• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۱-۲۳ - ۰۸:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
فصل بد بارسا با شکست دوباره در ال‌کلاسیکو کامل شد

نگرانی در نوکمپ، امید در برنابئو

رونالد کومان در نخستین فصل حضورش روی نیمکت کاتالان‌ها برابر رقیب سنتی و دیرینه دبل شد. اگرچه باران شدید در مادرید و همچنین برخی صحنه‌های مشکوک داوری باعث شد بارسا بهانه خوبی برای شکست در این دیدار حساس داشته باشد اما نمی‌توان ضعف‌های تیم در این دیدار را نادیده گرفت.

نگرانی در نوکمپ، امید در برنابئو

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: ال‌کلاسیکوی برگشت نیز برای بارسلونا بهتر از مسابقه رفت نبود و درنهایت رونالد کومان در نخستین فصل حضورش روی نیمکت کاتالان‌ها برابر رقیب سنتی و دیرینه دبل شد. اگرچه باران شدید در مادرید و همچنین برخی صحنه‌های مشکوک داوری باعث شد بارسا بهانه خوبی برای شکست در این دیدار حساس داشته باشد اما نمی‌توان ضعف‌های تیم در این دیدار را نادیده گرفت. نیمکت‌نشینی آنتون گریزمان و مهره‌چینی کومان برای این مسابقه انتقادهایی را به‌دنبال داشت و البته درسوی دیگر میدان نیز رئالی‌ها با این برد خود را به‌عنوان یک مدعی جدی در لالیگا مطرح کردند و با قدرت به‌سوی کسب دوگانه در این فصل قدم برمی‌دارند.

موقعیت‌سوزی دمبله

بارسا گل نخست را خیلی زود دریافت کرد و حرکت زیبای کریم بنزما برتری را برای رئال به‌دنبال داشت. در ادامه ضعف مدافعان بارسا بازهم به چشم آمد و خطایی که پشت محوطه جریمه مرتکب شدند به گل دوم میزبان تبدیل شد. شاگردان کومان اگرچه چند فرصت خوب به‌دست آوردند اما غیبت یک مهاجم نوک تخصصی در خط‌حمله این تیم بازهم مشهود بود. عثمان دمبله یکی از بازیکنانی بود که تلاش زیادی کرد تیمش را به گل برساند اما درنهایت در این راه موفق نبود. این وینگر فرانسوی حالا مدتی است که دیگر مصدوم نمی‌شود و می‌تواند به کمک تیمش بیاید. نمایش خوب او در این فصل باشگاه را به این نتیجه رسانده که باید قراردادش را تمدید کند و به همین دلیل مذاکرات بین او و بارسا آغاز شده است اما هنوز معلوم نیست سرنوشت آن چه خواهد شد. دمبله پس از این مسابقه درباره شرایطش در نوکمپ گفت: «آینده‌ام؟ من هنوز یک فصل دیگر با باشگاه قرارداد دارم و هنوز فرصت داریم درباره تمدید آن به‌خوبی فکر کنیم. درحال حاضر در اینجا بسیار خوشحالم و احساس خوبی دارم. البته به‌تازگی مدیر جدیدی نیز به باشگاه آمده و هنوز شناخت زیادی از وی ندارم. درمجموع باید ببینیم اوضاع به چه شکلی پیش خواهد رفت.»

دمبله یکی از نفراتی است که قرار بود جای خالی نیمار را در این تیم پر کند اما در طول این مدت بارها دچار آسیب‌دیدگی شد و نتوانست به اندازه استعدادی که داشت برای تیمش مثمرثمر باشد. در این فصل او برخلاف سال‌های قبل، بدون مشکل در ترکیب تیمش قرار گرفته اما در دیدار شنبه‌شب حرکاتش بیشتر بدون ثمر بود و درنهایت نیز جای خود را به مارتین برایتوایت داد. او با این حال امیدوار است شرایط خوبش همچنان ادامه داشته باشد و دیگر کابوس آن مصدومیت‌ها به‌سراغش نیاید: «خوشحالم که دوباره به شرایط خوب برگشتم و امیدوارم این روند را ادامه دهم. در دیدار برابر رئال هم عملکرد خوبی داشتیم اما از فرصت‌ها به‌خوبی استفاده نکردیم و البته داور هم دو پنالتی برای ما نگرفت تا بازی را با شکست به پایان برسانیم.»

دمبله تنها بازیکنی نبود که از عملکرد داور این مسابقه ناراضی بود. جرارد پیکه، کاپیتان بارسا که از بند مصدومیت رها شده بود و در فهرست این بازی قرار داشت اما در ترکیب تیمش قرار نگرفت در پایان مسابقه به‌شدت از قضاوت خسوس گیل مانزانو عصبانی بود. بازیکنان بارسا معتقد بودند دو خطای پنالتی به سود این تیم اعلام نشده که دومی روی برایتوایت واضح‌تر بود اما مانزانو و داوران VAR اعتقادی به آن نداشتند. او در پایان مسابقه لحظاتی با داور مسابقه به‌صورت رودررو صحبت کرد و انتقادهایش را به گوش او رساند. با این حال اعتراضاتش پس از سوت پایان بازی مسلما نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت و تنها ممکن است منجر به محرومیتش شود.

اعتراضات کومان

در نشست خبری پس از مسابقه هم رونالد کومان به‌شدت از قضاوت ال‌کلاسیکو انتقاد کرد و معتقد بود داور یک پنالتی واضح را به سود تیم نگرفته است. او گفت: «ما به‌شدت از این وضعیت ناراحت و عصبانی هستیم و چرا باید چنین پنالتی مشخصی گرفته نشود؟ این اصلا عادلانه نیست که حق ما را می‌خورند و نمی‌توانیم به آن اعتراض کنیم. نمی‌دانم این اتفاقات به چه دلیلی رخ می‌دهد. من تنها خواسته‌ام از داوران این است که تصمیم درستی بگیرند و قضاوت عادلانه‌ای داشته باشند. چطور ممکن است او تنها 4دقیقه وقت اضافه بگیرد درحالی که خودش به‌دلیل مشکلی که با هدست خود داشت مدتی درکنار زمین حضور داشت و وقت بازی را تلف کرد. جالب این است که VAR هم در اسپانیا وجود دارد اما استفاده مناسبی از آن نمی‌شود.»

اعتراضات کومان حتی در فردای مسابقه نیز ادامه داشت و او در مصاحبه‌ای دیگر درباره اتفاقات این مسابقه گفت: «ما بازی را خوب شروع کردیم و فرصت‌های مناسبی هم برای گلزنی داشتیم. با این حال به‌نظرم بدشانس بودیم که نتوانستیم از این دیدار امتیازی کسب کنیم و البته اشتباهات تیم داوری و VAR نیز در این نتیجه تاثیر زیادی داشت. همه دیدند که در این مسابقه چه اتفاقاتی رخ دادم و متاسفانه نتوانستیم به آنچه استحقاقش را داشتیم برسیم.»

البته آمار کومان در این فصل برابر تیم‌های بزرگ نیز اصلا خوب نبوده و تنها یک برد برابر یوونتوس حاصل 8مسابقه بزرگی بوده که او به‌همراه این تیم برگزار کرده است. شاگردان او رفت‌وبرگشت به رئال باختند و برابر اتلتیکومادرید نیز دوبار در لیگ و سوپرجام اسپانیا شکست خوردند. ناکامی برابر یوونتوس و پاری‌سن‌ژرمن نیز دیگر نتایج ضعیف او بوده که باعث شده تیمش نتواند در این فصل اوضاع خوبی در رقابت‌های مختلف داشته باشد و شاید حالا تنها امیدش قهرمانی در جام‌حذفی باشد. در چنین شرایطی شاید این مسابقه آخرین ال‌کلاسیکوی لیونل مسی باشد. ستاره آرژانتینی که پس از جدایی کریس رونالدو از رئال و در 7 مصاف اخیرش برابر این تیم موفق به گلزنی نشده است شاید با این نتیجه مصمم‌تر از قبل به فکر جدایی از باشگاهش باشد. اگرچه خوان لاپورتا به‌عنوان رئیس جدید باشگاه برنامه‌هایی برای بازسازی تیم و بازگشت به روزهای اوج دارد اما با شرایطی که تیم دارد و خالی‌شدن تیم از ستاره‌ها، کار بسیار سختی خواهد داشت.

گیرمو آمور، مدیر اجرایی باشگاه در پاسخ به سوالی درباره احتمال جدایی مسی پس از این شکست گفت: «امیدواریم این اتفاق رخ ندهد و او درنهایت تصمیم بگیرد تا قراردادش را با ما تمدید کند. هدف ما این است که او را برای ماندن راضی کنیم و بازهم شاهد حضورش در ال‌کلاسیکو باشیم. باید از این شکست عبور کنیم و به فکر دیدارهای بعدی تیم خود باشیم.»

مشکلات زیدان

رئال که تا پیش از این مسابقه امید زیادی به جبران فاصله‌اش با اتلتیکوی صدرنشین نداشت حالا روحیه خوبی برای حضور در کورس قهرمانی گرفته است. شاگردان زیدان هر سه ال‌کلاسیکو اخیر را برده‌اند و حالا در بهترین شرایط قرار دارند. اوج هنر زیزو در این مسابقه این بود که توانست تیمش را در غیاب سرخیو راموس و رافائل واران، دو مدافع ارزشمند خود به پیروزی برساند. او پس از 13سال توانست عملکرد خوب برند شوستر را در این تیم تکرار کند و برابر بارسا هر دو مسابقه رفت‌وبرگشت را با برتری پشت‌سر گذاشت.

استراتژی زیدان برای این مسابقه سرمربی حریف را شگفت‌زده کرد و برخلاف تصورات از 4هافبک در خط‌میانی تیمش استفاده کرد تا مانع از بازیسازی دی‌یونگ و پدری شود و به‌خوبی ازعهده این کار برآمد. فده والورده به‌خوبی در فضاهای خالی وینیسیوس را صاحب موقعیت می‌کرد و مدافعان بارسا بارها برای مهار این وینگر جوان برزیلی دچار مشکل شدند. زیدان همانند بازی رفت بازهم در شطرنج تاکتیکی برابر کومان به برتری رسید و نقشه‌های او به‌خوبی توسط بازیکنانش در زمین اجرا شد.

او و تیمش از دومین مصاف سنگین خود در عرض چند روز اخیر عبور کردند و حالا باید کار نیمه‌تمام خود برابر لیورپول در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان را به پایان برسانند تا از این سه دیدار پیاپی دشوار و سرنوشت‌ساز به سلامت خارج شوند. چهارشنبه‌شب البته برای مصاف دوباره با کلوپ باید با تاکتیک تازه‌ای به مصاف این رقیب آلمانی برود تا بتواند از برتری 3 بر یک تیمش در دیدار رفت محافظت کند.

تنها نگرانی او درمورد دیدارهای آینده تیمش شرایط آمادگی بدنی بازیکنانش است که ممکن است در ادامه برایش دردسرساز شود. او در نشست خبری پس از بازی هم به این موضوع اشاره کرد و گفت: «ما چند بازیکن داریم که دچار مشکل شده‌اند و نمی‌دانم آیا می‌توانند در دیدار بعدی ما حضور داشته باشند یا نه. نگران ادامه فصل و به‌خصوص هفته‌های پایانی هستم و نمی‌دانم در آن زمان چه نفراتی را دراختیار خواهیم داشت. از نظر فیزیکی دچار محدودیت‌هایی هستیم اما خوشبختانه این بازی را بردیم و هنوز شانس قهرمانی داریم. باید به‌خوبی بازیکنان را ریکاوری کرده و برای دیدار حساس چهارشنبه‌شب آماده شویم. هنوز دیدارهای مهمی را پیش‌رو داریم و هنوز هیچ چیزی تمام نشده است.»

یکی دیگر از مشکلاتی که زیدان در این دیدار نصیبش شد، مصدومیت شدید لوکاس واسکز بود که در برخورد با بوسکتس رخ داد و حالا گفته می‌شود ادامه فصل را از دست داده است. واسکز در غیاب دنی کارواخال مصدوم به‌عنوان مدافع راست در دیدارهای اخیر تیمش به میدان می‌رفت و حالا زیدان تنها اودریوزولا را در این پست دراختیار دارد.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار