• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۲-۱۰ - ۱۰:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» از جزئیات و اهداف سفرهای استانی معاونان دانشگاه آزاد اسلامی گزارش می‌دهد

فاصله واحدها تا مرکز کمتر می‌شود

یکی از دلایل بازدید‌ها و سفرهای استانی، کم کردن فاصله بین استان‌ها و سازمان مرکزی بود، پیش از این به‌دلیل ساختار دانشگاه آزاد اسلامی روسای استان‌ها و معاونان ناگزیر بودند که برای دریافت مجوزهای لازم به سازمان مرکزی مراجعه کنند، حتی گاهی مجبور بودند برای صدور یک مجوز مدت زمان زیادی صبر کنند. حالا با تصمیم اخیر هیات‌ رئیسه و دکتر طهرانچی این روند تسهیل خواهد شد.

فاصله واحدها تا مرکز کمتر  می‌شود

سارا طاهری،روزنامه‌نگار: برخی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در دوهفته اخیر شاهد حضور معاونان و اعضای هیات‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی بوده‌اند؛ حضوری که باعث می‌شود اعضای هیات‌رئیسه دانشگاه، از نزدیک با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان‌ها آشنا شوند و مشکلات و موانع پیشرفت را نیز شناسایی کنند تا درنهایت به پیشرفت و توسعه استان‌ها کمک شود. این سفر به‌دنبال مصوبه هیات‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد تا معاونان از نزدیک درجریان مسائل و دغدغه روسای واحدها، کارکنان و اعضای هیات‌علمی قرار بگیرند و درصورت نیاز تصمیم‌‌های لازم را در همان واحد دانشگاهی اتخاذ کنند.

یکی دیگر از دلایل این بازدید‌ها و سفرهای استانی، کم کردن فاصله بین استان‌ها و سازمان مرکزی بود، پیش از این به‌دلیل ساختار دانشگاه آزاد اسلامی روسای استان‌ها و معاونان ناگزیر بودند که برای دریافت مجوزهای لازم به سازمان مرکزی مراجعه کنند، حتی گاهی مجبور بودند برای صدور یک مجوز مدت زمان زیادی صبر کنند. حالا با تصمیم اخیر هیات‌ رئیسه و دکتر طهرانچی این روند تسهیل خواهد شد. البته پیش از این هم معاونان به استان‌های مختلف سفر می‌کردند و درجریان مسائل و مشکلات آنها قرار می‌‌گرفتند، اما یا این بازدیدها به‌صورت پراکنده انجام می‌شد یا فرصت سرکشی به تمام واحدهای یک استان وجود نداشت، بنابراین نتیجه مطلوب نیز حاصل نمی‌شد. اما حالا با این روند قرار است همه اعضای هیات‌رئیسه در یک یا دو استان هم‌ جوار حاضر شوند و به همه واحدها و مراکز سرکشی کنند.
اولین سفر استانی معاونان، به‌دلیل هم‌زمانی با ماه رجب و به برکت امام رضا(ع) به استان خراسان رضوی و استان‌های خراسان جنوبی و شمالی بود. بر این اساس بیژن رنجبر قائم‌مقام رئیس دانشگاه، علی سروری‌مجد مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط‌عمومی و هماهنگی استان‌ها، محمدمهدی فداکار معاون توسعه مدیریت و منابع، احمد حیدری معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی، جواد علمایی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی، علاءالدین بروجردی معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی و فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی طی روزهای چهارشنبه (۲۹ بهمن) و پنجشنبه (۳۰ بهمن) از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی بازدید کردند.  هفته گذشته نیز معاونان دانشگاه آزاد اسلامی طی روزهای دوشنبه (4 اسفند)، سه‌شنبه (5 اسفند) و چهارشنبه (6 اسفند) از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بازدید کردند. قرار است این سفرها ادامه داشته باشند و همه استان‌های کشور را نیز در برگیرد. احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی، سیدمحمد بطحائی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و سیدمحمود آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از اهداف و چشم‌انداز این سفرها سخن گفتند.

بهره‌وری از ظرفیت‌ها و حل مشکلات واحدهای دانشگاهی

احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص هدف از سفرهای استانی گفت: «سفرهای استانی معاونان دانشگاه آزاد اسلامی امور واحدها را تسهیل می‌کند. این دانشگاه یک مجموعه بزرگ آموزشی و پژوهشی است که تمام فعالیت‌های مربوط به سه وزارتخانه آموزش‌وپرورش، بهداشت و علوم در یک سازمان غیردولتی و خصوصی انجام می‌‌شود.»
او ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان مولد انقلاب اسلامی دارای ظرفیت‌های بسیار مناسبی است که ساختار آن به‌صورت سازمان مرکزی، استانی و واحدی است و در هر استان یک رئیس استان حضور دارد. طبیعتا هر استان دارای ظرفیت‌های خاص خود بوده که متعلق به همان استان و شهر است. همچنین ممکن است در یک واحد دانشگاهی مشکلات و مواردی وجود داشته باشد که نیاز به هماهنگی و همفکری با سازمان مرکزی دانشگاه برای حل این مشکلات باشد.»
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بهره‌وری از ظرفیت‌ها و همچنین حل مشکلاتی که در واحدهای دانشگاهی وجود دارد، یکی از دلایل سفرهای استانی معاونان بود، اظهار کرد: «بنابراین لازم بود هیات‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی با روسای استان‌ها، روسای واحدهای دانشگاهی، اعضای هیات‌علمی، مدیران گروه‌ها و... جلساتی را برگزار کنند. درهمین راستا، دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفتند که سفرهای استانی به‌صورت جمعی صورت گرفته و در بدو ورود به هر استان تقسیم‌بندی‌های لازم انجام شود تا در هرکدام از واحدهای دانشگاهی یکی از معاونان که عضو هیات‌رئیسه دانشگاه هستند، حضور پیدا کنند.»
حیدری در ادامه تصریح کرد: «هرکدام از اعضای هیات‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی در این سفرها از ظرفیت‌ها و توانمندی واحدها بازدید می‌کنند و همچنین با مشکلات آنها آشنا می‌شوند. همچنین در این سفرها، جلسات مستقیمی با کارکنان، اعضای هیات‌علمی و تمام مسئولان استان‌ها و واحدهای دانشگاهی برگزار می‌شود و نظرات و موارد مطرح‌شده در این جلسات مورد بررسی قرار می‌گیرد.»
او با بیان اینکه نظرات و موارد مطرح‌شده در این جلسات جمع‌بندی می‌شوند، توضیح داد: «بعد از اینکه بازدید حضوری در واحدهای مختلف صورت گرفت، یک جلسه جمع‌بندی نیز در استان برگزار می‌شود و در این جلسه، اعضای هیات‌علمی دانشگاه، اعضای شورای دانشگاه و همچنین هیات‌رئیسه جلسات مشترک داشته و مواردی که توسط اعضای هیات‌علمی، کارکنان، روسای واحدها و... در این جلسات مطرح‌ شده مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.»
او گفت: «در این جلسات مشخص می‌شود که چه ظرفیتی در هر واحد دانشگاهی وجود دارد و نسبت به تمام موارد موجود تصمیم‌گیری شده و مصوبات هیات‌رئیسه براساس همین موارد انجام می‌شوند. درواقع به‌دنبال این هستیم که هم کارها به‌خوبی انجام و هم از نظریه جمعی در مصوبات استفاده شود و درنهایت بعد از مصوبات اگر بخشنامه، راهبرد یا راهکاری نیازمند است، انجام شود.»
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه یک مجموعه علمی است، تاکید کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت هیات‌امنایی و زیرنظر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اداره می‌شود، بنابراین به هم‌افزایی میان روسای واحدها، کارکنان، اعضای هیات‌علمی وجود دارد. همچنین به‌دنبال این هستیم که نظرات هیات‌رئیسه ‌ نیز باید به واحدها منتقل شود، همین دلایل باعث شد دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر حضور جمعی اعضای هیات‌رئیسه دانشگاه در استان‌ها تاکید کنند.»
او اظهار کرد: «پس از بازدید معاونان از واحدها، جلسه شورای دانشگاه در مرکز استان تشکیل می‌شود و مواردی که نیاز به تسهیل‌‌گری داشته باشد در مراکز استان‌ها مورد بررسی قرار می‌‌گیرد و براساس همین موارد مطرح‌شده تصمیمات نهایی گرفته می‌شود.»  حیدری گفت: «این بازدیدها به‌صورت یک تعامل دوسویه خواهد بود و موارد، مشکلات و نظرات خوبی که در واحدها و استان‌ها وجود دارد به سمع و نظر اعضای هیات‌رئیسه دانشگاه خواهد رسید و در همین راستا تصمیمات دوطرفه گرفته می‌شود تا این تصمیم‌ها به راهکارهایی برای هرچه بهتر شدن وضعیت دانشگاهی و به‌تبع آن استان بینجامد.»
او درخصوص سفرهای استانی که قرار است در آینده نزدیک انجام شود نیز صحبت به میان آورد و توضیح داد: «به‌دلیل همزمانی با ماه رجب و به برکت امام رضا(ع) تصمیم گرفته شد که اولین سفر به استان خراسان رضوی و استان‌های خراسان جنوبی و شمالی انجام شود. این هفته همه معاونان به واحدهای استان تهران سفر کرده‌اند و روز دوشنبه همین هفته جمع‌بندی درخصوص جلسات این سفر انجام خواهد شد. معاونان و مدیران کل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان تهران، با روسای واحدها، مدیران، اعضای هیات‌علمی و کارکنان این واحدها دیدار و با برگزاری جلساتی در جریان نقطه ‌نظرات، پیشنهادها و مطالبات آنها قرار گرفتند.»
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سفرهای استانی به همه استان‌های کشور به نوبت انجام می‌شود، تصریح کرد: «دوشنبه این هفته جمع‌بندی استان تهران با حضور تمام مسئولان استان تهران انجام می‌شود؛ در این سفر طبق تقسیم‌بندی انجام‌شده تمام معاونان در واحدهای مختلف استان تهران از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین واحدها حضور پیدا کردند و تمام واحدها را پوشش دادند.»
به گفته او این سفرها به سایر استان‌ها نیز ادامه داشته تا درعرض چندماه کل کشور را پوشش دهیم که موارد و مشکلاتی که در استان‌ها وجود دارد در اختیار مسئولان سازمان مرکزی دانشگاه قرار بگیرد تا رسالت دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاه حل مساله و نسل چهارم اجرایی شود. گاهی برخی مطالبی که به سازمان مرکزی ارجاع داده می‌شود، با وجود اینکه مطالب درستی است، اما چندماه در نوبت قرار می‌گیرند که درمورد آنها تصمیم‌گیری شود، ولی سفرهای استانی این فاصله را کوتاه کرده و در جلساتی که در این سفرها انجام می‌شود، تصمیمات لازم گرفته می‌شود تا موارد برای اجرا در اختیار مسئولان واحدها و استان‌ها قرار بگیرد.

اطلاع از پیشرفت برنامه‌های دانشگاه در واحدهای مهم‌ترین هدف سفرهای استانی است

سیدمحمد بطحائی، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سما نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص جزئیات و البته اهداف این سفرها سخن گفت. او توضیح داد: «کسانی که در حوزه‌های ستادی هستند، اگر ارتباط مداوم و مستمری با حوزه‌های اجرا نداشته باشند، بین طرح‌هایی که طرح‌ریزی شده با آنچه به اجرا درمی‌آیند فاصله زیادی ایجاد خواهد شد. بنابراین حسب سنت حسنه‌ای که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته و همچنین با توجه به جدیتی که مسئولان فعلی دانشگاه به‌ویژه دکتر طهرانچی داشتند، هرکدام از معاونت‌های مختلف به‌همراه یک تیم از حوزه خود به بازدید واحدهای دانشگاهی می‌روند.»  او اضافه کرد: «معاون‌ها در این بازدیدها اولا از پیشرفت برنامه‌ها مطلع می‌شوند، درواقع شاید اولین و مهم‌ترین هدفی که از این بازدیدها حاصل می‌شود، اطلاع از پیشرفت برنامه‌های جاری دانشگاه در واحدهای دانشگاهی است. موضوع دیگری که باید به آن توجه شود بررسی مسائل، موانع و مشکلاتی است که واحدهای دانشگاهی برای اجرای برنامه‌های خود با آنها مواجه هستند که این موارد توسط معاونت‌ها که برای بازدید به واحدها و استان‌ها سفر می‌کنند، مورد جمع‌بندی قرار گرفته و به هیات‌رئیسه دانشگاه منتقل می‌شود.»
معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سما با بیان اینکه بعد از هر بازدید، اهم نتایج و دستاوردهای سفر معاونت مربوطه در هیات‌رئیسه دانشگاه مطرح می‌شود، اظهار کرد: «در این جلسات با جمع‌بندی‌های صورت‌گرفته توسط دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تقسیم کار صورت گرفته و تصمیمات لازم برای حل‌وفصل مشکلات منعکس‌شده اتخاذ می‌شود.»
بطحائی درخصوص هدف دیگر از سفرهای استانی توسط معاونان و اعضای هیات‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «وقتی من به‌عنوان معاون دانشگاه و تیم همراه خود به بازدید یکی از واحدهای دانشگاهی می‌رویم با ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که در آن واحد دانشگاهی وجود داشته و تاکنون بلااستفاده باقی‌مانده، آشنا شده و این ظرفیت‌ها شناسایی می‌شوند. به‌عبارت دیگر ما در پایان هر سفری یک جلسه با شورای دانشگاه در آن واحد خواهیم داشت و در آن جلسه، این مسائل درمیان گذاشته شده و ظرفیت‌هایی که از چشم دور و معطل مانده‌اند، مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرند.»
او تاکید کرد: «در این جلسات مشخص می‌شود که چگونه می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای اهداف دانشگاه استفاده کرد و همچنین کمک‌هایی که سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بتواند در این راستا انجام دهد، مطرح شده و توسط معاون مربوطه به هیات‌رئیسه و در گزارشی که برای دکتر طهرانچی تنظیم می‌شود، منعکس خواهد شد.»
معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سما در پایان گفت: «در هفته آینده به استان هرمزگان سفر خواهیم داشت و احتمالا تا قبل از پایان سال 99 یک سفر نیز به آذربایجان شرقی یا یزد در دستور‌کار قرار دارد.»

هیات‌رئیسه دانشگاه با واقعیت‌های درون استان‌ها و واحدها آشنا می‌شوند

سیدمحمود رضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص سفر معاونان دانشگاه به واحدهای استان تهران گفت: «معاونان و مدیران کل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از بخش‌های مختلف واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان تهران بازدید کردند و با روسای واحدها، مدیران، اعضای هیات‌علمی و کارکنان این واحدها دیدار و با برگزاری جلساتی در جریان نقطه ‌نظرات، پیشنهادها و مطالبات آنها قرار گرفتند.»  او اضافه کرد: «در این جلسات، مدیران گروه‌های آموزشی به نمایندگی از استادان و جمعی از کارکنان دانشگاه مسائل، مشکلات، مطالبات و پیشنهادهای خود را جهت پیگیری از سوی هیات‌رئیسه دانشگاه مطرح کردند و در گفت‌وگوهای چندساعته مسائل و مشکلات جاری و صنفی همکاران و راهکارهای پیشنهادی آنها مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی با بیان اینکه در این سفرها معاونان و هیات‌رئیسه دانشگاه با واقعیت‌های درون استان‌ها و واحدها آشنا می‌شوند، اظهار کرد: «در‌واقع اعضای هیات‌رئیسه دانشگاه در جلساتی که در این بازدیدها برگزار می‌شود با مشکلات مختلفی که واحدها و روسای واحدها با آن درگیر هستند، آشنا می‌شوند و درنهایت این بازدیدها در تصمیم‌گیری‌های هیات‌رئیسه و مصوبات موثرند.»  آقامیری تاکید کرد: «سفر معاونان و اعضای هیات‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی به واحدهای استان تهران به‌خوبی انجام شد و جلسات مستمری نیز برگزار و در این جلسات مشکلات و ظرفیت‌های هرکدام از واحدها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در جلسه آینده شورای معاونان این موارد مطرح شده و در تصمیمات نهایی تاثیر‌گذار خواهد بود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار