• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۱-۱۷ - ۱۲:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از فعالیت‌های جهادی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

جهادی‌های دانشگاه آزاد ایام نوروز چه کردند؟

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که باتوجه به گستردگی واحدهایش در سراسر کشور، ظرفیت عظیمی در عرصه فعالیت‌های جهادی را دراختیار دارد هم در دومین سال کرونایی به میدان آمده و با گسیل دادن گروه‌های جهادی‌اش به مناطق مختلف تلاش کرده تا بتواند سهم بسزایی در این حوزه داشته باشد.

جهادی‌های دانشگاه آزاد ایام نوروز چه کردند؟

زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار: ایام نوروز همیشه یکی از مهم‌ترین برهه‌ها برای انجام فعالیت‌های جهادی توسط دانشجویان بوده است؛ تعطیلاتی 14روزه که گروه‌های مختلف را به استان‌های مختلف به‌ویژه مناطق محروم کشور می‌کشاند تا با انجام دادن اقدامات متفاوت در عرصه‌های مختلف عمرانی، درمانی، آموزشی و... بتوانند باری از دوش مردمان این منطقه بردارند. حضور بیش از یک‌دهه‌ای گروه‌های جهادی در تمام استان‌های کشور باعث شده تا دیگر این کار به یکی از رسم‌های هرساله در ایام نوروز تبدیل شود و حتی وجود ویروس کرونا هم نتوانست مقابل این رسم بایستد. با این‌حال نمی‌توان عنوان کرد که فعالیت گروه‌های جهادی صرفا به این ایام محدود شده است‌؛‌ چراکه فعالان این عرصه همیشه از هر موقعیتی برای خدمات‌رسانی استفاده می‌کنند. با این‌حال دوسالی می‌شود که وضعیت متفاوت‌تری در استان‌های کشور از حیث فعالیت‌های جهادی حاکم شده و گروه‌های فعال این عرصه مجبورند با تعداد نفرات کمتری در این مناطق حضور پیدا کرده و همچنین برخی از فعالیت‌های غیرضروری خود را متوقف کنند. علاوه‌بر آن تعداد زیادی از گروه‌ها هم ترجیح داده‌اند فعالیت‌های خود را از نیمه فروردین‌ماه آغاز کنند، به‌طوری‌که می‌توان گفت هیچ تاریخی برای توقف فعالیت‌های جهادی وجود ندارد. در این میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که باتوجه به گستردگی واحدهایش در سراسر کشور، ظرفیت عظیمی در عرصه فعالیت‌های جهادی را دراختیار دارد هم در دومین سال کرونایی به میدان آمده و با گسیل دادن گروه‌های جهادی‌اش به مناطق مختلف تلاش کرده تا بتواند سهم بسزایی در این حوزه داشته باشد.

   حضور گروه‌های جهادی در مناطق جازموریان  و کهنوج استان کرمان

فروردین‌ماه بود که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس با سفر به استان کرمان با گروه‌های مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج دیدار کرد. جالب اینکه 32 نفر از دانشجویان استان‌های تهران، خراسان و هرمزگان در قالب گروه‌های جهادی به این منطقه رفتند تا درکنار فعالیت‌های عمرانی، در حوزه پزشکی و درمانی هم به مردم مناطق در روستاهایی از شهرستان‌های قلعه‌گنج و رودبار جنوب و زهکلوت به ارائه خدمت بپردازند. درکنار گروه‌های غیربومی، بسیج دانشجویی پنج‌گنج استان کرمان هم در جنوب استان مستقر شده و فعالیت‌های عمرانی خود را در راستای ساخت 250 چشمه سرویس بهداشتی، خانه عالم و احیا و بازسازی قنات‌های منطقه جازموریان شروع کردند.  عبدالله یزدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کهنوج در این‌باره گفته بود: «فعالیت‌های عمرانی گروه‌های جهادی شامل ساخت سرویس‌های بهداشتی، حمام، حوضچه‌های پرورش ماهی و... است و تقریبا 80 نفر از اعضای گروه‌های جهادی در دانشگاه آزاد اسلامی کهنوج مستقر شده‌اند.»

  تیم پزشکی دانشگاه آزاد قم به استان مرکزی رفت

گروه‌های جهادی از هر فرصتی برای انجام فعالیت‌شان استفاده می‌کنند که یکی از این فرصت‌ها را هم می‌توان ولادت حضرت ولیعصر(عج) دانست؛ ابوالفضل مظفری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌پزشکی قم از حضور تیم‌های درمانی این دانشگاه در شهرهای نراق و دلیجان استان مرکزی برای ویزیت رایگان بیماران این دو منطقه خبر داده و گفته بود: «کاروان جهادی و سلامت این واحد دانشگاهی در پنجمین روز از فروردین‌ماه در دو نوبت صبح و عصر با حضور در بیمارستان امام‌صادق(ع) استان به ارائه خدمات پزشکی پرداخته است.»  البته فعالیت‌های این گروه جهادی صرفا به اینجا ختم نشده است؛ چراکه به گفته این مقام مسئول، تیم درمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌پزشکی قم متشکل از متخصصان بیماری‌های ریه، اطفال و مغز و اعصاب به مناسبت سالروز جمهوری اسلامی ایران نیز به اقشار آسیب‌پذیر شهرهای محلات و خمین استان مرکزی هم ارائه خدمات داشته است.

  بسیج دانشجومعلمان  برای کمک به دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

طبیعتا اردوهای جهادی صرفا به حضور گروه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خلاصه نشده و همه گروه‌ها تلاش کردند در بازه زمانی اولین‌ماه از سال جدید فعالیت‌هایی را در این زمینه داشته باشند. گروه جهادی شهید مسعود طاهری، یکی از همان گروه‌هایی است که اردوی 6 روزه خود را با هدف محرومیت‌زدایی و توجه به مشکلات آموزشی دانش‌آموزان جامانده از تحصیل در دوران کرونا در شهرستان خفر، دهستان راهگان برگزار کرد. آن‌طور که محمدعلی کشتکانی، معاون جهادی برادران حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس گفته بود، به‌محض آغاز سال جدید 30 دانشجومعلم این دانشگاه در دو روستای فتح‌آباد و امیرسالار دهستان راهگان از توابع شهرستان خفر مستقر شده و بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز اهل این دو روستا در برنامه‌های فرهنگی، تربیتی و آموزشی این گروه جهادی شرکت کردند.  آن‌طور که معاون جهادی خواهران این دانشگاه اعلام کرده، در مدت ۶ روز فعالیت گروه جهادی شهید طاهری، دانشجومعلمان خواهر و برادر در بخش آموزش با برگزاری کلاس‌های تدریس و رفع اشکال در همه مقاطع تحصیلی و نیز مشاوره تحصیلی-تربیتی، در بخش فرهنگی با برگزاری کلاس‌های نمددوزی، بافتنی و برگزاری جشن و مسابقات، فعالیت‌های ورزشی، پخش بسته‌های فرهنگی، بازی در فضای آزاد با حضور دانش‌آموزان و معلمان و گردش‌های درون‌روستایی فعالیت کردند.  نازی مسلمی تاکید کرده بود در بخش تربیتی راهکارهای ۷۳ و ۴۴ و راهکار ۲_۱۱ از سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مورد استفاده قرار گرفته و در همین راستا دانشجویان شرکت‌کننده در این طرح اقدام به برگزاری گعده‌های تربیتی، ترویج فرهنگ مهدویت، برگزاری سه‌شنبه مهدوی، مشاوره تربیتی کرده و در بخش عمرانی نیز با پی‌ریزی دو اتاق مسکونی برای یک خانواده‌ تحت پوشش کمیته امداد، کارهای اولیه برای ساخت مسکن اولیه این خانواده انجام شده است.  جالب اینجاست که طرح تدریس جهادی تربیتی این گروه به امسال محدود نشده و برای اولین‌بار از اسفندماه سال گذشته و همزمان با شیوع بیماری کرونا اجرایی شده است و درحال حاضر نیز ۳۲۳ نیروی داوطلب دانشجومعلم خواهر و برادر در سراسر استان فارس برای افت تحصیلی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل استان به‌صورت مجازی و حضوری در حال فعالیت هستند، تا جایی‌که در مقطع متوسطه ۱۰۳ دانش‌آموز و مقطع ابتدایی ۷۰ دانش‌آموز به‌صورت غیرحضوری از این طرح بهره‌مند شده و بیش از 150 نفر نیز در مقطع ابتدایی و به‌صورت حضوری از آموزش‌های گروه جهادی استفاده می‌کنند.

  ویزیت رایگان مردم چهاردانگه توسط جهادگران دانشگاه آزاد تهران

یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های فعالیتی برای گروه‌های جهادی ویزیت رایگان مردم است؛ اقدامی که طبیعتا می‌تواند با تشخیص زودهنگام بیماری هم باری از دوش حوزه سلامت بردارد و هم از هزینه‌های اضافی درمان برای مردم، آن‌هم مناطق محروم جلوگیری کند؛ از این‌رو گروه جهادی درمانی منتظران حضرت ولیعصر(عج) بسیج دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی آزاد اسلامی‌ تهران نیز آذرماه سال گذشته در محله چهاردانگه تهران حاضر شد تا با شرکت 144 پزشک عمومی، 150 متخصص داخلی، 60 دندانپزشک و 49 اپتومتریست بتواند به ارائه خدمات درمانی در حوزه‌های مختلف بپردازد. در کنار آنها چهار پزشک عمومی، یک متخصص داخلی، دندانپزشکی، چشم‌پزشکی و داروخانه اقدام به ارائه خدمات درمانی و ویزیت رایگان کرده و حدود ۴۰ نفر از دانشجویان جهادگر رشته‌های پرستاری، پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی و... حضور داوطلبانه داشتند. نکته قابل‌توجه این است که عموم این اردوها به‌صورت مستمر بوده و در بازه‌های زمانی مختلف تیم‌های پزشکی در قالب گروه‌های جهادی در این مناطق حاضر شده و اقدام به ویزیت رایگان مردم می‌کنند.

  خدمات‌رسانی دانشجویان واحد نجف‌آباد به هم‌استانی‌های خود

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد هم در قالب گروه جهادی شهدای گمنام به مناطق محروم شهرستان سمیرم رفتند تا بتوانند نه‌تنها در عرصه عمرانی، بلکه بهداشتی و آموزشی هم به ارائه خدمت بپردازند. به‌گفته مسئول بسیج این واحد دانشگاهی، در وهله اول گروه‌هایی برای شناسایی به این مناطق اعزام و بعد از احصای مشکلات، تیم‌های جهادی با رویکرد مساله‌محوری به این مناطق اعزام شده‌اند و با استقرار در چهار نقطه شهرستان، نه‌تنها کارهای ساخت خانه برای مددجویان انجام شده، بلکه تلاش شده تا در حوزه بهداشتی و درمانی و همچنین آموزشی هم اثرگذار باشد.

  دانشجویان الیگودرز به کمک همشهریان خود رفتند

درکنار واحدهای بزرگ دانشگاه آزاد، دانشجویانی که در واحدهای کوچک‌تر تحصیل می‌کنند هم بیکار ننشستند و از فرصت تعطیلات فروردین‌ماه امسال برای خدمت‌رسانی به همشهری‌های خود بهره گرفتند. دانشجویان جهادی دانشگاه آزاد اسلامی الیگودرز یکی از همان دانشجویانی هستند که با حضور در بخش ذلقی این شهرستان، تلاش کردند سرعت فعالیت‌های عمرانی این منطقه را افزایش دهند. البته این همه فعالیت‌های آنها نبود و دانشجویان شرکت‌کننده بنا به تخصص‌های خود در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و هنری، پزشکی و.... فعالیت‌های اثرگذاری داشتند.

  کرونا هم مانع حضور دانشجویان قمی در استان خوزستان نشد

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم هم در فروردین‌ماه امسال به خوزستان رفتند؛ استانی که درکنار همه محرومیت‌های خود حالا با کرونا هم پنجه در پنجه شده و روزهای بدی را تجربه می‌کند، اما این مساله مانع حضور تیم‌های جهادی نشد و دانشجویان پسر شرکت‌کننده در این اردو تلاش کردند با تمرکز بر روی فعالیت‌های عمرانی، به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهرستان‌های این استان بپردازند. آنها با حضور در بندر امام‌خمینی(ره) نه‌تنها به پخت و توزیع غذا پرداخته، بلکه در بتون‌ریزی و ساخت بلوک‌های سیمانی به تکمیل مسکن پنج هزار خانوار آسیب‌دیده کمک کردند. البته دانشجویان این اردو درکنار فعالیت‌های جهادی، از مناطق شلمچه هم بازدید به‌عمل آوردند.

  روستای مهم سوخسو هاشم مقصد دانشجویان جهادی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد هم ترجیح دادند در ایام نوروز با حضور در روستای سوخسوهاشم که جزء روستاهای مهم استان خراسان شمالی به‌شمار می‌رود، به فعالیت‌های عمرانی بپردازند. آن‌طور که سیدحسن مرتضوی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد به خبرگزاری دانشجو گفته است در اردوی جهادی این دانشگاه ساخت یک مدرسه ۳ کلاسه را در روستای سوخسوهاشم شهر غلامان برعهده گرفتند و دانشجوی پسر گروه جهادی شهیدفیروز حمیدی‌زاده، از 5 فروردین‌ماه انجام این پروژه را آغاز کردند. اهمیت این روستا به دلیل قرارگیری محوطه سوخسوهاشم است که قدمت تاریخی بسیار بالایی دارد و حتی در اثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است.  نکته قابل توجه درخصوص برگزاری این اردوها آن است که نه‌تنها دانشجویان شرکت‌کننده در آن به تقویت منطقه اعزامی می‌پردازند، بلکه ارتباط آنها با بومیان این مناطق آن هم در شرایط فعلی اقتصادی و همه‌گیری بیماری کرونا باعث تزریق ‌انگیزه و امید به آنها خواهد شد.

  توزیع گوشت ‌میان نیازمندان توسط دانشجویان واحد تبریز

در کنار آنها، گروه جهادی شهید مدافع حرم وحید فرهنگی والا بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز هم با حضور در مناطق محروم استان آذربایجان شرقی اقدام به توزیع گوشت در روستاهای کورن، کویر، توبین و آیدینلو کرده و همچنین با حضور در روستای تویین 50 کیف مدرسه و لوازم‌‌التحریر به دانش‌آموزان این منطقه اهدا کردند.

  دانشجویان جهادی زرندی به زهکلوت رفتند

دانشجویان جهادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند هم تعطیلات نوروزی خود را در منطقه زهکلوت گذراندند تا در ساخت‌وساز امکانات بهداشتی این منطقه مشارکت داشته و قرار است با حضور این گروه، ده‌ها سرویس بهداشتی کامل برای آسیب‌دیدگان از سیل و مردم آسیب‌پذیر ساخته شود.

  تداوم کمک‌های مومنانه  توسط کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی

البته فعالیت‌های خیرخواهانه ‌تنها به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی محدود نشده است؛ چراکه کارکنان و پرسنل این دانشگاه در واحدهای مختلف هم تلاش کردند به نوبه خود سهمی در این فعالیت‌ها داشته باشند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام‌آباد غرب سومین مرحله از کمک‌های مومنانه را در فروردین‌ماه 1400 انجام داد که براساس آن 50 بسته غذایی متشکل از برنج، گوشت، مرغ، قند، روغن، ماکارونی، سویا، کنسرو و... با مشارکت خیرین، اعضای هیات‌علمی و کارکنان خود را در میان خانواده‌های نیازمند این منطقه توزیع کرد.  در کنار آنها در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس هم به مناسبت اعیاد شعبانیه اقدام به توزیع 3 هزار پرس غذا در میان مردم حاشیه شهر کرد.

علاوه‌بر آنها، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه هم در راستای کمک‌های مومنانه به توزیع 100 بسته معیشتی در میان نیازمندانی که پیش‌تر شناسایی شده بودند، اقدام کرد که هرکدام از این بسته‌ها ارزشی بالغ بر 4 میلیون ریال داشتند.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار