• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۱-۲۹ - ۰۸:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
حاجی‌پور در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: بازی با الشرطه به‌راحتی الاهلی نیست اما می‌بریم

استقلال مجیدی برخلاف تیم فکری هدف دارد

مشکل عمده استقلال در خط دفاعی است، بهتر است دانشگر برگردد

من در تیم فکری هیچ برنامه‌ای ندیدم. در فاز دفاع، حمله و حفظ توپ هیچ هدفی را دنبال نمی‌کرد. تیم آشفته و از هر لحاظ سطح پایین بود. درحالی‌که تیم مجیدی می‌داند از ابتدای بازی چه چیزی می‌خواهد. هدف‌ها مشخص است و مربی و بازیکن با هم تعامل دارند. این چیزها در تیم فکری دیده نمی‌شد و درک متقابل وجود نداشت.

استقلال مجیدی برخلاف تیم فکری هدف دارد

نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار:تیم استقلال، الاهلی را با 5 گل شکست داد و آسیا را متحیر کرد، ولی با وجود این پیروزی نمی‌توان ضعف‌های تیم فرهاد مجیدی را نادیده گرفت. بدون‌شک تیم استقلال در این بازی ضعف‌هایی داشت که اگر برطرف نکند در ادامه مسابقات با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. عمده مشکل تیم استقلال در خط دفاعی است و پرواضح است که این تیم اگر در این بخش نتواند اشتباهاتش را برطرف کرده و باهوش‌تر بازی کند با مشکلاتی مواجه خواهد شد. به همین بهانه با یکی از پیشکسوتان باشگاه استقلال، درباره بازی این تیم برابر الاهلی و همین‌طور بازی بعدی با نماینده عراق، صحبت کردیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با افشین حاجی‌پور را در ادامه می‌خوانید. 

عملکرد استقلال در بازی با الاهلی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

استقلال خوب بازی کرد و همان‌طور که انتظار می‌رفت بازیکنان جنگنده و پرانرژی بودند. در این روزها کمتر از استقلال چنین بازی هجومی‌ای دیده بودیم. فکر می‌کنم نتیجه این انگیزه و بازی هجومی آن 5 گل شگفت‌انگیز بود و زنگ خطر را برای رقبا به‌صدا درآورد. 

ضعف و قوت تیم استقلال در این بازی را در چه پست‌هایی دیدید؟ 

ما در فاز حمله قوی و خوب عمل کردیم، ولی در فاز دفاعی نشان دادیم هنوز برای رسیدن به فرم ایده‌آل راه زیادی داریم. بدون‌شک در بازی‌های آینده باید تغییرات زیادی صورت گیرد و باید این ضعف‌ها را برطرف کنند. کادرفنی تیم استقلال می‌دانند که شرکت در رقابت لیگ قهرمانان آسیا شوخی‌بردار نیست و قطعا تیم‌های دیگر با آنالیز تیم ما، راه‌های مناسبی برای ضربه‌زدن به این دفاع متزلزل پیدا خواهند کرد. از این رو باید زودتر ضعف‌ها را برطرف کنند و اگر امکان دارد و صلاح می‌دانند دانشگر را به تیم اضافه کنند؛ فکر می‌کنم با حضور او شرایط بهتر می‌شود. 

فکر می‌کنید این ایراد به مربیان وارد است و یا بازیکنان از پس وظایف خود برنمی‌آیند؟ 

 در آن نقطه حساس به یک بازیکن باتجربه نیاز داریم. چند تن از بازیکنان الاهلی به‌راحتی از خط دفاعی ما عبور می‌کردند و موقعیت ایجاد کردند و گل زدند. ما کمی خوش‌شانس بودیم که بیش از 2 گل نخوردیم. ما هرچه در فاز تهاجمی خوب هستیم در فاز دفاعی ضعیف عمل می‌کنیم. مدافعان ما به‌هم تعارف می‌کردند و من نمی‌دانم عارف غلامی چرا تا این حد پراشتباه ظاهر می‌شود. پنج 6 ماه است این بازیکن از فرم ایده‌آل خود خارج شده است. او بازیکن خوبی بود و نمی‌دانم چه مشکلاتی دارد که اینقدر بدون تمرکز و پراشتباه ظاهر می‌شود. توپ و میدان در اختیار ما بود ولی به‌محض اینکه به یک‌سوم دفاعی ما می‌رسیدند پراشتباه ظاهر می‌شدند و حتی با بی‌برنامگی و دستپاچگی توپ را به بازیکن حریف پاس می‌دادند و توپ مرده را به یک موقعیت خوب برای حریف تبدیل می‌کردند. برعکس مهاجمان استقلال به حریف امان نفس کشیدن ندادند. 

راهکارتان چیست؟ 

من روز اولی که علی کریمی را در خط هافبک از دست دادیم به تبعات از دست دادن بازیکن خوب و باتجربه اشاره کردم و مدعی شدم به یک هافبک طراح با کیفیت علی کریمی احتیاج داریم، اما خیلی‌ها قبول نکردند و مدعی شدند یک تیم نباید به یک بازیکن وابسته باشد؛ حالا هم در خط دفاعی همین مشکل را دارد. نیاز استقلال به یک بازیکن باتجربه و با اعتماد‌به‌نفس احساس می‌شود. فکر می‌کنم لازم است اعتماد‌به‌نفس به این خط برگردد. خط دفاعی ما خیلی خام هستند و در مقابل حملات حریف خیلی مبتدی عمل می‌کنند. امیدوارم روی این ضعف‌ها کار کنند و آنها را برطرف کنند. 

استقلال در بازی با پیکان که یک بازی تدارکاتی برایشان محسوب می‌شد خیلی بد ظاهر شد. دلیل تفاوت فاحش استقلال در بازی‌های لیگ با لیگ قهرمانان آسیا را چه می‌دانید؟ 

این دو بازی اصلا با هم قابل مقایسه نیست. مخصوصا بازی با پیکان که به‌دلیل بازی بسته تیم تارتار به استقلالی‌ها اجازه مانور نداد. بازیکنان نمی‌توانستند اهداف خود را در زمین پیاده کنند و نشد که جایگزین بازی تدارکاتی برای استقلال باشد. تارتار تمام روزنه‌ها را بسته بود و کار استقلال را سخت کرد. در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا شرایط فرق دارد و چون تیم‌ها شناخت کمتری از هم دارند بازی‌ها سخت‌تر است. نباید به این تک‌بازی استقلال دل خوش کنیم. بدون‌شک در بازی‌های بعد مخصوصا بازی دوم شرایط متفاوت است. الان تیم‌ها به روز حریفان را آنالیز می‌کنند. همین باعث می‌شود که در ادامه با شناختی که از هم پیدا می‌کنند بازی‌ها سخت‌تر شود. البته هرچه زمان بگذرد حساسیت‌ها کمتر شده و از استرس بازیکنان کم می‌شود. امیدوارم اشتباهات خط دفاعی استقلال هم شامل گذر زمان شده و با شناختی که از حریفان پیدا می‌کنند بهتر شوند. 

فکر می‌کنید چرا دیاباته نمی‌تواند همان مهاجم فصل قبل شود؟ 

میلیچ و دیاباته از بهترین‌های ما بودند، ولی با شروع فصل جدید چون فکری به آنها اعتقاد نداشت و فرصت بازی پیدا نکردند، از فرم ایده‌آل خارج شدند. اما وقتی کادرفنی عوض می‌شود برای این که به کادر قبلی بفهمانند اینها خوب بودند بار دیگر از آنها استفاده می‌کنند؛ به امید اینکه میلیچ و دیاباته بازیکنان فصل قبل شوند، درحالی‌که این اتفاق رخ نداد. وقتی بازیکنی تمرین نکند و درحالت بازی نباشد نمی‌تواند جوابگوی خواسته مربیان باشد. 

تغییر پست میلیچ از چپ به راست هم یکی از سورپرایزهای مجیدی در بازی با  الاهلی بود. 

وقتی مربی تصمیم می‌گیرد از یک راست‌پا در سمت چپ و یا چپ‌پا در سمت راست استفاده کند هدفش استفاده از توپ‌های لب خط و گول‌زدن حریف و شوتزنی است؛ کاری که آرین روبن در بایرن‌مونیخ انجام می‌داد. نمی‌دانم فرهاد چه فکری کرد که میلیچ را در جناح راست بازی داد. اگر ایده شوت‌زنی در ذهنش است که خب میلیچ شوت‌زن نیست که بخواهیم چنین توقعی از او داشته باشیم. او شعور فوتبالی خوبی دارد ولی این تغییر با این اهداف جواب نداد. نباید چیزی را که در توان بازیکن نیست به او تحمیل کنیم. 

تفاوت فرهاد مجیدی فصل قبل با فصل جدید را در چه می‌دانید؟ 

از نظر من مجیدی برای استقلال منشأ خیر و برکت است. هر وقت بود چه زمانی که بازی می‌کرد و چه حالا که مربی است منشأ خیر بود. وقتی استرا رفت تیم خوب استرا را گرفت و اگر کارشکنی‌ها نبود قهرمان جام حذفی می‌شد. انصافا تیم خوبی بود. هرچند به‌خوبی تیم استرا نبود ولی تیم خوبی داشت. سیستم تهاجمی خوبی به تیم القا می‌کند البته در فاز دفاع باید حواسش جمع باشد. 

تفاوت تیم فرهاد با تیم فکری را در چه می‌دانید؟ 

ما همه از یک خانواده‌ایم و باید هوای همدیگر را داشته باشیم؛ چراکه هدف همه ما موفقیت استقلال است. از این‌رو تا زمانی که فکری سرمربی استقلال بود همه از او حمایت کردیم. درنهایت فکری با استقلال به نقطه‌ای رسید که باید جدا می‌شد. من در تیم فکری هیچ برنامه‌ای ندیدم. در فاز دفاع، حمله و حفظ توپ هیچ هدفی را دنبال نمی‌کرد. تیم آشفته و از هر لحاظ سطح پایین بود. درحالی‌که تیم مجیدی می‌داند از ابتدای بازی چه چیزی می‌خواهد. هدف‌ها مشخص است و مربی و بازیکن با هم تعامل دارند. این چیزها در تیم فکری دیده نمی‌شد و درک متقابل وجود نداشت. فرهاد با بازیکنانش به درک خوبی رسیدند و استقلال نسبت به دو ماه قبل خیلی بهتر شده است. گردش توپ و حفظ توپ خیلی لذت‌بخش است و باعث خوشحالی همه هواداران، پیشکسوتان و دوستداران این تیم است. امیدوارم این بازی‌ها ادامه داشته باشد. 

الشرطه را چطور حریفی می‌بینید؟ 

بازی با تیم‌های عراقی همیشه برای تیم‌های ایرانی حساسیت خاصی داشته و همیشه بازی‌های جذابی برابر هم انجام داده‌اند. قطعا بازی سختی برای تیم استقلال است. با شناختی که از این گروه دارم الشرطه از دو حریف دیگر استقلال بهتر است. لازم است استقلال در این بازی محتاط بازی کند. اگر به بازی‌های فولاد توجه کرده باشید در یک‌ربع اول بسیار محتاط بازی می‌کند. جواد نکونام به‌عنوان یکی از بهترین مربیان داخلی با سیستم 4-2-3-1 بازی می‌کند و با سیستم دفاع-حمله قصد دارد در یک‌ربع اول، بازی حریف را کاملا ارزیابی ‌کند و در ادامه با توجه به اتفاقات بازی، سیستم را تغییر داده و به فاز تهاجمی می‌افزاید. ما هم نیاز داریم در بازی با الشرطه با همین تفکر به میدان برویم. نباید عجول باشیم. ابتدا لازم است تیم الشرطه را با توجه به آنالیزی که داشتند بسنجند و در ادامه از نقاط ضعف این تیم استفاده کرده و از دانش مربیان‌مان نهایت استفاده را برده و برنده از میدان خارج شویم. 

چه نتیجه‌ای را پیش‌بینی می‌کنید؟ 

در بازی اول شناخت تیم‌ها از یکدیگر کم است، ولی حالا تیم‌ها همدیگر را دیدند و اجازه نمی‌دهند قایدی به‌راحتی کار کند. راه‌های مقابله با شیخ را یاد گرفتند و به‌خوبی ارسلان را مهار خواهند کرد. ضمن اینکه بازی ریگی را به‌هم خواهند ریخت؛ چراکه این بازیکن با وجود اینکه بازی‌اش به‌چشم نمی‌آید ولی بسیار خوب و تاثیرگذار بازی می‌کند. فکر می‌کنم استقلال به اختلاف یک گل این بازی را به پایان خواهد برد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک