• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۲-۰۲ - ۰۱:۴۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از حضور گروه‌های جهادی دانشجویی در منطقه زلزله‌زده سی‌سخت

دانشجوهای جهادی سی سخت را تنها نگذاشتند

در این گزارش به‌سراغ مسئولان بسیج درگیر در زلزله سی‌سخت رفتیم تا برایمان از وضعیت این روزهای مردم این خطه از کشور بگویند.

دانشجوهای جهادی سی سخت را تنها نگذاشتند

زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار: بعد از زلزله بزرگ کرمانشاه که سال96 خسارت‌های زیادی را برای این استان مرزی به‌همراه آورد، حالا در آخرین روزهای سال99، دوباره زمین به غرش درآمد تا این‌بار اهالی منطقه سی‌سخت در مرز استان‌های اصفهان و کهگیلویه‌وبویراحمد را بی‌خواب کند. زلزله‌ای به بزرگ 5.6ریشتر در عمق 10کیلومتری زمین که خسارت‌های مالی زیادی هم به‌همراه داشت. درست است که این زلزله خسارت جانی نداشت، اما نگاه کردن به فیلم‌های منتشرشده از آن در فضای مجازی هم می‌تواند دلهره‌آور باشد. زلزله‌ای که در دوران پیدا شدن سروکله کرونای انگلیسی به وقوع پیوسته و همین مساله باعث ایجاد نگرانی‌های بیشتری از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سی‌سخت شده است. هرچند دستگاه‌های امدادی در همان ساعت اولیه وقوع این زلزله خودشان را به منطقه رساندند، اما مثل همیشه گروه‌های جهادی دانشجویی هم‌قدم با آنها درکنار مردم زلزله‌زده حاضر بودند تا بتوانند کارهای امدادی خود را بدون فوت وقت دنبال کنند. گویی حضور گروه‌های جهادی در مناطق بحران‌زده دیگر به یکی از رسم‌های نانوشته در امداد و نجات تبدیل شده است تا جایی که حتی دیگر نیاز نیست دستگاهی این گروه‌ها را برای امدادرسانی به‌خط کند، بلکه خودشان به ‌صورت خودجوش پا در رکاب می‌شوند و به‌دلیل ظرفیت بالایی که دارند، می‌توانند در حوزه‌های مختلف از امداد و نجات گرفته تا فعالیت‌های عمرانی حضور موثری داشته باشند. در این گزارش به‌سراغ مسئولان بسیج درگیر در زلزله سی‌سخت رفتیم تا برایمان از وضعیت این روزهای مردم این خطه از کشور بگویند.

  مسئول جهادسازندگی بسیج دانشجویی:

جهاد سازندگی در منطقه سی‌سخت از ایام نوروز شروع می‌شود

صادق مفرد، مسئول جهادسازندگی بسیج دانشجویی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره حضور گروه‌های جهادی به مناطق زلزله‌زده سی‌سخت گفت: «دانشجویان دانشگاه‌های کهگیلویه‌وبویراحمد در این مناطق مستقر شدند و بعد از آنها تیم‌هایی از دانشگاه‌های اصفهان و استان فارس نیز به‌عنوان نیروهای کمکی از پنجشنبه به منطقه رفته‌اند تا کارهای مربوط به شناسایی و ارزیابی انجام می‌دهند. البته طبق برآوردهای اولیه نیاز اصلی مردم به اسکان اولیه است و قطعا بعد از ثبات در منطقه گروه جهادی در حوزه ساخت‌وساز نیز وارد عمل خواهند شد.»  او ادامه داد: «طبیعتا موج اصلی کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده مربوط به حضور نیروها برای کارهای عمرانی است که این مهم نیز به ایام نوروز موکول خواهد شد. با توجه به شرایط کرونایی قصد نداریم در این مناطق با ازدحام گروه‌های جهادی روبه‌رو باشیم، به همین دلیل حضور نیروها صرفا به حد مورد نیاز خواهد بود.»  مسئول جهادسازندگی بسیج دانشجویی تصریح کرد: «با توجه به شرایط موجود، همین میزان نیروهایی که از دانشگاه‌های اصفهان و شهرهای همجوار در منطقه حضور دارند برای پیشبرد کارها کفایت می‌کند و نیازی به اعزام نیروهای بیشتر درحال حاضر نیست، اما قطعا زمانی که بحث ساخت‌وساز منازل زلزله‌زده آغاز شود، از ظرفیت گروه‌های جهادی استان‌های همجوار نیز بهره خواهیم برد؛ چراکه در آن زمان دیگر نمی‌توان به حضور چند گروه اکتفا کرد.»

مفرد بیان داشت: «عموم دانشجویانی که امروز در سی‌سخت حضور دارند، مربوط به دانشگاه‌های کهگیلویه‌وبویراحمد می‌شوند و شاید جمعیت 100نفره از استان‌های هموار به این منطقه رفته باشند. دانشجویان در تیم‌های نهایتا 5نفره در این مناطق حضور دارند تا از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز با مشکل مواجه نشویم. البته باید به این مساله نیز اشاره کنم تیم‌هایی که امروز در این منطقه حضور دارند، عمدتا جزء تیم‌های پیش‌قراول و امدادی هستند، اما حتما یکی از زمینه‌های فعالیت تیم‌هایی که در آینده به این منطقه می‌روند بحث کرونا خواهد بود.»

او اظهار داشت: «با توجه به اینکه در منطقه زلزله‌زده با بحث اسکان اضطراری روبه‌رو هستیم، از بابت شیوع کرونا نگرانی‌هایی داریم و به همین دلیل تلاش می‌کنیم تیم‌هایی را اعزام کنیم که از حیث درمانی و حضور پزشک مجهز بوده و مشکلی از این بابت نداشته باشیم. اما باز تاکید می‌کنم تیم‌های مستقر در منطقه به‌دلیل محدود بودن تعداد اعضا چندان در حوزه کرونا وارد نشده‌اند. خوشبختانه در زلزله سی‌سخت مانند زلزله کرمانشاه نیاز به اسکان دائمی خود گروه‌های جهادی و راه‌اندازی قرارگاه نیست، از این‌رو گروه‌های جهادی حاضر بعد از انجام کارهایشان منطقه را ترک می‌کنند و این اتفاق خوبی در شرایط کرونایی به‌شمار می‌رود.»

مسئول جهادسازندگی بسیج دانشجویی با اشاره به حجم خرابی‌ها در منطقه سی‌سخت گفت: «متاسفانه حجم خرابی‌ها در خود شهر بالاست، درحالی‌که وضعیت در روستاها به‌مراتب بهتر است. بافت فرسوده شهر تقریبا آسیب‌دیده و به برخی اموال مردم نیز خسارت‌هایی وارد شده است، البته بخشی از مردم برای سکونت به شهر یاسوج رفته‌اند و برخی دیگر نیز در حال اسکان پیدا کردن در چادرها هستند. هرچند تخریب صددرصدی نداشته‌ایم، اما به‌دلیل ترک برداشتن بسیاری از دیوارها، عملا از لحاظ ایمنی امکان حضور در این منازل وجود ندارد.» 

مفرد با بیان اینکه هنوز از لحاظ پس‌لرزه نگرانی‌هایی وجود دارد، گفت: «شرایط ایمنی برای تداوم حضور در منازل پایین است و به همین دلیل نیاز به اسکان مردم وجود دارد. خوشبختانه تعدادی پتو، وسایل گرمایشی و... از استان‌های اصفهان و فارس جمع‌آوری و ارسال شده است و قطعا بعد از ارزیابی دقیق گروه‌های دانشجویی مستقر در منطقه در سطح ملی نیز اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی و ارسال آنها خواهیم کرد. البته ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت و بنیاد مستضعفین وارد عمل شده و درحال تامین اقلام مورد نیاز هستند، اما حتما بعد از برآورد نهایی اقدام به اعلام فراخوان خواهیم کرد.»

  او خاطرنشان کرد: «اصل اتفاقی که باید در مناطق زلزله‌زده رخ دهد در ایام عید انجام می‌شود، هرچند مدت‌زمان زیادی نیز به فرا رسیدن ایام نوروز نمانده، اما اگر استانداری و فرمانداری منطقه زودتر در حوزه ساخت‌وساز وارد و وضعیت تعیین‌تکلیف شود، قطعا ایام نوروز بحث جهادسازندگی را خواهیم داشت.»

  مدیر عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان فارس:

آمادگی 110 گروه جهادی برای بازسازی منازل آسیب‌دیده

مهدی محمودی، مدیر عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان فارس گفت: «ساعت‌های اولیه پنجشنبه هفته گذشته تیم‌های پیش‌روی جهاد دانشجویی به‌منظور ارزیابی اولیه خسارت‌های واردشده به منطقه اعزام شدند تا از نزدیک وضعیت را مورد بررسی قرار داده و گزارش‌های لازم را ارسال کنند. خوشبختانه تلفات جانی در این زلزله نداشتیم اما متاسفانه منازل مسکونی آسیب‌دیده و با توجه به اینکه‌ بارندگی شدیدی نیز در منطقه داشتیم و هنوز احتمال پس‌لرزه وجود دارد، درحال تامین نیازهای اولیه هستیم.» 

او با بیان اینکه نیاز اولیه برای مردم منطقه چادر و پتو تعیین‌شده که خوشبختانه توانستیم تعدادی از این اقلام را همان پنجشنبه هفته گذشته با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام تامین و به منطقه ارسال کنیم، ادامه داد: «بعد از مکاتبه‌ای که با تهران انجام دادیم، نیازها به پایتخت اعلام شد و باز همان روز پنجشنبه تعدادی چادر، پتو و جیره خشک از سمت تهران ارسال و روز گذشته به دست‌مان رسید که ‌ توزیع آن را در منطقه انجام خواهیم داد.»

مدیر عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان فارس افزود: «یکی از کارهایی که امروز توسط گروه‌های جهادی مستقر در منطقه دنبال می‌شود، شناسایی منازل آسیب‌دیده و تعیین درصد خرابی‌ها است، تا از این طریق بتوانیم کارگروه جهادی را در بسیج دانشجویی شکل دهیم و حتما یکی از اقدامات بعدی‌مان ورود به مباحث عمرانی است.»

محمودی با تاکید بر اینکه امروز 110گروه جهادی دانشجویی در شیراز و شهرستان‌های اطراف آن داریم، بیان داشت: «قطعا در مرحله دوم که همان ورود به حوزه عمرانی و بازسازی منازل خواهد بود، گروه‌های دانشجویی به این منطقه خواهند رفت. خوشبختانه طی فراخوان عمومی‌ای که صورت‌گرفته، تمام گروه‌های دانشجویی مستقر در شیراز برای این مهم اعلام آمادگی کرده‌اند و هیچ مشکلی از این بابت نداریم. در نظر داریم بعد از برنامه‌ریزی دقیق، بتوانیم گروه‌های دانشجویی را به‌صورت منظم به منطقه اعزام کرده و نه‌تنها از ازدحام گرو‌ه‌ها جلوگیری کنیم، بلکه بتوانیم فعالیت‌های عمرانی برای بازسازی، تعمیر و مرمت منازل آسیب‌دیده را با برنامه دقیق‌تری دنبال کنیم.»

او با تاکید بر اینکه از طریق گروه‌های جهادی فراخوان جمع‌آوری کمک‌های مردمی منتشر شده و این کمک‌ها در سطح استان توسط گروه‌های جهادی جمع‌آوری می‌شوند، گفت: «در نظر داریم کمک‌های مردمی را به‌صورت متمرکز از شیراز به‌سمت منطقه زلزله‌زده ارسال کنیم. علی‌رغم اینکه فعلا تیم ارزیابی‌مان در منطقه حضور دارد در نظر داریم با یک نظم خاصی گروه‌ها را به سی‌سخت اعزام کنیم تا از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم مشکلی ایجاد نشود.»

مدیر عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان فارس خاطرنشان کرد: «ما از ابتدای شیوع کرونا از سال گذشته تا امروز 4مرحله توزیع بسته‌های معیشتی را داشتیم که در هر مرحله حدود 40هزار بسته معیشتی در سطح استان به‌دست نیازمندان رسیده است، امروز نیز با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام درحال تدارک مرحله پنجم هستیم، البته منتظر گزارش اولیه تیم پیش‌رو هستیم و بعد از آن در حوزه توزیع بسته‌های معیشتی و جیره خشک در مناطق زلزله‌زده را نیز آغاز خواهیم کرد.»

  مدیر عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان اصفهان:

اولین موکب دانشجویی در منطقه سی‌سخت راه‌اندازی شده است

علی کریمی، مدیر عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان اصفهان نیز دراین‌باره گفت: «خوشبختانه روستاهای منطقه سی‌سخت 10 تا 20درصد آسیب‌دیده و مشکلی از این بابت وجود ندارد، اما اصل آسیب متوجه خود شهر سی‌سخت است، البته این خسارت به‌صورت تخریب کامل منازل نبوده بلکه در اکثر واحدهای مسکونی با ترک‌خوردگی دیوار خانه یا حیاط روبه‌رو هستیم، با این حال منازل عملا از حیث مهندسی و ایمنی قابل سکونت نیستند، به همین دلیل نیاز داریم دستگاه‌ها و گروه‌های جهادی در ابتدا در حوزه آواربرداری و خاک‌برداری وارد عمل شوند.» 

او با بیان اینکه بعد از اتمام خاک‌برداری باید در حوزه ساخت‌وساز وارد عمل شویم، اظهار داشت: «گروه‌های جهادی امروز با توجه به شرایط موجود در حوزه راه‌اندازی موکب و تامین غذای گرم فعالیت می‌کنند تا بعد بتوانیم برای مرحله دوم که همان آواربرداری و ساخت‌وساز خواهد بود، اقدام به سازماندهی گروه‌های جهادی دانشجویی کنیم. در زلزله سی‌سخت برعکس زلزله کرمانشاه که به‌دلیل تلفات انسانی و زیر آوار بودن وسایل مردم، نیاز به اعزام سریع گروه‌های جهادی بود، چنین شرایطی را نداشتیم.»

  مدیر عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان اصفهان با تاکید بر اینکه جز یکی دو مورد، سقف هیچ خانه‌ای تخریب نشده است، اظهار داشت: «عمده مشکل مردم این منطقه تا جمعه قطعی برق و گاز بوده که با هماهنگی‌های دستگاه‌های متولی این مشکل نیز برطرف شده است. از طرف دیگر درحال حاضر یک موکب در منطقه راه‌اندازی شده و قرار به توزیع روزانه 3 تا 4هزار پرس غذاست؛ البته طی روزهای آینده تعداد موکب‌ها به 3 تا 4هم افزایش خواهد یافت و تامین غذای گرم هم تا زمانی که شرایط به وضعیت عادی برسد ادامه خواهد داشت.» 

کریمی با اشاره به اقدامات گروه‌های جهادی مستقر در منطقه برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا تصریح کرد: «در حوزه کرونا اقدام ویژه‌ای رخ نداده، اما مساله مهم این است که در هیچ نقطه‌ای از مناطق زلزله‌زده شاهد تجمع جمعیت نبوده‌ایم و با مردم صبوری روبه‌رو هستیم، همین مساله باعث ‌شده نگرانی خاصی از بابت عدم رعایت پروتکل‌ها و احتمال شیوع بیماری در این منطقه وجود نداشته باشد و این مساله بسیار مهمی در چنین شرایطی به‌شمار می‌رود.» 

او گفت: «یکی دیگر از موضوعاتی که در زلزله سی‌سخت شاهد بودیم این است که به‌دلیل عدم آسیب به مردم، اعلام نیازی برای حضور تیم‌های پزشکی دانشجویی تا امروز وجود نداشته است؛ حتی 50نفری که به‌دلیل زلزله دچار آسیب شدند نیز به‌صورت سرپایی مورد درمان قرار گرفته‌اند. البته به مسئولان مربوطه اعلام کردیم که درصورت تغییر وضعیت، شرایط لازم برای اعزام گروه‌های جهادی شامل تیم‌های پزشکی، عمرانی و فرهنگی را داریم و به‌سرعت می‌توانیم گروه‌های مورد نیاز را ساماندهی کنیم.»

  مدیر عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان اصفهان خاطرنشان کرد: «ارزیابی گروه‌های پیش‌روی دانشجویی در شهر سی‌سخت و حتی روستاهای اطراف به‌طور کامل تمام شده است و در شرایط فعلی تنها باید دستگاه‌های متولی به‌سرعت برای آواربرداری وارد عمل شده تا بتوانیم در مرحله بعد کار مرمت ساختمان‌ها را با حضور گروه‌های جهادی دنبال کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار