• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۱-۱۷ - ۰۹:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
«فرهیختگان» از اولویت‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1400 گزارش می‌دهد

خلق ثروت با استفاده از مزیت‌های منطقه‌ای

تمام واحدهای دانشگاه آزاد یز تمرکز خود را روی مزیت‌های منطقه‌ای خود گذاشته‌اند تا درجهت ثروت‌‌آفرینی تلاش کنند.

خلق ثروت با استفاده از مزیت‌های منطقه‌ای

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: مهارت‌‌آفرینی متناسب با نیازهای منطقه و همچنین استفاده از مزیت‌های اقلیمی در استان‌های مختلف مدتی است در دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می‌شود. تمام واحدهای دانشگاه آزاد نیز تمرکز خود را روی مزیت‌های منطقه‌ای خود گذاشته‌اند تا درجهت ثروت‌‌آفرینی تلاش کنند. امسال نیز واحدهای دانشگاه تمرکز خود را بر این موضوع گذاشته و تمام برنامه‌های خود را حول این محور طرح‌ریزی کرده‌اند. رهبر معظم انقلاب نیز سال 1400 را به شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» اختصاص داده‌اند، بنابراین واحدهای دانشگاه آزاد برای تحقق این شعار تلاش دارند از مزیت‌های منطقه‌ای خود استفاده کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان:

برای تحقق شعار سال ظرفیت‌های حوزه دریا را فعال خواهیم کرد

احسان کامرانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و واحد بندرعباس درخصوص اولویت‌های این استان در سال 1400 توضیح داد: «اقتصاد دریامحور یکی از فعالیت‌های بزرگ، درآمدزا و اشتغال‌آفرین در استان هرمزگان است که توجه چندانی به آن نشده و بخش بزرگی از این ظرفیت‌های لایتناهی دست‌نخورده باقی مانده یا در اثر عدم رعایت استانداردهای زیست‌محیطی درحال از بین رفتن است، بنابراین بهره‌برداری صحیح، بازسازی ذخایر دریایی، توجه به مسائل و مصادیق زیست‌محیطی و... می‌تواند راه ما را برای استفاده بهتر و بهینه‌تر از این سرمایه بزرگ هموار سازد.»

او ادامه داد: «اولویت استان هرمزگان به‌جهت اینکه یک استان ساحلی و دریایی است، توسعه دریامحور خواهد بود؛ یعنی در حوزه‌های دریایی به‌دنبال این هستیم که ظرفیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد را فعال کنیم. در همین راستا شعاری که مقام معظم رهبری تحت عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها مطرح کردند را نیز در این حوزه تعریف کردیم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و واحد بندرعباس تاکید کرد: «درواقع به‌دنبال این هستیم که دانشگاه آزاد هرمزگان در زمینه دریا و دریامحور ورود پیدا کند. به‌دنبال این هستیم تا به بحث‌هایی که در حوزه دریا وجود دارد تمرکز کرده و ظرفیت‌هایی را که هنوز فعال نشده و بالقوه است فعال کرده و به اقتصاد دریامحور در استان هرمزگان کمک کنیم. معتقدم اقتصاد دریامحور می‌تواند به تحقق شعار امسال کمک کند.»

  کامرانی با بیان اینکه می‌توانیم با فعال کردن حوزه‌های دریایی و مدیریت منابع، گامی موثر درجهت تقویت اقتصاد و معیشت مردم برداریم، اضافه کرد: «بسیاری از ظرفیت‌های استان از چشم فعالان اقتصادی دور و مغفول مانده است و نیاز است صاحبان علوم و اندیشه با حفظ منابع مادر و ذخیره‌گاه‌های طبیعی و حفظ محیط زیست براساس استانداردهای موجود بین‌المللی گام‌های ثمربخشی را در این حوزه‌ها بردارند.»

او توضیح داد: «یک سرای نوآوری در استان هرمزگان وجود دارد که با عنوان علوم و فنون دریایی با محوریت امنیت غذایی مشغول به فعالیت است. قرار است در حوزه‌های شیلات، فناورهای دریایی، آبزیان، حمل‌ونقل دریایی، گردشگری و تولید انرژی از دریا فعالیت‌های خود را آغاز کنیم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان:

ایجاد بانک ژن گیاهان دارویی در سال جدید

جهانشیر امینی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان و واحد سنندج نیز گفت: «استان کردستان یک استان مرزی بوده و مزیت منطقه‌ای آن بر کشاورزی و دامپروری استوار است، بنابراین می‌توانیم در دانشگاه آزاد کردستان در این حوزه‌ها خلق ثروت کنیم. در سال 1400 بیشتر در حوزه کشاورزی و دامپروری تمرکز کردیم؛ به‌عبارت بهتر به‌دنبال این هستیم تا در بحث گیاهان دارویی یک بانک ژن گیاهان دارویی را تهیه کنیم، چراکه 25 درصد گونه‌های گیاهی ایران در کردستان وجود دارد. از آنجاکه این درصد مقدار قابل‌توجهی است و برخی از این گونه‌ها تعداد محدودی دارند، تلاش داریم با ایجاد یک بانک ژن روی این گیاهان و ظرفیت‌های آن فعالیت خود را آغاز کنیم.»

او با تاکید بر اینکه باید از این گیاهان دارویی صیانت شود، ادامه داد: «برخی از این گیاهان بسیار محدود هستند و در اثر برداشت زیاد از بین می‌روند، بنابراین با ایجاد این بانک ژن می‌توان از آنها صیانت کرد. همچنین درصدد هستیم از این گیاهان دارویی اسانس و عصاره تولید کنیم. روی بحث دامپروری نیز ورود کرده‌ایم، چراکه بز «مرخز» تنها گونه‌ای است که در استان کردستان قرار دارد و روی تکثیر و تولید انبوه پشم این نوع بز کار خود را آغاز کرده‌ایم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان و واحد سنندج اضافه کرد: «همچنین پرورش زنبور عسل در استان کردستان و بحث فراسودمندها را نیز دنبال کرده‌ایم. سال گذشته این کار آغاز شده و امسال درصدد هستیم در شهرستان مریوان و بانه کار خود را گسترش دهیم. در حوزه تهیه پایه‌های مادری مانند انگور و سیب نیز در استان کردستان بازار خوبی وجود دارد که کار خود را در این زمینه نیز آغاز کرده و برای تولید این قلمه‌ها برنامه‌ریزی کردیم.»

امینی درخصوص تحقق شعار سال نیز توضیح داد: «واحدهای دانشگاهی برای تحقق شعار سال 1400 باید به انجام پژوهش‌های کاربردی در راستای شناسایی مهم‌ترین موانع تولیدی بپردازند. معتقدم باید در تربیت نیروی آموزش‌‌دیده رسالت خود را انجام دهیم؛ چراکه آموزش به‌روز دانشجویان در راستای مشکلات تولید در بخش‌های صنعت، کشاورزی و... منجربه اشتغال‌زایی بیشتر جوانان می‌شود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه:

سرای نوآوری کشاورزی و دامپروری در سال 1400 راه‌اندازی می‌شود

فرهاد گل‌‌محمدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه درباره چشم‌انداز و مأموریت‌های این دانشگاه با توجه به مزیت‌های منطقه‌ای این استان در سال جدید گفت: «عمده برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در سال جدید حوزه دامداری و دامپروری تعریف شده است. واحد کرمانشاه با توجه به فارغ‌التحصیلان خود و همچنین با توجه به وجود زمین‌های کشاورزی و دامپروری این پتانسیل را دارد که در این زمینه ورود کند. قبل از عید برنامه‌های خود را در این زمینه بررسی کرده تا در سال 1400 بتوانیم بر این مبنا حرکت کنیم.»

او ادامه داد: «بنابراین راه‌اندازی سرای نوآوری کشاورزی و دامداری برای سال جدید در دستور کار قرار گرفته است. برای رسیدن به انتخاب نخست داوطلبان، رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی باید از آموزش به پژوهش‌محور کردن فعالیت‌ها تقویت و توسعه یابد و این موضوع با اقداماتی مانند راه‌اندازی سرای نوآوری در زمینه صنایع تبدیلی کشاورزی، اسانس و عصاره‌‌گیری امکان‌پذیر است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه سرای فناوری قرار است در زمینه گیاهان دارویی و فرآوری محصولات گیاهی و کشاورزی و حتی دامی استان به ما کمک کند، تصریح کرد: «مجوز اولیه راه‌اندازی این سرای نوآوری صادر شده که چند اشکال به آن وارد شده که به‌زودی با رفع این موانع مجوز نهایی راه‌اندازی این سرا صادر خواهد شد. درحال حاضر ساختمان این سرا مشخص شده و معاونت علمی ریاست‌جمهوری نیز با بازدید از این ساختمان روند کار را تایید کردند. پروپوزال راه‌اندازی این سرا در شورای دانشگاه سازمان مرکزی بررسی شد و به‌زودی مجوز نهایی آن صادر می‌شود.»

گل‌محمدی تاکید کرد: «گسترش کلینیک‌های فنی و تخصصی و خدماتی در دانشگاه و استفاده از دانشجویان برای راه‌‌اندازی آنها که به مرور زمان خود بهترین ابزار برای تبلیغ دانشگاه در سطح استان خواهد بود نیز از دیگر برنامه‌ها برای سال 1400 است.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه تاکید کرد: «مرتبط ‌کردن آزمایشگاه مرکزی با بیرون دانشگاه از طریق فضای مجازی و تبلیغات و رساندن این آزمایشگاه به بهره‌وری مناسب و راه‌اندازی سرای‌نوآوری و اخذ مبلغ 6 میلیارد تومان از معاونت علمی ریاست‌جمهوری از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار سال 1400 است.»

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره نقش دانشگاه آزاد اسلامی در تحقق شعار سال(تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها) نیز گفت: «در قسمت تولید با توجه به پتانسیل‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانیم کمک‌رسان باشیم. در حوزه پشتیبانی نیز دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند به قسمت‌های مختلف کمک کند یعنی از لحاظ مشاوره‌های علمی به قسمت‌های تولید این پتانسیل را دارد که در حوزه پشتیبانی‌ها ورود کند. دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه نیز همواره تاکید داشتند که دانشگاه در حوزه پشتیبانی‌ها همواره پشتیبان تمام قسمت‌هایی است که به تحقق این شعار کمک می‌کند.»

گل‌محمدی در پایان گفت: «در حوزه مانع‌زدایی نیز می‌توانیم در سطح استان، ارتباطات خود را با استانداری گسترش داده و برای رفع موانع در تحقق شعار سال پیشگام شویم. در استان کرمانشاه برای تحقق شعار سال بحث تولید را آغاز کرده‌ایم چراکه در این استان پتانسیل خوبی در حوزه دامپروری و کشاورزی وجود دارد که امسال به‌طور جد در این حوزه وارد خواهیم شد. در حوزه پشتیبانی نیز به همه ارگان‌ها اعلام کردیم که این ظرفیت را در حوزه انسانی داریم تا به آنها کمک کنیم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس:

راه‌اندازی دانشکده موضوعی گیاهان دارویی و غذاهای فراسودمند

عبدالله قاسمی‌پیربلوطی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس نیز درخصوص برنامه‌های این واحد دانشگاهی با توجه به مزیت‌های منطقه‌ای استان تهران در سال 1400 گفت: «یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما با توجه به تاکیدات دکتر طهرانچی بحث طرح پویش است؛ درواقع دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح پویش تلاش دارد تا گام عملی در راستای تبدیل به دانشگاه کارآفرین و حرکت در مسیر حل مسائل صنعت بردارد. جلسه‌ای نیز در این خصوص با واحد شهر قدس برگزار شد تا با توجه به اینکه مجری برنامه علمی صنعت و تجارت نیز هستیم بتوانیم با تعامل با صنعت طرح پویش را در راستای اشتغال دانشجویان و دانش‌آموختگان پیگیری کنیم.»

او اضافه کرد: «یکی دیگر از برنامه‌های ما در سال جدید بحث مرکز اشتغال‌یابی و شغل‌یابی است؛ همچنین ایجاد کلینیک‌های صنعت در شهرک‌های صنعتی غرب استان تهران را در دستور کار داریم. سال گذشته نیز حدود 20 تفاهمنامه با صنعت به امضا رسید که درحال حاضر 3 تفاهمنامه به مرحله قراردادهای برون‌دانشگاهی رسیده که فعلا یک‌سری قطعات را سفارش داده‌اند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس تصریح کرد: «به‌طور مثال شرکت صنایع حدید که متعلق به وزارت دفاع است، 40 قطعه به دانشگاه آزاد اسلامی برون‌سپاری کرده که باید این 40 قطعه را برای آنها طراحی کرده و بسازیم. یکی دیگر از برنامه‌هایمان توسعه مدرسه اشتغال و خلاقیت است که سال گذشته کارهای خوبی در این زمینه انجام شد اما متاسفانه تحت‌تاثیر کرونا قرار گرفت و مقداری از توسعه عقب ماند؛ بنابراین امسال توسعه این مدارس را به جد پیگیری خواهیم کرد.»

قاسمی پیر‌بلوطی با بیان اینکه توسعه دانشکده پزشکی و پیراپزشکی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم گفت: «همچنین دانشکده‌های موضوعی ازجمله اقداماتی است که از آن غافل نخواهیم بود. راه‌اندازی دانشکده موضوعی گیاهان دارویی و غذاهای فراسودمند را در دستور کار داریم که پیشنهاد آن را به سازمان مرکزی دانشگاه نیز ارائه داده‌ایم و به‌زودی کارهای مقدماتی آن آغاز می‌شود.»

او در ادامه درخصوص شعار سال و نقش دانشگاه آزاد اسلامی در تحقق آن گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در چند مورد برای تحقق شعار سال می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد. دانشگاه آزاد اسلامی نظام موضوعاتی را برای واحدهای خود تدوین کرده است که نظام موضوع واحد شهر قدس‌، صنعت و تجارت است. به عبارت بهتر واحد شهر قدس، قطب صنعت و تجارت است. بنابراین درنظر داریم موانع تولید را از راه‌حل مساله و به‌صورت علمی حل کنیم. تفاهمنامه‌های خوبی نیز با برخی از صنایع امضا شده است که برخی از این تفاهمنامه‌ها به مرحله قرارداد رسیده‌اند. یکی از اقداماتی نیز که می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند بحث طرح پایش، نظام موضوعات و حل مساله هم در صنعت و هم در خدمات است. معتقدم بحث کارآفرینی، اشتغالزایی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، شتابدهنده‌ها و... در تحقق شعاری که حضرت آقا ابلاغ فرمودند کمک‌رسان خواهد بود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار