• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۷-۰۳ - ۰۲:۲۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به مستند کلاشینکف‌های آمریکایی

چگونه سکوت در مقابل شبهات جنگ شکسته شد؟

کلاشینکف‌های آمریکایی را می‌توان در زمره آثاری دانست که سازندگانش به‌دنبال پاسخ‌های دقیق به شبهات مطرح‌شده فضای سیاسی و اجتماعی 40سال بعد از وقوع جنگ ایران و عراق هستند.

چگونه سکوت در مقابل شبهات جنگ شکسته شد؟

به گزارش «فرهیختگان»، این روزها مستند «کلاشینکف‌های آمریکایی» کاری از داوود مرادیان در قالب مجموعه‌ای 6 قسمتی از شبکه مستند پخش می‌شود. مستندی که به گفته کارگردان از آرشیوهای کمتر دیده‌شده و یا دیده‌نشده بهره برده است. این مستند تلاشی برای پاسخ به شبهات مختلف جنگ است اما صرفا روایتگر یک‌سری پاسخ‌های کنار هم چیده‌شده نیست و با اتکا به اسناد یا گفت‌وگو با افراد مرتبط با موضوع، ابتدا چرایی و مجرای شبهه را بیان می‌کند و سپس در پی پاسخ آن است. کلاشینکف‌های آمریکایی را می‌توان در زمره آثاری دانست که سازندگانش به‌دنبال پاسخ‌های دقیق به شبهات مطرح‌شده فضای سیاسی و اجتماعی 40سال بعد از وقوع جنگ ایران و عراق هستند. البته خود این ورود، محل سوال است که چرا وضعیت نابسامان و غیرمعقول سیستم حاکم بر اسناد، موسسات و نهادهای مرتبط با تاریخ جنگ باعث بروز چنین واکنشی شده است و چرا زودتر از این، نهادها در پی پاسخ به این شکل از شبهات نبوده‌اند.

ریشه چنین انفعالی، معطوف به نگاه شکلی و فریزشده پاسخ‌دهندگان است که در تمام این سال‌ها تلاش داشته‌اند مبتنی‌بر اسناد داخلی به شبهه‌افکنی‌ها پاسخ دهند. اسناد و آرشیوهای تصویری بسیاری در کتاب‌ها، رسانه‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی دیگر کشورهای مرتبط با جنگ وجود دارد، اما همواره شاهد آن بوده‌ایم که مسائل جنگ ایران تنها با استناد به روایت‌های داخلی بررسی می‌شدند. یکی از مواردی که جزء نقاط‌قوت مستند کلاشینکف‌های آمریکایی است و در قسمت سوم این مستند هم دیده شد، پاسخ به شبهه‌ای بود که ابراهیم یزدی، وزیر امورخارجه وقت مطرح کرد و دلایل اصلی حمله رژیم بعث به ایران را متوجه تحریکاتی دانست که از جانب امام خمینی(ره) صورت گرفته بود. ضمن اینکه تاکید کرده بود در دیداری با صدام که در حاشیه اجلاس سران غیرمتعهد (هاوانای کوبا) صورت گرفته، صدام انگیزه‌ای برای حمله نداشته است و صرفا مباحث دیگری ازجمله گفت‌وگو بر سر جزایر سه‌گانه مطرح شد. اما در این مستند برای پاسخ به ادعای آن زمان یزدی و ادعای متفاوت سال‌های اخیر او، گفت‌وگویی از صلاح عمر علی، سفیر وقت عراق در سازمان ملل به مخاطب ارائه شد.

صلاح در این مصاحبه پرده از گفت‌وگوی خود با صدام برداشت و در این‌باره گفت: «بعد از رفتن یزدی، صدام به من گفت کدام صلح؟ کدام حل مشکل بین ما و ایران؟ این یک فرصت طلایی است. این فرصتی است که شاید در یک قرن یک‌بار پیش بیاید. ایرانی‌ها اهواز را از ما گرفته‌اند، شط‌العرب را گرفته‌اند، به ما تعدی کردند، ما را تهدید کردند، انقلاب‌شان را به ما صادر کرده‌اند و الان! الان وقت و فرصت ماست برای تلافی. اینها فروپاشیده‌اند، ارتشی ندارند، نیروهایشان پراکنده‌اند، بین خودشان درگیرند، کشت و کشتار دارند و این فرصت ماست تا همه حقوق‌مان را یک‌جا بگیریم.»

سویه دومی که کلاشینکف‌های آمریکایی را برایمان مهم می‌کند، تبدیل یک‌سری اطلاعات و اسناد به مستندی قابل درک و فهم برای عموم مخاطبان است. کارگردان تلاش کرده هر آنچه را که نیاز مخاطب است، در سیری دراماتیک تصویر کند و در نقاطی که دیگر اسناد نمی‌تواند روایت را پیش ببرد با افراد مختلف مرتبط داخلی گفت‌وگو کرده یا از آرشیو فیلم سخنرانی افرادی چون جان پرکینز آمریکایی، نویسنده کتاب اعتراف‌های یک جنایتکار اقتصادی استفاده کرده است که در جایی گفته بود: «صدام حسین عضو سازمان اطلاعات ما بود و برای ما آدم می‌کشت.»

در پایان به این مساله باید اشاره کنم که اگر بخواهیم در روایت مسائل مختلف تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس روایت‌کننده اصلی باشیم، نیاز است که آثاری از این‌دست را با تمرکز و برنامه‌ریزی اصولی‌تری تهیه و تولید کنیم، چراکه با تمام تلاش قابل‌تقدیری که از طرف کارگردان برای پژوهش و تولید این مستند شاهد هستیم اما می‌توان دستپاچگی و شاید در برخی مواقع عدم نظم چیدمان برخی اسناد و روایت‌ها را در کلیت کار مشاهده کنیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟