• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۲۷ - ۱۶:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

بهترین جاهای دیدنی درسفر به وان

مانند سایر گردشگران دنیا توریست‌های ایرانی هم مشتاق بازدید از شهر وان هستند و بسیاری از آن‌ها هرساله پس از آماده‌کردن وسایل سفر و خرید بلیط هواپیما تهران به وان برای یک ماجراجویی فراموش‌نشدنی آماده می‌شوند.

بهترین جاهای دیدنی درسفر به وان

شهر تاریخی وان بزرگ‌ترین شهر در شرق ترکیه به‌حساب می‌آید که به‌دلیل تمدن چند هزار ساله و طبیعت مجذوب‌کننده خود مورداستقبال گردشگران جهان قرار گرفته است. مردم این شهر کردهای مسلمان هستند و به زبان کردی کرمانجی و ترکی صحبت می‌کنند. موقعیت جغرافیایی وان به‌طوری است که از شمال و غرب با دریاچه وان، از شرق با کوه‌های سیاه و از جنوب با کوه آرتوس ارتباط دارد. گربه‌های چشم‌رنگی، دریاچه وسیع وان، صبحانه‌های لذیذ و آثار باستانی به‌جامانده از دوران پیش از میلاد مسیح، شهر وان را در ترکیه و جهان معروف کرده است.

جالب است بدانید در شهر وان گربه‌هایی وجود دارند که یک چشم‌شان زرد و چشم دیگرشان آبی‌رنگ است و این موضوع برای بسیاری از مسافران جذاب به‌نظر می‌رسد. همچنین معروف‌‌ترین صبحانه‌های ترکیه در شهر وان سرو می‌شود؛ پس اگر عاشق خوردن صبحانه‌های خوش‌مزه هستید، حتما صبحانه‌های وان را امتحان کنید. مانند سایر گردشگران دنیا توریست‌های ایرانی هم مشتاق بازدید از شهر وان هستند و بسیاری از آن‌ها هرساله پس از آماده‌کردن وسایل سفر و خرید بلیط هواپیما تهران به وان برای یک ماجراجویی فراموش‌نشدنی آماده می‌شوند. اگر شما هم قصد سفر به وان را دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با چهار مکان دیدنی این شهر آشنا کنیم.

قلعه وان

قلعه وان اثری به‌جامانده از شهر اورارتو در قرن 9 پیش از میلاد است که بالای کوه‌های شرق دریاچه وان قرار دارد. از این قلعه ارمنی‌ها، رومی‌ها، مادها، هخامنشیان، ساسانیان، عرب‌ها، سلجوق‌ها، عثمانی‌ها و روس‌ها برای سلطنت و حفاظت از قلمروشان استفاده کرده‌اند. قسمت پایینی این قلعه از سنگ بازالت و قسمت بالایی آن از آجر ساخته شده است؛ البته این بنا درطول سال‌های گذشته خراب شده و فقط می‌توانید ستون‌های بلند آن را ببینید. نزدیکی قلعه وان کتیبه «خشایارشاه» بالای صخره‌ای به ارتفاع 20 متر قرار دارد که مربوط به قرن پنج پیش از میلاد می‌شود. این کتیبه به زبان‌های پارسی کهن، بابلی و ایلامی نوشته شده و کاملا سالم مانده است. درواقع این کتیبه را اولین بار «داریوش بزرگ» نوشت؛ اما قبل از تمام‌شدن کتیبه از دنیا رفت. بعد از او پسرش «خشایارشاه» نوشتن کتیبه را به سرانجام رساند.

دریاچه وان

دریاچه وان

دریاچه وان بزرگ‌ترین دریاچه آب شور ترکیه در غرب شهر وان است و از چشمه‌کوه‌های اطرافش تغذیه می‌کند. این دریاچه زیبا از مسدودشدن یک رودخانه به‌دلیل انفجار کوه آتشفشان به‌وجود آمده و وسعتی به اندازه 3.755 کیلومتر مربع دارد. دریاچه وان سه جزیره افسانه‌ای به نام‌های «آختامار»، «چارپاناق» و «آن‌آدیر» را درخود جای داده که هریک از آن‌ها جاذبه‌های گردشگری شگفت‌انگیزی دارند. ساحل دریاچه وان بسیار سرسبز است و رستوران و مراکز تفریحی زیادی دارد تا کنار لذت از تماشای دریاچه بتوانید خوراکی‌های خوش‌مزه و سوغاتی بخرید. اگر می‌خواهید بلیط هواپیما تهران به وان را در فصل زمستان بخرید، نگران بازدید از دریاچه وان نباشید؛ زیرا آب دریاچه به‌دلیل شوری زیاد در دماهای پایین یخ نمی‌زند و همیشه امکان بازدید از آن فراهم است.

جزیره آکدامار(آختامار)

در سال‌های دور پسری روستایی عاشق دختر کشیش بزرگ جزیره «شاهزاده تامار» شده بود. او هرشب برای دیدن معشوقه‌اش در دریاچه وان شنا می‌کرد تا خود را به جزیره برساند. دختر کشیش هم برای آن پسر آتش روشن می‌کرد تا مسیر جزیره را گم نکند. پس از مدتی کشیش کلیسا از عشق دخترش و پسرک روستایی باخبر شد و برای تمام‌کردن رابطه آن‌ها نقشه‌ای کشید. او در یک شب طوفانی به‌جای دخترش داخل قایقی آتش روشن کرد و قایق را در دریاچه وان رها کرد. پسرک بیچاره که از چیزی خبر نداشت، به‌سمت نور‌ آتش شنا کرد اما پس از مدتی خسته شد و درحالی غرق شد که اسم معشوقه‌اش را صدا میزد. از آن روز نام جزیره را «جزیره آختامار» گذاشتند تا داستان عشق آن پسر و تامار جاودانه شود. جزیره آختامار پوشیده از درختان زیتون و بادام است و در فصل بهار غرق در شکوفه‌های سفید می‌شود. در این جزیره کلیسایی به‌نام صلیب مقدس وجود دارد که در سال‌های 915-921 میلادی ساخته شده و از آثار تاریخی ارزشمند وان به‌حساب می‌آید. روی دیواره‌های خارجی این کلیسا داستان‌های کتاب مقدس حکاکی شده که با گذشت زمان سالم مانده است.

آبشار مرادیه

آبشار مرادیه از جاذبه‌های بی‌نظیر شهر وان است که در 80 کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. نام این آبشار را به‌خاطر توقف «سلطان مراد ششم» پادشاه عثمانی کنار آن، آبشار مرادیه گذاشتند. کنار این آبشار علاوه‌بر طبیعت بسیار زیبا فروشگاه و رستوران هم وجود دارد تا اگر گرسنه شدید یا به چیزی نیاز داشتید، بتوانید آن را تهیه کنید.

نکاتی که بهتر است بدانید

شهر وان یکی از زیباترین شهرهای دنیا با آب‌وهوایی دلپذیر است؛ اما بهتر است یک‌سری نکات را راجع به آن بدانید تا بتوانید با آمادگی کامل سفر کنید. بسیاری از آثار تاریخی شهر وان در کوهستان قرار دارد، پس حتما کفش و لباس مناسب همراه خود داشته باشید. وان آب‌وهوای سرد و معتدل دارد، اما بهتر است زمانی که می‌خواهید بلیط هواپیما تهران به وان را تهیه کنید؛ حتما آب‌وهوای آن را هم چک کنید تا بتوانید برنامه‌ریزی درستی برای سفرتان داشته باشید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار