• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۲-۲۰ - ۱۰:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

منازعه‌ احزاب توسعه گرا و افراط گرا در ارمنستان

ادعای پاشینیان درمورد بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم در مقابل نیروهای افراطی جنگ طلب تقویت شده است و مخالفان و افراط گرایانی مانند کوچاریان و سارگسیان باید این واقعیت را بپذیرند که راهی جز تغییر سیاست، پیش روی آنها نیست.

علیرضا علیزاده، روزنامه‌نگار: جمهوری ارمنستان با مساحت 29743 هزار کیلومتر کوچک‌ترین و به لحاظ اقتصادی ضعیف‌ترین کشور در قفقاز جنوبی و طبق آمار رسمی سازمان ملل متحد، کشوری مهاجرفرست محسوب می‌شود. ارمنستان با کمک و حمایت همه‌جانبه روسیه از سال 1991 تا 1994 طی جنگ، حدود 20درصد از خاک جمهوری آذربایجان را به تصرف خود درآورده بود.

لوون ترپتروسیان، نخستین رئیس‌جمهور پس از استقلال ارمنستان تا سال 1998 خیلی به‌دنبال ناسیونالیست افراطی نبود اما روبرت کوچاریان و سِرژ سارگسیان به‌ترتیب دومین و سومین روسای‌جمهور، هر دو از جریان افراطی نظامی طرفدار روسیه، حدود 16 سال رویکرد عمق‌بخشی به تنش‌‌های ژئوپلیتیک با همسایگان ازجمله ترکیه و آذربایجان را داشته و سعی کردند بعد از تثبیت اشغالگری در قره‌باغ، ایجاد تنش در مناطق ارمنی‌نشین گرجستان (آخالکالاکی) را هدفگذاری کنند. درواقع روس‌ها به‌صورت ابزاری از کارکرد امنیتی ارمنستان در منطقه بهره می‌برند.

در آوریل سال 2018 نیکول پاشینیان، یک روزنامه‌نگار، با حمایت بنیاد سوروس آمریکا و هدایت ارمنیان ناراضی خارج‌نشین از عملکرد حکومت سرژ سارگسیان و همچنین نیروهای افراطی ناراضی از وضع موجود ارمنستان، توانست با پیاده‌روی از گیومری تا ایروان، یک جنبش فراگیر اجتماعی را علیه الیگارشی افراطی حاکم به وجود بیاورد. در اواخر سال 2020 ارتش جمهوری آذربایجان توانست طی نبرد 44 روزه اراضی اشغالی را به تصرف خود درآورد. در این راستا احزاب مخالف دولت و افراط‌گرایان این شکست را نشان از بی‌کفایتی دولت دانستند و خواستار استعفا و برگزاری انتخابات نخست‌وزیری شدند.

در سالروز 20 فوریه 1988 به مناسبت جنبش تروریستی-جدایی‌طلب، احزاب مخالف طراحی کردند با 30 میلیون دلار هزینه، طی تجمع با ایجاد خشونت، دولت کنونی را سرنگون کرده و حتی حذف فیزیکی پاشینیان را کلید بزنند که این کودتای طراحی‌شده به سرانجام مطلوب خود نرسید و این به آن معناست که تلاش مخالفانی که استعفا و نابودی پاشینیان را در سر داشتند، بیش از پیش تضعیف شده است.

درمقابل، وعده نخست‌وزیر درمورد توسعه روابط منطقه‌ای و توسعه‌گرایی اقتصادی به‌منظور افزایش رفاه اجتماعی مردم، به عامل اصلی دفاع بیشتر مردم از پاشینیان تبدیل شد. زیرا نیروهای افراطی چیزی جز یک جنگ جدید پس از یک شکست سخت را که مردم چشیده‌اند، ارائه نمی‌‌کنند و مردم هنوز از شکست نظامی و میزان کشته‌شدگان، مفقودان و اسرا شوکه‌اند و به هیچ‌وجه آماده راه‌اندازی منبع جدید بدبختی نیستند.

طبق آخرین سنجش افکار عمومی در رسانه‌های ارمنستان جهت فشار از سوی احزاب مخالف دولت کنونی برای برگزاری انتخابات زودهنگام با استعفای دولت، 41درصد پاسخ‌دهندگان به نخست‌وزیر نیکول پاشینیان، 18درصد به رئیس‌جمهور سابق رابرت کوچاریان، 0.7 درصد دیگر رئیس‌جمهور سابق سِرژ سارگسیان، 1.4 درصد به رئیس‌جمهور اول، لوون ترپتروسیان و 2.8 درصد به وازگن مانوکیان رای دادند. این استقبال مردمی از پاشینیان حتی بعد از شکست سنگین ارمنستان در جنگ اخیر با جمهوری آذربایجان، نشان از تغییر رویکردهای مردمی و خواهان ادامه دولت در جهت توسعه‌گرایی اقتصادی، توسعه منطقه‌ای و مبارزه با فسادهای مالی است.

بنابراین ادعای پاشینیان درمورد بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم در مقابل نیروهای افراطی جنگ‌طلب تقویت شده است و مخالفان و افراط‌گرایانی مانند کوچاریان و سارگسیان باید این واقعیت را بپذیرند که راهی جز تغییر سیاست، پیش‌روی آنها نیست و انتقام گرفتن و مواضع تند، مانع از توسعه روابط منطقه‌ای و اقتصادی و برون‌رفت از حصار ژئوپلیتیک آنها نمی‌‌شود، زیرا آذربایجان و ترکیه کشورهای کلیدی در محیط پیرامونی ارمنستان‌اند.

این رویکرد مخالفان و افراط‌گرایان، درحال‌حاضر به نفع دولت پاشینیان کار می‌کند. زیرا متقاعد کردن جامعه ارمنستان که انتقال به مرحله جدیدی از توسعه به‌دلیل برقراری روابط منطقه‌ای امکان‌پذیر است، کار را آسان می‌کند. ایجاد اطمینان از بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی مردم به‌دلیل چنین روابطی می‌تواند دولت پاشینیان را بیش از پیش تقویت کند. همین عامل مهمی است که دولت پاشینیان را در برابر فشارهای داخلی از جانب مخالفان و افراط‌گرایان بیشتر به آذربایجان و ترکیه نیازمند می‌کند و با عبور از منازعات فرسایشی و تاریخی، سیاست خارجی و امنیتی جدیدی را در منطقه مبتنی‌بر واقعیت‌های جغرافیایی و ژئوپلیتیکی تعریف خواهد کرد. در این صورت ارمنستان می‌تواند به یکی از سازه‌های ژئوپلیتیکی منطقه‌ای با رویکرد توسعه‌گرا تبدیل شود. حال این انتخاب توسط مردم ارمنستان صورت می‌پذیرد که به‌دنبال بهبود روابط با همسایگان، صلح و توسعه اقتصادی بروند و یا با بازگشت مجدد دولت به تجربه گذشته، منازعه و جنگ‌های فرسایشی ادامه یابد؟!

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند