• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۳۰ - ۱۱:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گفت‌وگوی «فرهیختگان» با جوان‌ترین‌های لیگ پینگ‌پنگ و عضو تیم دانشگاه آزاد اسلامی

بنیامین: مدال المپیک را می‌خواهم

اشرفی: از حالا برای لژیونرشدن تلاش می‌کنم

پرهام اشرفی و بنیامین فرجی جوان‌ترین بازیکنان لیگ امسال بودند که همین حالا هم هردوی آنها در رقابت‌های لیگ برتر نوجوانان و جوانان مسابقه می‌دهند تا با آمادگی بیشتر به تمرینات تیم بزرگسالان برگردند.

بنیامین: مدال المپیک را می‌خواهم

نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار: در رقابت‌های لیگ برتر پینگ‌پنگ امسال چیزی که بیشتر از همه به چشم می‌آمد، حضور دو بازیکن از رده سنی نوجوانان و جوانان در ترکیب تیم بزرگسالان دانشگاه آزاد اسلامی بود که به هردوی آنها هم بازی رسید و سرمربی تیم هم از این انتخاب راضی بود. پرهام اشرفی و بنیامین فرجی جوان‌ترین بازیکنان لیگ امسال بودند که همین حالا هم هردوی آنها در رقابت‌های لیگ برتر نوجوانان و جوانان مسابقه می‌دهند تا با آمادگی بیشتر به تمرینات تیم بزرگسالان برگردند. آنها که حتما امیدهای نسل آینده پینگ‌پنگ ایران هستند، منتظر حمایت بزرگان پینگ‌پنگ هستند تا بتوانند آینده این رشته را دست در دست هم‌سن‌وسالان خود بهتر بسازند و شاید نام پرهام و بنیامین سال‌های نه‌چندان دور پرآوازه‌تر از نوشاد و نیما در دنیای پینگ‌پنگ بپیچد. به‌همین بهانه سراغ بنیامین و پرهام رفتیم تا از آنها بپرسیم در دنیای ورزشی‌شان چه می‌گذرد. قبل از آن چند سوال هم از رضا فرجی بازیکن اسبق تیم ملی و دستیار مدیر فنی فعلی تیم ملی که پدر بنیامین هم هست، پرسیدیم تا احساس او را درباره موفقیت پسرش بدانیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با رضا و بنیامین فرجی و پرهام اشرفی را می‌خوانید.

رضا فرجی: کرونا نبود، پیشرفت بنیامین بیشتر به چشم می‌آمد

خود شما از اهالی پینگ‌پنگ هستید، بودن شما در این رشته برای ورود بنیامین به پینگ‌پنگ موثر بود؟

بله، من حدود 23 سال ورزش پینگ‌پنگ را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کردم، سال 68 قهرمان جوانان ایران شدم و از آن به بعد مرتب در عرصه قهرمانی حرکت کردم و چندین‌بار قهرمان امیدها و بزرگسالان شدم. در رویداد بین‌المللی فجر در سال 78 قهرمان شدم و در رده‌های مختلف سنی در اردوهای تیم ملی حضور داشتم و خب علاوه بر آن به واسطه آکادمی پینگ‌پنگی که دارم هر رابطه‌ای که با بازیکنان داشتم و حتی صحبت‌های در منزل یا تلفن‌هایی که راجع به پینگ‌پنگ بود، ناخودآگاه بنیامین را به سمت پینگ‌پنگ متمایل کرد و باعث شد او این رشته را از پنج سالگی شروع کند. البته در آن سن روی میز می‌نشست تا بتواند تکنیک‌ها را یاد بگیرد و اجرا کند تا اینکه کم‌کم یک سر و گردن از میز بلند‌تر شد و از سال بعدش پایین و روی زمین ایستاد و دنیای حرفه‌ای‌اش آغاز شد.

برای مسابقات همیشه همراهی‌اش می‌کنید یا ترجیح می‌دهید مستقل‌تر باشد؟

از اولش مربیگری‌اش را خودم انجام دادم ولی طوری بار آمد که می‌تواند همه‌جا بدون من هم مسابقه بدهد. قبل از کرونا مسابقات هفتگی باشگاه‌ها بود و من سعی می‌کردم با دوستان و هم‌بازی‌های خودش به باشگاه‌های مختلف اعزامش کنم و کنارش حضور نداشتم، او مستقل مسابقه می‌داد که خیلی هم خوب بازی می‌کرد. همیشه به همه بازیکنانم و بنیامین گفته‌ام که بازیکنان ما سامورایی بار آمدند و چه من حضور داشته باشم و چه نداشته باشم باید مسابقه‌شان را بدهند. خب دیدید که در رقابت‌های لیگ برتر بزرگسالان کشور زیرنظر مهران احدی تمرین و خیلی راحت ارتباط برقرار کرد و مسابقه می‌دهد.

حضور پسر 11ساله در رقابت‌های بزرگسالان بر شما به‌عنوان پدر و اولین مربی‌اش چطور گذشت؟

احساس خیلی خوبی دارم و به عقیده من خیلی کار قشنگی را استاد مهران احدی انجام داد که بنیامین را پذیرفت، به او اعتماد کرد و لطف بزرگی درحق او و من کرد، درحقیقت به‌عنوان پدر و مربی‌اش خیلی خوشحال بودم. هیچ انتظاری برای اینکه بنیامین در ارنج اصلی هم باشد، نداشتیم ولی احدی این حرکت زیبا را انجام داد و بنیامین هم وظیفه‌اش را خیلی خوب انجام داد و باری که روی دوشش بود در اصل خیلی خوب به مقصد رساند. دو بر صفر هم جلو بود ولی متاسفانه به خاطر کم‌تجربگی‌اش و اینکه خب میدان بزرگی برای او بود نتوانست در پایان از پسش بربیاید ولی خیلی عالی بازی کرد.

آینده بنیامین را چطور می‌بینید؟

بنیامین را خیلی خوب در مسیر پیشرفت می‌دیدم که متاسفانه به کرونا برخوردیم. جواز حضور در مسابقات آسیایی را از کشور تایلند دریافت کرد و قرار بود خرداد امسال در مسابقات شرکت کند ولی کرونا شد و برنامه به هم ریخت. نگاه همه کارشناسان و من به بنیامین خیلی مثبت است و برنامه‌ریزی برای او از طرف مربیان، هیات تهران و فدراسیون خیلی خوب انجام گرفته است. او در آینده یکی از بهترین‌ها خواهد شد و من به‌عنوان پدر به‌عنوان یک استعداد ملی به او نگاه می‌کنم و همیشه سعی و تلاشم این است که این استعداد ملی نسوزد.

گرچه بالاتر کمی به آن اشاره کردید ولی کرونا چقدر روی تمرین و مسابقات بنیامین تاثیر گذاشت؟

کرونا روی ورزش تمام کشور و دنیا تاثیر منفی گذاشته و حتما شامل حال بنیامین هم شده است. در زمان قرنطینه بعضی وقت‌ها بنیامین انگیزه‌اش خیلی کمتر می‌شد. او همیشه راکتش را حتی موقع خواب در آغوش می‌گرفت ولی با آمدن کرونا کم‌رنگ‌تر شد ولی او حالا دوباره به انگیزه‌اش برگشته و در عمل به همه نشان داده که توانایی حضور در مسابقات جهانی را دارد. البته این صدمه کرونا به تمام بازیکنان بود که بنیامین هم یکی از آنهاست ولی مسئولان فدراسیون، هیات‌تهران و دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری و حضور در این لیگ خدمت بزرگی را به جامعه پینگ‌پنگ کردند و الان او و هم‌تیمی‌هایش با تیم دانشگاه آزاد اسلامی تمرین می‌کنند و این شرایط منفی را تبدیل به مثبت کرده است.

بنیامین: عاشق فوتبال هم هستم ولی پینگ‌پنگ را انتخاب کردم

حضور در لیگ برتر بزرگسالان چطور بود؟

لیگ برتر بزرگسالان اولین تجربه من بود، خیلی برای این رقابت‌ها خوشحالم و از مهران احدی و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی خیلی تشکر می‌کنم که من را به عضویت تیم درآوردند، محبت بزرگی به من کردند. در این رقابت‌ها من فقط یک مسابقه دادم ولی تمام تلاشم را انجام دادم که بتوانم موفق عمل کنم. تیم دانشگاه به من اعتماد کرده و من باید وظیفه‌ام را درست انجام بدهم. من حتی وقتی که روی نیمکت هستم سعی می‌کنم به بقیه بازیکنان داخل زمین روحیه بدهم که موفق باشند.

هدفت چیست؟ می‌خواهی در پینگ‌پنگ به کجا برسی؟

در برنامه اعجوبه‌ها هم گفتم، من دوست دارم در المپیک و مسابقات جهانی قهرمان شوم و با پشتکار، تمرین و جدیت قهرمان المپیک می‌شوم.

چرا پینگ‌پنگ را انتخاب کردی؟

بابام از قهرمان‌های پینگ‌پنگ بود که روی انتخاب من خیلی تاثیر گذاشت، خودم فوتبال را دوست داشتم و بازی هم می‌کردم ولی یک روز با پدر و مادرم مشورت کردم و پدرم گفت برای پینگ‌پنگ به‌خاطر دانشش، بیشتر می‌تواند کمکم باشد و اگر دوست دارم پینگ‌پنگ بازی کنم و می‌خواهم فوتبال را انتخاب کنم ولی من پینگ‌پنگ را انتخاب کردم چون خیلی علاقه داشتم.

کدام بازیکن‌های پینگ‌پنگ را دوست داری؟

از بازیکنان ایرانی نوشاد و نیما عالمیان، امیرحسین هدایی و مهران احدی و میعاد لطفی را خیلی دوست دارم و الگوی من بین بازیکنان «هاریماتوی» ژاپنی است که خیلی به آن بازیکن علاقه‌مندم.

ورزش و درس کنار هم سخت نیست؟

درس خواندن را خیلی دوست دارم، خانواده‌ام به من گفتند پینگ‌پنگ کنار درس برایم معنا پیدا می‌کند و من الان کارنامه‌ام را هم برای شما می‌فرستم، تمام نمراتم و معدلم 20 است.

گفتی فوتبال را هم دوست داری، فوتبال بازی می‌کنی؟

بعضی وقت‌ها که فرصت پیدا می‌کنم با بچه‌ها داخل کوچه فوتبال بازی می‌کنم. فوتبالم خیلی خوب است و الگویم در فوتبال رونالدوست ولی به خاطر پینگ‌پنگ نتوانستم به‌صورت جدی دنبال کنم. فوتبال را دوست دارم ولی پینگ‌پنگ را بیشتر دوست دارم.

داخل خانه هم تمرین می‌کنی؟

به تازگی بابا برایم در خانه میز آماده کرده است و تا فرصت پیدا کنم در خانه هم تمرین سرویس می‌کنم یا بعضی وقت‌ها خواهرم برایم توپ می‌اندازد، تمرین پا یا سایه‌زنی هم می‌کنم.

از تو به‌عنوان یک قهرمان کوچک حمایت می‌شود؟

از من همیشه حمایت شده، صابری و مسئولان در هیات پینگ‌پنگ استان تهران، مسئولان و قارداشی، حسنی، میرالماسی، شیشه‌گرها و شمس در فدراسیون همیشه با حرف و جایزه حمایت و تشویقم کردند و جا دارد از پدر، مادر و خواهرم خیلی تشکر کنم که به من برای رسیدن به این جایگاه کمک کردند. دوست دارم همین جا از همه هم‌باشگاهی‌های خودم که همیشه با آن‌ها تمرین می‌کنم به خصوص صفا مختاری، بابک تخشید، ارمیا هدایی، عادل رضاییان، محمد نقدی، علی سعیدی و محمدرضا نشاطی خیلی تشکر کنم.

اشرفی: پیشرفت از مبلغ قرارداد برایم مهم‌تر است

دومین جوان لیگ برتر پینگ‌پنگ امسال بودی، اینکه در لیگ بزرگسالان توپ زدی مضطربت نکرد؟

نه خداراشکر سال‌های پیش تجربه بازی کردن فیکس در تیم فراسنج را داشتم و با تمرینات و اردوهای تیم دانشگاه آمادگی خوبی برای بازی‌ها به دست آوردم و اضطرابی نداشتم.

با توجه به اینکه سابقه حضور در تیم ملی جوانان را داری، سطح لیگ امسال را چطور دیدی؟

سطح مسابقات بسیار بالا و خوب بود، واقعا مسابقات نفس‌گیری را گذراندیم و البته در پیش خواهیم داشت.

با کرونا چطور تمرین می‌کنی؟

با تمرینات و اردوهای دانشگاه آزاد اسلامی زیرنظر دکتر احدی خداراشکر تمرینات خوبی داشتیم، خب به خاطر کرونا قبل از اردو تمرینات توپی نداشتم و فقط به‌طور شخصی در خانه یا پارک بدنسازی کردم.

حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از پینگ‌پنگ‌بازان چطور است؟

مسئولان شرایط خیلی خوبی برای ما فراهم کردند تا برای مسابقات به آمادگی کامل برسیم و جا دارد از دکتر احدی که زحمات زیادی برای ما کشیدند تشکر کنیم.

قراردادهای پینگ‌پنگ کافی هست؟

سال‌های گذشته هم در لیگ جوانان و هم بزرگسالان قرارداد بستم و امسال هم می‌توانستم برای تیم فراسنگی و دانشگاه یزد بازی کنم اما احدی خواست که به تیم دانشگاه آزاد اسلامی بیایم و البته همان اول گفت که بودجه تیم تمام شده و من به شخصه هیچ مشکلی با این مورد نداشتم چون در اردو بودن و تمرینات فشرده داشتن کنار احدی و تیم قوی خیلی بهتر از قرارداد برای من است، چون درحقیقت پیشرفت کردن برایم خیلی ارزشمندتر است. البته از دیروز بازی‌هایم در لیگ جوانان برای تیم بخشداری ملارد شروع شده است که با این تیم هم قرارداد بستم.

رویای پرهام در پینگ‌پنگ چیست؟

بتوانم برای کشورم افتخار‌آفرینی کنم، این بالاترین رویای من است.

به لژیونر شدن فکر می‌کنی؟

بله و برایش برنامه‌ریزی هم کرده‌ام، سبک بازی «هوگو کالدرانو» بازیکن برزیلی را خیلی دوست دارم و برای لژیونر شدن در تیم یکی از کشورهای فرانسه، آلمان، دانمارک و مجارستان تمرین و تلاش می‌کنم.

مشکلات تو به‌عنوان یک پینگ‌پنگ‌باز ملی‌پوش چیست؟

مسئولان رسیدگی لازم به بازیکنان ملی‌پوش رده سنی پایه را ندارند، برای ما اردو برگزار نمی‌شود و از لحاظ اسپانسر و رسیدگی هم مشکل داریم و امیدوارم به ما رده سنی پایه هم نگاه و توجه شود.

برنامه‌ات برای سال 1400 چیست؟ مسابقه‌ای پیش‌رو داری؟

امیدوارم کرونا تمام و مسابقات برگزار شود تا بتوانم نتیجه خوبی از تلاش‌هایم بگیرم؛ مسابقات کشوری جوانان، بزرگسالان و لیگ برتر بزرگسالان و جوانان، انتخابی تیم ملی و مسابقات آسیایی از برنامه‌های پیش‌رو به امید خدا خواهد بود.

حرف آخر؟

تشکر می‌کنم از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و از دکتر احدی که زحمات زیادی برای ما کشید و امیدوارم با تیم دانشگاه آزاد اسلامی بهترین نتیجه را در لیگ برتر بزرگسالان به دست بیاوریم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار