• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۱-۳۰ - ۰۹:۱۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های علمی فیزیک:

وزارت علوم نسبت به انجمن‌های علمی بی‌توجه بود

فربد دشتی گفت: در حاشیه رفتن اتحادیه فیزیک توجه‌ها را از آن دور کرده و دغدغه مندی نسبت به آن را کاهش داده است. تلاش فعلی ما این است که بتوانیم با وزارت علوم به توافق برسیم تا فعالیت هایمان پررنگ شود.

وزارت علوم نسبت به انجمن‌های علمی بی‌توجه بود

فربد دشتی، دبیر انجمن علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امیرکبیر و عضو شورای مرکزی این اتحادیه پیرامون فعالیت‌هایی که این اتحادیه و انجمن‌های علمی در دوران کرونا داشتند، گفت: «امسال حدودا بعد از دوسال وقفه انتخابات اتحادیه انجمن‌های علمی به‌صورت آنلاین برگزار شد و همین وقفه یک‌ساله موجب شد تا هم‌افزایی دانشجویی به‌شدت کاهش پیدا کند و کرونا نیز مزید بر علت شود تا میزان جذب و فعالیت دانشجویان کاهش یابد اما باوجود این، کارگروه‌هایی را تشکیل داده‌ایم با تقسیم‌بندی انجمن علمی دانشگاه‌های مختلف و طی آن فعالیت‌ها را سامان بیشتری بخشیدیم.»

  عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های علمی فیزیک، افزود: «در تقسیم‌بندی‌ای که در اتحادیه انجام دادیم یک کارگروه تحت‌عنوان روابط‌عمومی و کارگروه دیگری با عنوان ارتباط با صنعت و همچنین آموزش‌وپژوهش را نیز برقرار کردیم. متاسفانه در طی این دو یا سه سالی که انتخابات انجمن علمی فیزیک انجام نشده است وزارت علوم هیچ پیگیری‌ای در این زمینه نداشته و ما خودمان به‌صورت خودجوش تلاش کردیم با افزایش اعضا به حدنصاب برسیم و دوباره اتحادیه را احیا کنیم.» 

دبیر انجمن علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امیرکبیر، با اشاره به نواقصی که در اساسنامه این اتحادیه وجود دارد، گفت: «در اساسنامه‌ای که وزارت علوم برای اتحادیه انجمن‌های علمی فیزیک درنظر گرفته، شأنیت اجرایی برای این اتحادیه قائل نشده و همین مساله فعالیت‌های ما را با دشواری‌های زیادی مواجه کرده است. تلاش ما بر این است که با ایجاد یک هیات‌موسس بتوانیم در بندهایی از این اساسنامه تغییراتی ایجاد کنیم تا باگ‌های آن رفع شود و فعالیت‌های اجرایی سامان بگیرد.»

  حداقلی‌ترین انتظار ما حمایت معنوی وزارت علوم است

وی افزود: «عدم شأنیت اجرایی موجب شده ما حتی نتوانیم دوره‌های مختلف علمی و آموزشی و مهارتی را برگزار کنیم. واقعیت این است که با وضعیت اقتصادی فعلی جامعه دانشجویان انتظار حمایت مالی چندانی نه از دانشگاه‌ها و نه از وزارت علوم ندارند اما حداقلی‌ترین انتظار ما حمایت معنوی وزارت علوم است تا بتوانیم به‌عنوان یک ارگان علمی-حقوقی فعالیت داشته باشیم و این وضعیت فعلی که ما داریم حتی نمی‌توان اسم تشکل را روی آن گذاشت و هرجا ما می‌خواهیم دوره برگزار کنیم و به مشکلاتی برمی‌خوریم، وزارتخانه می‌گوید نیازی به برگزاری این دوره‌ها نیست، چراکه شما شأنیت اجرایی ندارید.»

دشتی ادامه داد: «بازهم جای امیدواری هست که در یک‌سال گذشته وزارتخانه فعال‌تر شده و نسبت به دو سه سال قبل که انجمن علمی فیزیک کنار افتاده بود، فضای پویاتری دارد. همین کنار افتادن موجب می‌شد دانشجویان نسبت به بسیاری از فعالیت‌هایی که در زمینه رشته خودشان اتفاق می‌افتد، بی‌اطلاع باشند و از جریان علمی دانشجویی عقب بمانند. همین در حاشیه رفتن اتحادیه فیزیک توجه‌ها را از آن دور کرده و دغدغه‌مندی نسبت به آن را کاهش داده است. تلاش فعلی ما این است که بتوانیم با وزارت علوم به توافق برسیم تا فعالیت‌هایمان پررنگ شود.»

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های علمی فیزیک، اظهار داشت: «یکی از تلاش‏های ما در اتحادیه تفهیم رشته برای دانشجویان این رشته است‌. باتوجه به دامنه وسیعی که رشته فیزیک دارد و در گرایش‌های مختلف کاربرد دارد، این عدم تفهیم موجب کدر شدن ذهن دانشجویان نسبت به آینده شغلی این رشته می‌شود. انجمن علمی متاسفانه آنقدری که باید و شاید در دانشگاه‌ها مورد پردازش و دغدغه‌مندی و اهمیت قرار نمی‌گیرد و این موضوع در نوع فیزیک انجمن‌های علمی پررنگ‌تر است. درواقع حمایت دانشگاهی، وزارتی و حتی دانشجویی از این نوع انجمن علمی در رشته فیزیک پایین بوده و درواقع به ‌نوعی ازهم‌گسیختگی دچار شده‌ایم که نیازمند پیگیری‌های مستمر و ارتباط بین وزارتخانه و دانشگاه‌ها درباره انجمن‌های علمی فیزیک است.»

  هنوز نتوانسته‌ایم در جشنواره حرکت شرکت کنیم!

این دانشجوی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اینکه عدم شأنیت اجرایی مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کرده است گفت: «همین مساله شأنیت اجرایی در بسیاری از کارها مانع ما بوده اما تاکنون نتوانسته‌ایم در جشنواره حرکت شرکت کنیم اما در تلاش هستیم در عرض یکی دو ماه آینده این مساله را حل کنیم و با وزارت علوم درباره شأنیت اجرایی به توافق برسیم. تاکنون عمده فعالیت‌های ما روی حل خلأ اساسنامه متمرکز بوده و همچنین بخشی از تمرکز خود را روی روابط‌عمومی و ارتباط با اعضا گذاشته‌ایم. همچنین از ابتدای تابستان دوره‌های آنلاینی را برای دانشجویان سراسر کشور برگزار خواهیم کرد و سمینار و کنفرانس‌هایی با حضور هیات‌علمی دانشگاه‌ها برقرار خواهد شد تا همبستگی بین دانشجویان استان‌های مختلف و اعضای هیات‌علمی و اساتید را بالا ببرد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار