• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۱-۱۷ - ۰۸:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
رسانه‌های صهیونیستی از ائتلاف احزاب راه‌یافته به کنست رژیم‌صهیونیستی برای پایان دادن به نخست‌وزیری نتانیاهو خبر دادند

بی‌بی به دادگاه می‌رود

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در دادگاه مرکزی قدس حاضر شد تا برای نخستین‌بار اظهارات شاهدان دعوت‌شده به دادگاه علیه خود را بشنود.

بی‌بی به دادگاه می‌رود

 چهار انتخابات پیاپی در سرزمین‌های اشغالی تاکنون نتوانسته خیال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی برای باقی ماندن در قدرت و رهایی از دادگاه محاکمه فسادش راحت کند. او چهار انتخابات را بر رژیم‌صهیونیستی در بازه‌ای کمتر از 2 سال‌ونیم تحمیل کرد ولی تاکنون نتوانسته از این راه به مقاصدش برسد و بر همین اساس دیروز و در شرایطی که احزاب راه‌یافته به کنست رژیم‌صهیونیستی مشغول رایزنی برای کنار گذاشتن همیشگی او از قدرت هستند، نتانیاهو معروف به «بی‌بی» برای از‌سرگیری دادگاه فساد خود در دادگاه حاضر شد. نتانیاهو درحالی در مرحله اثبات دادرسی خود در دادگاه حاضر شد که احزاب سیاسی رژیم‌صهیونیستی با رئیس‌جمهور دیدار کردند تا در‌مورد اینکه چه کسی پس از انتخابات بی‌نتیجه چند هفته پیش باید دولت بعدی را تشکیل دهد، رایزنی کنند. چهارمین انتخابات کنست رژیم‌صهیونیستی23 مارس(3 فروردین 1400) در میان انشقاق میان دو حزب لیکود و آبی‌وسفید برگزار شد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت در جریان این انتخابات هیچ حزبی نتوانست اکثریت کرسی‌های کنست را دراختیار بگیرد تا احتمال انتخابات بعدی نیز تقویت شود. بیش از یک میلیون صهیونیست در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور به نخست‌وزیر و حزب وی(لیکود) رای دادند. با این تعداد رای لیکود موفق شد عنوان خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین حزب رژیم‌صهیونیستی حفظ کند، اما با وجود این دستاورد، نتانیاهو هنوز در تلاش است تا شاید بتواند دولت را تشکیل دهد. برای تشکیل دولت، نتانیاهو باید 61 کرسی را دراختیار داشته باشد اما براساس نتایج انتخابات احزاب طرفدار بنیامین نتانیاهو 52 کرسی و احزاب مخالف او 57 کرسی را دراختیار گرفتند. 11 کرسی دیگر به حزب راست افراطیِ «یامینا» به رهبری «نفتالی بنت» با 7 کرسی و حزب «فهرست متحد عربی» با گرایش اسلامی با 4 کرسی رسید. این دو حزب در هیچ‌کدام از دسته‌بندی‌های موافق و مخالف نتانیاهو قرار ندارند و به‌نوعی مستقل به‌شمار می‌روند. با این نتایج نتانیاهو برای نخست‌وزیری مجدد نیاز به ائتلاف با هر دو حزب دارد اما مشکل اینجاست که در بلوک نتانیاهو این امکان وجود ندارد؛ چراکه عملا امکان همکاری بین جریان راست افراطی که خواهان توسعه شهرک‌سازی است با حزبی عربی که گرایشات اسلامی دارد، غیرممکن به نظر می‌رسد. بلوک مخالف نتانیاهو در این زمینه دست بازتری دارد و با ائتلاف با هرکدام از دو حزب، توانایی کسب اکثریت و تشکیل دولت را خواهد داشت. البته در این بلوک هم مخالفت جدی با ائتلاف با اعراب است تا حزب یامینا تعیین‌کننده آینده سیاسی کنست رژیم‌صهیونیستی باشد.

نامشخص بودن این وضعیت باعث شد تا ‌رئوون ریولین، رئیس‌جمهور ‌رژیم‌صهیونیستی روز گذشته با سران احزاب به‌منظور معرفی نامزد تشکیل کابینه آتی دیدار کند تا پس از این دیدار و رایزنی‌ها، روز چهارشنبه فردی را که دارای بیشترین حمایت احزاب است مأمور تشکیل کابینه معرفی ‌کند. در این دیدار ریولین با توجه به اینکه احتمالا نامزد حزب بنیامین نتانیاهو خواهد بود، در زمان پرسش از نمایندگان لیکود گفت قرار نیست که با معرفی نامزدی خود مرا شگفت‌زده کنید؟ پس از این جمله که با خنده حضار مواجه شد، امیر اوهاناه، نماینده حزب لیکود، بنیامین ‌نتانیاهو را برای تشکیل کابینه به ریولین معرفی کرد. در این جلسه «خیلی تروپر» به نمایندگی از حزب آبی‌وسفید، «یائیر لاپید» رهبر حزب «یش عتید» را برای تشکیل کابینه به ریولین پیشنهاد کرد و «‏ایلت شکد» نیز به نمایندگی از حزب یامینا، ‌نفتالی بنت رهبر این حزب را برای تشکیل کابینه پیشنهاد کرد. شکد ضمن عدم اظهار تمایل به نامزدی نتانیاهو و لاپید تاکید کرد یامینا تلاش خواهد کرد تا از تکرار پنجمین انتخابات جلوگیری کند!

اظهارات نماینده حزب یامینا و عدم اظهار تمایلش برای نخست‌وزیری لاپید در شرایطی است که شامگاه یکشنبه ‏شبکه ۱۳ خبری تلویزیون رژیم‌صهیونیستی مدعی شد بلوک مخالف نتانیاهو توانسته با حزب یامینا به تفاهم برسد. براساس آنچه این شبکه گزارش کرده، لاپید، رئیس حزب «یش‌عتید» و رهبر احزاب اپوزیسیون در کنست با «نفتالی بِنِت» رئیس حزب یامینا درباره نخست‌وزیری چرخشی به توافق رسیده‌اند.

براساس این توافق که می‌تواند منجر به تشکیل کابینه جدید در رژیم‌صهیونیستی شود، بنت که حزبش 7 کرسی را در‌اختیار گرفته، ابتدا نخست‌وزیر خواهد بود و بعد از طی کردن نیمی از دوره کابینه، لاپید نخست‌وزیر بعدی می‌شود. به نوشته وبگاه «عاروتص شوع»، توافق بنت با لاپید درحالی انجام شده که او عصر جمعه با نتانیاهو دیداری در رابطه با تشکیل کابینه داشت که براساس گزارش‌ها به توافق نرسیدند. طبق گزارش شبکه ۱۳، حزب یش‌عتید به شرطی با نخست‌وزیر بودن رئیس حزب یامینا در نیمه اول دوره کابینه موافقت کرد که او هرگز به کابینه‌ای به رهبری نتانیاهو نپیوندد و همچنین از طرح کاهش پست‌های وزارتی در کابینه جدید به ۱۸ وزیر حمایت کند. بعد از این گزارش بود که مقام‌های ارشد حزب لیکود به ریاست نتانیاهو، از این پیشنهاد لاپید به بنت و احتمال توافق آنها برای تشکیل کابینه ابراز نگرانی کردند.

به نوشته عاروتص شوع، اعضای ارشد لیکود با بیان اینکه حزب آنها در آستانه از دست دادن کابینه است، از برخی اختلافات درون احزاب متحد نتانیاهو خبر دادند.

مخالفت قربانی نتانیاهو با نخست‌وزیری‌‌اش

اصلی‌ترین رقیب بنیامین نتانیاهو در تشکیل کابینه، بنی گانتز رهبر ائتلاف آبی‌وسفید بود. او ضمن گردآوری تعدادی از احزاب زیر چتر ائتلاف آبی‌وسفید موفق شده بود نظر احزاب دیگر مخالف نتانیاهو را نیز جلب کند و در هر 3انتخابات رقیب جدی او باشد. با وجود این، بنی گانتز پس از سومین انتخابات دست به ائتلاف با نتانیاهو زد. قرار بود نخست‌وزیری میان نتانیاهو و گانتز به شکل چرخشی باشد. طبق این توافق، نتانیاهو و گانتز به‌صورت دوره‌های یک‌سال‌ونیمه بر کرسی نخست‌وزیر‌ی رژیم‌صهیونیستی می‌نشستند. نتانیاهو اما قصد تحویل مسئولیت نخست‌وزیری به گانتز را نداشت.

سال گذشته میلادی که براساس توافق قرار بود بودجه سال‌های 2020 و 2021 به‌صورت یکپارچه تهیه و تصویب شود، حزب نتانیاهو زیربار این وضع نرفت تا شکاف‌ها میان نتانیاهو و بنی گانتز چند ماه مانده به نخست‌وزیری، افزایش پیدا کند و درنهایت نیز کنست منحل شود. گانتز در اسفند سال گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر قدس اشغالی اعلام کرد: «من با نتانیاهو یک اختلاف شخصی دارم. من اکنون بهای سنگینی به‌خاطر ائتلاف با او پرداخت می‌کنم.» او درحالی‌‌که رهبر مخالفان نتانیاهو بود خود با نتانیاهو ائتلاف کرد تا نه‌تنها اعتماد احزاب دیگر را از دست بدهد بلکه ائتلافش را نیز نابود کند. ائتلاف آبی‌وسفید در آخرین انتخابات برگزارشده موفق به کسب 33کرسی شد که پس از ائتلاف گانتز با نتانیاهو 15نفر به رهبری یائیر لاپید از این ائتلاف خارج‌شده و تنها 18تن برای گانتز باقی ماند. حالا او پس از 3دور انتخابات و حضور جدی در قدرت، هیچ قدرتی ندارد. این وضعیت باعث‌شده بنی گانتز در میانه بحث‌ها برای تشکیل دولت، خیانت نتانیاهو را نتواند فراموش کند و بگوید تشکیل کابینه توسط «بنیامین نتانیاهو» فاجعه‌بار است.

به گزارش ایرنا به نقل از هاآرتص، بنی گانتز گفت: «کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو یک فاجعه برای ما به ارمغان خواهد آورد. این کابینه جدید راست افراطی به ریاست نتانیاهو کابینه نامتعادلی خواهد بود که می‌تواند فاجعه‌بار باشد.»

بی‌بی پای میز دادگاه

روز گذشته، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در دادگاه مرکزی قدس حاضر شد تا برای نخستین‌بار اظهارات شاهدان دعوت‌شده به دادگاه علیه خود را بشنود. به گزارش فارس به نقل از رسانه‌های اسرائیلی، نتانیاهو به‌همراه وکلای خود میان تدابیر امنیتی شدید وارد دادگاه شد تا روند رسیدگی به اتهاماتش بعد از دوماه وقفه، ادامه یابد. جلسه دیروز دادگاه رسیدگی به اتهامات نتانیاهو در دادگاه، وارد مرحله اثباتی و پرسش و پاسخ از شاهدان احضارشده به این جلسه شد. به نوشته روزنامه «جروزالم‌‌پست»، در آغاز این جلسه «لیات بن‌آری»، معاون دادستان کل رژیم صهیونیستی در اظهاراتی بیست‌دقیقه‌ای به بیان اتهامات و جرائم نخست‌وزیر این رژیم پرداخت. بن‌آری در توضیحات خود گفت: «همه در برابر قانون یکسان هستند و تمام افراد چه بزرگ چه کوچک، چه غنی و چه فقیر در برابر دادگاه و قضات برابر هستند. نتانیاهو در ارتشا دست داشته است. ما برای اثبات آن فایل‌های صوتی و متنی دراختیار داریم. نتانیاهو از قدرت خود سوءاستفاده کرد تا در هماهنگی با خروجی‌های رسانه‌ای مرکزی، منافع شخصی‌اش را بهبود بخشد.» وی ادامه داد: «متهم ردیف اول (نتانیاهو) قدرت سیاسی خود را دراختیار تاجران صاحب سازمان‌های خبری قرار داد تا هر زمانی که خواست از آنها استفاده کند... منافعی که نتانیاهو به الوویچ ارائه کرد، ارزشی صدها میلیون شِکِلی دارد.» در ادامه قضات دادگاه، اظهارات شهود ازجمله «ایلان یِشوها»، سردبیر سابق نشریه «واللانیوز» در جدی‌ترین پرونده علیه نتانیاهو موسوم به «پرونده۴۰۰۰» را شنیدند. «شائول الوویچ»، رئیس گروه رسانه‌ای «بِزِک» نیز به‌عنوان یکی از شرکای جرم نتانیاهو در اتهام ارتشا در جریان پرونده۴۰۰۰ در این جلسه حاضر بود. ازسوی دیگر جنبش «شفافیت حکومت» درخواستی را به دادگاه عالی رژیم‌صهیونیستی ارائه کرد و از آویخای مندلبلیت، دادستان کل این رژیم خواست ناتوانی نتانیاهو از تصدی پست نخست‌وزیری را به‌صورت موقت اعلام کند.

پرونده‌های فساد نتانیاهو

جلسه رسیدگی به اتهامات این مقام صهیونیست تاکنون چندبار به دلایلی ازجمله شیوع ویروس کرونا و برگزاری انتخابات به تعویق افتاده است. نتانیاهوی ۷۱ساله متهم به رشوه‌خواری و سوءاستفاده از قدرت در سه فقره پرونده متفاوت است. دادستان‌ها علیه نتانیاهو سه کیفرخواست صادر کرده‌اند که به پرونده‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ معروف شده‌اند. در کیفرخواست نخست، بنیامین نتانیاهو به دریافت هدایا، به‌ازای کمک به تجار بزرگ متهم شده است. در کیفرخواست دوم که همانند کیفرخواست نخست شامل اتهام کلاهبرداری و خیانت در امانت است، نتانیاهو متهم است به مدیران روزنامه «یدیوت‌آحارونوت» کمک کرده است تا در ازای پوشش خبری مناسب از او، فروش خود را افزایش دهند. در پرونده سوم که شامل اتهام کلاهبرداری، خیانت در امانت و دریافت رشوه است، نتانیاهو متهم است در زمانی که علاوه‌بر نخست‌وزیری عهده‌دار سمت وزارت ارتباطات بوده، قوانین نظارتی بر رسانه‌ها را به‌گونه‌ای اعمال کرده که به‌نفع «شایول الویتچ»، سهامدار عمده یک شرکت مخابراتی بوده است.

دومینوی انتخاباتی از کجا آمد؟

چه شد که صهیونیست‌ها در دالان انتخابات‌های بی‌حاصل گرفتار شدند؟ تقریبا شبیه همه‌چیز در سرزمین‌های اشغالی، ریشه دومینوی انتخاباتی 2 سال و نیمه در این سرزمین‌، به مساله امنیت مربوط است. آبان سال 97، رژیم‌صهیونیستی در تدارک یک عملیات پیچیده اطلاعاتی-نظامی در نوار غزه بود. برپایه این عملیات یگانی ویژه از سربازان صهیونیست، خود را به عمق نوار غزه در خان‌یونس می‌رساندند. آنها وظیفه جمع‌آوری اطلاعاتی بسیار حیاتی و ضروری برای رهبری سیاسی رژیم‌صهیونیستی در مذاکرات آتی درباره تبادل اسرا با حماس را برعهده داشتند. لو رفتن این عملیات منجر به درگیری بین طرفین و کشته شدن یک افسر عالی‌رتبه صهیونیست شد. ارتش رژیم‌صهیونیستی برای اینکه بتواند این تیم را از مهلکه خارج کند، از پوشش آتش هوایی استفاده کرد و این مساله منجر به آغاز درگیری‌های نظامی بین طرفین شد. در این درگیری، مقاومت غزه 300 موشک به سرزمین‌‌های اشغالی شلیک کرد. نتانیاهو که انتظار چنین پاسخی را نداشت، حاضر به پذیرش آتش‌بس شد. پذیرش آتش‌بس منجر به استعفای آویگدور لیبرمن، از متحدان کلیدی بنیامین نتانیاهو شد. با خروج لیبرمن از دولت که با حزب «اسرائیل خانه ما» در کابینه ائتلافی نتانیاهو حضور داشت، نتانیاهو همچنان از تعداد کرسی‌های لازم برای ادامه دولت برخوردار بود، اما کشیده شدن شکاف‌ها به دیگر احزاب سیاسی، فروپاشی دولت او را رقم زد و سایر احزاب در ائتلاف، خواستار استعفای او شدند.

استعفای نخست‌وزیر با توجه به رسیدگی قضایی به پرونده‌‌های فساد و رشوه نتانیاهو، به معنی زندانی شدن نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی بود. نتانیاهو که هیچ راهی جز استعفا یا برگزاری انتخابات زودهنگام نداشت، حاضر به کناره‌گیری از قدرت نشد تا دومینوی انتخاباتی در این رژیم آغاز شود.

نخستین انتخابات؛ فروردین 98

انتخابات در سرزمین‌‌های اشغالی باید هر چهار سال یک‌بار و در اوایل مهرماه برگزار ‌شود، اما به‌دلیل تحولات خارج از سرزمین‌‌های اشغالی، بیست‌ویکمین دوره انتخابات در سه‌شنبه نهم آوریل (20 فروردین 98) برگزار شد.

اصلی‌ترین چهره‌‌ها برای نخست‌وزیری در این دوره، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی و بنی گانتز، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم ‌صهیونیستی بودند. بااین‌حال پس از برگزاری انتخابات، رئیس‌جمهور نتانیاهو را مامور تشکیل کابینه کرد، اما او موفق به ائتلاف با هیچ حزبی برای کسب 61 کرسی پارلمان نشد و متحدانش در پارلمان برای اینکه رئیس رژیم‌صهیونیستی شخص دیگری را مامور به تشکیل کابینه نکند، رای به انحلال پارلمان دادند. عمر پارلمانی که در آوریل 2019 تشکیل شد، در کمتر از یک ماه به پایان رسید.

دومین انتخابات؛ شهریور 98

بیست‌ودومین انتخابات کنست رژیم‌صهیونیستی 17 سپتامبر (26 شهریور 98) برگزار شد. نتانیاهو که پیروزی در این انتخابات برای او بسیار حیاتی بود، دست به ریسک بزرگی زد و دو عملیات نظامی علیه سوریه و لبنان را آغاز کرد تا این پیام را به شهرک‌نشینان صهیونیست بدهد که تنها اوست که می‌تواند امنیت را برای صهیونیست‌‌ها تامین کند. اما در این انتخابات هم هیچ‌یک از احزاب با ائتلاف هم نتوانستند 61 کرسی را کسب کنند. حزب نتانیاهو (لیکود) در این انتخابات 32 کرسی و حزب بنی گانتز 33 کرسی را کسب کردند. از آنجا که تعداد بیشتری از نمایندگان از نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو حمایت می‌کردند، رووین ریولین، رئیس‌جمهور رژیم‌صهیونیستی، او را مامور تشکیل کابینه کرد. نتانیاهو همچون دور قبل نتوانست موافقت 60 نماینده دیگر به غیر از خودش را برای نخست‌وزیری خود کسب کند. به همین دلیل، رئیس‌جمهور، رقیب او، بنی گانتز، رهبر «اتحاد آبی و سفید» را مامور تشکیل کابینه کرد، اما او هم نتوانست کابینه تشکیل دهد. پس از دو تلاش ناموفق متوالی برای تشکیل کابینه، رئیس رژیم‌ صهیونیستی روز 21 نوامبر پارلمان را موظف کرد، طی 21 روز فردی را که بتواند کابینه فراگیر تشکیل دهد، معرفی کند، اما آنها هم نتوانستند چنین فردی را معرفی کنند. درنهایت رئیس‌جمهور رژیم‌صهیونیستی برای خروج از این بن‌بست، پیشنهاد کرد نتانیاهو و گانتز با هم ائتلاف کنند و دولت وحدت ملی تشکیل دهند. براساس این پیشنهاد، رهبر هر دو حزب با هم می‌توانستند نوبتی (هرکدام دو سال) ریاست کابینه و پست کلیدی نخست‌وزیری را برعهده داشته باشند. عدم توافق نتانیاهو و گانتز باعث شد بیست‌ودومین کنست، عمری کمتر از سه ماه داشته باشد.

سومین انتخابات؛ اسفند 98

بیست‌وسومین انتخابات کنست رژیم‌صهیونیستی، دوم مارچ 2020 (12 اسفند 98) برگزار شد. یک هفته به این انتخابات، نتانیاهو براساس تجربه قبلی، بار دیگر تلاش کرد با یک عملیات نظامی علیه فلسطینی‌ها، این‌بار کابینه را تشکیل دهد. یکشنبه چهارم اسفندماه، ارتش رژیم‌صهیونیستی، در منطقه غزه یک جوان فلسطینی را به شهادت رساندند و مانع انتقال پیکر او شدند. صهیونیست‌‌ها در اقدامی تحریک‌کننده، پیکر این شهید فلسطینی را توسط تیغه‌‌های یک بولدوزر که تحت پشتیبانی یک تانک مرکاوا قرار داشت، به‌سمت سرزمین‌‌های اشغالی بردند. این جنایت صهیونیست‌‌ها و پاسخ موشکی جنبش جهاد اسلامی منجر به حملات هوایی صهیونیست‌‌ها شد. نیروی هوایی ارتش رژیم‌صهیونیستی که منتظر چنین پاسخی بود، مناطقی از غزه را که گفته می‌شود پایگاه‌‌های جنبش جهاد اسلامی بوده، هدف قرار داد. نتانیاهو که برای پیروزی در انتخابات به عملیاتی گسترده‌تر از آنچه روز یکشنبه اتفاق افتاد، نیاز داشت، ساعاتی بعد و در تاریکی شب با استفاده از جنگنده‌‌های خود 18 موشک به‌سمت مناطقی در دمشق شلیک کرد. عملیات رژیم‌صهیونیستی، باعث شد اقبال به نتانیاهو کمی بیشتر شود و او پنج کرسی بیش از انتخابات قبلی کسب کرد و تعداد کرسی‌‌های خود را به 36 عدد رساند. اتحاد آبی و سفید هم به اندازه انتخابات قبلی 33 کرسی کسب کرد. گرچه ۳۰ حزب در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کردند–سومین انتخابات در طول یک سال– در نتایج نهایی تنها هشت حزب به کنست راه پیدا کردند که رقم پایینی در تاریخ رژیم‌ صهیونیستی است. این نتایج نشان داد جناح راست‌گرایان به رهبری نتانیاهو درمجموع 58 کرسی را به دست آورد و قادر به تشکیل دولت نشد تا پس از دو ماه درگیری میان احزاب رژیم‌‌صهیونیستی، یک دولت ائتلافی تشکیل شود. حزب لیکود که به 25 کرسی دیگر برای تشکیل دولت نیاز داشت، موفق شد با جلب‌نظر بخشی از حزب مخالف آبی و سفید به رهبری بنی گانتز و آرای خرد احزاب راست‌گرا، نخست‌وزیر شود اما عمر ائتلاف سیاسی نتانیاهو به یک سال نکشید و در 23 دسامبر 2020 (3 دی‌ماه) در پی بروز اختلاف میان حزب لیکود و آبی و سفید، به پایان رسید و کنست به امید چهارمین انتخابات، منحل شد.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

ای فلسطین؛ دلیر بر سوارانت و بر خنجر گذارانت سلام؛

شعر مقاومت؛ میراث شهید هنیه

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار