• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۲-۲۳ - ۱۱:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دهمین آیین تندیس ملی فداکاری از 11 دانشجوی فداکار دانشگاه آزاد اسلامی قدردانی کرد‌

شهید سلامت دانشگاه آزاد؛ نگین آیین ملی فداکاری

امسال تندیس ملی فداکاری به دانشجویانی اعطا شد که با توجه به شیوع کرونا فعالیت‌های خود را در این زمینه متمرکز کرده بودند؛ کرونایی که درکنار سختی‌ها، آسیب‌‌های مالی و جانی، روحی و روانی برای جامعه، صحنه‌های زیبایی از فداکاری و ایثار هم از سوی کادر درمان و پرستاران و هم گروه‌های جهادی و دانشجویی را پیش چشمان همگان به‌نمایش گذاشت.

شهید سلامت دانشگاه آزاد؛ نگین آیین ملی فداکاری

سارا طاهری،روزنامه‌نگار: تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران عصر چهارشنبه میزبان برگزاری اختتامیه دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با هدف ترویج و تعمیق مفهوم مسئولیت اجتماعی با رویکرد ایثار و فداکاری در جامعه بود.
 
  تندیس ملی فداکاری چیست؟

سال 82 بعد از زلزله بم بود که تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران اهدا شد؛ همان دانشجویانی که در این زلزله فداکاری‌های زیادی کردند و اقداماتی در عرصه‌های خدمت‌رسانی و کمک انجام دادند. حدود ۲۰ نهاد ازجمله دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، نظام پزشکی، نظام پرستاری، کمیته امداد، بنیاد شهید و نهادهایی که در فضای امدادی و خدمات‌رسانی فعالیت می‌کنند در اعطای این تندیس مشارکت دارند.

براساس آیین‌نامه این رویداد ملی فرهنگی حضور داوطلبانه در دفاع از کشور، انقلاب اسلامی و حریم اهل‌‌بیت(ع)، ارائه خدمات پیشگیرانه و امدادرسانی داوطلبانه در حوادث و رخدادهای طبیعی یا غیرمترقبه، انجام فعالیت‌های داوطلبانه در امور خیریه، تامین ارگان‌های حیاتی بیماران نیازمند از طریق اهدای خون و عضو، مشارکت داوطلبانه در سازندگی، آبادانی و محرومیت‌زدایی کشور، انجام فعالیت‌های داوطلبانه در حوزه‌های سلامت و توانبخشی به‌طور ویژه مدافعان سلامت و انجام فعالیت‌های داوطلبانه در زمینه حفاظت از محیط‌زیست از مصادیق هفتگانه فداکاری تعریف شده است. امسال در همه این مصادیق اولویت با فعالان در زمینه مقابله با همه‌‌گیری کرونا و مدافعان سلامت بود، چراکه مدت زیادی است کشور درگیر این ویروس شده و بالطبع دانشجویان بیشتر فعالیت‌های خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند.
 امسال تندیس ملی فداکاری به دانشجویانی اعطا شد که با توجه به شیوع کرونا فعالیت‌های خود را در این زمینه متمرکز کرده بودند؛ کرونایی که درکنار سختی‌ها، آسیب‌‌های مالی و جانی، روحی و روانی برای جامعه، صحنه‌های زیبایی از فداکاری و ایثار هم از سوی کادر درمان و پرستاران و هم گروه‌های جهادی و دانشجویی را پیش چشمان همگان به‌نمایش گذاشت.
 
  نحوه انتخاب برگزیدگان به چه صورت است؟

در هر دوره از این آیین، یک نماینده از هر نهاد در کمیته‌‌ها حضور پیدا می‌کند و تیم داوری را تشکیل می‌هد. در ادامه رزومه افرادی که به دو صورت فراخوان یعنی ارسال رزومه از سوی خود دانشجویان یا پیشنهاد از سوی یک نهاد به دبیرخانه این جشنواره معرفی شده‌اند، بررسی و به نفرات و گروه‌های برگزیده اهدا می‌شود. امسال اما به‌دلیل شیوه ویروس کرونا شکل کار تغییر پیدا کرد؛ دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران به موضوع فعالیت‌های دانشجویی در زمینه این ویروس اختصاص یافت و در فراخوان اعلام شد دانشجویانی که خود را دارای شرایط و شاخص‌های تعیین‌شده برای این دوره می‌‌دانند رزومه خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. آیین اختتامیه این جشنواره روز چهارشنبه برگزار و در میان دریافت‌کنندگان این تندیس نام عارف جعفرپور، دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه‌وبویراحمد که بر اثر ابتلا به کرونا جان‌باخته بود نیز به‌چشم می‌خورد که در بخش ویژه این آیین از خانواده این دانشجو تقدیر شد.

  دانشجویان فداکار دانشگاه آزاد اسلامی را بشناسید

در دهمین دوره اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان از 72 دانشجو و گروه‌ دانشجویی فعال درحوزه کرونا و دیگر مصادیق فداکاری (53 دانشجو و 16 گروه دانشجویی) منتخب دانشگاه‌های سراسر کشور با اهدای لوح تقدیر و تندیس نمادین فداکاری تقدیر شد. همچنین در بخش ویژه این آیین علاوه‌بر خانواده عارف جعفرپور، از خانواده شهید مدافع حرم محمد آژند و جهادگر آسمانی کسری اسمعیلی نیز تقدیر شد.

در این میان 11 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی نیز حضور داشتند؛ سید سجاد مهدوی از دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان، محمدرضا رستمیان از دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، فرزام قنبری از دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، سیدعلی ارزنده از دانشگاه آزاد اسلامی علوم‌وتحقیقات، کوثر قاسمیان از دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، محمدمهدی پژاوند از دانشگاه آزاد اسلامی یزد، یاسین سارلی از دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی، علی راسخی‌نژاد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، مرضیه پورسرتیپ از دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان و امیرمحمد مرادی از دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، 10 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بودند که در این مراسم از آنها تقدیر شد و عارف جعفرپور دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه‌وبویراحمد یازدهمین نفر بود که از خانواده‌اش قدردانی به‌عمل آمد.
البته غیر از این 11 نفر تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز توسط مجموعه‌های دیگر نظیر جهاد دانشگاهی انتخاب و به این آیین معرفی شده بودند. در ابتدا استان‌ها دانشجوی برتر خود را به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی معرفی کرده‌اند، این تعداد به جهاد دانشگاهی معرفی شدند و در کمیته‌ای که توسط جهاد دانشگاهی تشکیل شد، عملکردشان بررسی شد و با تایید این کمیته به‌عنوان دانشجوی برتر انتخاب شدند.

  سهم 24 درصدی دانشگاه آزاد اسلامی در 9 دوره

طی ۹ دوره برگزاری این آیین از ۳۷۷ دانشجو و گروه دانشجویی تقدیر شده که از این میان ۸۵ درصد دانشجو و ۱۵ درصد گروه دانشجویی بوده‌اند. سهم دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در این ۹ دوره ۲۴درصد و دیگر دانشگاه‌ها ۷۶ درصد بوده است. همچنین ۱۵ درصد از گروه دانشجویی و ۸۵ درصد از دانشجویان به‌صورت انفرادی تقدیر شده‌اند که ۱۶ درصد از این تجلیل‌ها از دانشجویان علوم پزشکی و ۸۴ درصد از گروه غیر پزشکی و ۲۱ درصد برگزیدگان از استان تهران و ۷۹ درصد نیز از دیگر استان‌های کشور بوده‌اند. برای هر دانشجو هم یک تندیس به ارزش ۶ میلیون ریال به‌همراه ۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی درنظر گرفته شده است.

  آخر هفته‌های جهادی در منطقه محروم حاشیه‌شهر یزد

محمدمهدی پژاوند، دانشجوی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی یزد اســت که توانست در این آیین به‌عنوان یکی از دانشجویان برگزیده انتخـــــاب شود. او مسئول خوابگاه دانشجویی یزدیان و پیش از این دبیر کانون فرهنگی طلوع از سال 96 تا 98 بوده است. پژاوند همچنین از سال 96 تا 98 مدیرمسئول نشریه فرهنگی_اجتماعی طلوع بوده و مسئولیت حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد و نماینده استان یزد در کمیته ناظران کشوری نشریات را در کارنامه خود دارد.

وی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره فعالیت‌های خود گفت: «حضور مستمر هفتگی در منطقه محروم حاشیه‌شهر یزد تحت‌عنوان (آخر هفته‌های جهادی) و انجام فعالیت‌های آموزشی، عمرانی، بهداشتی و... ازجمله فعالیت‌های انجام‌شده‌ای بود که باعث شد به‌عنوان دانشجوی برگزیده انتخاب شوم و همچنین تهیه بسته‌های کمک‌معیشتی و اهدا به ایتام نیازمند و محرومان از دیگر فعالیت‌هایی بود که انجام شده است.»

دانشجوی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی یزد اضافه کرد: «برقراری ایستگاه سلامت و پایش سلامتی یزد مقابل مرکز هراتی و نیز ایجاد تونل ضدعفونی درمقابل مرکز خرید اصلی شهر به‌همراه اعطای ماسک تولیدشده توسط گروه جهادی دانشگاه از دیگر اقداماتی بوده که انجام و منجر به دریافت این تندیس شده است.»

پژاوند اظهار کرد: «همچنین دبیر پویش ملی «نوروز را میهمان خود باشیم» بودم و به‌عنوان مشاور علوم پزشکی منطقه درطرح مقابله با کووید-19 شهید قاسم سلیمانی نیز فعالیت‌هایی را انجام داده‌ام.»

او با بیان اینکه سازماندهی و اعزام ۳۳۰ نفر به مناطق سیل‌زده پلدختر و بسترسازی جهت اقدامات بهداشتی- عمرانی از دیگر اقدامات انجام‌شده بوده، افزود: «همچنین 11 مرحله اهدای خون و پلاسما طی چهارسال و ایجاد طرح پویش استانی اهدای عاشقی (اهدای خون داوطلبانه) در دومرحله نیز از دیگر فعالیت‌های بنده است‌.»

حضور در منطقه سرپل ذهاب و انجام دو مورد احیای قلبی_ریوی موفق و نجات جان هر دو تن از مرگ حتمی، حضور در بخش مرکزی کووید بیمارستان شهید صدوقی یزد به‌عنوان پرستار جهادی و سازماندهی و حضور گروه جهادی در روستای کلتوئیه شهرستان حاجی‌آباد بندرعباس و برگزاری کلاس‌های آموزشی از دیگر اقدامات انجام‌شده توسط این دانشجوی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد است که منجر به انتخاب او به‌عنوان دانشجوی برگزیده در این آیین شده است.

  فعالیت‌های جهادی باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود

یاسین سارلی، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با بیان اینکه در یک‌سال اخیر و در زمان شیوع ویروس کرونا توفیق داشتم خدماتی را ارائه دهم، اضافه کرد: «از ابتدای شیوع کرونا، یعنی اسفند سال 98 و در ادامه فروردین سال 99 کارگاه تولید ماسک را راه‌اندازی و بیشتر فعالیت خود را در این حوزه متمرکز کردم. همان‌طور که مقام معظم رهبری بر کمک‌های مومنانه تاکید کردند، تلاش کردم بیشتر به این حوزه ورود کنم.»

 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه در این راستا یک گروه جهادی با عنوان حضرت امام خامنه‌ای راه‌اندازی کردیم، اظهار کرد: «تلاش کردیم هر ماه و به مناسبت‌های مختلف کمک‌های مومنانه را در این گروه جهادی دنبال کنیم؛ چندین مورد طبخ غذای گرم داشته‌ایم و در بحث فرهنگ‌سازی نیز فعالیت‌های زیادی را انجام داده‌ایم.»

سارلی در ادامه تصریح کرد: «یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده که منجر به انتخاب بنده به‌عنوان دانشجوی برگزیده در این آیین شد، برگزاری کارگاه‌های تولیدی ماسک خانگی و... برای پیشگیری از کرونا در مناطق محروم بود. تلاش کردیم در این مدت به کسانی که در پرداخت اجاره‌بها با مشکلاتی مواجه بودند نیز کمک کنیم.»

او گفت: «در اوایل شیوع ویروس کرونا عمده فعالیت‌های خود را به ضدعفونی مراکز، بیمارستان‌ها و مناطق مسکونی اختصاص دادیم. رهبر انقلاب بارها در سخنان خود اعلام کردند که فعالیت‌های جهادی باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود، بنابراین تلاش کردیم در این راستا حرکت کنیم.»

  در بیمارستان رازی رشت به‌عنوان نیروی جهادی حضور داشتم

فرزام قنبری، دانشجوی مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان و واحد رشت است. او دبیر کانون هلال‌احمر دانشگاه آزاد اسلامی این واحد است که سال‌هاست همراه هلال‌احمر در همه فعالیت‌ها بوده و در هر زمان که حادثه‌ای رخ داده؛ از سیل و زلزله گرفته تا ویروس کرونا حضور‌ داشته است. قنبری در روزهای ابتدایی شیوع کرونا دوماه در بیمارستان رازی (اسفند 98 تا فروردین 99) از کارهای خدماتی گرفته تا کمک به پرستاران و پرسنل زحمتکش بیمارستان تا جابه‌جایی اجساد در آنجا خدمت کرد. 

او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص فعالیت‌های خود توضیح داد: «سال قبل یعنی از اسفند 98 بنده به‌عنوان داوطلب نیروی جهادی در بیمارستان رازی رشت دوماه یعنی از اوایل اسفند تا اواخر فروردین، به‌عنوان نیروی جهادی فعالیت کردم و مشغول به خدمت شدم.»

او ادامه داد: «در این دوماه علاوه‌بر فعالیت در بیمارستان رازی رشت، کارگاه‌های دوخت ماسک نیز راه‌اندازی کردم و به‌همراه دوستان به‌صورت شبانه برای دوخت ماسک در این کارگاه‌ها مشغول به فعالیت شدیم. همچنین برای بسته‌بندی ماسک، بسته‌بندی مواد ضدعفونی‌کننده و پخش آن بین خانه سالمندان و شناسایی خانواده‌های بی‌بضاعت فعالیت‌هایی را در دستورکار قرار دادیم.» 

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در ادامه گفت: «بعد از فروردین‌ماه نیز به‌عنوان کارگروه مواسات که حضرت آقا بر آن تاکید کرده بودند، دست به کار شدیم و کمک‌های مومنانه را جمع‌آوری کردیم که این اقدام همچنان ادامه دارد.»  قنبری با بیان اینکه چند مجمع خیرین دانشجویی هم راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: «در این مجمع کمک‌ها را جمع‌آوری کردیم و در اختیار افرادی قرار می‌دهیم که از کرونا آسیب‌ دیده‌اند و از نظر اقتصادی در تنگنا هستند. همچنین کسانی را که وضعیت مالی خوبی ندارند و در منزل بستری هستند و برای انجام اقدامات پزشکی در تنگنا قرار دارند، تحت پوشش قرار دادیم، به‌طور مثال ‌ به برخی افراد که برای انجام کارهای پزشکی با مشکلاتی مواجه هستند و توانایی گرفتن پرستار را ندارند، کمک کردیم.»

  او با بیان اینکه در یک‌سال اخیر چند اردوی جهادی نیز در این راستا برگزار کردیم، گفت: «در مناطقی که درآمد آنها کم بود، اقداماتی را در دستورکار قرار دادیم، به‌طور مثال در روستاهای اطراف گیلان که از نظر بهداشتی در مضیقه بودند، چند ایستگاه صلواتی بهداشتی راه‌اندازی شد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار