• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۱-۲۲ - ۰۹:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
آینده امیدوار‌کننده برای صیادمنش در فوتبال اروپا

جواهری در اوکراین

رسانه‌های ترکیه‌ای در روزهای اخیر از تمایل فیورنتینا برای به خدمت گرفتن این بازیکن خبر دادند و اینکه بنفش‌ها برای خرید این بازیکن و بردن او به سری Aایتالیا مصمم هستند و حاضرند به‌صورت جدی با فنرباغچه وارد مذاکره شوند.

جواهری در اوکراین

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: فوتبال ایران در سال‌های اخیر لژیونرهای زیادی را راهی اروپا کرده که البته بیشتر آنها را بازیکنان تهاجمی تشکیل می‌دهند. سال‌ها قبل و پس از جام‌جهانی98 فرانسه موج بزرگی از حضور بازیکنان ایرانی در فوتبال اروپا شکل گرفت که با حضور آنها در تیم‌های نامداری همراه بود. مدتی بعد این روند متوقف شد و در چند فصل اخیر دوباره این روند درحال شکل‌گیری است. یکی از پدیده‌های فوتبال ایران که در این مدت حضور در فوتبال اروپا را تجربه کرده اللهیار صیادمنش است که پس از نمایش خوبی که در استقلال داشت راهی ترکیه شد تا در یکی از معتبرترین تیم‌های این کشور بازی کند. او حالا در لیگ اوکراین حضور دارد و به‌نظر می‌رسد به‌زودی باید منتظر انتقال بزرگ و پرسروصدای او به تیمی معتبرتر باشیم.

دشواری‌های حضور در اروپا

ستاره آملی فوتبال ایران که از تیم جوانان سایپا راهی استقلال شد خیلی زود توانست در این تیم جایگاه ثابتی پیدا کند و به یکی از مهاجمان اصلی تیم تبدیل شود. صیادمنش در پست مهاجم نوک و وینگر توانایی بازی دارد و با تکنیک و سرعت خود در مدت کمی توانست نامش را به‌عنوان یکی از پدیده‌های آینده‌دار فوتبال ایران مطرح کند. او پیش از آن در جریان رقابت‌های جام‌جهانی جوانان نیز عملکرد خوبی ارائه کرده بود و از همان زمان باشگاه‌های زیادی شرایط او را زیرنظر داشتند. در آخرین ماه‌های حضورش در استقلال با مصدومیتی نسبتا طولانی همراه شد و نتوانست در هفته‌های سرنوشت‌ساز انتهای فصل تیمش را همراهی کرده و برای تیم وینفرد شفر اثرگذار باشد. درنهایت در تابستان2019 با قبول پیشنهاد فنرباغچه ترکیه راهی این تیم شد. به این ترتیب این فرصت را داشت تا در یکی از بهترین باشگاه‌های ترکیه‌ای استعداد خود را به نمایش گذاشته و مشتریان بهتری پیدا کند. در همان هفته‌های ابتدایی حضورش، فنرباغچه در تورنمنتی دوستانه به‌همراه تیم‌های مدعی بایرن‌مونیخ و رئال‌مادرید شرکت کرد که صیادمنش هم برابر این تیم‌ها دقایقی به میدان رفت و تجربه بسیار خوبی برای این بازیکن جوان بود. با شروع رقابت‌های فصل جدید در سه هفته ابتدایی نیمکت‌نشین بود و درحالی که به‌نظر نمی‌رسید فرصتی برای حضور در ترکیب تیمش پیدا نخواهد کرد ترجیح داد برای کسب تجربه بیشتر و همچنین آشنایی بهتر با فضای فوتبال ترکیه راهی تیم دسته‌اولی استانبول‌اسپور شود.

حضور او در این باشگاه اگرچه تجربه بسیار خوبی برایش بود اما از نظر آمار گلزنی اصلا خوب پیش نرفت. اللهیار در سه بازی ابتدایی تیمش نیمکت‌نشین بود و به‌تدریج دقایقی کوتاه فرصت بازی پیدا کرد. در هفته یازدهم تنها حضور 90دقیقه‌ای خود را در این تیم تجربه کرد و تا دو هفته پس از آن نیز شانس بازی پیدا کرد. در ادامه اوضاع برایش چندان خوب پیش نرفت و در 6بازی بعدی یا نیمکت‌نشین بود یا در فهرست تیم قرار نمی‌گرفت. این شرایط سبب شد تا در نیم‌فصل دوباره به فنرباغچه برگردد و امیدوار بود این‌بار بتواند در این تیم شانس بیشتری برای بازی پیدا کند. در لیگ برتر ترکیه هم 12هفته طول کشید تا او بتواند فرصت حضور در زمین را پیدا کند و البته تنها 2دقیقه مقابل سیواس‌اسپور راهی زمین شد. در هفته پایانی اما در دیداری که تاثیری در سرنوشت تیمش نداشت 90دقیقه به میدان رفت و نمایش نسبتا خوبی داشت.

حالا این مهاجم ایرانی که با امیدهای زیادی راهی اروپا شده بود به این نتیجه رسیده بود که موفقیت در این رقابت‌ها بسیار دشوار‌تر از چیزی است که در ابتدا تصور می‌کرد و برای اینکه بتواند به بازیکنی بزرگ تبدیل شود باید سختی‌های بیشتری را متحمل شود.

انتخابی مناسب

با پایان فصل و پس از مشورت‌هایی که صیادمنش با اطرافیانش داشت متوجه شد بهتر است لیگ ترکیه را ترک کرده و به باشگاه جدیدی برود تا بیشتر فرصت بازی پیدا کند. سرمربی فنرباغچه نیز تلویحا به او گفته بود شانس زیادی برای بازی در این تیم نخواهد داشت و او به‌سراغ بررسی پیشنهادهایش رفت. او که به گفته خودش از پرتغال، بلژیک، ترکیه و اوکراین پیشنهادهایی داشت سرانجام زوریالوهانسک، تیمی کمتر شناخته‌شده برای هواداران ایرانی را انتخاب کرد. در فوتبال اوکراین دیناموکی‌یف و شاختاردونتسک شهرت زیادی دارند اما زوریا که به‌نوعی سومین تیم این کشور محسوب می‌شود چندان شناخته‌شده نیست اما در ماه‌های بعد مشخص شد که این جوان ایرانی با مطالعه و شناخت خوبی این باشگاه را انتخاب کرده است.

حسن حضور در زوریا این بود که تیم در رقابت‌های لیگ اروپا حضور داشت و صیادمنش می‌توانست تجربه رویارویی با تیم‌های معتبر در تورنمنتی مهم را به رزومه خود اضافه کند. صیادمنش پس از اینکه در 4هفته ابتدایی لیگ ترکیه در ترکیب تیمش به میدان نرفت قراردادی قرضی با زوریا امضا کرد و راهی اوکراین شد. او درحالی راهی این تیم شد که فصل جدید لیگ اوکراین شروع شده بود و 4هفته از آن نیز گذشته بود. در هفته پنجم برابر دیناموکی‌یف نامش در فهرست تیم نبود اما پس از یک بازی نیمکت‌نشینی در هفته هفتم از فرصت 9دقیقه‌ای حضور در زمین به بهترین نحو استفاده کرد و یک گل هم زد تا شروعی بسیار خوب در این مسابقات داشته باشد. در 4مسابقه بعدی او همچنان دقایق کمی شانس بازی پیدا می‌کرد و در گلزنی نیز ناکام بود اما پس از اینکه دوباره پایش به گل باز شد در ترکیب اصلی تیمش قرار گرفت و به‌تدریج به بازیکن ثابت و البته تاثیرگذار زوریا تبدیل شد. او تا این برهه از فصل با 4گل و 2پاس‌گل در لیگ یکی از بازیکنان خوب این تیم بوده و حتی عنوان بهترین بازیکن ماه باشگاه را نیز به‌دست آورده است.

در لیگ اروپا هم صیادمنش 4مسابقه انجام داد و برابر براگا، لسترسیتی و آاک آتن یونان (2بازی) تجربه بسیار خوبی اندوخت و حتی برابر تیم خوب انگلیسی این گروه موفق به گلزنی هم شد تا نامش بیش از قبل در رقابت‌های اروپایی مطرح شود. حالا به‌تدریج صیادمنش به نامی شناخته‌شده در لیگ اوکراین تبدیل می‌شد و از همان نیم‌فصل پیشنهادهای خوبی از تیم‌های مختلف دریافت کرد. قرارداد قرضی صیادمنش تا پایان فصل معتبر است و اگرچه گفته می‌شود احتمال دارد برای فصل آینده نیز در این تیم باقی بماند اما دور از ذهن نیست که به یکی از پیشنهادهای خوبش پاسخ مثبت داده و راهی تیمی بهتر شود.

پیشنهادهای جذاب

درخشش در لیگ اوکراین باعث شد قیمت او در سایت ترانسفرمارکت درحال حاضر به 600هزار یورو افزایش پیدا کند اما قطعا فنرباغچه برای فروش این جواهر ارزشمند ارقامی به‌مراتب بالاتر را طلب خواهد کرد. براساس قراردادی که این تیم با زوریا منعقد کرده است، این باشگاه اوکراینی درصورتی‌که در پایان فصل تصمیم به قطعی‌کردن قرارداد صیادمنش را داشته باشد باید 1.5 میلیون یورو بپردازد که پرداخت چنین مبلغی از توان این تیم خارج است. البته زوریا اگر بتواند این پول را به هر نحوی تامین کند قطعا با فروش صیادمنش می‌تواند چندین برابر آن را به‌دست آورده و درآمدزایی خوبی از فروش این ملی‌پوش ایرانی داشته باشد.

در هفته‌های اخیر اخبار مختلفی پیرامون تیم‌های خواهان این بازیکن شنیده می‌شود. به نوشته رسانه‌های اوکراینی، شاختاردونتسک که ستاره‌های زیادی را به فوتبال اروپا معرفی کرده و استعدادیاب‌های خوبی دارد حاضر است برای به خدمت گرفتن اللهیار 8میلیون یورو پرداخت کند که این نشان می‌دهد قیمت این ستاره تکنیکی در سال‌های آینده به‌مراتب افزایش بیشتری خواهد داشت. فنرباغچه هنوز درباره این پیشنهاد اظهارنظری نداشته است و به‌نظر می‌رسد منتظر فرا رسیدن تابستان و باز شدن پنجره نقل‌وانتقالات است تا با بررسی تمامی پیشنهادها، بهترین گزینه را انتخاب کند.

رسانه‌های ترکیه‌ای در روزهای اخیر از تمایل فیورنتینا برای به خدمت گرفتن این بازیکن خبر دادند و اینکه بنفش‌ها برای خرید این بازیکن و بردن او به سری Aایتالیا مصمم هستند و حاضرند به‌صورت جدی با فنرباغچه وارد مذاکره شوند. خود او هم با توجه به پیشنهادهایی که دریافت کرده بی‌میل نیست تا از زوریا جدا شده و در سطحی بالاتر فوتبالش را ادامه دهد. با این حال شاید انتخاب شاختار گزینه بهتری برای او باشد؛ چراکه با توجه به آشنایی‌اش با فضای فوتبال اوکراین و فشار کمتری که در این رقابت‌ها وجود دارد بهتر می‌تواند در مسیر پیشرفت قدم برداشته و در سال‌های بعد به‌دنبال حضور در یکی از 5لیگ معتبر اروپایی باشد. صیادمنش در مصاحبه‌ای که اخیرا انجام داده از تمایلش برای حضور در لیگ‌های معتبر اروپایی سخن گفته است و البته می‌گوید فعلا روی موفقیت زوریا در این فصل و کسب سهمیه رقابت‌های اروپایی تمرکز کرده است و پس از پایان این مسابقات، پیشنهادهای را بررسی خواهد کرد. با این حال هنوز دقیقا مشخص نیست قرارداد قرضی او به چه صورت تنظیم شده است و آیا فنرباغچه می‌تواند در تابستان برای فروش او اقدام کند یا اتفاقات دیگری برای این ستاره آینده‌دار فوتبال ایران رخ خواهد داد.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار