• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۱-۱۷ - ۰۸:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
آغاز مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان

ماموریت دشوار انگلیسی‌ها

در دو دیدار مهم و جذاب شب نخست رئال‌مادرید و لیورپول رودرروی هم قرار می‌گیرند و منچسترسیتی نیز به مصاف دورتموند خواهد رفت.

ماموریت دشوار انگلیسی‌ها

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا از امشب کلید می‌خورد و در دو دیدار مهم و جذاب شب نخست رئال‌مادرید و لیورپول رودرروی هم قرار می‌گیرند و منچسترسیتی نیز به مصاف دورتموند خواهد رفت. جدال رئال با شاگردان یورگن کلوپ تکرار فینال سال 2018 است که شاگردان زیدان در آن مسابقه موفق شدند برای سومین‌بار پیاپی جام قهرمانی در اروپا را بالای سر ببرند. با توجه به اوج‌گیری شیوع کرونا در کشورهای مختلف اروپایی این احتمال وجود دارد که مسابقات در مراحل بعدی با تغییراتی همراه باشد اما فعلا یوفا تصمیمی در این‌باره اتخاذ نکرده و همانند ماه‌های اخیر مسابقات در ورزشگاه‌های خالی از تماشاگر و به دور از هیجانات همیشگی برگزار می‌شود.

شب تلخ صلاح

دیدار قبلی رئال برابر لیورپول با یک اتفاق ویژه همراه بود و آن ‌هم حرکتی بود که سرخیو راموس، کاپیتان رئالی‌ها روی محمد صلاح، ستاره قرمزها انجام داد و با یک فن رزمی باعث مصدومیت شدید کتف او شد. ستاره مصری از زمین بیرون رفت و رئال به لطف اشتباهات عجیب کاریوس، گلر حریف توانست در نیمه دوم به برتری رسیده و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

در مسابقه امشب خبری از انتقام نخواهد بود؛ چراکه راموس به‌دلیل مصدومیت در ترکیب تیمش غایب است و احتمالا دیدار برگشت را هم از دست خواهد داد. به این ترتیب لیورپول شانس خوبی برای عبور از خط دفاعی حریف خواهد داشت. قهرمان 13 دوره این رقابت‌ها امشب برخلاف روال معمول در ورزشگاه آلفردو دی‌استفانو از حریف انگلیسی خود میزبانی خواهد کرد. با توجه به اینکه شیوع کرونا باعث ممنوعیت ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها شده، رئال از این فرصت برای بازسازی برنابئو استفاده کرد و دیدارهای اروپایی خود را در این استادیوم کوچک انجام می‌دهد. رئال که در 7 فصل اخیر 4 بار فاتح این تورنمنت شده، در دو سال گذشته عملکرد موفقی در این مسابقات نداشته و در دور یک‌هشتم نهایی برابر آژاکس و منچسترسیتی شکست خورده و از دور رقابت‌ها کنار رفته‌اند. شاگردان زیدان امسال هم اگرچه در شرایط ایده‌آلی قرار ندارند اما امیدوارند بتوانند حداقل حضور در جمع 4 تیم پایانی این مسابقات را تجربه کنند. در دور گروهی رئال در فرم خوبی قرار نداشت و تنها در سه مسابقه موفق به کسب برتری شد، با این حال درنهایت با جمع‌آوری 10 امتیاز به‌عنوان صدرنشین گروه راهی دور بعد شد. آتالانتای آماده گاسپرینی حریف نخست این تیم در دور حذفی بود. اگرچه به نظر می‌رسید تیم مادریدی کار سختی برابر این حریف ایتالیایی داشته باشد اما برد یک بر صفر در زمین حریف و همچنین برتری 3 بر یک در خانه باعث شد تا صعود نسبتا راحتی برای زیزو و تیمش رقم بخورد.

کهکشانی‌ها حالا در یکی از حساس‌ترین مقاطع فصل خود قرار دارند و علاوه‌بر اینکه دو مسابقه دشوار برابر لیورپول پیش‌رو دارند، روز شنبه آینده در ال‌کلاسیکو باید به مصاف بارسلونا بروند که این دیدار می‌تواند تاثیر زیادی در تعیین قهرمان این فصل لالیگا داشته باشد. به‌خصوص که اتلتیکو مادرید در ابتدای هفته به سویا باخت و فرصت کم کردن فاصله با صدر را برای این دو تیم فراهم کرد.

رئال شاید این فصل در اوج نباشد اما با بردن 9 بازی از 11 مسابقه اخیرش نشان داده می‌تواند در لیگ و اروپا یک مدعی جدی باشد. آنها در آخرین بازی خود در لالیگا هم ایبار را شکست دادند تا با روحیه‌ای مناسب برای رویارویی با لیورپول آماده شوند.

ناکام برابر اسپانیایی‌ها

لیورپول در سال‌های اخیر آمار خوبی برابر رئال نداشته و هر سه بازی آخر خود را به این تیم باخته است. آخرین برد قرمزها در زمین حریف به سال 2009 برمی‌گردد که این تیم با تک‌گل یوسی بنایون موفق شد در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان به برتری برسد. قهرمان فصل پیش لیگ جزیره این روزها شرایط خوبی در این مسابقات ندارد و حتی احتمال دارد در کسب سهمیه لیگ قهرمانان سال آینده نیز ناکام باشند. شاگردان کلوپ در پایان هفته سی‌ام این مسابقات با 49 امتیاز در رده ششم جدول حضور دارند و اگرچه با چلسی رده چهارمی تنها 2 امتیاز فاصله دارند اما با توجه به نتایج پرنوسانی که در این فصل گرفته‌اند بعید نیست که در پایان فصل از حضور در جمع 4 تیم برتر باز بمانند.

قرمزها این هفته در زمین آرسنال نمایشی عالی ارائه کردند و با 3 گل این تیم را شکست دادند تا خود را همچنان بین مدعیان بالای جدول حفظ کنند. کلوپ که از مصدومیت‌های پیاپی مدافعانش در این فصل کلافه شده، به‌تدریج تیمش را به ثبات لازم رسانده و در هفته‌های پایانی فصل می‌تواند به جبران نتایج ضعیف ماه‌های قبل امیدوار باشد. لیورپول در دور گروهی با دو رقیب سرسخت به‌نام آتالانتا و آژاکس هم‌گروه بود که با عملکردی خوب توانست درصدر جدول قرار گرفته و به مرحله بعد صعود کند.

آنها هم مانند رئال‌مادرید در نخستین بازی حذفی رقیبی سرسخت را پیش‌رو داشتند و لایپزیگ که فصل قبل یکی از شگفتی‌سازان این مسابقات بود می‌توانست در راه صعود این تیم دردسرساز شود اما قهرمان انگلیس در هر دو مسابقه رفت و برگشت با نتایج مشابه 2 بر صفر به برتری رسید. لیورپول هم مانند رئال در بهترین شرایط نیست و امیدی ندارد که بتواند از عنوان قهرمانی خود دفاع کند. لیورپولی‌ها علاوه‌بر این در دیدارهای اخیر خود برابر حریفان اسپانیایی آمار مناسبی ندارند و تنها در 2 مسابقه از 12 بازی اخیر خود پیروز شده‌ و البته 8 بازی را باخته‌اند. شاگردان کلوپ فصل پیش و در مرحله یک‌هشتم نهایی به دست دیگر تیم مادرید یعنی اتلتیکو از دور مسابقات کنار رفتند و این نگرانی وجود دارند که امسال نیز این اتفاق برای آنها تکرار شود. در ترکیب رئال به‌جز سرخیو راموس، دنی کارواخال و فدریکو والورده نیز مصدوم هستند اما ادن آزارد به تمرینات تیمش برگشته و ممکن است شانس بازی در مسابقه امشب را داشته باشد.

کلوپ نیز برای این مسابقه بازیکنان نامداری چون جوردن هندرسون، ویرجیل فن‌دایک، جوئل ماتیپ و جو گومز را به‌دلیل مصدومیت در اختیار ندارد و مجبور است تیمش را بدون این عناصر دفاعی به مصاف حریف بفرستد.

به‌دنبال 7 جام

دیگر دیدار امشب جدال انگلیسی-آلمانی سیتی و دورتموند خواهد بود که در ورزشگاه اتحاد شهر منچستر انجام خواهد شد. شاگردان پپ گواردیولا در دور قبل یک تیم آلمانی دیگر (مونشن‌گلادباخ) را از پیش‌رو برداشتند و این‌بار برای رسیدن به مراحل پایانی تورنمنت دورتموند پرستاره را پیش‌رو دارند. سیتی پس از یک فصل بسیار بد و دور از انتظار حالا دوباره به اوج برگشته و به عقیده بسیاری این شانس را دارد که در سال 2021 رکوردی تاریخی را به‌جای گذاشته و هر 7 جام ممکن را فتح کند.

با توجه به روندی که این تیم در این فصل داشته، نام خود را به‌عنوان مدعی اصلی قهرمانی در اروپا مطرح کرده و امیدوار است سرانجام طلسم ناکامی‌های آنها در این مسابقات شکسته شود. هدفی که مالکان عرب باشگاه سال‌هاست به‌دنبال رسیدن به آن هستند اما این رویا تاکنون تعبیر نشده است و حتی پپ گواردیولا به‌عنوان یکی از بهترین مربیان جهان با مجموعه‌ای از ستاره‌های دنیای فوتبال نتوانسته به آن برسد.

شرایط سیتی در این فصل عالی بوده و این تیم نه‌تنها مشکلات دفاعی فصل قبل خود را ندارد بلکه در بهترین شرایط به سوی قهرمانی در لیگ گام برمی‌دارد و فاصله‌ای مناسب با یونایتد رده دومی ایجاد کرده است. سیتیزن‌ها عصر شنبه در مصاف با لسترسیتی نمایشی فوق‌العاده ارائه کردند و توانستند این حریف را با دو گل شکست دهند تا با یک بازی بیشتر نسبت به یونایتد اختلافی 14 امتیازی با این تیم ایجاد کنند. به این ترتیب آنها با کسب 11 امتیاز از 7 بازی باقی‌مانده خود می‌توانند قهرمانی خود را مسجل کنند که با توجه به روند فعلی تیم، چندان دور از ذهن نیست.

سیتی در هر سه فصل گذشته در یک‌چهارم نهایی ناکام بوده‌اند و هربار در این مرحله با شکست برابر حریفان از رسیدن به جمع 4 تیم برتر باز مانده‌اند. امسال آنها درمجموع دو مسابقه رفت و برگشت 4 گل به گلادباخ زدند و حالا امیدوارند تا دورتموندی که دچار افت شده را نیز مغلوب کرده و به دور بعد راه پیدا کنند. شاگردان گواردیولا در این فصل یک آمار کم‌نظیر نیز از خود به‌جای گذاشته‌اند و آن‌هم کلین‌شیت در هر 7 بازی آخر خود است. تنها آرسنال در فصل 2006-2005 عملکرد بهتری در این زمینه به ثبت رسانده و البته با توجه به رویارویی این تیم با خط حمله زهردار دورتموند، حفظ این رکورد کمی دشوار به نظر می‌رسد.

مسئولیت سنگین هالند

با مصدومیت جیدون سانچو، بار مسئولیت روی شانه‌های ارلینگ هالند در خط حمله دورتموند سنگین‌تر شده و هواداران این تیم امیدوارند تا او برابر سیتی هم عملکرد خوب خود در این تورنمنت را ادامه دهد. این پدیده جوان نروژی که این روزها در صدر اخبار نقل‌وانتقالات قرار دارد و باشگاه‌های زیادی به‌دنبال خرید او هستند حتی به‌عنوان یکی از گزینه‌های جانشینی سرخیو آگرو در منچسترسیتی نیز مطرح شده است. هالند به‌تازگی نام خود را به‌عنوان بازیکنی که توانسته در کمترین بازی ممکن به رکورد 20 گل زده در لیگ قهرمانان برسد ثبت کرد و اگر در مسابقه امشب بتواند دروازه سیتی را باز کند درکنار رونالدو، لواندوفسکی، کاوانی و فن‌نیستلروی قرار خواهد گرفت که توانسته‌اند در 7 بازی پیاپی این تورنمنت گلزنی کنند. دورتموند در این فصل حتی با تغییر سرمربی نیز نتوانسته در نتایج خود تغییری ایجاد کند و همچنان در شرایط بدی قرار دارد. آنها در ابتدای هفته 2 بر یک به آنیتراخت فرانفورت باختند و در این شرایط حضور در جمع 4 تیم برتر را نیز در خطر می‌بینند. دورتموند با این باخت 43 امتیازی ماند تا فاصله‌اش با آینتراخت رده‌چهارمی به 7 امتیاز افزایش پیدا کند. به این ترتیب با توجه به اینکه تنها 7 هفته تا پایان مسابقات باقی مانده این نگرانی بین هواداران زردها وجود دارد که شاید این تیم فصل بعد به لیگ اروپا برود.

جیدون سانچو که در بازی برگشت برابر سویا در مرحله قبل غایب بود، برابر تیم سابق هم نمی‌تواند بازی کند و ادین ترزیچ مجبور است تغییراتی در خط حمله تیمش ایجاد کند. زاگادو و اکسل ویتسل دیگر بازیکنانی هستند که ممکن است در این دیدار نتوانند دورتموند را همراهی کنند. گواردیولا در این مسابقه تمامی بازیکنان خود را در‌اختیار دارد و البته ژوائو کانسلو و فرناندینیو در‌صورت دریافت کارت زرد، بازی برگشت را از دست خواهند داد.

گواردیولا در نشست خبری پیش از این مسابقه درباره اینکه گفته می‌شود او در تابستان تصمیم دارد برای خرید هالند از دورتموند اقدام کند، گفت: «فعلا فرصت زیادی تا پایان فصل باقی مانده و در تابستان در این‌باره تصمیم‌گیری خواهیم کرد. دورتموند مجموعه‌ای از ستاره‌های جوان و مستعد را در اختیار دارد. آنها هزینه زیاد برای خرید این نفرات انجام داده‌اند و البته برای اینکه این نفرات را به خدمت بگیرند پول زیادی به ایجنت‌های آنها پرداخت کردند. من به روندی که آنها در پیش گرفته‌اند کاملا احترام می‌گذارم و معتقدم مسیر خوبی را برای موفقیت آغاز کرده‌اند. من سه سال در فوتبال آلمان مربیگری کردم و به‌خوبی و از نزدیک شرایط این باشگاه را زیرنظر داشتم. آنها نفرات بسیار خوبی در ترکیب خود دارند. این تیم تنها هالند را ندارد، بلکه ستاره‌هایی چون سانچو، مارکو رویس، محمود داهود و متز هوملس را نیز در ترکیب خود دارد که در چنین بازی‌هایی می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند. من دیدارهای اخیر دورتموند را دیده‌ام و این تیم نشان داده توانایی و قابلیت بسیار بالایی دارد و به کمک نفراتی که در‌اختیار دارد می‌تواند برای تیم‌های رقیب دردسرساز باشد. ما نباید فریب نتایج اخیر این تیم را بخوریم و با تمام قدرت مهیای رویارویی با این تیم خواهیم شد.»

سیتی و گواردیولا در تابستان پیش‌رو با اتمام مدت قرارداد سرخیو آگرو، این مهاجم آرژانتینی را از دست خواهند داد و از حالا به فکر یافتن جانشینی مناسب برای او هستند اما مسلما دورتموند به راحتی به ستاره جوانش اجازه جدایی نخواهد داد و مبلغ بالایی را برای او طلب خواهد کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار