• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۲-۱۸ - ۰۹:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
شرکت‌کنندگان در نشست تخصصی «کردستان فرهنگی؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها» مطرح کردند

کردستان پیشانی دفاع از انقلاب

نشست تخصصی «کردستان فرهنگی؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها» روز گذشته به مناسبت انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب یادشده با حضور نخبگان و دانشگاهیان در سالن سینما بهمن سنندج برگزار شد.

کردستان پیشانی دفاع از انقلاب

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «عصرهای کریسکان» بهانه‌ای شد تا دوباره مجاهدت‌های مردم کردستان در جریان دفاع از انقلاب اسلامی و نقش برجسته آنها در وحدت بین اقوام و مذاهب گوناگون کشور مورد بازخوانی قرار گیرد. «فرهیختگان» در این زمینه ضمن پوشش خبری رویدادهای مربوط، تلاش خواهد کرد با انتشار مطالبی به واکاوی بیشتر این موضوع بپردازد. اولین مطلب از این سلسله مطالب، مربوط به نشست تخصصی «کردستان فرهنگی؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها» است که روز گذشته به مناسبت انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب یادشده با حضور نخبگان و دانشگاهیان در سالن سینما بهمن سنندج برگزار شد. در این نشست تعدادی از علمای دینی کردستان به سخنرانی پیرامون تقریب مذاهب اسلامی پرداختند. خلاصه مهمی از این سخنان در ادامه از نظر می‌گذرد.

ماموستا سیدمحسن حسینی:

محل تولد تقریب مذاهب اسلامی کردستان است

ماموستا سیدمحسن حسینی در نشست کردستان؛ تقریب مذاهب و وحدت اسلامی با اشاره به آیه‌ «انا شاهدا و مبشرا و نذیرا»، گفت: «انبیا و علما هرگز از مردم فاصله نگرفته‌اند و در اجتماع مردم حاضر بوده‌اند. همیشه مشکلات آنان را می‌دیدند و درک می‌کردند. و برای رفع آن مشکلات تلاش می‌کردند.»

امام‌جمعه‌ شهرستان کامیاران با اشاره به دو نفر از علمای کرد و مجاهدت‌های ایشان گفت: «سه رکن علاقه‌ مردم، دین مردم و ارادت مردم به ائمه‌ اطهار باعث شد، علمای کرد به خدمت به مردم شریف کردستان اهتمام بورزند. به اعتقاد من، محل تولد تقریب مذاهب اسلامی، استان کردستان است.» 

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش رهبر معظم انقلاب در موضوع تقریب مذاهب اسلامی، بیان داشت: «ترجمه‌ رهبر معظم انقلاب در سال 1341 با عنوان کتاب نهضت هندوستان یا ماجرای تبعید معظم‌له به ایرانشهر سراسر آکنده از تقریب مذاهب اسلامی است. تفاوت ایشان و فتاوا و نصایح‌شان نسبت به اهل سنت با همه‌ علمای پیشین اسلام قابل ملاحظه است. درواقع اهتمام ایشان به مساله‌ تقریب مذاهب اسلامی با فتاوایی الهی این تفاوت را به ما اثبات می‌کند.»

ماموستا دکتر عابد نقیبی:

 ثابت کرده‌ایم در صف اول دفاع از انقلاب اسلامی هستیم

ماموستا نقیبی، رئیس مرکز بزرگ اسلامی سقز در این نشست بیان داشت: «وقتی شیعه انگلیسی در خود کشور انگلیس مصاحبه کرده و مورد حمایت انگلیسی‌ها قرار می‌گیرد، مشخص می‌شود این سخنان از کجا نشات می‌گیرد. از آن طرف هم افرادی مثل ابوبکر بغدادی قطعا دست‌پرورده‌ اسرائیل و آمریکا هستند.»

ایشان همچنین در سخنان خودبه نکاتی پیرامون مجاهدت‌های هموطنان اهل سنت‌مان در دفاع از ایران و اسلام اشاره کرد و گفت: «در جنگ هشت ‌ساله دفاع مقدس و حضور احزاب کمونیست در استان آذربایجان‌غربی و کردستان، 150 ماموستای کرد شهید شدند و این خود ثابت‌کننده‌ این است که ماموستاها در صف اول دفاع از انقلاب اسلامی هستند. در همین سنندج شما خانواده‌های اهل سنتی را می‌بینید که نام فرزندان خود را حسن، حسین و رضا گذاشته‌اند. شاعرانی از اهل سنت را می‌بینید که در شعرهایشان اشاره به توسل به اهل بیت پیامبر دارند و هزاران مثال دیگر در این مورد وجود دارد.»

حجت‌الاسلام محمد ربیع‌درویشی:

وظیفه‌ امروز، مبارزه با خرافات و نظام‌مند کردن اندیشه‌ دینی است

حجت‌الاسلام ربیع‌درویشی استاد حوزه و دانشگاه در این نشست بیان داشت: «شرک انواع مختلفی دارد و مستکبران امروز و شیاطین بزرگ و کوچک از مصادیق شرک هستند. آنچه که مایه‌ حیات واقعی انسان است، خود دین است. هرچند از نظر تکنولوژی و علوم تجربی پیشرفت کرده‌ایم، ولی آسایش و آرامش مردم به آن اندازه پیشرفت نکرده است. پس مشخص می‌شود مأمن و آرامش بشریت را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد و طبق آیه قرآن این همان دین است.»

ایشان در ادامه سخنان‌شان افزود: «ازجمله گام‌های دشمنان پس از انکار و دروغ دانستن دین و تمسخر انبیا و حتی در گام بعدی تعریف حداقلی دین یا سکولاریسم دانستن حکومت‌ها، ایجاد تفرقه بین متدینین بوده است. به قول معروف تفرقه بینداز و حکومت کن. وظیفه مومنان مخصوصا عالمان وارسته این است که در راستای خنثی‌سازی خدعه‌های شیاطین کوچک و بزرگ، مبارزه با خرافات و نظام‌مند کردن اندیشه دینی با معیار نصوص قرآن و احادیث متقن و عقل را اولویت خود قرار دهند.»

دکتر حامد قادرزاده:

لزوم توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و جغرافیایی مناطق کردستان

در بخش دیگری از این نشست اساتید دانشگاه و نخبگان فرهنگی کردستان به بیان سخنانی پیرامون فرصت‌ها و ظرفیت‌های عظیم اقتصادی این استان پرداختند. در ابتدای این بخش دکتر حامد قادرزاده، استاد دانشگاه کردستان بیان داشت: «استان کردستان دارای توانمندی‌های خاصی در بخش کشاورزی، معدن و خدماتی است. در استان کردستان 18 ماده‌ معدنی شاخص وجود دارد که با سازماندهی این ظرفیت می‌توان بسیاری از مشکلات را حل‌وفصل کرد.»

دکتر مصطفی باغبانیان:

نیازمند این هستیم که ارتباط جامعی با مرکز برقرار کنیم

دکتر مصطفی باغبانیان، استاد دانشگاه و پژوهشگر در این رویداد تخصصی پیرامون ظرفیت‌های استان کردستان بیان داشت: «بسیاری از پتانسیل‌های کردستان نتوانسته از بالقوه به بالفعل دربیاید. سفر رهبر معظم انقلاب در سال 88 نقطه‌ عطفی در تاریخ استان بوده است. بیان مقام معظم رهبری و صراحت لهجه‌ ایشان با علم به شرایط استان بوده که به کردستان لقب استان فرهنگی داده‌اند. اما در کنار این فرمایش، نکته‌ مغفول مانده تاکید ایشان بر دغدغه‌های اقتصادی مثل بیکاری و... بوده است.»

وی در ادامه سخنان خود به نکات قابل تامل دیگری اشاره کرد: «مساله‌ توریست که یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده است، زیرساخت لازم را ندارد. خیلی از مردم علاقه‌مندند به این استان سفر کنند ولی زیرساخت لازم برای این مساله وجود ندارد. همچنین در بخش معادن یا حتی در بحث موسیقی کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که بتواند در تولید ادوات موسیقی بستری ایجاد کند، وجود ندارد. درحالی که در بحث مشارکت‌هایی مثل انتخابات ما جزء استان‌های فعال هستیم.»

در ادامه این نشست بهروز ابراهیم‌آبادی یکی از مدیران صنعتی استان کردستان گفت: «اگر اقتصاد یعنی تخصیص منابع محدود به خواسته‌های نامحدود و مدیریت یعنی یک فرآیند با بخش‌هایی مثل نظارت و سازماندهی آن هم در راستای هدف تعیین شده، متاسفانه این نسبت به‌خوبی در کردستان برقرار نیست.»

مشکل اصلی عدم برنامه‌ریزی و عدم سازماندهی است

در بخش دیگری از این نشست تعدادی از بانوان فعال و نخبه استان کردستان به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

سرکار خانم امینی امینی، خواهر دو شهید از زنان انقلابی و فرهنگی و باسابقه استان کردستان، با اشاره به نمونه‌های زنان غیور کرد، ازجمله بانوان شهید شاخص کردستان مانند ناهید فاتحی، دختر شهید سعید توفیقی و نیز آمنه حسینی، مادر شهید یدالله محمدی(فهمیده کردستان) و بانوان شهید، پایبندی به عهد خود با امام و شهدا و ادامه راه آنها و نیز بیعت با رهبر معظم انقلاب تاکید کرد و این امر را پشتوانه‌ای برای حفظ و تربیت و پرورش مرزداران دانست.

همچنین سرکار خانم مرادی از چهره‌های فرهنگی استان با اشاره به تهاجم فرهنگی که موجب تغییر سبک زندگی مردم کردستان شده است، تبیین فرهنگ مردم غیور کردستان را متذکر شد که راهکاری برای حل این معضل است و نیز آگاه‌سازی جوانان و نوجوانان را از خدعه‌های دشمن خواستار شد.

  سرکار خانم کولیوند نیز از بسیجیان استان، دوران دفاع مقدس را یک مشعل فروزان دانسته و با توجه به فرهنگ ایثار و شهادت که برگرفته از عاشوراست، تقویت روحیه معنویت و فداکاری را مدنظر قرار داد.  سرکار خانم کرمی هم با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب تدریس این بیانیه در مدارس را راه‌حلی برای پیدا شدن الگوی مناسب و سبک زندگی ایرانی اسلامی دانست.

  سرکار خانم محمدزاده از طلاب علوم دینی استان با اشاره به ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه خواستار اعزام مبلغه به مدارس جهت تبیین مسائل شرعی و بیان احکام شدند و نیز درباره پیوند حوزه و دانشگاه تاکید داشتند.  سرکار خانم رمضان‌زاده، نقش زنان کردستان در مبارزات را همانند زنان صدر اسلام دانستند و خواستار ثبت خاطرات بانوان مجاهد کردستان شدند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار