• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۱-۲۵ - ۰۹:۱۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سریال‌سازان عرب ماه رمضان را بهترین زمان برای نمایش قصه‌هایشان می‌دانند

شب‌های رمضان، جشنواره فیلمسازان عرب

در دورانی که سینمای عربی افول شدیدی را تجربه کرده، صنعت سریال‌سازی ماه رمضان تنها چیزی است که چراغ صنعت فیلمسازی را در منطقه روشن نگه داشته و امید بازگشت به روزهای اوج را زنده نگه می‌دارد.

شب‌های رمضان، جشنواره فیلمسازان عرب

میلاد جلیل زاده، روزنامه‌نگار: سریال‌های عربی ماه مبارک رمضان، یکی از مهم‌ترین و پررونق‌ترین تجارت‌های فرهنگی دنیاست که ریشه در سنت‌های قدیمی این منطقه دارد. از قدیم در کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا رسمی وجود داشت که مطابق آن روزه‌داران مسلمان از افطار تا سحر دورهم جمع می‌شدند و غیر از مراسم عبادی و نیایش‌های مربوط به این ماه و قرائت قرآن، بخشی را به شنیدن قصه‌های عموما منظوم می‌گذراندند. این سنت در ایران هم وجود داشت؛ هرچند طی دهه‌های اخیر مثل خیلی از سنت‌های دیگر رفته‌رفته فراموش شده است. سریال‌های ماه مبارک رمضان هم بنابر همین سنت قدیمی ساخته شدند و قصه‌های موزون و مقفی، جایشان را به قصه‌های بصری داده‌اند، به‌عبارتی قصه‌گویی افطار تا سحر، از محمل شعر به سینما کوچ کرد.

این مجموعه‌ها غالبا حماسه‌هایی تاریخی راجع‌به شخصیت‌های اسلامی یا داستان‌های عاشقانه با چاشنی شورمندی و بی‌باکی شرقی هستند. در طول شب‌های ماه رمضان، بعد از صرف سحری یا مراسم افطار، خانواده‌های سراسر جهان عرب این نمایش‌های ویژه را از طریق تلویزیون به‌صورت مجانی تماشا می‌کنند. ماه رمضان به‌تنهایی حدود 60درصد از کل درآمد تبلیغاتی در مناطق عربی را شامل می‌شود. سرمایه‌گذاران، یک‌سری ایستگاه‌های خصوصی تلویزیون را تاسیس می‌کنند که فقط در ماه رمضان فعالیت دارند. این ایستگاه‌های تلویزیونی وارد ماراتن داغ و نفسگیری می‌شوند که شامل بیش از 600 کانال ماهواره‌ای رایگان است. بیشتر سریال‌ها در 30 قسمت تهیه می‌شوند و بعضی از آنها پس از ماه رمضان هم ادامه پیدا می‌کنند. ماه رمضان مهم‌ترین زمان برای تلویزیون‌های عربی است؛ طوری‌که حتی می‌توان گفت خیلی از تلویزیون‌های عربی تمام تلاش سالانه‌شان را روی تولیدات مربوط به همین یک ماه متمرکز می‌کنند. بازیگران تلویزیونی بسیار مشهوری در جهان عرب وجود دارند که فقط در سریال‌های ماه رمضان بازی می‌کنند و همین‌طور نویسندگان و کارگردان‌هایی هستند که حرفه خاص و مشخص آنها تولید برای همین ماه مبارک است. بعضی از سریال‌های عربی، هشت تا دوازده سال است که به‌صورت دنباله‌دار هر سال در ماه‌ رمضان پخش می‌شوند. البته باید به این توجه داشت که عمده تولیدات رمضانی تلویزیون‌های عربی مربوط به خاورمیانه می‌شود نه سایر کشورهای عربی. غیر از خاورمیانه، تونس، مراکش و الجزایر هم در این زمینه دستی بر آتش دارند، اما در همین خاورمیانه، حتی کشورهای جنگ‌زده‌ای مثل یمن و فلسطین، سریال‌های متعددی برای ماه رمضان تولید می‌کنند.

غیر از ریشه‌داشتن در سنت قصه‌گویی افطار تا سحر، یکی‌دیگر از جنبه‌های سنتی سریال‌های رمضانی عربی، ریشه داشتن آنها در فرهنگ بومی منطقه است. به‌طور خاص چند ژانر سینمایی در همین سریال‌ها شکل گرفته‌اند که کاملا بومی همین منطقه هستند. دو مورد معروف از این ژانرها یکی کارهای لوانتین (Levantine) یا شامی هستند که به تاریخ منطقه شام از زمان‌های دوردست گرفته تا دوران حکومت عثمانی می‌پردازند و دیگر ژانر درام‌ بدوی یا بادیه‌ای که به زندگی اعراب بادیه‌نشین می‌پردازد و با ژانر وسترن در سینمای آمریکا قابل‌مقایسه است؛ هرچند مایه‌های اکشن در آن وجود ندارد. داستان‌های عاشقانه هم که در سریال‌های عربی ماه رمضان زیاد به چشم می‌خورند، ریشه در همان قصه‌های عامیانه‌ای دارند که طی قرن‌های متمادی، به‌صورت شعر، از افطار تا سحر نقل می‌شد. این سریال‌ها عموما موظف به رعایت یک‌سری کدهای اخلاقی هستند؛ چه اینکه پخش آنها در ماه مبارک رمضان هم همین وضعیت را می‌طلبد؛ اما در بعضی از آنها صحنه‌هایی وجود دارد که مطابق معیارهای اسلامی نیستند. رقص و آوازهای دسته‌جمعی که خصیصه‌ای شناخته‌شده در ملودرام‌های سینمای عرب هستند، عموما در این مجموعه‌ها دیده نمی‌شود اما صحنه‌های دیگری در آنها هستند که ممکن است محل بحث باشند. از آنجا که اصل و اساس صنعت سریال‌سازی عربی مربوط به ماه رمضان است و حتی مجموعه‌هایی که در طول سال پخش می‌شوند، شروع فصل‌های خود را از ماه رمضان آغاز می‌کنند، بعضی از ارزش‌های اسلامی به کلیت سریال‌سازی عربی ورود کرده و در آن ته‌نشین شده است و از سوی دیگر بعضی معیارهای عامه‌پسند و حتی گاهی مصرف‌گرا به مضامین سریال‌هایی که در یک مناسبت مذهبی پخش می‌شوند، ورود کرده است.

با توجه به گستره جغرافیایی وسیع جهان عرب، سریال‌های رمضانی را عمدتا به چهار دسته تقسیم می‌کنند؛ سریال‌های مصری، سریال‌های شامی که مربوط به سوریه، لبنان و فلسطین می‌شوند، سریال‌های خلیج‌فارس که شامل یمن هم هستند و سریال‌های مغربی که کشورهای مراکش، الجزایر و تونس ذیل دسته آن قرار می‌گیرند. سرآمدان سریال‌سازی عربی، دو کشور سوریه و مصر هستند؛ همان دو کشوری که در گذشته، خصوصا در دوران جنگ سرد، صاحب صنعت پررونقی در سینما هم بودند. مصر و سوریه بارها جایگاه برتر در این حوزه را از یکدیگر ربوده‌اند و به‌طور مثال سال ۲۰۱۹ سوریه در جایگاه و موقعیت برتر قرار داشت و در سال ۲۰۲۰ مجدد مصر رتبه اول را پس گرفت. یک نکته مهم که در مورد سریال‌های رمضانی عرب‌زبان همیشه مورد بحث بوده، آزادی آنها در بیان موضوعات سیاسی - اجتماعی است. پس از اتفاقات موسوم به بهار عربی در سال ۲۰۱۱، اگرچه وقفه‌ای موقت در رونق کار سریال‌سازی بعضی از این کشورها به وجود آمد اما بلافاصله یک دوره طلایی، البته یک بهار اندک آغاز شد و این به دلیل آزادی‌های نسبی به وجود آمده بر اثر انقلاب‌های سیاسی منطقه بود. اما پایان کار برای کشورهای عربی آن چیزی نشد که در ابتدا انتظار می‌رفت و آزادی بیان مجموعه‌سازان عرب هم دوام چندانی نداشت. عمده سختگیری‌ها مربوط به انتقاد از سیستم‌های حکمرانی منطقه می‌شود وگرنه دولت‌ها روی حفظ موازین اسلامی تاکید چندانی ندارند و اگر هم در این زمینه سدی بر سر راه ساختارشکنان باشد، از جانب جامعه مسلمانان یا همان مخاطبان سریال‌هاست.

در دورانی که سینمای عربی افول شدیدی را تجربه کرده، صنعت سریال‌سازی ماه رمضان تنها چیزی است که چراغ صنعت فیلمسازی را در منطقه روشن نگه داشته و امید بازگشت به روزهای اوج را زنده نگه می‌دارد. بعضی از کشورهای عربی به واسطه درآمدهای نفتی بسیار ثروتمند هستند و بعضی دیگر به دلایل مختلف فقیر شده‌اند؛ اما رونق صنعت سریال‌سازی تقریبا هیچ ارتباطی به فقر و ثروت کشورها ندارد. مثلا سوریه جنگ‌زده در نقطه اوج این صنعت قرار دارد و امارات متحده عربی با ثروت سرشار نفتی‌اش، نهایتا به‌عنوان سرمایه‌گذار در سریال‌های سوری فعال است یا عربستان سعودی جلوه چندانی در این صنعت ندارد و هربار هم که به میدان آمده، با‌ انگیزه‌های سیاسی، مثلا پاسخ به ترکیه و ایران یا عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی این کار را کرده و بعد هم دنباله قضیه رها شده است؛ اما یمن که در بدترین شرایط اقتصادی و انسانی قرار دارد، هرسال چند مجموعه پرمخاطب می‌سازد. باید گفت اینکه هر کشوری چه جایگاهی در صنعت سریال‌سازی عربی دارد، بیشتر از پول و سرمایه به ریشه‌های فعالیت هنری و سینمایی در آن کشور بر می‌گردد. مثلا مصر و سوریه از دیرباز کشورهایی صاحب سینما بودند و حالا هم در سریال‌سازی موفق‌ترند.

در بهار سال ۲۰۲۰ که رمضان ۱۴۴۱ فرارسید، پاندمی کرونا تمام جهان را در خود فرو برده بود. این قضیه به ساخت سریال‌های رمضانی عرب‌زبان صدمه‌ای جدی زد؛ چه اینکه در اکثر کشورهای شاخص این صنعت، فیلمبرداری‌ها مثل تمام فعالیت‌های اجتماعی دیگر در سه هفته منتهی به ماه رمضان کاملا متوقف شده بود. سریال‌های رمضانی هم مثل اکثر مجموعه‌های روزانه یا شبانه که از تلویزیون‌های عمومی و مجانی پخش می‌شوند، در زمانی بسیار نزدیک به پخش جلوی دوربین می‌روند و وضعیت به وجود آمده اساسا آنها را غافلگیر کرد. این درحالی است که شبکه‌های دیگر توزیع فیلم و سریال مثل نتفلیکس، دپوی پخش پرتعدادی داشتند و مرتب اعلام می‌کردند حتی در صورت ادامه‌دار شدن توقف فیلمبرداری‌ها، تا مدت‌ها محصولاتی را برای عرضه به مخاطبان خواهند داشت. درکل به دلیل صدمه‌ای که ویروس کرونا زد، ۶۰درصد از تولیدات صنعت سریال‌سازی جهان کاسته شد و در ۴۰درصد باقی‌مانده هم سهم عمده‌ای از کار به مجموعه‌های انیمیشنی (خصوصا مانگاهای ژاپنی) رسید که عوامل آن می‌توانستند به صورت دورکاری و از داخل منازل فعالیت کنند. در این شرایط که سریال‌سازی دنیا با این کاهش چشمگیر تولیدات مواجه شده بود، کشورهای عربی هم یکی از اصلی‌ترین قربانیان به حساب می‌آمدند. این وضعیت تا سال ۲۰۲۱ هم ادامه پیدا کرد و تاثیر محسوسی روی محصولات رمضان ۱۴۴۲ گذاشت.

خلاصه وضعیت به‌وجود آمده را می‌توان در جمله‌ای که کارگردان یکی از سریال‌های عربی رمضان به زبان آورد و تیتر بسیاری از رسانه‌های عربی شد، دید؛ «تا قبل از نابودی کامل بشر، باید ساخت این سریال را تمام کنم» جو مایوس و مضطرب و بی‌سرانجامی بر فضای کشورهای عربی، مثل بسیاری از نقاط دیگر دنیا حکم‌فرماست. لبنان، کشوری که شریک سوریه در تولید بسیاری از محصولات فرهنگی است، چند سال اخیر را به لحاظ اقتصادی با دشواری‌های فراوانی سپری کرده و خیلی از کسب‌وکارها در آن از نفس افتاده‌اند. حالا که کرونا هم آمده، دشواری‌ها مضاعف می‌شوند؛ طوری که لبنان تقریبا از این گردونه خارج شده است.

 سایر کشورهای عربی هم وضع چندان مناسبی ندارند. از طرفی مصرف افراطی فیلم و سریال در اوایل قرنطینه‌های سراسری تا حدودی مخاطبان را دلزده کرده و از طرف دیگر کیفیت محصولات در سال کرونا یا به قول عرب‌ها «وبای کرونا» بسیار پایین آمده و علاوه‌بر این موارد، تعداد آثار هم کاهش قابل‌توجهی پیدا کرده است. در ایران هم سریال‌سازی رمضانی وجود داشته و دارد اما در گذشته‌ای نه‌چندان دور، سریال‌های ایرانی ماه رمضان بسیار جذاب‌تر و پرمخاطب‌تر بودند. شروع جریان سریال‌های رمضانی در ایران با پخش یک سریال رمضانی سوری بود و در ادامه روند مناسبی را طی کرد اما سوای پایین آمدن کیفیت کارهای تلویزیون ایران در سال‌های اخیر که موضوعی کلی است، به دوره کرونا که می‌رسیم، همان مواردی که درمورد بقیه کشورها وجود داشت، درمورد ما هم وجود دارد؛ دلزدگی مخاطب بر اثر تماشای افراطی کارها در ابتدای دوران قرنطینه و پایین آمدن کیفیت کارها به دلیل شرایط نامناسب تولید. نکته دیگری هم اما در مورد سریال‌های ایرانی به کاهش کیفیت آنها دامن زده که بر اثر رقابت شدید با شبکه نمایش خانگی ایجاد شده است. درحالی که تولید سریال‌های سراسر جهان ۶۰ درصد کاهش داشته، سریال‌های ایرانی به لحاظ کمیت، افزایش محسوسی داشته‌اند و هرچه بر تعداد و زمان آنها افزوده شد، طبیعتا از کیفیت آنها هم کاسته شد.

به هرحال سریال‌های رمضانی جهان عرب، همچنان مهم‌ترین رویداد فرهنگی این ماه از سال قمری در این نقطه از جهان هستند. امسال برخلاف سال گذشته، در این سریال‌ها خبر چندانی از نزاع‌های سیاسی نیست. سال گذشته کویت و عربستان مجموعه‌هایی تولید کردند که عادی‌سازی روابط مسلمانان با رژیم صهیونیستی را ترویج می‌داد و مصر و سوریه مجموعه‌هایی ساختند که علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی بود یا نابودی آن را وعده می‌داد؛ اما امسال چنین هیجانی در فضا وجود ندارد. امسال از حجم سریال‌های شامی و وسترن عربی خبر چندانی نیست. حتی امسال بسیاری از مجموعه‌ها کوتاه‌تر شده‌اند و در قسمت‌های کمتری پخش می‌شوند؛ تا جایی که بعضی از شبکه‌ها در یک ماه، سه مجموعه مختلف پخش می‌کنند حال آنکه تا پیش از این، سریال‌های رمضانی بعد از ماه رمضان هم ادامه پیدا می‌کردند و اساسا سریال‌های عربی چیزی جز همین سریال‌های رمضانی نبوده و نیستند. امسال تنها یک موضوع جدید است که به مجموعه‌ها اضافه شده و این همان چیزی است که خودش به کیفیت و کمیت مجموعه‌ها صدمه زده بود؛ موضوع شیوع وبای کرونا!

مهم‌ترین سریال‌های سوری در ماه رمضان 2021

در اینجا لیستی از برجسته‌ترین سریال‌های سوری آمده که در ماه رمضان 2021 از شبکه‌های تلویزیونی مختلف در جهان عرب نمایش داده می‌شوند و نیم‌نگاهی به داستان‌های آنها و کانال‌هایی که آنها را پخش می‌کنند هم شده است:

حاره‏القبه (مسیر گنبد)

اولین و بیشترین انتظار بین سریال‌های ماه رمضان 2021 مربوط به سریال درام و اجتماعی حاره‌القبه است که پس از 10 سال توقف تولید، توسط شرکت عاج تولید می‌شود. این همان شرکتی است که دو قسمت اول سریال معروف باب‌الحرا را تولید کرده است.  این مجموعه لوانتین یا اصطلاحا شامی، محیط شام را در طول قرن نوزدهم به تصویر می‌کشد و وقایع در آن دوره تاریخی که عثمانی‌ها بر شام حکمرانی می‌کردند، یا به اصطلاح زمانی که «الصفر بورلیک» نامیده می‌شود را روایت می‌کند. همچنین این سریال یکی از محله‌های پایتخت دمشق آن دوران را نشان می‌دهد و آن گرسنگی، فقر و بی‌خانمانی که مردم آن دوره بابتش رنج می‌بردند.  عباس النوری، سلافه معمار، القدیره صباح‌الجزائری، محمد حداقی و فادی صبیح در این سریال هم‌بازی شده‌اند. نویسنده کار اسامه کوکش و کارگردان آن خانم راشا شربتچی است. قسمت اول حاره‌القبه در ماه رمضان 2021 از شبکه‌های ماهواره‌ای دبی، لانا، سوریادرام و لبنان نمایش داده می‌شود.

سری دوم Procare

به نظر می‌رسد پس از عذرخواهی تعداد زیادی از هنرمندان شاغل در قسمت اول این مجموعه، ازجمله سلمى المصری و خواهرش مها المصری و حضور نیافتن آنها در سری دوم مجموعه، طرفداران سریال Procare  امسال قسمت دوم آن را با ظاهری جدید دنبال خواهند کرد و بازیگران دیگری جایگزین چهره‌های قبلی خواهند شد.  این مجموعه با پرداختن به آنچه در Procare، یک شرکت معروف در ساخت پارچه و ابریشم در دوران اشغال کشور سوریه توسط فرانسه می‌گذرد و نقش‌آفرینی‌های یک مهندس فرانسوی در آن، به وقایع قسمت اول ادامه خواهد داد. تلاش‌ها برای سرقت اسرار این صنعت، علاوه‌بر یک قتل مرموز که در داخل محله اتفاق می‌افتد، ازجمله حوادثی هستند که در این سریال سوریه‌ای نمایش داده می‌شوند.   این اثر یکی از سریال‌های ماه رمضان 2021 به نویسندگی سمیرحزیم و کارگردانی محمد زهیررجب است و بازیگرانی که در قسمت اول بودند و دوباره حضور خواهند داشت، زهیر رمضان، قاسم ملحو، وائل زیدان، تولای هارون و عدنان ابوالشامات هستند. این سریال در شبکه‌های تلویزیونی Syria Drama، TV Dubai، Jordan TV  و  Zee Color به نمایش درخواهد آمد.

سری یازدهم باب‌الحاره (حاره‌الصالحیه)

باب‌الحاره سریالی سوری است که یکی از برجسته‌ترین سریال‌های عربی به کارگردانی بسام الملا محسوب می‌شود. این مجموعه یک درام اجتماعی شامی است که روایت آن در دهه 1920 تنظیم شده و سری اول آن در سال 2006، سری دوم در سال 2007، سری سوم در سال 2008، سری چهارم در سال 2009 و سری پنجم در سال 2010 تولید شد. ایده فیلمبرداری مجدد این مجموعه پس از یک وقفه چهار ساله دوباره محقق شد، بنابراین این سریال در رمضان 2014 در سری ششم خود و در رمضان 2015 سری هفتمش را به کارگردانی عزام فوق‌العاده، دوباره به صفحه نمایش بازگرداند. در رمضان 2016 سری هشتم کار و در رمضان 2017 سری نهم آن به کارگردانی ناجی طعمی پخش شد و قسمت دهم آن به کارگردانی محمد زهیررجب جلوی دوربین رفت که حالا کارگردان بخش یازدهم هم هست.  حوادث قسمت یازدهم در زمان اشغال سوریه توسط فرانسه در سال 1945 به حالت تعلیق و هیجان بالا می‌گیرد و داستانی روایت می‌شود که مبتنی‌بر عشق، نفرت، خشونت، عشق به مالکیت و کنترل افراد قوی بر ضعیف جامعه است.  به گفته سازندگان کار، این اثر به داستان‌ها و قصه‌های عامیانه و مسائلی ازجمله روابط اجتماعی، درگیری‌ها و داستان‌های قهرمانی جالب‌توجه می‌پردازد و همچنین اشغال فرانسه را که برای ترک کشور پس از غارت ثروتش قریب‌الوقوع است، نشان می‌دهد و به قتل رسیدن جوانان کشور و شکستن انسجام مردم و ماندن عمدی فرانسه متجاوز در آن با زور اسلحه.  این سریال توسط مروان کاووک و توسط محمد زهیررجب نوشته شده و از شبکه‌هایMBC ، حواس، تلویزیون اردن، NTV، المحور، LBCو LDC نمایش داده می‌شود.

سری دوم سوق‌الحریر (بازار ابریشم)

بازار ابریشم یک سریال شامی با داستانی حول دو برادر به نام‌های عمران (بسام کوسه) و غریب (سلوم حداد) در دهه‌های 50 و 60 دمشق است؛ جایی که عمران در کنار خانواده و همسایگانش زندگی می‌کرد، درحالی‌که غریب در اثر یک تصادف حافظه خود را از دست می‌دهد، بنابراین زندگی او طور دیگری پیش می‌رود و اختلافات آنها پس از آن آغاز می‌شود.  حوادثی که در قسمت اول به پایان رسید همچنان ادامه دارد چون یکی از پسران عمران به دست غریب که می‌دانست او برادرش است، ربوده می‌شود و باعث وقایع ناگهانی و تکان‌دهنده زیادی می‌شود.  این سریال یکی از برجسته‌ترین سریال‌های ماه رمضان 2021 محسوب می‌شود و نویسندگی آن را حنان حسین‌ المهراجی و سیف ردا حامد برعهده دارند و به کارگردانی المتنی صباح ساخته شده است.  کانال‌هایی که این سریال را در زمان‌های مختلف پخش می‌کنند، MBC عراق، MBC1 و MBC درام هستند.

کندوش

کندوش که یکی از برجسته‌ترین سریال‌های رمضان 2020 است، پس از حدود 7 سال غیبت در صحنه هنر، شاهد بازگشت بازیگر توانمند سوری سامیه الجزائری خواهد بود. این مجموعه که فیلمبرداری‌اش برای چندین سال به تعویق افتاده بود، محیط واقعی دمشق را در گذشته به تصویر می‌کشد، یا همان‌طور که تهیه‌کنندگان آن می‌گویند، تصحیح مفهوم محیط درام شام را انجام می‌دهد و به دور از کلیشه‌هایی که در همه کارهای قبلی دیده شده بود، است.  وقایع سریال حول یک فرد ثروتمند می‌چرخد که زن بیوه‌ای را که در همسایگی خانه‌اش زندگی می‌کند، حتی اگر ازدواج کرده باشد، تحسین می‌کند و اتفاقات جالب قصه از اینجا آغاز می‌شود.  این سریال توسط حسام تحسین‌بیگ، به کارگردانی سمیر حسین و با بازی ایمن زیدان، وسلاف فواخرجی، سامیه الجزائری، صباح الجزائری، شکران مورتجی، کنده حنا و ایمن رضا نوشته شده است و در LBC لبنان و کانال‌های نمایشی سوریه پخش می‌شود.

خریف‌العشاق (پاییز عاشقان)

طرفداران سریال‌های عاشقانه با این یک سریال درام عاشقانه با حضور گروهی از بازیگران جوان سوری ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند. سریالی که در فضای بورژوازی عربی و امروزین روایت می‌شود.  این مجموعه، داستان 3 مرد جوان در دهه‌های 1970 و 1980 را روایت می‌کند که پس از ازدواج با 3 دختر از زمینه‌های مختلف، تصمیم می‌گیرند آرزوهای ساده خود را دنبال کنند و با همه چالش‌هایی که سر راه‌شان قرار دارد، روبه‌رو شوند.  این سریال توسط دیانا جبور و به کارگردانی جود سعید نوشته شده است و محمد الاحمد، احمد الاحمد، صفاء سلطان، حلا رجب، لجین اسماعیل، علا سعید، حسین عباس و گروه بزرگی از بازیگران و دیگر چهره‌های جوان در آن بازی می‌کنند.  تنها کانالی که تاکنون پخش این سریال را اعلام کرده، تلویزیون لنا است.

350 گرم

 350 گرم یکی از سریال‌های سوری رمضان 2021 است که مخاطبان با بی‌صبری منتظر آن بودند؛ مجموعه‌ای که در یک چارچوب نمایشی هیجان‌انگیز اتفاق می‌افتاد و با هر صحنه جدید شوک جدیدی به بینندگانش می‌داد.  این مجموعه داستان زندگی یک وکیل در 40 سالگی به نام نوح الرئیس را روایت می‌کند که عاشق دستکاری قانون و حل همه پرونده‌های دشوار است، اما یک مشکل سلامتی زندگی او را وارونه می‌کند. پزشکان مجبور می‌شوند او را جراحی کنند و یک قلب سالم به او پیوند بزنند، اما این قلب پیوندی متعلق به یک فرد خوب و حساس است، بنابراین نوح به یک فرد خوب تبدیل می‌شود و حالا قلب او پر از رحمت است و تمام ترفندهای قانونی‌اش را که قبلا ابزار او بودند، از دست می‌دهد.  این سریال به نویسندگی نادیا الاحرام و کارگردانی محمد لطفی و با بازی عابد فهد، سلوم حداد و کارین رزق‌الله ساخته شده است و از شبکه‌های رویا و ابوظبی نمایش داده می‌شود. قابل ذکر است که این سریال در پایتخت امارات، ابوظبی فیلمبرداری شده است.

مهم‌ترین سریال‌های مصری در ماه مبارک رمضان 2021

در اینجا فهرستی از برجسته‌ترین سریال‌های مصری در ژانرهای مختلف (درام، اکشن، کمدی و عاشقانه) به‌همراه توضیحاتی مختصر درباره هرکدام و کانال‌هایی که آنها را پخش می‌کنند، ارائه می‌شود

نسل الأغراب (نسل فرزندان غریبه)

به‌نظر می‌رسد سریال نسل الأغراب یکی از سریال‌های مورد انتظار مخاطبان در ماه رمضان بوده است، خصوصا اینکه بازیگران شاخصی مثل أمیر کراره و أحمد السقا را گرد هم آورده و در یک درام اجتماعی از قلب جامعه مصر علیا قرار داده است.  این سریال با بازی أمیر کراره، أحمد السقا، می‌عمر، محمد مهران، إنجی المقدم و به نویسندگی و کارگردانی محمد سامی تهیه شده و از شبکه ON TV پخش خواهد شد.

ضد الکسر (مقاومت دربرابر شکستن)

طرفداران مجموعه‌هایی که داستان‌هایی از مشکلات خانوادگی را روایت می‌کنند، مخاطب سریال ضد شکستگی نلی کریم هستند.  وقایع این سریال حول دختری به نام سلما می‌گذرد که از بی‌احتیاطی همسرش رنج می‌برد و هوا‌وهوس‌های زیاد و روابط دیگری دارد که همین مسائل دشواری ادامه این رابطه را افزایش می‌دهد.  این سریال با بازی نلی کریم، محمد فراج، لقاء الخمیسی و سنیتیا خلیفه به نویسندگی عمروالدلی و کارگردانی احمد الخالد پخش می‌شود و پخش آن به‌طور انحصاری از شبکه CBC خواهد بود.

لحم الغزال (گوشت گوزن)

پوستر منتشرشده سریال گوشت گوزن که تصویر بحث‌انگیز زنی عرب و محجبه است، به‌طور گسترده‌ای توسط سازندگان مجموعه تبلیغ شده است.  این مجموعه که در یک زمینه اجتماعی تنظیم شده است، داستان مشکلاتی است که یک خانواده مصری را در یکی از محله‌های محبوب مصر آزار می‌دهد.  این سریال با بازی غاده عبدالرازق، شریف سلامه، عمرو عبدالجلیل، ولید فواز و می‌سلیم و به نویسندگی ایاد ابراهیم و کارگردانی محمد اسامه تهیه شده است و نمایش آن در شبکه MBC مصر خواهد بود.

قصر النیل (قصر نیل)

این مجموعه که ماجرای آن در دهه 1960 اتفاق می‌افتد، داستان زنی را روایت می‌کند که شوهرش فوت کرده و شرایط او را مجبور به ازدواج با برادر همسرش کرده است که اختلافات زیادی را بین او و همسر اولش آشکار می‌کند.  این سریال با بازی دینا الشربینی، ریهام عبدالغفور، صبری فواز و احمد خالد صالح به نویسندگی محمد سلیمان و کارگردانی خالد مرعی ارائه می‌شود و از شبکه MBC مصر نمایش داده خواهد شد.  گزارش شده است که این سریال درطول فیلمبرداری خود با بحران‌های بسیاری روبه‌رو شده است، ازجمله مبتلا شدن بسیاری از ستاره‌های کار به ویروس کرونا، مانند صبری فواز و تهیه‌کننده کار محمد محمود عبدالعزیز.

مالوش کبیر

سریال مالوش کبیر اولین تجربه‌ مشترک هنری است که یاسمین عبدالعزیز و همسرش احمد العوادی پس از ازدواج داشته‌اند. این سریال روایت داستان پدری است که دخترش را مجبور می‌کند با وجود اختلاف سنی زیاد، با یک تاجر ثروتمند ازدواج کند، بنابراین شرایط او را وادار می‌کند که خشن و قدرتمند شود.  این سریال با بازی احمد العوادی، یاسمین عبدالعزیز، خالد الصاوی، دینا فواد، احمد سعید عبدالغنی و دنیا عبدالعزیز به نویسندگی عمرو محمود یاسین و کارگردانی مصطفی فکری از شبکه CBC نمایش داده می‌شود.

المداح

حمادا هلال پس از غیبت در ماه رمضان گذشته، با شرکت در سریال المداح برای شرکت در رقابت درام رمضان برمی‌گردد و در آن نقشی را ارائه می‌دهد که به گفته سازندگان سریال فراتر از انتظار است.  این مجموعه حول دنیای معنویت، ادعیه و دعاهای مذهبی می‌چرخد ​​و داستان یک جوان روستایی را که با نسرین طافش ازدواج کرده است، روایت می‌کند و آنها با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند.  این سریال با بازی حمادا هلال، احمد بدیر، خالد سرحان، نسرین طافش، محمد عز و جمال عبدالناصر به نویسندگی امین جمال و کارگردانی احمد سمیر پخش می‌شود و نمایش آن در کانال دبی خواهد بود.

الطاووس

این سریال جزء درام‌های عربی است. درام عربی ازجمله درام‌های بین‌المللی است که بین کشورهای عربی طرفدار دارد. وقایع و داستان‌های این جنس سریال‌سازی معمولا حول یک‌سری اتفاقات مربوط به فرهنگ و سبک زندگی است.  هفته پیش بعد از پخش تیزر تبلیغاتی این سریال، در شبکه‌های اجتماعی فراخوانی برای جلوگیری از نمایش این سریال منتشر شده بود. اعتراض کاربران این بود که چرا باید در ماه رمضان، سریالی پخش شود که تصاویری همچون تجاوز و آزار و اذیت دارد. البته در پاسخ به این اعتراضات هشتگ #نتفرج_بعدها_نحکم توسط برخی هنرمندان عرب راه‌اندازی شد که نسبت به قضاوت‌های پیش از نمایش اثر انتقاد کرده بودند؛ قضاوت‌هایی که عمدتا مبتنی‌بر تیزری چنددقیقه‌ای بود.  سریال طاووس محصول کشور مصر است و ستاره‌ها و هنرمندان سوری مانند جمال سلیمان در آن حضور دارند. داستان آن درباره تلاش یک وکیل باسابقه است که روی پرونده‌ای قضایی کار می‌کند. همان‌طور که از خلاصه داستان برداشت می‌شود، گویا جزئیات این پرونده قصه را پیش می‌برد. این سریال شبهای ماه رمضان از شبکه النهار مصر پخش می‌شود.

الملک (پادشاه)

ین سریال قرار بود در ماه رمضان امسال از شبکه DMC مصر پخش شود، اما تیزر تبلیغاتی که از آن پخش شد، نمایش این سریال را درگیر حاشیه کرد. گفته می‌شود شرکت رسانه‌ای «المتحده للخدمات الإعلامیه» این سریال را به‌دلیل عدم انطباق روایت‌هایش با تاریخ، به‌حال تعلیق در آورده است. البته پیش از این و در زمان اعلام انتخاب بازیگر عمرو یوسف برای نقش پادشاه فراعنه اهموس مورد انتقاد و تمسخر قرار گرفته بود.  سریال الملک براساس رمانی باعنوان (تبس در جنگ) سومین رمان تاریخی نویسنده مصری نجیب محفوظ ساخته شده است. داستان این سریال تاریخی درمورد پادشاهی اهموس است؛ فرعون و بنیانگذار سلسله هجدهم مصر که به‌عنوان اولین سلسله پادشاهی جدید آن طبقه‌بندی می‌شود، عصری که مصر باستان را به اوج قدرت خود رساند. در سریال پادشاه دوره نبردهای اهموس با هکسوس در جنوب و شمال مصر را روایت می‌کند.

وکل مانفترق (هربار که از هم جدا می‌شویم)

داستان این سریال در یک چارچوب دراماتیک آمیخته با هیجان و تعلیق پیش می‌رود. همان‌طور که در خلاصه داستان این سریال آمده مخاطبان عرب‌زبان قرار است، داستان خواهرانی دوقلو را ببینند که تفکر یکی از آنها کاملا با دیگری متفاوت است؛ اولی همه‌چیز را با برنامه و خرد می‌سنجد و دیگری روحیه‌ای پرشور و سرکشی دارد و از دل این تناقض رفتاری است که درگیری‌ها و قصه سریال شکل می‌گیرد. این سریال از شبکه خصوصی مصری ON پخش می‌شود.

لعبه نیوتن (بازی نیوتن)

این سریال جزء درام‌های عاشقانه محسوب می‌شود و درمورد زنی است که اختلافات زیادی با همسرش دارد. این زن تصمیم دارد به زندگی زناشویی خود خاتمه دهد و به کشور دیگری مهاجرت کند. یکی از ویژگی‌های سریال که سازندگانش برای جذب مخاطب تبلیغ می‌کنند حضور مونا زکی بازیگر زن مصری است که پس از سال‌ها دوری از درام عاشقانه، امسال نقش اول یک سریال رمضانی را بازی می‌کند. این سریال در شبکه DMC مصر پخش می‌شود.

موسی

یک سریال تاریخی که داستانش از دهه 50 تا 60 و در زمان اشغال مصر توسط انگلیس می‌گذرد. در سریال داستان مردی به نام موسی را می‌بینیم که در کودکی، پدرش را از دست می‌دهد و مجبور است از خواهر و برادرش مراقبت کند. او برای کار به قاهره نقل‌مکان می‌کند تا به تجارت و همچنین واردات و صادرات از غزه بپردازد. موسی در آنجا عاشق یک دختر فرانسوی می‌شود و داستان سریال در بستر یک عاشقانه تاریخی روایت می‌شود.

نجیب زاهی زرکش

یک سریال کمدی که حول قصه و داستان پیرمردی به نام نجیب زاهی زرکش است. این پیرمرد پس از درگذشت همسرش، با چهار فرزند خود روبه‌رو می‌شود که او را دوست ندارند و با او بد رفتاری می‌کنند. زاهی زرکش به‌خاطر همین رفتار بچه‌هایش تصمیم می‌گیرد که با یک غافلگیری خنده‌دار، درسی به آنها بدهد که فراموش نکنند. محمد یحیى الفخرانی بازیگر و کمدین مصری، ایفاگر نقش اول این سریال است. این سریال در دو شبکه DMC و ON پخش خواهد شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار