• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۲-۱۱ - ۰۱:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
عزیزی خادم رئیس فدراسیون شد، باید دید می‌تواند فوتبال را به آرامش برساند؟

آزمون بزرگ آواربرداری

در سال‌های اخیر شاهد بدترین اوضاع فوتبال بودیم؛ اوضاعی که مهدی تاج و نزدیکانش رقم زدند و فدراسیون مانند یک خرابه به رئیس بعدی رسید. باید دید عزیزی‌خادم که در دوره‌ای در همین فدراسیون به‌عنوان عضو هیات‌رئیسه حضور داشته، در این آزمون آواربرداری تا چه حد موفق خواهد بود. آیا اوضاع به‌سمت بهتر شدن می‌رود؟ باید صبر کرد.

آزمون بزرگ آواربرداری

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: انتخابات ریاست و هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال روز گذشته برگزار شد و سرانجام بعد از حدود یک‌سال و ۲ ماه فدراسیون فوتبال کشورمان رئیس خود را شناخت و شهاب‌الدین عزیزی‌خادم بعد از دو دور رای‌گیری با پشت‌سر گذاشتن رقبایی مانند علی کریمی، مصطفی آجرلو و کیومرث هاشمی برای چهار سال آینده به‌عنوان ریاست فدراسیون فوتبال کشورمان توسط اعضای مجمع انتخاب و معرفی شد.

شروع دیرهنگام

این مراسم قرار بود از ساعت ۱۰ صبح دیروز آغاز شود اما به مانند بیشتر مراسم اینچنینی در ورزش با تاخیر 30 دقیقه‌ای آغاز شد. بعد از قرائت قرآن و پخش سرود ملی کشورمان مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون که وظیفه اجرای این مجمع را بر عهده داشت با صحبت‌هایش به‌همراه بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال مراسم را آغاز کردند. در ادامه و بعد از مصوب‌شدن صورتجلسه مجمع قبلی توسط اعضا که البته این موضوع با بالا گرفتن دست اعضای مجمع به تصویب رسید نوبت به معرفی اعضای کمیته بدوی انتخابات و ناظرین برگزاری این مراسم رسید و درنهایت با محقق‌شدن این اتفاقات رای‌گیری برای انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال آغاز شد.

عزیزی‌خادم و هاشمی در دور دوم

در دور اول رای‌گیری برای انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال تقریبا همه چیز منظم و در سکوت کامل انجام شد و همگان منتظر بودند تا تکلیف کار نهایی شده و شمارش آرا آغاز شود. درنهایت شهاب‌الدین عزیزی‌خادم 35 رای، کیومرث هاشمی 24 رای، مصطفی آجرلو 18 رای و علی کریمی 9 رای از 87 رای کسب کردند. یک رای نیز باطل بود. بدین ترتیب انتخابات ریاست فدراسیون به دور دوم کشیده شد و آجرلو و علی کریمی مجمع را ترک کردند.

ریاست به عزیزی‌خادم رسید

در دور دوم این رقابت یک‌بار دیگر اعضای مجمع درحالی برای انداختن آرای خود راهی جایگاه مخصوص شدند که این‌طور به‌نظر می‌رسید که عزیزی‌خادم آرامش خود را حفظ کرده و با طمانینه کار را دنبال می‌کرد و این درحالی بود که کیومرث هاشمی نگران و با استرس به‌نظر می‌رسید. هنگام شمارش آرا در مقطعی هاشمی از عزیزی‌خادم پیش افتاد با این حال همچنان خادم با آرامش کار را پیش برد و زمانی که ریاست وی قطعی شد در همان زمان با لبخندی خاص از اعضا تشکر کرد و درنهایت نیز هاشمی و عزیزی‌خادم با مشخص‌شدن رئیس بعدی فدراسیون یکدیگر را در آغوش گرفته تا به این ترتیب در این مرحله کار به اتمام برسد.

غایب بزرگ مجمع

این مراسم درحالی آغاز شد که مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش قاعدتا باید در مجمع حاضر می‌شد اما او که به‌واسطه اساسنامه جدید حق رأی نداشت ترجیح داد تا به‌جای خود علی‌نژاد، معاونش را راهی مجمع کرده تا به این ترتیب وزیر ورزش غایب بزرگ مراسم لقب بگیرد البته در اواخر مجمع مهدی محمدنبی اعلام کرد مادربزرگ یکی از نمایندگان وزارت ورزش فوت کرده اما او به احترام مجمع در مراسم باقی‌مانده تا کار به پایان برسد و در ادامه از اعضا خواست تا برای روح متوفی فاتحه‌ای قرائت شود. همچنین احمد مددی، مدیرعامل استقلال که صبح روز گذشته و قبل از برگزاری انتخابات از کاندیداتوری حضور در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال انصراف داده بود نیز در این مراسم شرکت نکرد و همان‌طور که پیش از این در «فرهیختگان» نوشتیم اسماعیل خلیل‌زاده، رئیس هیات‌مدیره باشگاه استقلال در مجمع حاضر شد و رای خود را از طرف این باشگاه در صندوق انداخت.

رایزنی‌ها کار را درآورد؟

در بین دو دور برگزاری انتخابات برای انتخاب رئیس جدید فدراسیون فوتبال برای دقایقی تنفس اعلام شد که در این حین اعضای مجمع برای اینکه آرای سبدهای علی کریمی و مصطفی آجرلو به عزیزی‌خادم یا کیومرث هاشمی برسد رایزنی‌ها و مذاکرات خود را آغاز کردند که البته نبی طی چندبار از اعضا درخواست کرد تا در محل استقرار خود نشسته و اجازه ندهند تا نظم مراسم برهم بخورد نکته قابل توجه اینکه دو نماینده حضوری از کنفدراسیون فوتبال آسیا و دو نماینده نیز به‌صورت ویدئوکنفرانس این انتخابات را زیر نظر داشتند تا از هرگونه تخلف احتمالی جلوگیری به عمل بیاید درنهایت نیز به‌نظر می‌رسید رایزنی‌ها و مذاکرات برای عزیزی‌خادم در حین دو رای‌گیری کارساز شده و عضو پیشین هیات‌رئیسه با ۴۹ رای در مقابل ۳۸ رای کیومرث هاشمی به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال انتخاب شد.

کریمی و تبریک روز مهندس

در پایان دوره اول رای‌گیری به‌منظور شناخت رئیس فدراسیون فوتبال و زمانی که مشخص شد علی کریمی و مصطفی آجرلو باید مجمع را ترک کنند نبی از زحمات این دو نفر تشکر کرده و از افراد خواست تا آنها را تشویق کنند که در این میان علی کریمی با دست‌زدن و تعظیم مقابل اعضا جلسه را ترک کرد البته این ژست کریمی که معمولا موقع تعویض‌ها و خداحافظی دستانش را بالا گرفته و سر خود را در مقابل می‌گرفت یک‌بار دیگر در مجمع تکرار شد و او در هنگام خداحافظی دستانش را مقابل دوربین‌ها بلند کرده و با سینه ستبر و به شکل فاتحانه مجموعه را ترک کرد. او بیرون از مجمع در مصاحبه‌ای به کنایه روز مهندس را تبریک گفت و تاکید کرد که فقط 9 نفر در مجمع دلسوز فوتبال بودند و می‌خواستند اتفاقات نویی رخ دهد. او همچنین تاکید کرد که در انتخابات حاضرشده تا کسی نگوید که فوتبالی‌ها وارد میدان نمی‌شوند. البته علی کریمی در ابتدا برخورد گرمی با سایر کاندیداها از جمله عزیزی‌خادم داشت. نکته قابل توجه اینکه تا زمانی که کریمی در مراسم حضور داشت تقریبا همه چیز تحت‌الشعاع حضور وی بود و دوربین عکاسان و فیلمبرداران حاضر در مراسم و حتی اعضا و اصحاب رسانه تا حدود زیادی معطوف به شماره ۸ سابق پرسپولیس و تیم‌ملی بود.

پروتکل‌ها چه شد؟

بعد از اینکه عزیزی‌خادم رئیس انتخاب شد در مکان‌های مختلف در سالن اجلاس سران حاضر شد و با تعظیم مقابل اعضا از آنها تشکر کرد و در ادامه و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی درحالی که ماسک بر صورت نداشت به استقبال اعضای مجمع که برای تبریک به او پا پیش گذاشته بودند رفته و آنها را در آغوش می‌گرفت در این میان بازار عکس یادگاری نیز داغ شد و تنها چیزی که اهمیت نداشت ویروس کرونا و رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی بود.

ماندن بهاروند و احتمال بازگشت خطیر

با انتخاب عزیزی‌خادم به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال بازار شایعات درخصوص انتخاب نواب‌رئیس اول و دوم وی که پیش از این بهاروند و قنبرزاده بودند اما به‌خاطر ردصلاحیت و انصراف از حضور در انتخابات باز مانده بودند داغ شد و از برخی نفرات مانند علیرضا اسدی و منصور قنبرزاده به‌عنوان نواب رئیس عزیزی‌خادم نام برده شد اما در ادامه عنوان شد که بهاروند به‌عنوان سرپرست نایب‌رئیسی به کار ادامه می‌دهد. نکته جالب اینکه درخصوص دبیرکل احتمالی رئیس جدید فدراسیون نام علی خطیر به گوش رسید حتی برخی رسانه‌ها از وی به‌عنوان انتخاب قطعی خادم نام بردند این درحالی است که یکی از خبرنگاران در حین مجمع از قول عزیزی‌خادم عنوان کرد هنوز گزینه دبیرکلی خود را معرفی و مطرح نکرده است. طبق اعلام علی فلاحتی شهاب‌الدینی رئیس کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال، ظرف مدت سه ماه باید مجمع انتخاباتی دیگری برای تعیین نایب‌‌رئیس‌های اول و دوم این فدراسیون برگزار شود.

انتخاب بانوی مدیرعامل

در ادامه برای انتخاب شهره موسوی، نایب‌رئیس پیشنهادی سوم (بانوان) رأی‌گیری صورت گرفت و موسوی با 70 رای از 87 رای به‌عنوان نایب‌رئیس سوم و بانوان فدراسیون انتخاب شد. 17 رای هم باطل اعلام شد. موسوی هم‌اکنون مدیرعامل باشگاه بادران در لیگ دسته اول است.

انتخاب اعضای هیات‌رئیسه

نوبت به رای‌گیری برای انتخاب اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون رسید و بعد از دو مرحله احسان اصولی (رئیس هیات ‌فوتبال خراسان رضوی) و طهمورث حیدری (رئیس هیات فوتبال چهارمحال‌وبختیاری) به‌عنوان نماینده هیات‌ها، بهرام رضاییان (مدیرعامل باشگاه پارس‌جنوبی‌جم) و مهراد سراجی (مدیرعامل باشگاه سایپا) به‌عنوان نماینده باشگاه‌ها و احمدرضا براتی، خداداد افشاریان و میرشاد ماجدی به‌عنوان کارشناس به عضویت هیات‌ریسه درآمدند.

کنایه جالب هاشمی

کیومرث هاشمی در پایان انتخابات و هنگام ترک مجمع در جمع خبرنگاران گفت: «به رأی مجمع احترام می‌گذاریم و اعتماد کردیم. رأی آنها قابل احترام است. وضعیت رأی‌مان معلوم شد و نفر برتر عزیزی‌خادم بود.» نامزد انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در واکنش به شائبه حمایت وزارت ورزش از او برای تصدی ریاست این فدراسیون با کنایه گفت: «نه، برعکس بود!»

سنگ‌تمام برای اهالی رسانه

روند طولانی و خسته‌کننده باعث شد تا نظم مراسم کمی تا قسمتی مختل شده و جالب اینکه حتی عده‌ای از اعضای مجمع ترجیح دادند تا روی صندلی‌های خود استراحت کنند. این روند طولانی اصحاب رسانه و خبرنگاران را نیز به‌شدت خسته کرد و باعث شد آنها طی چند مرحله جلسه را ترک کرده و به‌منظور صرف ناهار و یا تجدیدقوا به بیرون از سالن بروند. در این مراسم به اهالی رسانه تابلوفرش‌هایی با عکس‌های آنها به رسم یادبود اهداء شد همچنین درنظر گرفتن جایگاهی مناسب باعث می‌شد تا برخلاف مجامع قبلی همه اتفاقات از لحظه ابتدایی تا پایان زیر نظر رسانه‌ها باشد که یکی از نکات مثبت برگزاری مراسم بود.

بازمانده‌های سرشناس

در بین کاندیداهای عضویت در هیات‌رئیسه نام چهره‌های قابل توجهی که ناکام ماندند، به‌چشم می‌خورد. نفراتی مثل محمدرضا ساکت، کاظم طالقانی، محسن ترکی، صادق درودگر، حسن کامرانی‌فر، مسعود مرادی، هدایت ممبینی، هوشنگ نصیرزاده، نیما نکیسا، امین نوروزی، ابراهیم شکوری و...

پاسخ علی‌نژاد به کریمی

مهدی علی‌نژاد، معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش بعد از مجمع درباره اینکه گفته می‌شد عزیزی‌خادم گزینه وزارت ورزش بوده است، عنوان کرد: «از ابتدا گفتیم که در انتخابات گزینه‌ای نداریم. اعضای مجمع افراد عاقل و بااندیشه‌ای هستند و به هیچ وجه گزینه‌ای در انتخابات نداشتیم.» معاون وزیر ورزش درباره اینکه هاشمی گفته بود گزینه وزارت نبوده و علی کریمی با کنایه به مهندسی انتخابات روز مهندس را تبریک گفته است، عنوان کرد: «من که پزشک هستم و مهندس نیستم و احتمالا ایشان روز مهندس را به شما تبریک گفته است.» علی‌نژاد درباره غیاب وزیر ورزش اظهار داشت: «همزمان جلسه ستاد جوانان درحال برگزاری بود و برای همین من به مجمع فدراسیون فوتبال آمدم. قهری وجود نداشت.»

وعده یک فدراسیون غیرسیاسی

عزیزی‌خادم پس از موفقیت در انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: «از همه دوستان در مجمع فدراسیون فوتبال که در یک روند دموکراتیک، منصفانه و آگاهانه دست به انتخاب زدند، تشکر می‌کنم. امیدوارم که به این اعتماد و امانتداری که به بنده و همکارانم شده، بتوانم پاسخ مناسب دهم و در راستای برنامه‌های مجمع حرکت کنم. امیدوارم با نگاه تعاملی و با پرهیز از التهاب، بحران و با نگاهی توسعه‌گرا چه در حوزه زیرساخت و چه در حوزه استانداردسازی و چه در حوزه تیم‌های پایه و بحث فوتبال بانوان، فوتبال را توسعه دهیم. فدراسیون قطعا غیرسیاسی است و نگاه عدالتی دارم، به‌خصوص می‌خواهیم مناطق کم‌برخوردار را توسعه ‌دهیم. فساد را برنمی‌تابیم و نگاه‌مان به فوتبال بانوان نگاه کاملا توسعه‌ای است. خودمان را ملزم و مکلف می‌دانیم به شفافیت، پاسخگویی و به‌کارگیری نیروهای متخصص و خبره که بتوانند به کارآمدی فوتبال کمک کنند. ان‌شاءالله بتوانیم این فضا را به این سمت هدایت کنیم و نگاه همه ما حمایتی خواهد بود. چه در این دولت که مستقر است و چه در دولت آتی نگاه ما حفاظت و صیانت از منافع فوتبال مبتنی‌بر منافع ملی است. نگاه‌های خطی و تنگ‌نظرانه به مردم آسیب می‌زند و فدراسیون فوتبال غیرسیاسی خواهد بود.»

آزمون بزرگ عزیزی‌خادم

انتخاب عزیزی‌خادم حرف و حدیث‌هایی را به‌دنبال داشت، با این‌حال فوتبال وارد دوره جدیدی خواهد شد. در سال‌های اخیر شاهد بدترین اوضاع فوتبال بودیم؛ اوضاعی که مهدی تاج و نزدیکانش رقم زدند و فدراسیون مانند یک خرابه به رئیس بعدی رسید. باید دید عزیزی‌خادم که در دوره‌ای در همین فدراسیون به‌عنوان عضو هیات‌رئیسه حضور داشته، در این آزمون آواربرداری تا چه حد موفق خواهد بود. آیا اوضاع به‌سمت بهتر شدن می‌رود؟ باید صبر کرد.

آشنایی با رئیس جدید فدراسیون فوتبال

مدیر اقتصادی و مخالف تاج!

شهاب‌الدین عزیزی‌خادم با انتخاب اعضای مجمع فدراسیون فوتبال حالا به مدت چهار سال ریاست این فدراسیون را عهده‌دار شده است. این مدیر جوان و 43ساله که در سوابق ورزشی‌اش عضویت در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال و ریاست هیات‌مدیره دو باشگاه پیکان و سایپا دیده می‌شود، بیشتر به مدیری اقتصادی شهرت دارد. رشته تحصیلی رئیس جدید فدراسیون فوتبال حقوق بین‌الملل است که وی در این رشته مدرک کارشناسی‌ارشد را دریافت کرده است. عزیزی خادم که بیشتر فعالیتش در بنگاه‌های اقتصادی کشور بوده در دوران حضورش در فدراسیون فوتبال به‌عنوان عضو هیات‌رئیسه توانسته بود بارها در سفرهای تیم‌ملی پرواز اختصاصی را فراهم کند. هرچند وی پس از یک دوره فعالیت در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال قصد کاندیداتوری برای ریاست فدراسیون فوتبال را داشت که این امکان برای او فراهم نشد. شایعه شد وی که ظاهرا برخلاف گذشته رابطه خوبی با مهدی تاج، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ندارد، برای حضور در انتخابات با مشکل تایید صلاحیت مواجه بود اما درنهایت نام او بین کاندیدا قرار گرفت و به‌عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار