیگیری مشکلات و ایجاد انگیزه برای انجام فعالیت در دوران کرونا با دانشجویان عضو انجمن‌های علمی عمران سراسر کشور برگزار کردیم. همچنین با برگزاری یک‌سری نشست‌های علمی در دوران کرونا با همکاری اساتید دانشگاهی سعی کردیم این روحیه را در دانشجویان ایجاد کنیم که می‌توانند فعالیت‌های خود را در بستر مجازی ادامه دهند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار