• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۲-۲۴ - ۰۹:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
مصطفوی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: لابی نه، مجیدی بهترین گزینه در دسترس باشگاه بود

شیخ مشکل شخصی داشت، رفت تا باانگیزه برگردد

می‌خواهیم در خور نام بزرگ استقلال نتیجه بگیریم

زمانی که یک‌سری مشکلات خانوادگی برای شیخ پیش می‌آید اگر کمکی از جانب باشگاه به او بشود که بتواند مشکلات خانوادگی‌اش را حل کند معمولا بعد از این تایم شیخ خیلی با‌انگیزه‌تر و بهتر کار خواهد کرد. البته او بازیکن حرفه‌ای است و باید همیشه و هر زمان که باشگاه به او نیاز دارد در اختیار تیم باشد.

شیخ مشکل شخصی داشت، رفت تا باانگیزه برگردد

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: سرانجام یک بار دیگر فرهاد مجیدی سکان هدایت استقلال را در دست گرفت و برای ادامه رقابت‌های نیم‌فصل دوم، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا به‌عنوان سرمربی به جای محمود فکری و دستیارانش به جمع آبی‌پوشان بازگشت؛ بازگشتی تکراری که برای سومین بار منجر به نشستن یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ استقلال روی نیمکت این تیم شده است ضمن اینکه مجیدی به بسیاری از اعضای کادر فنی قبلی خود وفادار مانده و صالح مصطفوی و بهزاد غلامپور را یک بار دیگر به همکاری فراخوانده تا به همراه فراز کمالوند تیم فنی و مربیگری استقلال را تشکیل بدهند. البته مصطفوی پیش‌تر از این سابقه دستیاری علیرضا منصوریان در جمع آبی‌پوشان را در کارنامه دارد و در یک مقطع زمانی نیز در تیم ملی ایران به همراه کارلوس کی‌روش امور فنی تیم ملی را پیش برد و حالا یک بار دیگر این چهره فنی که در عرصه مربیگری نام و نشانی را برای خود فراهم کرده است در کنار مجیدی با درخواست او به نیمکت استقلال، تیمی که به قول خودش از بچگی عاشق آن بوده رسیده تا او را برای افتخار آفرینی‌های آینده برای هواداران این تیم حمایت کند و در کنار او باشد. درخصوص اتفاقات اخیر باشگاه استقلال و دیدار جام حذفی مقابل پیکان و همچنین دیدار پیش رو در لیگ مقابل ماشین‌سازی و مسائل مرتبط دیگر با استقلال با مصطفوی همکلام شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مربی استقلال را در ادامه می‌خوانید.

ابتدا از آخرین وضعیت استقلال صحبت‌هایمان را آغاز کنیم. اوضاع خوب پیش می‌رود؟

در هر صورت آن چیزی که کادرفنی با نظر آقا فرهاد برای تیم تشخیص داده درواقع ارتقای سطح آمادگی جسمانی و سطح تاکتیکی تیم است. به‌ویژه در بحث کارهای تاکتیکی در یک‌سوم هجومی زمین، ما احساس کردیم در این زمینه‌ها یک مقدار نیاز به کار بیشتر است. درواقع مجیدی تشخیص داد که این اتفاق بیفتد‌. کاری هم که الان انجام می‌دهیم این است که بازی به بازی پیش رفته و با بررسی‌هایی که داریم سعی می‌کنیم در تمرینات کارهای لازم و تلاش بیشتری را انجام داده و همچنین با توجه به محدودیت‌های زمانی، جلسات تئوری‌مان را بیشتر کرده‌ایم و در ادامه امیدواریم بتوانیم از بازی با ماشین‌سازی نیز سربلند بیرون بیاییم تا ان‌شاءالله در ادامه برای تعطیلات عید که فرصت بیشتری وجود دارد هم روی مباحث آمادگی جسمانی و هم روی بحث‌های تاکتیکی بیشتر کار کرده تا ان‌شاءالله بتوانیم در ادامه و در سال جدید نیز موفق عمل کنیم. مطمئنا در سال آینده و در ماه‌های نخستین برنامه فشرده‌ای پیش روی استقلال است و باید حتما با برنامه‌ریزی و آمادگی مضاعف به این دوره زمانی ورود کنیم و برای ادامه رقابت‌ها نیز بازی‌به‌بازی پیش برویم و امیدوارم در ادامه نتایج درخور نام استقلال را به دست بیاوریم.

برای بازی با پیکان ارزیابی‌ها این‌طور بود که استقلال ۲ نیمه متفاوت داشت و با وجود آنکه در نیمه دوم چندین موقعیت خطرناک ایجاد کرد اما این‌طور آنالیز شد که تیم در نیمه اول بهتر بازی کرده است. در این خصوص چه صحبتی دارید؟

هم خواست بازیکنان و هم خواست کادرفنی بود که در طول زمان بازی هم از لحاظ مالکیت و هم از لحاظ شکل بازی تغییراتی داشته باشیم اما بالاخره یک‌سری ایرادها وجود داشت که در حین بازی مرتفع نمی‌شود، با این حال درحال بررسی این ضعف‌ها و موارد هستیم تا ان‌شاءالله در بازی‌های آینده اتفاقات این شکلی برای استقلال دیگر رخ ندهد.

پس درحال کار کردن هستید تا سبک بازی تیم را نسبت به گذشته تغییر بدهید. یعنی درحال کار کردن روی شیوه بازی تیم هستید؟

بله، قطعا همین‌طور است. وقتی بخواهید یک تیم را برای یک‌سری روش‌ها و استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها آماده کنید یک‌سری روش‌ها برای جا انداختن آنها در تیم شاید نیاز به زمان کوتاه‌تری داشته باشد اما یک‌سری روش‌های دیگر فوتبال مالکانه مثل بازی‌های ترکیبی در مناطق مختلف زمین و تاکتیک‌های این شکلی یک مقدار برای جا افتادن زمان‌بر هستند. بنابراین ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا بتوانیم سبک مدنظر فرهاد مجیدی را با تمریناتی که طراحی می‌شود و با کارهایی که انجام داده و با جلسات تئوریکی که درنظر گرفته شده کم‌کم در تیم استقلال جا بیندازیم و امیدوارم موفق باشیم‌.

مجیدی در اولین نشست خبری خود بعد از پیروزی مقابل فولاد اعلام کرد می‌خواهد ابتدا شخصیت قهرمانی را به استقلال برگرداند و سپس به دنبال قهرمانی تیم است. شما چقدر با این صحبت موافق هستید؟

من هم با حرف آقا فرهاد موافق هستم که ابتدا باید روحیه و شخصیت و ‌انگیزه قهرمانی در تیم و این بچه‌ها شکل بگیرد و بعد کارهای دیگر را انجام بدهیم که در این زمینه نیز فرهاد مجیدی درحال انجام فعالیت‌های ممکن است و کارهایی که از نظر ایشان لازم است را او انجام می‌دهد و در ادامه فکر می‌کنم با حمایت‌هایی که مدیریت از ایشان خواهد داشت و طرح و پلن‌هایی که مجیدی در ذهن دارد ان‌شاءالله به مرور این اتفاق خواهد افتاد.

فکر نمی‌کنید یک مقدار بازی با ماشین‌سازی را دست‌کم گرفته‌اید؟ این سوال را از این جهت پرسیدم که در این مقطع حساس زمانی به دیاباته مرخصی دادید و او قطعا در این بازی غایب خواهد بود.

درباره شیخ بهتر است از آقای مجیدی سال کنید در هر صورت او به‌عنوان سرمربی شرایط را بهتر از هر فرد دیگری در تیم درک کرده و به فضای تیم و بازیکنان مسلط است اما چیزی که من در جریان هستم و تجربه‌ای که به صورت شخصی خودم از این بازیکن دارم این است که زمانی که یک‌سری مشکلات خانوادگی برای شیخ پیش می‌آید اگر کمکی از جانب باشگاه به او بشود که بتواند مشکلات خانوادگی‌اش را حل کند معمولا بعد از این تایم شیخ خیلی با‌انگیزه‌تر و بهتر کار خواهد کرد. البته او بازیکن حرفه‌ای است و باید همیشه و هر زمان که باشگاه به او نیاز دارد در اختیار تیم باشد اما در هر صورت یک‌سری روحیات شخصی هم دارد که وقتی تمرکز ندارد هم پتانسیل آسیب‌دیدگی او بالا رفته و هم کیفیت و عملکردش پایین می‌آید. در هر صورت این تصمیمی بود که فرهاد مجیدی منطقی گرفته است اما اینکه بخواهیم بگوییم ماشین‌سازی را دست‌کم می‌گیریم یا دست‌کم گرفته‌ایم اصلا این‌طور نیست چراکه آنها حریف بسیار سرسختی هستند و با وجود کادرفنی جدید تیم بسیار جنگنده و دونده‌ به‌شمار رفته و ما اعضای کادر فنی استقلال بازی‌های این تیم را به صورت کامل دیده و درحال آنالیز این تیم هستیم و ان‌شاءالله با ادامه تمرینات از امروز برنامه‌های تیم را روی شکست ماشین‌سازی استوار کرده و می‌چینیم و بهترین راهکارها را انتخاب می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم با دست پر از تبریز برگردیم. بازی‌های لیگ برای ما از الان به بعد از ارزش فوق‌العاده‌ای برخوردار است چه بازی‌هایمان در لیگ و چه در جام حذفی. تک‌تک بازی‌ها برای ما حکم فینال را دارد چون الان رقبای ما در صدر جدول امتیازات بیشتری دارند و ما اگر بخواهیم در مسیر کسب سهمیه قهرمانی قدم برداریم باید بازی‌های خودمان را ببریم و منتظر لغزش حریفان باشیم.

این‌طور که از صحبت‌های شما بر‌می‌آید به نظر می‌رسد مجیدی مثل سابق شخصیت قابل‌قبول و محبوبی در بین بازیکنان به‌شمار رفته و این‌طور احساس می‌شود که همین رفتارها و درک متقابل و درک شرایط بازیکنانش باعث می‌شود تا آبی‌پوشان در زمین با جان و دل برای تیم مجیدی بازی کنند.

اول اینکه قطعا همین‌طور است در وهله بعدی برای خود من برخورد ایشان با بازیکنان مختلف یک کلاس آموزشی به‌شمار می‌رود. به هر حال فرهاد بازیکن بزرگی بوده که در سطوح مختلف درفوتبال کشور و چه در خارج از ایران بازی کرده و شاید به همین دلیل است که هم خارجی‌های تیم را خوب درک می‌کند و هم بازیکنان داخلی را. در هر صورت او اسطوره استقلال بوده و شرایط بازیکنان این تیم را هم به‌خوبی می‌فهمد. از سوی دیگر چون خارج از کشور بازی کرده درد بازیکنان خارجی را هم به‌خوبی درک می‌کند. به همین دلیل احساس می‌کنم از لحاظ ارتباط با بازیکن و درک متقابل و شرایط بازیکنان و شرایط تیمی با توجه به اینکه کاپیتان استقلال بوده و سابقه سرمربیگری و مربیگری تیم را نیز در کارنامه دارد به نظر من در این مسائل که خارج از توانمندی‌های فنی نیز به‌شمار می‌رود فرهاد مجیدی استاد است.

به نظر می‌رسد در این 2، 3 هفته اخیر یک خون جدید در رگ‌های استقلال تزریق شده است.

واقعا در دو هفته نمی‌شود کار عجیب و غریبی در یک تیم انجام داد اما شاید یک مقدار تیم از آن شرایط روحی و روانی قبلی که فشار زیادی هم روی بازیکنان و هم کادر فنی و هم روی همه عوامل باشگاه وجود داشت، با اقداماتی که شد توانسته یک مقدار از آن شرایط و فشارها را کم کند و از آن خارج شدیم.

در این مدت برخی‌ها این صحبت‌ها را مطرح کردند که مجیدی با لابی توانست سرمربی استقلال شود و اگر لابی نمی‌کرد قطعا این جایگاه به فرد دیگری می‌رسید. در این خصوص می‌توانید نظر بدهید؟

اول اینکه این موضوع در حیطه تخصص و دانش و فهم من نیست دوما اینکه فکر نمی‌کنم یک مدیر باشگاه حاضر باشد برای انتخاب سرمربی هر کاری را انجام دهد ضمن اینکه به صورت منطقی شرایط این‌طور است که در چنین وضعیتی مدیر باشگاه باید بهترین گزینه در دسترس را انتخاب کند و قاعدتا مدیران باشگاه استقلال بهترین گزینه در دسترس را فرهاد مجیدی تشخیص دادند. درنهایت او را به‌عنوان سرمربی تیم انتخاب کردند و دیگر بقیه مسائل به نظر من یک مقدار مسائل حاشیه‌ای است و هر انتخاب دیگری هم بود حرف و حدیث‌ها و حواشی به‌وجود می‌آمد. در این خصوص اگر بخواهم مثال بزنم می‌توانم به لیست تیم ملی در هر برهه زمانی اشاره کنم که هربار لیست تیم ملی را هر مربی اعلام کرد حرف و حدیث‌های زیادی به‌وجود آمد و درواقع هر لیستی توسط هر سرمربی داده می‌شد همین صحبت‌ها مطرح بود که فلانی لابی داشته یا این دوست آن است یا این پرسپولیسی است و آن بازیکن استقلالی. هر انتخابی در فوتبال به خاطر میزان توجه بالایی که به این ورزش وجود دارد یک‌سری مسائل و حاشیه‌ها را پشت سر دارد. من دوست ندارم درخصوص این مسائل ورود کنم چون در حیطه وظایف من نیست اما درباره خودم می‌توانم بگویم که فرهاد مجیدی با توجه به شناخت قبلی که از من داشت از بنده درخواست کرد تا به تیم کمک کنم و در همان ابتدا یک شرح وظایفی را برای من تعیین کرد و از آنجایی که من این تیم را دوست داشته و از بچگی عاشق استقلال بودم و حتی اسناد آن هم موجود است با عشق و علاقه و تمام توانایی و هرچی که به اندازه خودم بلد بودم و یاد گرفته‌ام به استقلال آمدم تا آن را با دیگران به اشتراک بگذارم.

به نظر می‌رسد با فراز کمالوند و فرهاد مجیدی در کادر فنی استقلال یک مثلث خوب را تشکیل داده‌اید هرچند کمالوند اعتقاد داشت مجیدی پرچمدار و فرمانده آبی‌پوشان است و چه بسا او در راس این مثلث باشد.

قطعا همین‌طور است چراکه مجیدی برای هر کسی یک حیطه وظایف و شرح وظایف خصوصا برای اعضای کادر فنی تعیین کرده که آنها با حداکثر توان و بیشترین تلاش سعی دارند تا بهترین کیفیت ممکن از آن چیزی که بلد هستند و از آنها خواسته شده را در اختیار باشگاه قرار دهند و امیدوارم ان‌شاءالله در ادامه عملکرد‌ها طوری باشد که درنهایت منجر به سربلندی باشگاه استقلال شود.

امسال استقلال قهرمان می‌شود تا کار ناتمام فرهاد مجیدی در فصل گذشته امسال تمام شود؟

اول صحبت‌هایم گفتم فعلا داریم بازی به بازی پیش می‌رویم و نمی‌توانم پیش‌بینی کنم چه تیمی قرار است قهرمان بشود. روزی که کار را شروع کردیم با صدر جدول ۶ امتیاز فاصله داشتیم اما در ادامه بازی‌مان را بردیم و یکی از حریفان‌مان دیدارش را مساوی کرد و حالا اختلاف ۴ امتیاز شده است. بنابراین با برنامه و تمرکز و قدرت پیشروی می‌کنیم و سعی می‌کنیم عملکرد فنی تیم را ارتقا داده و ان‌شاءالله اگر این اتفاق بیفتد استقلال هم مثل بقیه رقبایی که برای قهرمانی می‌جنگند شانس قهرمانی خواهد داشت.

هروویه میلیچ نیز بالاخره به تهران بازگشت و به اردوی استقلال اضافه شد. درخصوص این بازیکن و توانایی‌های او صحبت خاصی دارید؟

میلیچ بازیکن بزرگ و باتجربه‌ای است و بازیکن خوش‌فکری به‌شمار می‌رود و فکر می‌کنم بازگشت او هم از لحاظ روحی و روانی و هم از لحاظ فنی به تیم کمک خواهد کرد.

برای تقویت تیم در پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی چه برنامه‌هایی دارید. البته اگر پنجره تا پایان فصل نقل‌وانتقالات زمستانی باز شود.

ابتدا امید داریم پنجره باز شود و در ادامه یک‌سری بازیکنان مدنظر فرهاد مجیدی هستند تا به تیم اضافه شوند و مدیران درحال رایزنی هستند. امیدوارم که بهترین اتفاقات برای استقلال در ادامه بیفتد.

به‌عنوان آخرین سوال درباره حضور استقلال در لیگ قهرمانان آسیا صحبت کنید. به نظر می‌رسد این تیم کار بسیار سختی برای موفقیت در مرحله گروهی این رقابت‌ها که در عربستان برگزار می‌شود، داشته باشد.

در حقیقت گروه استقلال گروه بسیار سختی است و اینکه یک تیم به‌عنوان سرگروه از همه گروه‌ها با بهترین تیم‌های دوم سه گروه دیگر صعود خواهند کرد کار را سخت کرده و با توجه به اینکه تیم‌های دیگر در گروه استقلال چه از لحاظ شرایط فنی و چه از لحاظ سابقه همه در یک سطح هستند و بازی‌های نزدیکی را شاهد خواهیم بود و با نزدیک بودن امتیازات درنهایت احتمال اینکه تیم دوم از گروه استقلال صعود کند بسیار کم است. البته ما سال گذشته یک بازی را با ناداوری از الاهلی عربستان شکست خوردیم و یک بازی را هم بردیم و دو بازی را هم با الشرطه عراق مساوی کردیم و این نشان می‌دهد سطح کیفی تیم‌ها نزدیک به‌هم هستند و من بعید می‌دانم که بهترین تیم دوم از گروه استقلال انتخاب شود یعنی به خاطر نزدیک بودن تیم‌ها به یکدیگر این موضوع شرایط را در آسیا بسیار سخت می‌کند و به همین دلیل مطمئنا شرایط بازی‌ها در مرحله گروهی از بازی در مرحله حذفی حداقل یکی دو بازی مرحله اول هم سخت‌تر خواهد بود. بنابراین وضعیت و شرایط برای ما دشوار است اما امیدواریم که بتوانیم در آنجا هم سربلند باشیم.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک