• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۲۹ - ۰۸:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
تشریح برنامه پیش روی فوتبال ایران در گفت‌وگوی سهیل مهدی با «فرهیختگان»:

تیم ملی در فروردین اردو دارد، لیگ در زمان لیگ قهرمانان لغو می‌شود

شروع نیم‌فصل دوم از ۱۳ یا ۱۴ فروردین، ادامه لیگ و حذفی بعد از دیدارهای ملی

ما هنوز نشنیده‌ایم که اردوی تیم ملی لغو می‌شود هرچند این مسابقات تیم ملی است که در فروردین ماه لغو شده و احتمالا به خردادماه موکول خواهد شد که البته برگزاری این اردو برمی‌گردد به تصمیمات سرمربی محترم تیم‌ ملی.

تیم ملی در فروردین اردو دارد، لیگ در زمان لیگ قهرمانان لغو می‌شود

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: فوتبال ایران از لحاظ برنامه‌ریزی روزهای فشرده‌ای را سپری می‌کند از یک سو تیم‌ها بدون استراحت به نیم‌فصل دوم رسیده‌اند و از سوی دیگر هنوز نوبت لیگ برتری‌ها نشده تا وارد رقابت‌های جام حذفی شوند و درنهایت نیز برنامه‌های بین‌المللی مثل دیدارهای تیم ملی در مقدماتی جام جهانی و دیدارهای نمایندگان ایران در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا این فشردگی را تشدید کرده و نگرانی‌هایی را درخصوص برگزاری لیگ و یا حتی نیمه‌کارماندن در رقابت‌های حذفی به‌وجود آورده است. بر همین اساس و درخصوص برنامه‌های آتی فوتبال ایران با سهیل مهدی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ به صحبت پرداختیم و این درحالی است که این مصاحبه همزمان شد با افتتاح ورزشگاه شهید سردار سلیمانی تا سوالات‌مان را درخصوص توسعه زیرساخت‌ها و احداث ورزشگاه‌های فوتبال با وی آغاز کنیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سهیل مهدی را در زیر می‌خوانید.

با افتتاح ورزشگاه شهید سردار سلیمانی در سیرجان به‌نظر می‌رسد از لحاظ زیرساخت و امکانات تا حدودی از این جهت شرایط فوتبال ایران بهتر شده باشد. چقدر با این موضوع موافق هستید؟

در این چهار پنج سال اخیر ورزشگاه‌های خوبی به مجموعه مسابقات فوتبال کشور اضافه شده است. به‌طور مثال فولاد آرنا اهواز، نقش‌جهان اصفهان و امام رضای مشهد سه ورزشگاه مدرن و بسیار خوبی هستند که طی سال‌های اخیر به زیرساخت‌های فوتبال کشور اضافه شدند مضاف بر اینکه اگر پروژه ورزشگاه پارس شیراز را هم نهایی کنیم این ورزشگاه هم می‌تواند جزء ورزشگاه‌های مدرن و خوب برای فوتبال ایران تلقی شود. از سوی دیگر در تلاش هستیم تا ورزشگاه غدیر اهواز را احیا کرده و به چرخه مسابقات برگردانیم و امیدواریم هرچه زودتر این اتفاق بیفتد. درمجموع اینکه ما درحال‌حاضر ورزشگاه‌های خوبی داریم که به‌تدریج این ورزشگاه‌ها درحال ورود به چرخه فوتبال کشور هستند و یک‌به‌یک نیز درحال افتتاح. در هر صورت امیدوارم این روند حفظ شده و در آینده از این لحاظ حرف‌های خوبی برای گفتن داشته باشیم، البته هیچ اشکالی ندارد اگر برای توسعه زیرساخت و افتتاح ورزشگاه به سراغ ساخت ورزشگاه‌های با گنجایش بالای ۵۰ هزار نفر و یا بیشتر نرویم، چراکه در بسیاری از شهرهای کشور مناطق مختلف همین ورزشگاه‌های ۱۵ هزار نفری نیز کفایت می‌کند و می‌تواند در شرایط فعلی موثر و مفید باشد.

نکته قابل توجه اینکه بسیاری از استان‌های کشور دارای ورزشگاه مدرن و اختصاصی هستند اما همچنان شهرهای گیلان و مازندران که سرسبز‌ترین استان‌های ایران به‌شمار می‌روند همچنان از این لحاظ عقب‌افتاده و محروم هستند.

بله، درست است ما امیدواریم در هر صورت همه شهرهایی که از این لحاظ مشکل دارند هرچه زودتر صاحب ورزشگاه و زیرساخت شده و این مشکل نیز برطرف شود همانطور که گفتید در استان‌های مازندران و گیلان به‌واسطه پتانسیل فوتبالی این دو استان به ورزشگاه‌های بیشتری نیاز داریم. در این دو استان شمالی کشور با توجه به استقبال و علاقه اهالی فوتبال ورزشگاه کم هم داریم و باید در این خصوص تدبیر و تفکر بیشتری صورت بگیرد. به‌نظر من باید طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط سازمان‌های ذیربط در بحث ساخت‌وساز استادیوم‌ها حتما لزومی ندارد که به‌سمت ساخت و ایجاد استادیوم‌های خیلی بزرگ برویم اگرچه ورزشگاه‌هایی که از آنها نام بردم مثل ورزشگاه امام رضا برای فوتبال کشور بسیار ایده‌آل است اما اگر در سایز ورزشگاهی مثل ورزشگاه دستگردی یا بنیاددیزل که ماشین‌سازی از آن استفاده می‌کند چند ورزشگاه دیگر در گیلان و مازندران داشته باشیم خیلی از مسائل‌مان حل می‌شود، البته یک سر این موضوع مربوط می‌شود به مسئولان استانی که به این امر کمک کنند و این درحالی است که خیلی به‌سرعت می‌توان استادیومی مانند بنیاددیزل تبریز را در شهرهای شمالی آن هم با حداقل هزینه ایجاد کرد.

اگرچه در برآورده‌کردن بسیاری از آیتم‌ها برای میزبانی رقابت‌های بین‌المللی حرفی برای گفتن نداریم اما با این اقدامات مطمئنا از لحاظ زیرساختی فوتبال ایران توسعه پیدا کرده و با افتتاح این ورزشگاه‌ها واقعا به گرفتن میزبانی‌های بین‌المللی هم فکر می‌کنید؟

علاوه‌بر اینکه درخصوص گرفتن میزبانی که یک افقی هست که به آن فکر می‌کنیم و آن را می‌بینیم و حتما باید برای گرفتن میزبانی‌های بین‌المللی با ایجاد زیرساخت به‌سمت آن برویم این موضوع نیاز اصلی ورزش و فوتبال ماست بنابراین باید زیرساخت‌های داخلی‌مان را ارتقا بدهیم.

با توجه به اینکه برنامه فشرده‌ای پیش‌روی سازمان لیگ از جهت برگزاری رقابت‌های لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان و اردوی تیم ملی قرار دارد برای ادامه لیگ چه فکری کرده‌اید؟

ما هنوز نشنیده‌ایم که اردوی تیم ملی لغو می‌شود هرچند این مسابقات تیم ملی است که در فروردین ماه لغو شده و احتمالا به خردادماه موکول خواهد شد که البته برگزاری این اردو برمی‌گردد به تصمیمات سرمربی محترم تیم‌ ملی و از سوی دیگر چون این مسابقات در ایام فیفا برگزار می‌شد ما این زمان را از قبل به تیم ملی اختصاص داده‌ایم. درخصوص زمان نیم‌فصل با باشگاه‌ها تعامل کرده و تقریبا با همه باشگاه‌ها در این خصوص صحبت کردیم و وقتی که موضوع دغدغه برگزاری لیگ را با آنها در میان گذاشتیم قرار شد تا قبل از عید لیگ برتر را تا هفته هجدهم برگزار کنیم و بعد از آن چون تا پیش از این برگزاری اردوی تیم ملی و رقابت‌های این تیم سر جایش بود، قرار شد در آن زمان بازی‌ها را تعطیل کرده و نیم‌فصل رقابت‌ها را داشته باشیم و الان نیز نیم‌فصل رقابت‌ها عملا از هفته هجدهم و بعد از تک‌بازی جام حذفی آغاز می‌شود و بعد از آن تیم‌ها به استراحت می‌روند، هرچند به این امر واقف هستیم که در ایام عید نیز تیم‌ها برای سفر، جابه‌جایی و اقامت مشکل دارند و با دشواری مواجه می‌شوند، بنابراین این ایام را تعطیل کردیم تا ان‌شاءالله از اواخر نیمه اول فروردین و حدودا از ۱۳ یا 14 فروردین ۱۴۰۰ مسابقات را از سر خواهیم گرفت.

 با توجه به اینکه رقابت‌های تیم ملی احتمالا از اوایل خرداد آغاز می‌شود و از اواخر فروردین نیز نمایندگان کشورمان در آسیا درگیر لیگ قهرمانان خواهند شد برنامه لیگ به چه شکلی دنبال خواهد شد؟

در هر صورت این رقابت‌ها از قبل برنامه‌ریزی شده و در برنامه ما لحاظ شده بود و تفاوتی برای ما نکرده است. درخصوص تعطیلی مسابقات تیم ملی در فروردین که احتمالا به خرداد موکول می‌شود نیز از قبل هم برنامه مسابقات خرداد را ما لحاظ کرده بودیم منتها یک مقدار مسابقات خرداد برای تیم ملی فشرده می‌شود چون باید رقابت‌هایش را به‌صورت متمرکز برگزار کند. بنابراین با توجه به این دو موضوعی که گفتید و با این تفاسیر برنامه‌مان تغییر نمی‌کند چون به هرحال ما قرار بود در ایام فیفا بازی‌های لیگ را برگزار نکنیم و در لیگ قهرمانان نیز تقریبا نمی‌توانیم دوباره لیگ را برگزار کنیم چون احتمالا چهار تیم را نخواهیم داشت. بنابراین برنامه ما فرقی نکرده و برنامه لیگ دست نخورده باقی می‌ماند و همچنان تعطیلات را بعد از هفته هجدهم و البته تک بازی جام حذفی برای تیم‌های‌مان خواهیم داشت و تیم‌ها احتمالا از اواخر نیمه اول فروردین سال آینده به رقابت‌ها باز خواهند گشت.

قرار است قبل از آغاز رقابت‌های تیم ملی در خردادماه، لیگ و رقابت‌های جام حذفی را به پایان برسانید و یا ادامه رقابت‌ها به بعد از بازی‌های تیم‌ملی موکول خواهد شد؟

قاعدتا لیگ تمام نخواهد شد و از سویی فقط ایام بازی‌های تیم ملی به این تیم مربوط نشده و از چند روز قبل سرمربی تیم ملی برای آماده‌سازی ملی‌پوشان روزهای قبل از مسابقات را رزرو خواهد کرد تا با آمادگی هرچه بیشتر وارد مسابقات شویم البته هنوز نمی‌دانم که اسکوچیچ چند روز را خواهد خواست است اما بخشی از مسابقات لیگ و جام حذفی بعد از ایام فیفا و رقابت‌های تیم ملی برگزار خواهد شد.

دیدار سوپر جام باشگاه‌های ایران بین پرسپولیس و تراکتور به کجا رسید؟ زمان و مکان برگزاری این دیدار مشخص شده است؟

در هر صورت سوپرجام یک جام است و یک تک‌بازی. ما این یک تک‌بازی را با توجه به فشردگی و تراکم زیاد مسابقات کنار نمی‌گذاریم و به آن فکر می‌کنیم بالاخره این دیدار به اینجا رسیده و افتخاری هست که نصیب تیم برنده خواهد شد ضمن اینکه طی سال‌های اخیر به هر شکل ممکن سوپرجام را برگزار کرده و امسال هم برگزار خواهیم کرد. درحال حاضر داریم روی این موضوع فکر می‌کنیم و طبق برنامه‌ریزی زمان این بازی را هم اعلام خواهیم کرد البته فعلا منتظر برنامه‌های تیم ملی هستیم و باید ببینیم سرمربی محترم تیم ملی بر اساس تغییرات چه برنامه‌ای را اعلام خواهد کرد که بر اساس آن هر فرصتی که دست بدهد و فضایی که خالی شود تلاش می‌کنیم در اولین زمان دیدار سوپرجام را به هر شکل ممکن برگزار کنیم. بالاخره این جام یک تک‌بازی خواهد بود و خیلی به برنامه مسابقات و فشردگی آن آسیبی وارد نخواهد کرد.

درحال‌حاضر برای برگزاری این دیدار قبل از عید نوروز را مدنظر قرار داده‌اید یا بعد از عید و در سال آینده؟

اجازه بدهید در این خصوص بعدا صحبت کنم چون یکی دو تاریخ را مدنظر قرار داده‌ایم اما باید فضای خالی داشته باشیم که باز هم تاکید می‌کنم این فضا طبق برنامه‌ریزی و اعلام سرمربی تیم‌ملی مشخص خواهد شد که البته هنوز برنامه‌ای به ما اعلام نشده است.

این بازی کجا برگزار خواهد شد؟

قاعدتا در شهر بی‌طرف یعنی میزبانی به تبریز و تهران نخواهد رسید. فعلا سه چهار گزینه را مدنظر داریم که یکی از آنها انتخاب خواهد شد.

شایعاتی شنیده می‌شد مبنی‌بر اینکه شاید جام‌حذفی نیمه‌کاره بماند‌.

خیر این‌طور نیست و تا آخر جام حذفی را ادامه خواهیم داد.

درخصوص گرفته شدن احتمالی میزبانی از تیم ملی فوتبال ایران آیا قرار نیست اعتراضی از سوی فدراسیون فوتبال ایران صورت بگیرد؟

بحث مدیریت تیم‌های ملی و درمجموع مسائل مرتبط با تیم ملی به فدراسیون فوتبال ارتباط دارد و در این خصوص باید از مسئولان فدراسیون فوتبال سوال کنید البته شاید هم اعتراض انجام شده و مکاتباتی در این خصوص داشته‌اند. ما در خصوص تیم ملی به‌جز امر برنامه‌ریزی لیگ که باید با برنامه‌های تیم ملی هماهنگ باشیم دیگر دخل و تصرف بیشتری درخصوص این تیم نداریم. از این موضوع خبر ندارم چون به اندازه‌ای درگیر کارهای لیگ هستم که دیگر فرصت برای سایر موارد باقی نمی‌ماند همین که لیگ‌مان را از آتش به سلامت بیرون بکشیم کار بزرگی کرده‌ایم اما قاعدتا صحبت‌هایی شده و پیگیری‌های لازم انجام شده است اما جزئیات آن را نمی‌دانم.

باز و بسته شدن مداوم پنجره نقل‌وانتقالاتی تیم‌های لیگ برتری از جمله استقلال پرسپولیس عواقبی برای این تیم‌ها و فوتبال ایران ندارد و این موضوع در کارنامه آنها مشکل‌ساز نخواهد شد.

قاعدتا وقتی اسم پرونده‌ها و بدهی‌ها می‌آید تیم‌های ایرانی به‌صورت کلی در این قضیه یک مقدار سابقه‌دار هستند. اینکه بازیکن خارجی دیگر به فوتبال ایران نمی‌آید شاید از لحاظ فنی برای فوتبال ایران بد شده باشد اما این خوبی را هم داشت که دیگر درگیر پرونده جدید نشدیم و همین پرونده‌ها نیز در آخرهای داستان است و اگر این بدهی‌ها هم پرداخت شود، دیگر کسی نمی‌ماند و در ادامه دیگر باید به‌سمت ایجاد یک ساختار جدید و درست برویم هرچند به‌قدری مدیریت تیم‌ها و درآمدزایی‌شان نوسان دارد و از سوی دیگر با وجود تحریم‌ها و بلوکه شدن پاداش برخی تیم‌ها این اتفاقات باعث شده است تا شاید ایجاد ساختار جدید کمی با مشکل مواجه شود، با این حال از لحاظ مالی باشگاه‌های ما روزهای خوبی را پشت‌سر نمی‌گذارند و این درحالی است که نه از حق پخش خبری است و نه از بلیت‌فروشی برای تماشاگران و پول‌ها هم که به‌خاطر تحریم‌ها به حساب‌شان نمی‌نشیند و هزینه‌هایشان نیز چند برابر شده و معتقدم که باید این بار یک مقدار به باشگاه‌ها حق بدهیم.

جشن انتخاب بهترین‌های فصل چه زمانی برگزار خواهد شد؟

در این خصوص آقای بهمنی و درودگر برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده و زمان آن را می‌چینند. کمیته مسابقات هیچ زمان درگیر امور فرهنگی و اجرایی این‌طور مراسم نبوده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار