• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۱-۲۲ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان تاکید کرد

عملی شدن شعار سال با اجرای طرح پویش

دانشگاه آزاد اسلامی در سالی که با نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها ازسوی مقام‌معظم‌رهبری نام‌گذاری شده است، درنظر دارد با اجرای طرح پویش، نسبت‌به عملی شدن شعار سال اقدامات لازم را انجام دهد

عملی شدن شعار سال با اجرای طرح پویش

علیرضا منظری‌توکلی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان درخصوص این طرح گفت: «یکی از مطالبات مقام‌معظم‌رهبری از دانشگاه‌ها، ارتباط بین صنعت و دانشگاه است. دانشگاه آزاد اسلامی در سالی که با نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها ازسوی مقام‌معظم‌رهبری نام‌گذاری شده است، درنظر دارد با اجرای طرح پویش، نسبت‌به عملی شدن شعار سال اقدامات لازم را انجام دهد. در طرح پویش با تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، نیروی‌انسانی دانشگاه متناسب با نیازهای صنعت و بنگاه‌های اقتصادی تربیت می‌شود.»  او ادامه داد: «در این طرح دانشجویان همزمان با تحصیل در دانشگاه، در صنعت و بنگاه‌های اقتصادی نیز فعال می‌شوند. کارکنان صنعت و بنگاه‌ها نیز به‌عنوان اساتید این دانشجویان در تعداد مشخصی از دروس کارورزی که احتمالا تعداد این دروس نسبت‌به شرایط معمول فعلی افزایش پیدا می‌کند، توانمندی دانشجویان را برای فعالیت در عرصه‌های مختلف، صنعت و بنگاه‌های مختلف اقتصادی افزایش می‌دهند.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه با تحقق طرح پویش در نظام آموزش‌عالی کشور، تحولی عمیق اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: «در این طرح نیروهای ماهر برای صنعت و بنگاه‌های اقتصادی و اجتماعی تربیت می‌شوند که موجب افزایش تولید و بهره‌وری بیشتر صنایع و معادن و بنگاه‌های مختلف خواهد شد.»
منظری‌توکلی در پاسخ به این سوال که در طرح پویش روی چه رشته‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌اید، با بیان اینکه این طرح شامل عمده رشته‌ها می‌شود، گفت: «هدف طرح پویش این است که دانشجویان وارد بسترهای واقعی جامعه شوند، که مبنای این طرح تقویت اقتصاد دانش‌بنیان بوده و منجربه تربیت دانشجویان ماهر و متخصص در تمام زمینه می‌شوند و همزمان با تحصیل در صنایع و معادن مختلف و بنگاه‌های متعدد کار می‌کنند و ماهر می‌شوند، بنابراین این طرح تنها مربوط به رشته‌های فنی نیست، بلکه رشته‌های کشاورزی، علوم پایه، علوم انسانی، هنر و معماری نیز در این طرح حضور دارند.»  او بیان کرد: «فرآیند به این شکل است که براساس اعلام نیاز صنایع و معادن و بنگاه‌های مختلف طرح پویش انجام می‌شود و دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند همزمان با تحصیل در این صنایع وارد بازار کار شوند و علاوه‌بر گذراندن دوره‌های کارآموزی و کارورزی به‌صورت واقعی و جدی مشغول به‌کار شوند. به‌عنوان مثال دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با تعدادی از شرکت‌ها وارد مذاکره شده و مقدمات آغاز شده است.»  او با بیان اینکه درحال حاضر شرکت جهاد نصر کرمان در زمینه‌های مهندسی برق، حسابداری، عمران و مدیریت فراخوان داده است، گفت: «ما نیز در سایت دانشگاه اعلام کرده‌ایم و به دانشجویان اطلاع‌رسانی شده تا بتوانند ثبت‌نام کرده، مصاحبه شوند و درنهایت پذیرش شوند. این دسته از دانشجویان در اولویت استخدام قرار خواهند گرفت و بخشی از شهریه آنها توسط آن بنگاه پرداخت می‌شود.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان گفت: «شرکت صنعتی‌ومعدنی کیان آروشا نیز حدود 20 دانشجوی رشته مکانیک، پنج دانشجوی حسابدری، هفت دانشجوی مهندسی برق و سایر رشته‌ها را تقاضا کرده است. همچنین بنگاه‌های متعددی مثل گل‌گهر و مس اعلام آمادگی کرده و از این طرح استقبال خوبی داشته‌اند.»   منظری‌توکلی درخصوص روند کار نیز توضیح داد: «در طرح پویش، بعد از اعلام نیاز صنایع، معادن و بنگاه‌های مختلف، به دانشجویان رشته‌های مختلف اطلاع‌رسانی می‌شود. دانشجویان داوطلب حضور در طرح، تقاضای کتبی خود را به مدیریت ارتباط با صنعت دانشگاه ارائه می‌کنند؛ در مرحله بعد دانشجو توسط آن صنعت و بنگاه اقتصادی مصاحبه شده و پس از قبولی به نهاد مربوطه معرفی می‌شود. درنهایت آن صنعت به‌عنوان حامی دانشجو معرفی شده و دانشجو می‌تواند در قالب 8 واحد کارآموزی و کارورزی وارد نهاد مربوطه شود. باتوجه به پرورش مهارت‌افزایی دانشجو توسط آن بنگاه، فرد در اولویت استخدام قرار گرفته و بنگاه درصورت تمایل، کمک‌هزینه‌ای را برای آن دانشجو به دانشگاه پرداخت می‌کند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار