• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۲-۱۶ - ۰۹:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

در هفتمین همایش دانشگاهی قیام عاشورا چه گذشت

همایش قیام عاشورا از دیدگاه اهل سنت امسال نیز مانند سال‌های گذشته با تکیه به رویکرد تقریب مذاهب و وحدت اهل تشیع و تسنن در جهت تبیین اهداف عاشورایی و ترویج مکتب عاشورا از دیدگاه اهل سنت آغاز به‌کار کرد.

در هفتمین همایش دانشگاهی قیام عاشورا چه گذشت

وحدت اسلامی مهم‌ترین رکن توسعه و تعالی کشورهای مسلمان در دنیای امروز که مساله وحدت اسلامی از مهم‌ترین ارکان توسعه و تعالی کشورهای مسلمان است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان با در نظر گرفتن اهمیت این مساله تصمیم به برگزاری همایش قیام عاشورا از دیدگاه اهل سنت گرفت. این همایش هفت سال است که در این دانشگاه با موفقیت برگزار شده و تاکنون نتایج مطلوبی را نیز به‌دست آورده است. هفتمین همایش بزرگ و ملی عاشورا از دیدگاه اهل سنت نیز مانند سنوات گذشته با هدف وحدت اسلامی بهمن‌ماه امسال با حضور میهمانان ملی و منطقه‌ای در محل نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در امور اهل سنت استان برگزار شد.

این همایش امسال نیز مانند سال‌های گذشته با تکیه به رویکرد تقریب مذاهب و وحدت اهل تشیع و تسنن در جهت تبیین اهداف عاشورایی و ترویج مکتب عاشورا از دیدگاه اهل سنت آغاز به‌کار کرد. شروع حکایت هفتمین همایش ملی قیام تاریخی عاشورا از دیدگاه اهل سنت به حدود 7 ماه قبل در مردادماه 1399 برمی‌گردد که با برگزاری اولین جلسات هم‌اندیشی همایش، مقدمات کار برای تصویب محورهای علمی همایش، فراخوان مقالات، پنل‌ها و کارگاه‌های آموزشی آغاز شد تا بعد از رایزنی با اعضای شواری سیاستگذاری دانشگاه راهکارهای عملیاتی کردن ایده‌های به توافق رسیده به‌تدریج به مرحله اجرا درآید.  مرحله اول فراخوان مقالات علمی-‌پژوهشی همایش با توجه به اولین تاریخ برگزاری همایش یعنی پانزدهم شهریورماه در سطح جامعه دانشگاهی و حوزه‌های علمیه اهل سنت و تشیع بود. به این ترتیب که در چندین نوبت به روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی از تمام اندیشمندان اعم از استادان حوزه و دانشگاه و البته دانشجویان مراکز مختلف دانشگاهی خواسته شد تا مقاله‌های پژوهشی خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.  در مراحل اولیه و پس از نخستین فرخوان، 80 مقاله پژوهشی به دبیرخانه این همایش ارسال شد. بعد از اعلام دومین فراخوان ارسال تعداد 200 مقاله تا پانزدهم آذرماه از سراسر کشور و استان‌های مختلف مانند تهران، شیراز، قم و... دریافت شد. داوری مقالات برعهده گروه داوران خارجی استانی(یزد و کرمان) و داوران داخل دانشگاهی واحد زاهدان و گروه داوران حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی بود. پس از داوری مقالات درنهایت 77 نفر به‌عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.

  درآمد علمی همایش

با توجه به اهمیت تلفیق علوم انسانی و اسلامی و مبتنی‌بر بیانات مقام‌معظم‌رهبری درخصوص وحدت حوزه و دانشگاه و با توجه به جایگاه ویژه و اثرگذار همایش‌های فرهنگی در حوزه مطالعات اسلامی و به‌منظور فراهم کردن مجالی برای گفت‌وگوی سازنده در حوزه مطالعات اسلامی میان دانشجویان و اساتید حوزه و دانشگاه در سراسر کشور، گروه الهیات و معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان بر آن شدند تا همایش سالانه قیام عاشورا از دیدگاه اهل سنت در سطح ملی و با همکاری گسترده‌تری در سال‌های آینده برگزار شود.

  اهداف علمی همایش چه بود؟

معرفی زوایای مختلف قیام عاشورا از مهم‌ترین اهداف فرهنگی دانشگاه برای برگزاری این همایش بود. تحقق ارزش‌های دینی ازجمله وحدت اسلامی؛ واکاوی پیامدهای قیام عاشورا از دیدگاه اهل سنت و وحدت میان حوزه و دانشگاه از مهم‌ترین دستاوردهای قیام تاریخی عاشورا بود. همچنین تقریب مذاهب اسلامی یکی دیگر از اهداف این همایش است. در سال‌های اخیر برگزای همایش علمی در رشته‌های گوناگون علوم‌انسانی به‌تدریج به سنتی بی‌بدیل تبدیل شده است که اگر به‌درستی و با رعایت موازین علمی انجام شود آثار و برکات ارزشمندی برای اندیشمندان به دنبال خواهد داشت. یکی از هداف همایش‌های مطالعات اسلامی، گردهمایی‌های دانشجویی است که شرکت‌کنندگان در آن منحصرا از دانشجویان و دانش پژوهان مطالعات اسلامی هستند.  در اختتامیه این همایش پیام دکترعلی‌اکبر ولایتی رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین دکتر طهرانچی رئیس این دانشگاه قرائت و سخنرانانی از ایران و همچنین اندیشمندان و علمای اهل سنت جهان اسلام از کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، عراق، لبنان و... به ایراد سخنرانی پرداختند که در ادامه می‌خوانید.

رستمی:
قیام عاشورا منبع ارزشمندی برای خودسازی و رشد است‌

رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها گفت‌ قیام عاشورا منبع ارزشمندی برای خودسازی و رشد است‌.‌  مصطفی رستمی اظهار کرد: «کرامت و رشد انسان ازجمله اهداف قیام عاشورا بود. قیام عاشورا منبع ارزشمندی برای خودسازی و رشد است که تا آخرین لحظه زندگی بشر ادامه خواهد داشت. دستیابی به حیات طیبه، تربیت دینی و خودسازی ازجمله آثاری محسوب می‌شود که حادثه کربلا در زندگی بشر بر جای گذاشته است.» رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه اهمیت این نهضت عظیم در تاریخ اسلام و تشیع بر کسی پوشیده نیست، افزود: «توحید، عدالت، کرامت و خودورزی ازجمله مبانی تربیتی رویکرد تربیتی امام حسین(ع) است.» ‌ رستمی بیان کرد: «در قیام عاشورا براساس آیات مباهله چند دستگی اتفاق افتاد و افرادی که امام حسین(ع) را همراهی می‌کردند کم بودند. یزید در سال اول حکومت خود امام حسین(ع) را به شهادت رساند و در سال دوم واقعه حره را رقم زد و در سال سوم خانه کعبه را به آتش کشید. این درحالی بود که عموم مسلمانان با این رفتار و ظلم‌های یزید مخالف بوده و عده‌ای هم به دنبال توجیهه اقدامات او بودند.»  وی اظهار کرد: «زمانی که امام حسین(ع) در بیابان سوزان کربلا در محاصره نیرو‌های ابن‌زیاد قرار گرفت، از ایشان خواسته شد تا بدون هیچ‌گونه قید و شرطی تسلیم شود. آن حضرت وقتی چنین وضعی را مشاهده کرد در روز عاشورا در سخنرانی‌اش فرمود: «این ناکس پسر ناکس، مرا به پذیرفتن یکی از دو چیز مجبور کرده که یا جنگ کنم یا ذلت را بپذیرم و تسلیم او شوم. هیهات که ذلت را بپذیرم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان:
77 مقاله به‌عنوان مقاله برگزیده انتخاب شد

سلطانعلی میر، دبیر هیات‌امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سیستان‌وبلوچستان نیز در این همایش بیان کرد: «هفتمین همایش بین‌المللی قیام تاریخی عاشورا از دیدگاه اهل سنت از روز گذشته به صورت حضوری و مجازی به میزبانی زاهدان آغاز به کار کرده است.»
وی ادامه داد: «در روز اول برگزاری این رویداد، پنل‌های علمی برپا شد و روز دوم نیز همایش با حضور میهمانان داخلی و خارجی و سخنرانانی از کشور‌های پاکستان، افغانستان، لبنان و هند اجرا می‌شود.»  میر یکی از اهداف برگزاری همایش بین‌المللی قیام تاریخی عاشورا را که با پیشنهاد اساتید و دانشجویان اهل سنت سیستان‌وبلوچستان 6 مرحله را پشت‌سر گذاشته است، ایجاد همدلی و وحدت بین مذاهب اسلامی اعلام و اظهار کرد: «امام حسین(ع) و واقعه کربلا یکی از مشترکات اسلامی دینی مسلمانان چه شیعه و چه سنی و نماد ظلم‌ستیزی و احیاگر اسلام ناب محمدی است.»  وی با اشاره به مقالات ارسالی به این همایش گفت: «۲۰۰ مقاله داخلی و خارجی از کشورهای لبنان، هند، پاکستان و افغانستان به دبیرخانه علمی همایش ارسال شده که از این تعداد 77 مقاله به‌عنوان مقاله برگزیده انتخاب شد.»  به گفته این مقام مسئول، ۱۶ مقاله به‌صورت حضوری و مجازی به عنوان مقالات قابل ارائه در پنل‌های علمی مورد داوری داوران علمی از اساتید دانشگاه و علمای تسنن و تشیع قرار گرفت.

امام‌جمعه زاهدان:
 مکتب امام‌حسین(ع) معیار تشخیص حق از باطل است

آیت‌الله مصطفی محامی در هفتمین همایش «قیام امام‌حسین(ع) از دیدگاه اهل سنت» گفت: «مکتب عاشورا و قیام امام‌حسین(ع) هر سال درس جدیدی برای جهانیان و اوضاع آشفته آنکه هیچ بشری از آن در امان نیست، دارد و مکتب حسین(ع) معیار تشخیص حق از باطل است.» نماینده ولی‌فقیه در استان سیستان‌وبلوچستان افزود: «درس‌های عاشورا درس‌هایی جامع و جهانی است که نمود این درس‌ها امر به معروف و نهی از منکر، عمل به سیره پیامبر اکرم(ص)، اصلاح امت، احیای سیره نبوی و مبارزه با ظلم و فساد است.»  او تصریح کرد: «صبر و مقاومت و ازخودگذشتگی پیامی به همه جوامع است تا بدانند که خون بر شمشیر پیروز است و بیداری اسلامی سر منشأ مبارزه با ظلم و استکبار است. امام حسین(ع) نه‌تنها در جامعه اسلامی به‌عنوان یک رهبر هدایتگر بین مسلمانان بلکه در میان غیرمسلمان هم پرتوافکنی می‌کند.»  امام‌جمعه زاهدان گفت: «بسیاری از مبارزان علیه ظلم از امام حسین(ع) درس گرفتند و از ایشان به‌عنوان یک الگو یاد می‌کنند. قیام عاشورا درس‌ها و پیام‌هایی را برای جامعه اسلانی و بشریت ارائه کرد که از طریق آنها می‌توان وحدت در جامعه را تحکیم بخشید و جامعه را به سوی پیشرفت و تعالی هدایت کرد.»  وی بیان کرد: «در گام دوم انقلاب باید اهداف انقلاب و تحکیم و فرهنگ عاشورا و بازیابی قدرت و شوکت اسلامی مدنظر قرار گیرد تا دل‌های پاک و جان‌های تشنه‌ای که از غرب خسته و به دنبال دین و اسلام هستند با معنویت و فرهنگ عاشورا ارتباط برقرار کنند و در این مسیر از ظرفیت همه ازجمله نخبگان، اندیشمندان، بانوان و هر ابزاری مانند رسانه‌ها، فضای مجازی و هنر که می‌تواند مروج دین باشد، باید استفاده کنیم.»

مولوی اسماعیل‌زهی:
امام حسین(ع) برای جلوگیری از انحراف اصول دین قیام کرد

امام‌جماعت اهل سنت مسجد مکی زاهدان با بیان اینکه امام حسین (ع) زمانی قیام کرد‌ که اصول دین درحال انحراف بود، گفت: «حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع)  قیام نکردند، مگر زمانی که مردم نامه نوشتندو از ایشان درخواست قیام کردند.»
امام جماعت اهل سنت مسجد مکی زاهدان اضافه کرد: «امام حسین(ع) در این قیام قصد جنگ نداشتند و می‌خواستند مسالمت‌آمیز اهداف الهی خود را پیش ببرند؛ اما جنگ تحمیل شد و دشمنان خواستند ایشان را اسیر کنند که حضرت اباعبدالله حسین(ع) مرگ باعزت را بر اسیری ترجیح دادند.»  وی با بیان اینکه آنچه بین همه ادیان مشترک است، محبت به اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) است، توضیح داد: «امروز بشر با معضلات اخلاقی زیادی مواجه است و سبک شمردن نماز، شهوت‌رانی، گناه، سرقت و... ازجمله آسیب‌هایی هستند که با تکیه بر نهضت امام حسین(ع) رفع می‌شوند.»

مولوی سلامی:
قیام امام حسین‌(ع) حکومت اسلامی را از انحراف نجات داد

نماینده اهل‌سنت مردم استان سیستان‌و‌بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: «امام‌حسین(ع) با قیام خود از انحرافات و فساد در حکومت اسلامی جلوگیری کرد.»  مولوی نظیر احمدسلامی نیز در این همایش اظهار کرد: «امام‌حسین(ع) برای جلوگیری از خروج حکومت از مسیر اصلی و انحرافاتی که در حکومت به‌وجود آمده بود، قیام کرد.»  وی با بیان اینکه اگر قیام حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) نبود، انحراف‌ها و فسادها در حکومت یزید مشروعیت پیدا می‌کرد، اضافه کرد: «درحقیقت تفاوت عمده‌ای بین حکومت‌های قبل و بعد از یزید به وجود آمده و خداپرستی جای خود را به مادیات داده بود.»
نماینده اهل‌سنت مردم استان سیستان‌و‌بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: «توجه به نیازهای مردم، خداجویی، عدالت و حفظ بیت‌المال در حکومت یزید کنار گذاشته شده بود و خودکامگی، تبعیض و بداخلاقی در این حکومت موج می‌زد.»

شیخ صهیب حبلی:
امام حسین به‌منظور اصلاح‌گری در امت جد خود قیام کرد

شیخ صهیب حبلی، روحانی اهل‌سنت و خطیب مسجد حضرت ابراهیم در شهر صیدای لبنان نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: « امام‌حسین(ع) به‌خاطر خودش قیام نکرد، بلکه به‌منظور اصلاح‌‌گری در امت جد خود قیام کرد. چیزی که امام‌حسین(ع) را به حرکت واداشت و اهل‌سنت نیز به‌خاطر آن قیام می‌کند این است که سنت در مسیر نابودی بود و بدعت رونق‌ یافته بود.»  او اضافه کرد: « امام‌حسین(ع) برای احساس امت قیام کرد؛ بسیاری از مردم برای قضیه عاشورا واژه انقلاب را به‌کار می‌برند که ما این کاربرد را با قاطعیت رد می‌کنیم، زیرا انقلاب در زبان عربی به معنای حرکت جسمی بدون استفاده از اندیشه است. امام‌حسین(ع) بالاتر از آن است که انقلاب کند، به همین دلیل ما عبارت نهضت قرآنی به تمام معنا را برای آن به‌کار می‌بریم. اگر امام‌حسین(ع) قیام نمی‌کرد شاید ما امروز بت‌پرست بودیم یا یزید را می‌پرستیدیم.»  این روحانی لبنانی در ادامه اظهار کرد: «امروز هرکس به امام حسین(ع) اقتدا می‌کند و ایشان را دوست دارد خود را برای تحمل سختی‌ها آماده می‌کند. تمام پیروان امام‌حسین(ع) و یاران و دوستداران ایشان در هر زمان و مکان به همان مسائلی دچارند که امام‌حسین(ع) با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کرد. ما امروز شدیدا نیازمند به امام حسین هستیم؛ چه سنی باشیم چه شیعه.»

شیخ ماهر حمود:
امام‌حسین(ع) مکتبی است فراگیرتر از آنکه گروهی خاص آن را مصادره کنند

شیخ ماهر حمود، فعال سیاسی و اجتماعی در لبنان و امام مسجدالقدس در شهر صیدا و رئیس مجمع علمای مقاومت لبنان نیز در این همایش گفت: «بدون تردید آنچه در قضیه امام حسین و عاشورا میان اهل‌سنت و برادران‌مان از مذهب اهل‌بیت باعث الفت می‌شود خیلی بیشتر از مواردی است که میان آنها فاصله ایجاد می‌کند. امام‌حسین(ع) یکی از دو سرور جوانان بهشتی است.»
او اضافه کرد: «این نگاه که انقلاب امام حسین(ع) به اندیشه جهاد و انقلاب و اصلاح‌گری خدمت می‌کند، امری است طبیعی. تفاوت زاویه دید اهل‌سنت از کدام ناحیه است؟ از این جهت که وقتی از انقلاب و جهاد سخن می‌گویند بیشتر از غزوات مثل بدر، احد و حطین سخن می‌گویند و به این موارد شهادت امام‌حسین(ع) و موضع‌گیری شجاعانه و نیت همیشگی و آمادگی دائم برای شهادت را اضافه می‌کنند.»  حمود گفت: « امام‌حسین(ع) مکتبی است فراگیرتر از آنکه گروهی خاص آن را مصادره کنند یا اگر تعبیر درست باشد مضامین مذهبی را از آن بگیرند و برای خود به‌صورت ویژه قرار دهند. آنچه از معانی در وجود مبارکه امام حسین(ع) وجود دارد و آن دسته از احادیث نبوی که در حق ایشان ثابت است و آنچه درباره یزید به اثبات رسیده، مساله‌ای است که اختلاف درخصوص آن هرگز جایز نیست.»

مفتی محمدعامر صدیق:
امام‌حسین(ع) یک الگو و مثال زنده و روشن به جا گذاشتند

مفتی محمدعامر صدیق، امام‌جمعه مسجد اسلام‌آباد پاکستان نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: «یکی از کارها برای بهترین عمل این است که انسان در دنیا بهترین اعمال را انجام داده و سپس از دنیا رحلت کند. اگر می‌خواهیم بهترین عمل را بشناسیم و آن را الگو و اسوه خود قرار دهیم به‌گونه‌ای‌که دنیای خوبی داشته باشیم و مشعل راه ما باشد، شخصیتی را می‌یابیم که بسیار محترم و باارزش است و ایشان امام‌حسین(ع) است.»
او با بیان اینکه امام‌حسین(ع) برای افراشتن و ترفیع حق به شهادت رسیدند، ادامه داد: «ایشان تا قیام قیامت یک الگو و مثال زنده و روشن به جا گذاشتند و بدون عمل به این الگو و تحمل و استقامت هیچ قومی به روشنایی نمی‌رسد. انسان در این زندگی چند روزه نباید تنها به فکر خود باشد بلکه باید برمبنای این الگو، حامی و کمک مظلومان باشد.»  او تاکید کرد: «امروز جهان نیاز دارد و ‌ باید به‌سوی امت اسلامی برود. جهان امروز به من و شما می‌نگرد؛ قدس منتظر ماست. ما باید صدای آنها باشیم و این موضوع را درنظر داشته باشیم. شهادت امام حسین اعتلای کلمه الله بود که اگر حتی جان و نفس هم در این راه فدا شود باز هم برای نسل‌های آینده امید به‌دنبال دارد.»

مفتی مکرم احمد:
امام‌حسین(ع) به ما روش زندگی کردن و چگونه مردن را آموخت

مفتی مکرم احمد، امام مسجد شاهی فتح‌پوری در دهلی‌نو نیز گفت: «اگر امام‌حسین(ع) می‌خواست می‌توانست با یزید مصالحه کند و با او به تفاهم برسد. اما ایشان با یزید مصالحه نکردند. درواقع این پیام ایشان است که برای احیای دین ممکن است من و شما هم در چنین موقعیتی قرار گیریم.»  او اضافه کرد: «امام حسین نمی‌خواست افراد خانواده خودش و جوانان شهید شوند اما خود آنها نیز اصرار و سماجت داشتند و در میدان جنگ برای مقابله با دشمن می‌رفتند. درواقع امام‌حسین(ع) به ما روش زندگی کردن و چگونه مردن را آموخت.»  مکرم احمد تاکید کرد: «ما با محبت اهل‌بیت زنده هستیم و دوست داریم با محبت آنان بمیریم و از دست آنان آب کوثر بنوشیم و آنها در روز قیامت در حق ما شفاعت کنند. یزید بعد از حادثه کربلا دو سال در قید حیات بود سپس در شکمش درد شدید احساس کرد و از آن درد به خود می‌پیچید و به این ترتیب مرد. نظر ما درباره یزید این است که اصلا به او محبت نمی‌ورزیم و و او را قویا تقبیح و مذمت می‌کنیم.»

پرفسور اختر الواسع:
زنان ما باید حضرت زینب را الگوی خود قرار دهند

پروفسور اختر الواسع، رئیس دانشگاه مولانا ابوالکلام آزاد در شهرستان جودهپور هند نیز گفت: «امام‌حسین(ع) و یارانش جانفشانی کردند که این جانفشانی برای به دست آوردن قدرت نبود بلکه برای آشکار ساختن معنای درست یکتاپرستی خداوند در جهان بود.»  او اظهار کرد: «‌امام‌حسین(ع) نمی‌خواست جنگی صورت گیرد و قبلا وقوع هرگونه درگیری و جنگ را رد کرده بود‌؛‌ چراکه امام‌حسین(ع) و یارانش هنگامی که در محاصره قرار گرفتند ایشان فرمودند‌ بگذارید ما از آنجا برویم اما مخالفان امام‌حسین(ع) با منش ایشان مخالف بوده و می‌خواستند دست ایشان را به دست باطل بسپارند و ایشان با باطل بیعت کنند.»
او گفت: «بعد از حادثه عاشورا شخصیت حضرت زینب تبدیل به چهره ماندگار و الگو شد که باید زنان ما از ایشان درس بگیرند و ایشان را الگوی خود قرار دهند. در کربلا امام حسین و یارانش جام شهادت را نوشیدند و به پیروزی رسیدند‌ چراکه پیروزی این است که انسان به هدفش برسد و امام‌حسین(ع) به هدف خود رسید. هدف ایشان بیعت نکردن و ایستادن در مقابل یزید بود.»

مولوی محمدشعیب صیقلی:
قیام امام‌حسین(ع) در راستای اقامه عدل، انصاف و به کرسی نشاندن حق و حقیقت بود

مولوی محمدشعیب صیقلی، رئیس مدارس دینی افغانستان نیز گفت: «قیام امام‌حسین(ع) در مسیر جد بزرگوارش محمد رسول‌الله قیام در راستای اقامه عدل، انصاف و به کرسی نشاندن حق و حقیقت بود.»  او اضافه کرد: «آنچه برای منطقه ما، کشور ما و برای محیط ما حائز اهمیت است و نیاز داریم به او تمسک کنیم، وحدت کلمه است. اتحاد در برابر هر آن چیزی که کیان این امت را تهدید می‌کند. این درس، درس عمیق و بزرگی است که مذاهب اسلامی، امت مسلمه فراتر از امت مسلمه حتی بشریت، آزادگان بشریت همگی شیفته، عاشق و دلداده راه امام حسین هستند.»  رئیس مدارس دینی افغانستان گفت: «امروز دشمنان اسلام به نحوی می‌خواهند همه ارزش‌های دین‌‌‌مان، ارزش‌های اسلامی و مذهبی را از ما بگیرند. محبت با اهل‌بیت مخصوصا محبت با پیامبر ما را به محبت پروردگار می‌رساند و این چیزی است که امروز دشمنان اسلام آهسته‌آهسته می‌خواهند در میان جامعه و خانواده‌های مسلمان از ما بگیرند.»
او تاکید کرد: «بنابراین بر ما واجب است که براساس ارشاد پیامبر هیچ‌وقت محبت با اهل‌بیت مخصوصا محبت با امام حسین را فراموش نکنیم.»

مولوی باز محمد رحیمی:
امام‌حسین(ع) یک نمونه برای تحقق عدالت اسلامی است

مولوی باز محمد رحیمی اظهار کرد: «امام حسین کسی است که به‌خاطر تحقق عدالت و تحقق یک حکومت درست برمبنای عدالت اجتماعی و دینی و برای دستگیری از مظلومان در‌برابر نابرابری‌ها و به قیمت خون خود در برابر این پدیده‌های شوم ایستاد.»  او با بیان اینکه امام حسین و سردار جوانان اهل بهشت یک نمونه و الگوی خوبی برای تحقق عدالت اسلامی بود، تصریح کرد: «ایشان یک نمونه خوب برای جلوگیری از ظلم و دفاع از حق مظلومان است که باید این فکر را در میان خود و تا نسل‌های بعد حفظ کنیم.»

مولوی سیدعبدالهادی هدایت:
امام‌حسین(ع) نمونه‌ای برای شکل‌دهی محوریت اصلی و اساسی امت مسلمه است

مولوی سیدعبدالهادی هدایت، رهبر حرکت اصلاحات افغانستان هم در این همایش گفت: «امام حسین الگو و یا نمونه‌ای برای شکل‌دهی محوریت اصلی و اساسی امت مسلمه است.»
او تاکید کرد: «امام حسین دعوتگر بزرگ و بیدارگر اسلامی بوده است که دقیقا بدون درنظر داشتن مذهب خاصی و بدون درنظر داشتن قوم خاصی که چه عرب بوده باشد و چه عجم، آن پیام فراگیر جد بزرگوارش حضرت محمد(ص) را از مدینه آغاز کرد و تا گوشه و کنار دنیا گسترش داد.»
او اضافه کرد: «امام‌حسین(ع) با این دعوت گسترده بیداری اسلامی، از ایستادگی در برابر یزیدیان و مستکبرانی که دقیقا ‌‌لکه ننگی در جوامع اسلامی بودند، آغاز می‌کند و این قیام یک دستورالعمل و سرمنشأ برای وحدت امت مسلمه بوده است.»

مولوی عبدالرحمن ملازهی:
امام حسین(ع) شجاعت، مروت و مردانگی را برای همه آشکار کرد

مولوی عبدالرحمن ملازهی، امام‌جمعه اهل سنت چابهار در هفتمین همایش قیام عاشورا از دیدگاه اهل سنت اظهار کرد: «قیام امام حسین(ع‌) یک قیام معمولی نیست، بلکه از هر جهت با سایر پیام‌هایی که درطول تاریح به‌وقوع پیوسته متفاوت است.»
او ادامه داد: «پیروزی خون بر شمشیر را پیام حضرت امام حسین(ع) برای تمام عالم به‌اثبات رساند و شجاعت، مروت و مردانگی را برای همه آشکار کرد.»
ملازهی گفت: «حرکتی که امام حسین(ع) سرآغاز و شروع‌کننده آن بوده تا امروز طوری است که هم مسلمانان و هم انسان‌های غیور به آن افتخار می‌کنند و هر گوشه‌ای را که انسان مسلمان در قضیه کربلا نگاه می‌کند برای او صدها‌ انگیزه ایمانی و صدها جوش‌وخروش وجود دارد که انسان را در راه خدا ملزم می‌کند و به پیروزی می‌رساند.»

مولوی عبدالرحمن عارفی:
قیام امام‌حسین(ع) برای سربلندی اسلام و حمایت از دین جدشان بود

مولوی عبدالرحمن عارفی، امام‌جمعه اهل سنت و مدیر حوزه علمیه سلمان فارسی نگور گفت: «امام حسین(ع) برای سلطنت، حکومت و ملک‌گیری قیام نکردند، بلکه برای سربلندی اسلام و حمایت از دینی که جدشان گرفته بودند، قیام کردند.»
او اضافه کرد: «امام‌حسین(ع) دربرابر ظلم یزید سر تسلیم خم نکردند و کل جام، مال و اولادشان را نثار و فدای دین اسلام کردند و برای جهانیان ثابت کردند که اسلام و مسلمین و اولاد پیامبر(ص) درمقابل ظلم تسلیم نمی‌شوند. نهضت امام حسین(ع) و روش ایشان درسی برای عالم اسلام است.»

مولوی عبدالصمد کریم‌زایی:
دشمنی با اهل بیت(ع) رسوایی، تباهی و خسارت دنیا و آخرت است

مولوی عبدالصمد کریم‌زایی، امام‌جمعه مسجد فاطمه‌زهرا(س) و مدیر حوزه علمیه خیرالمدارس ایرانشهر گفت: «وقتی امام‌حسین(ع) به‌شهادت رسیدند، گفتند آواز هاتفی از جنات رسید؛ آیا آن گروهی که امام‌حسین(ع) را به‌شهادت رساند، توقع و امیدی دارند که روز قیامت از شفاعت جدش نبی‌مکرم اسلام برخوردار باشند؟»
او با بیان اینکه چنین شفاعتی امکان ندارد، اظهار کرد: «دشمنی با اهل بیت(ع) رسوایی، تباهی و خسارت دنیا و آخرت است و محبت اهل بیت(ع) هزت و شوکت و خیر و برکت در دنیا و آخرت است.»

مولوی عبدالصمد دامنی:
باید درمقابل هر ظلم و ستمی ایستادگی کنیم

مولوی عبدالصمد دامنی؛ امام‌جمعه و مدیر حوزه علمیه حقانیه ایرانشهر گفت: «امام‌حسین(ع) حاضر شد خودش را به‌خاطر اسلام فدا کند و درمقابل ظلم هیچ‌ ذلتی نشان ندهد. خداوند متعال توفیق پیروی از این امام بزرگ و همچنان از سایر صحابی که در راه خداوند متعال جان‌شان را شهید کردند و اهل بیتی که شهید شدند، ‌عنایت فرماید.»  او اضافه کرد: «اگر جان ما هم برود باید درمقابل هر ظلم و ستمی ایستادگی کنیم.»

مولوی حبیب‌الله حسام:
امام‌حسین(ع) از خانواده خود گذشت اما مظالم را تحمل نکرد

مولوی حبیب‌الله حسام، مدیر مدرسه ایمان در افغانستان طی سخنانی گفت: «کسی که دربرابر مظالم و دربرابر قیام و مفاسد ایستادگی نکند، یقینا دامن مظالم چنان گسترده می‌شود که موجب عذاب خداوند در زمین می‌شود و اهل زمین را نابود می‌سازد.»  او ادامه داد: «امام‌حسین(ع) به‌عنوان پیرو راستین رسوال‌الله(ص) وارد مبارزه شد تا دربرابر مظالمی که درحال رشد و توسعه بود ایستادگی کند و ریشه این مظالم خشکانده شود.»  حسام با بیان اینکه امام‌حسین(ع) از خانواده خود گذشت، اما مظالم را تحمل نکرد، تصریح کرد: «ایشان به‌عنوان یک الگوی مبارزه و رشادت و ایثارگری در تاریخ اسلام شناخته می‌شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار