• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۷-۰۳ - ۰۲:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش مارکا از وضعیت مبارزه فوتبالی کشورها با کرونا؛ بهترین نمره برای آفریقایی‌ها

عملکرد ایران بهتر از آمریکا و برزیل

نویسنده مارکا از بررسی کشورهای مختلف چنین نتیجه گرفته که فوتبال به‌عنوان یک پدیده جهانی توانسته نقش مهمی را در مبارزه با بحران کرونا ایفا کند، کنترل این بحران برای رسیدن به نقطه مطلوب و مهار قطعی، به یک وحدت جهانی نیازمند است و فوتبال می‌تواند به‌مثابه یک پدیده جهانی نقشی بسیار قطعی ایفا کند.

عملکرد ایران بهتر از آمریکا و برزیل

به گزارش «فرهیختگان»، پس از شیوع ویروس کووید-19 موسوم به کرونا در دنیا بسیاری از مشاغل تحت‌تاثیر این بحران قرار گرفتند و می‌توان ادعا کرد که در بسیاری از نقاط جهان حتی سبک زندگی مردم تحت‌تاثیر این شرایط جدید، دچار تحول جدی شد.

نشریه ورزشی مارکا این تحولات جدی را در دنیای فوتبال بررسی کرده و در کشورهای مختلف به عملکرد فدراسیون فوتبال آن کشورها نمره داده است. مارکا بر این باور بوده و هست که فدراسیون فوتبال در هر کشوری یک سازمان کاملا مستقل و مردمی است و هیچ‌ارتباطی با حاکمیت در آن کشور خاص ندارد اما در بحران اخیر، حتی نویسنده مارکا نیز معتقد است که فدراسیون‌های ورزشی همراه و همگام با دولت هرکشور عمل می‌کنند و در مواقع بحرانی دیگر نمی‌شود از لفظ مردمی و غیرمردمی استفاده کرد.

مارکا از کشور خودش، یعنی اسپانیا آغاز کرد و نوشت: «وقتی کرونا اولین قربانیان خود را در خاک اسپانیا گرفت، مردم وحشت‌زده تن به قرنطینه‌ای نامحدود و نامعلوم دادند، دولت کمی سراسیمه بود و ستاد مبارزه با کرونا به دستور پادشاه اسپانیا به‌سرعت تشکیل شد و آغاز به کار کرد. تنها چندساعت بعد، فدراسیون فوتبال اسپانیا که بارها ثابت کرده تا حد زیادی مستقل است و چندان تحت‌تاثیر دولت‌ها و حکومت‌های وقت نیست، با انتشار بیانیه‌ای برای اختصاص کمپ بزرگ تیم‌های ملی جهت نگهداری از بیماران و قرنطینه کردن آنها اعلام آمادگی کرد. این حسن نیت فدراسیون فوتبال اسپانیا بسیار ارزشمند بود و دولت اسپانیا نیز بلافاصله از همکاری پایاپای با فدراسیون‌های ورزشی خبر داد. این اتفاق بسیار خوب و امیدوارکننده‌ای بود و حداقل 6 استادیوم فوتسال با تمام ظرفیتش بلافاصله با کمک وزارت بهداشت اسپانیا مجهز به تخت و اکسیژن شد. اما مهم‌تر از این همکاری‌ها تلاش فدراسیون فوتبال اسپانیا برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود که باید به بهترین شکل ممکن و درکمال سختگیری انجام می‌شد. طبیعی بود که اولین واکنش فدراسیون فوتبال اسپانیا لغو موقت همه بازی‌ها و لیگ‌ها بود و یوفا سازمان ارشد فدراسیون فوتبال اسپانیا بلافاصله لیگ‌های اروپایی را نیز تعطیل کرد. بعد از مدتی این رقابت‌ها بدون تماشاگر و با رعایت همه قوانین وضع‌شده از سر گرفته شد اما فدراسیون فوتبال اسپانیا قوانینی فراتر از قوانین یوفا داشت و این قوانین و پروتکل‌ها در هتل تیم‌ها، اتوبوس مخصوص بازیکنان و حتی زمین تمرین تیم‌ها نیز رعایت شد و این سختگیری‌ها کاملا در فرآیند مبارزه کشور اسپانیا با ویروس کرونا موثر بود. هرچند اسپانیا در موج سوم مبارزه با این ویروس همچنان کمی سراسیمه به‌نظر می‌آید اما فوتبال اسپانیا به‌عنوان یک صنعت باز هم به داد اسپانیا رسید و مراقب بود.»

نویسنده این گزارش سراغ کشور آمریکا رفته و به این کشور برخلاف فدراسیون فوتبال اسپانیا (نمره 8 از 10) نمره 4 از 10 را داده و بر این باور است که مقامات فوتبال آمریکا هیچ برنامه مدون و درستی برای مبارزه با این بحران و رعایت درست پروتکل‌های بهداشتی نداشته‌اند. در این گزارش درخصوص کشور آمریکا آمده است: «تکلیف نگاه و روش ترامپ و مبارزه با این ویروس که آن را مدام، ویروس چین می‌نامد، روشن است اما اینجا تنها با خود فوتبال آمریکا کار داریم و فیلم‌هایی که هر روز از رقابت‌های فوتبال در آمریکا و تمرین تیم‌ها منتشر می‌شود، نشان از بی‌توجهی مقامات فوتبال آمریکا نسبت به بحران کرونا دارد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «البته آمریکا در این مدت با چند بحران جدی دیگر هم دست به گریبان بوده و شاید مبارزه با ویروس کرونا کم‌کم از اولویت‌های آنها خارج شده باشد؛ اعتراضات وسیع مردم نسبت به نژادپرستی و رفتار پلیس آمریکا و آتش‌سوزی‌های عجیب و وسیع اخیر در چند ایالت باعث شده واقعا مشکل کووید-19 را مشکل اول آمریکا و فوتبال این کشور ندانیم.»

مارکا درباره فوتبال آسیا نیز نوشته است: «خود کشور چین زودتر از آنچه گمان می‌شد زندگی را از سر گرفته و این عجیب است، آنها مشکلی با ویروس ندارند و فوتبال که هیچ، به‌طورکلی به شرایط طبیعی بازگشته‌اند اما در کشورهای غرب آسیا این ویروس کماکان قربانی می‌گیرد. در فوتبال ایران بازی‌های باشگاهی بدون تماشاگر و با رعایت پروتکل‌ها اجرا شده اما در عکس‌های منتشرشده از شادی بازیکنان می‌شود حدس زد که خود مردم چندان این بحران جدی را جدی نگرفته‌اند. در چند کشور عربی خلیج فارس نیز پروتکل‌ها رعایت می‌شوند اما شاید نمره 7 از 10 بهترین نمره‌ای باشد که به فدراسیون فوتبال این کشورها بدهیم.»

در ادامه این گزارش به کشورهای آفریقایی اشاره شده و آمده است: «در آفریقا این ویروس چندان هولناک و غیرقابل کنترل نبوده اما در هرحال کشورهای آفریقایی خیلی متحد و جالب عمل کرده‌اند و فدراسیون فوتبال در کشورهای شمال آفریقا عالی عمل کرده‌اند. به آنها باید حداقل نمره 9 داد و باید گفت که عملکرد مقامات فوتبال قاره آفریقا بسیار وحدت‌بخش و درس‌آموز بوده است.»

در پایان این گزارش به فوتبال در آمریکای جنوبی اشاره شده و با توجه به بحران شدید کرونا در کشور برزیل آمده است: «متاسفانه کشور بزرگ برزیل نه در حاکمیت خود و نه در فوتبال خود این ویروس را جدی نگرفته و در مسابقات اخیر حتی برای برگزاری بازی بدون تماشاگر نیز چندان دغدغه نداشته‌اند و این بسیار خطرناک و نگران‌کننده خواهد بود. شاید نمره کشور برزیل در بخش فوتبال و رعایت پروتکل‌ها در بهترین حالت 4 از 10 باشد. اما سایر کشورها مثل اروگوئه یا کاستاریکا به‌نظر قوی و منظم عمل کرده‌اند و مشکلی با رعایت قوانین بین‌المللی که به‌خصوص از سوی سازمان بهداشت جهانی وضع شده است، نداشته و نخواهند داشت.»

نویسنده مارکا درنهایت از بررسی کشورهای مختلف چنین نتیجه گرفته که فوتبال به‌عنوان یک پدیده جهانی توانسته نقش مهمی را در مبارزه با بحران کرونا ایفا کند، کنترل این بحران برای رسیدن به نقطه مطلوب و مهار قطعی، به یک وحدت جهانی نیازمند است و فوتبال می‌تواند به‌مثابه یک پدیده جهانی نقشی بسیار قطعی ایفا کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار