• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۲-۰۶ - ۰۹:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

کارکرد نظام دانشگاهی و فرض محال دنیای بدون دانشگاه

دانشگاه و آموزش عالی وظیفه شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای جامعه و از طرفی، خواست دولت‌ها و حاکمیت از مردم و شهروندان را تامین می‌کنند و موتور محرک صنعت اعم از بخش نرم‌افزاری و بخش سخت‌افزاری را شامل می شود.

اباذر اشتری‌مهرجردی، عضو هیات‌علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی: هابرماس معتقد است‌ مهم‌ترین ابزار شکل‌دهنده‌ تحولات و حتی خلق واقعیت جدید طی یک قرن اخیر، دانشگاه بوده است. هسته مرکزی این توان و پتانسیل، نه از محل تولید علم بلکه از طریق تولید معنا صورت می‌گیرد. از همین رو است که دانشگاه‌های نسل جدید (نسل سوم و چهارم دانشگاه‌ها) اساسا دیگر بر تولید علم و آموزش تکیه نداشته و بیشتر به‌طور کاربردی، بر انتقال دانش و از آن مهم‌تر بر جامعه‌پذیرکردن اعضای جامعه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم پافشاری دارند. به‌طور مستقیم بر دانشجویان و اساتید و همین‌ها به‌طور مستقیم خانواده و سایر اعضای اجتماعات محلی خود را پوشش می‌دهند. به‌عبارتی ساخت و بازتولید مهارت‌های زندگی جمعی و اجتماعی، پس از خانواده، به‌عهده دانشگاه است.

دانشگاه و آموزش عالی وظیفه شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای جامعه و از طرفی، خواست دولت‌ها و حاکمیت از مردم و شهروندان را تامین می‌کنند. موتور محرک صنعت اعم از بخش نرم‌افزاری (شامل دانش علمی، خلاقیت و نوآوری) و بخش سخت‌افزاری (شامل افراد متخصص و تکنولوژی) را شامل شده و نهایتا حلقه واسط و پیونددهنده میان جامعه و صنعت بوده و نقش میانجیگری و آینده‌نگاری دولت-ملت‌ها را ایفا می‌کند. شاید خانواده‌ها و به‌طور کلی، جامعه با امکانات امروزین دنیای مجازی و فراگیری اینترنت، نیازهای آموزشی خود را از مجاری غیردانشگاهی تامین کنند اما هیچ‌گاه نمی‌توانند نقش یادگیری و تولید و بازتولید فرهیختگی را که موتور محرک جامعه مدنی است، از غیر از دانشگاه توقع داشته باشند.

به‌عبارتی و به‌قول مرتن کارکردهای آشکار نظام دانشگاهی که آموزش باشد، قابل چشم‌پوشی و قابل واگذاری به سایر مجموعه‌های شبه‌موازی است اما کارکردهای پنهان آن به‌هیچ‌وجه قابل چشم‌پوشی و واگذاری نبوده و نیست.  حال، جامعه و دنیایی را فرض کنیم که عاری از دانشگاه و دانشگاهی است؛ عاری از فرهیخته و افرادی با مهارت‌های اجتماعی: این جامعه/دنیا در تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیست‌محیطی، دچار اختلال و تعارض منافع خواهد بود. اساسا فهم و دارایی حق نسبت به خود و دیگران و همچنین امید به آینده، آزادی، برابری و امکان گفت‌وگوی بینافرهنگی امکانپذیر نبود و به‌قول لیوتار، افراد، اقوام و فرهنگ‌ها به‌صورت جزیره‌هایی جدا از هم و بدون هیچ تعامل و هم‌افزایی وجود داشت. اگر چنین ‌بود، با جمعیت قریب به هشت میلیاردی و تراکم بی‌سابقه جمعیت در جای‌جای جهان، آیا محلی برای زندگی آرام و رو به آزادی و سعادت و بری از شر وجود ‌داشت؟ به‌قول لاتور، آیا فرقی میان انسان، حیوان و حتی اشیای فاقد حیات و شعور نیز در نقش‌های فرهنگی-اجتماعی متصور بود؟ پاسخ احتمالی که نه، قطعی آن، خیر است.

فاصله تغییرات و انقلاب‌های بشری شامل انقلاب کشاورزی (چند هزار سال)، صنعتی (چند صد سال)، تکنولوژیک/الکترونیک (چند ده سال) و مجازی (چند سال) رفته‌رفته، تنها و تنها به‌واسطه نقش تحولاتی و خلق واقعیات جدید توسط دانشگاه، کم و کمتر شده و شاید فرض دنیای بدون دانشگاه، اساسا فرضی محال باشد. شاید دنیای امروز ما با تمام بدی و خوبی‌هایش، دنیای ساخته‌شده توسط دانشگاه‌ها باشد و با احتیاط بتوان گفت بازی دنیای آینده، بازی دانشگاه و دانشگاهیان باشد. اما سوال اساسی اینجاست که کدام دانشگاه و کدامین دانشگاهی؟

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها