• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۳۰ - ۰۹:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سرپرست فدراسیون دوومیدانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تیم بااخلاق دانشگاه آزاد الگوی خوبی برای ورزشکاران است/ لیگ را 3 مرحله‌ای کردیم تا ورزشکاران آسیب نبینند

تیم خوب و بسیار بااخلاق دانشگاه آزاد می‌تواند الگوی خوبی برای ورزشکاران باشد. این کادر و تیم کاملا دانشگاهی که لشگری ساخته‌ است می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

تیم بااخلاق دانشگاه آزاد الگوی خوبی برای ورزشکاران است/  لیگ را 3 مرحله‌ای کردیم تا ورزشکاران آسیب نبینند

به گزارش «فرهیختگان»، پس از کش‌وقوس‌های فراوان فدراسیون دوومیدانی به این نتیجه رسید که مسابقات خود را در لیگ برتر آغاز کرده تا پس از مدت‌ها تعطیلی ورزش، دوومیدانی‌کاران بتوانند بار دیگر به رقابت‌ها بازگشته و برای بالا بردن آمادگی خود و رسیدن به فرم ایده‌آل، خودشان را در چالش لیگ به آزمایش بکشند. از این‌رو ورزشکاران تیم‌های مختلف لیگ از دهه سوم شهریور در مجموعه آفتاب انقلاب دور هم جمع شدند تا رقابت‌های خود را در بیست‌وچهارمین دوره رقابت‌های لیگ کشور آغاز کنند و به امید کسب مدال و سکو در ماده‌های مختلف تمام تلاش خود را به معرض نمایش بگذارند.

بعد از برگزاری مرحله اول مسابقات، پنجشنبه و جمعه شب مرحله دوم مسابقات هم برگزار شد و تیم فولاد مبارکه سپاهان توانست با کسب 232 امتیاز در جایگاه نخست این مرحله قرار بگیرد. بعد از سپاهانی‌ها این تیم پلیمر خلیج‌فارس خرم آباد بود که توانست با کسب 210 امتیاز از این رقابت‌ها جایگاه دومی را به نام خودش کند و در ادامه دانشگاه آزاد اسلامی با 129 امتیاز جایگاه سومی خود را تثبیت کرد تا نشان بدهد نسبت به فصل گذشته تیم بهتری را جمع‌وجور و روانه این رقابت‌ها کرده است.

دانشگاهی‌ها که فصل گذشته نتوانستند نمایش دلچسبی از خود به نمایش بگذارند و دستاوردشان از بازی‌های لیگ مقام ششمی بود، در بازی‌های جمعه‌شب توانستند 3 مدال طلا، 3 نقره و 4 برنز را به دست بیاورند و با اختلاف 29 امتیازی نسبت به نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده خود که صنعت مس کرمان بود سکوی سومی و مدال برنز دومین مرحله رقابت‌های لیگ کشور را به خود اختصاص دهند.

برای دانشگاه آزاد اسلامی در این رقابت‌ها جلیل ناصری، حسین رسولی و محمد معتمدنیا در ماده‌های مختلف مدال طلا گرفتند و مسعود کامران، ایوب آرخی و میثم عبدالله‌پور، به مدال نقره رسیدند. همچنین علی شیریان، علی مرادی، مجتبی زاهدی و علی عباسپور، مدال برنز گرفتند. نکته‌ای که در این بین بسیار برای حاضران رقابت‌ها جلب‌توجه می‌کرد رفتار اخلاق‌مدارانه بازیکنان و اعضای دانشگاه آزاد اسلامی بود که بارها دیده شد و تشویق مسئولان و حاضران در محل برگزاری بازی‌ها را به همراه داشت.

حالا باید ورزشکاران دوومیدانی کشور تمرینات خود را ادامه بدهند تا در سومین مرحله رقابت‌های لیگ کشور به میدان بروند و بتوانند با آمادگی بیشتر نتایج بهتری را برای خود و تیم‌هایشان رقم بزنند. قرار است طبق برنامه مرحله سوم لیگ آقایان در تاریخ دهم و یازدهم مهرماه برگزار شود. مرحله دوم رقابت‌های لیگ بانوان هم از دیروز آغاز شده و امروز به پایان می‌رسد و مرحله سوم رقابت‌های بانوان هم دوازدهم و سیزدهم مهرماه برگزار می‌شود. سرپرست فدراسیون دوومیدانی یکی از نفراتی بود که در زمان برگزاری بازی‌های مرحله دوم بیست‌وچهارمین دوره لیگ کشور، با دقت اتفاقات و رقابت‌های ورزشکاران را زیرنظر گرفته بود و تلاش می‌کرد بازی‌ها بدون هیچ مشکلی انجام شده و به پایان برسد. او که به نظم و اخلاق اهمیت زیادی می‌دهد، در لابه‌لای بازی‌های لیگ دوومیدانی دقایقی را به گفت‌وگو با خبرنگاران «فرهیختگان» پرداخت که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

ارزیابی شما درخصوص بیست‌وچهارمین دوره لیگ دوومیدانی چیست و اگر بخواهید این دوره را با دوره قبل لیگ مقایسه کنید، از لحاظ کمی و کیفی آن را چطور می‌بینید؟

با توجه به برنامه‌ریزی‌ای که انجام داده‌ایم، لیگ بیست‌وچهارم برای بانوان و آقایان در 3 مرحله برگزار شده و به پایان می‌رسد. ما تا اینجا توانسته‌ایم مرحله اول و دوم آن را به پایان برسانیم و خودمان را آماده مرحله سوم کنیم. شروع بازی‌ها در لیگ آقایان با 15 تیم آغاز شد و در لیگ بانوان هم شاهد حضور 15 تیم هستیم. خداراشکر بعد از جایزه بزرگ رفته‌رفته کیفیت لیگ رو به افزایش رفت و رکوردهایی که در این بازی‌ها ثبت شده، خود گویای این موضوع است. در مرحله اول این بازی‌ها حدود 6 تا 7 رکورد در مواد مختلف جابه‌جا شد و در مرحله دوم هم که شاهد آن بودیم، فکر می‌کنم یک یا 2 رکورد باشگاهی جابه‌جا شده است. با توجه به تعطیلاتی که به‌خاطر ویروس کرونا درمقابل ورزشکاران قرار گرفت، من فکر می‌کنم این رکوردها برای شروع بسیار خوب است؛ چراکه باشگاه‌های ما شرایط لازم را برای تمرین نداشتند اما با توجه به برنامه‌ریزی‌ای که از قبل داشتیم، تنها کاری که توانستیم برای ورزشکاران انجام بدهیم این بود که لیگ را در 3 مرحله برگزار کنیم تا ورزشکاران بتوانند رفته‌رفته خود را با شرایط بازی‌ها وفق دهند و مورد محک قرار بگیرند. ما می‌دانیم که المپیک در پیش است و بعد از این 3 مرحله لیگ در شورای فنی نفرات برتر را براساس رکوردهایی که به دست آورده‌اند برای حضور در بازی‌های بین‌المللی انتخاب می‌کنیم.

ظاهرا شما لیگ جوانان را هم بعد از مدت‌ها دوباره احیا کرده‌اید.

بله، فکر می‌کنم بعد از 8 یا 9 سال دوباره شاهد رقابت‌های لیگ جوانان خواهیم بود و البته نوجوانان هم قرار است در رقابت‌های لیگ به میدان بروند. البته لیگ نوجوانان و جوانان قرار است در 2 مرحله برگزار شود که مرحله ابتدایی آن در پایان همین هفته انجام می‌شود.

شنیده می‌شد که ورزشکاران رشته دوومیدانی به‌شدت از لحاظ مالی در شرایط بدی قرار داشتند و یکی از دلایل شروع بازی‌ها هم همین مشکل مالی بازیکنان بوده است.

خب، در لیگ به غیر از قهرمانی‌ها و رکوردهایی که ثبت می‌شود، اتفاقات دیگر هم رخ می‌دهد و من فکر می‌کنم مهم‌ترین آن بحث پویایی ورزشکاران ماست. موضوع معیشتی هم یکی از مشکلاتی بود که وجود داشت و ما وظیفه خود می‌دیدیم آن را حل کنیم، برای این منظور با باشگاه‌ها مذاکراتی داشتیم، ازجمله با لشگری که جا دارد از وی تشکر ویژه‌ای داشته باشم. او در دانشگاه آزاد با 2 تیم بانوان و آقایان پای به این رقابت‌ها گذاشتند و توانستند نتایج خوبی را هم به دست بیاورند. ایشان هر کمکی که می‌شد به فدراسیون دوومیدانی انجام دادند و کمال محبت را به ما داشتند.

برگزاری رقابت‌های لیگ در شرایط کرونا می‌تواند در شور و نشاط جامعه تاثیر داشته باشد و دوومیدانی نیز با توجه به اینکه ورزش مادر است می‌تواند نقش مهمی در این زمینه بازی کند. شما برای این شور و نشاط و پویایی جامعه چه برنامه‌ای داشتید؟

همین که مسابقات انجام می‌شود خودش شور و نشاط اجتماعی به‌همراه دارد. ما در دوره قبلی لیگ که شرایط هم کرونایی نبود، با 10 تیم لیگ را برگزار کردیم و امسال با 15 تیم بازی‌ها را برگزار می‌کنیم. با توجه به اینکه هر فدراسیونی باید پشتوانه داشته باشد، ما هم با توجه به ظرفیت خود می‌توانیم در این زمینه قدم برداریم. وقتی ما تصمیم گرفتیم لیگ نوجوانان و جوانان را راه بیندازیم برای شور و نشاط آنها از 2، 3 ماه قبل به 40 نفر از ورزشکاران‌مان کمک‌هزینه تمرینی پرداخت کردیم. موضوع دیگر هم این است که قرار است کمیته فنی ما براساس معیارها و شاخصه‌هایی که دارد، مربیان کشور را مورد ارزیابی قرار دهد و اگر این مربیان حائز شرایط ابتدایی باشند، از فدراسیون حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند و تا پایان هفته آینده حقوق ماهیانه مرداد و شهریور حدود 35 نفر از مربیان ما به حساب‌شان واریز می‌شود.

از شرایط المپیک هم بگویید که وضعیت ورزشکاران صاحب سهمیه به چه شکل است و یا برای آماده‌سازی آنها اردویی درنظر دارید و این اردوها داخلی است یا خارجی؟

برای المپیک 2 سهمیه کسب کرده‌ایم؛ یکی حدادی و نفر دیگر تفتیان. حدادی خارپاشنه دارد که امیدواریم این مشکل ایشان برطرف شود و بتواند در المپیک حاضر شود. قرار است تا پایان هفته آینده ایشان به کشور آلمان اعزام شود تا تحت مداوا قرار بگیرد و با توجه به تضمین دکتر ایشان درخصوص اینکه 45 روز بعد از عمل می‌تواند تمریناتش را آغاز کند، کمیته پزشکی هم با آن موافقت کرد. تفتیان هم در فرانسه حضور دارد و اردوی خود را پشت‌سر می‌گذارد و در مسابقات برون‌مرزی حاضر است. برای این 2 ورزشکار المپیکی و نفرات برتر لیگ، بعد از بازی‌های مرحله سوم شورای فنی تشکیل جلسه می‌دهد و برای افراد دارای سهمیه و نفراتی که شانس سهمیه دارند، تصمیم‌گیری می‌کند.

می‌توانیم به کسب سهمیه بیشتر در دوومیدانی برای المپیک امیدوار باشیم؟

قطعا ما می‌توانیم سهمیه‌های بیشتری را به دست بیاوریم. در مواد پرتابی شانس کسب سهمیه داریم. 400 متر با مانع هم آقای پیرجهان 99درصد راه کسب سهمیه را پشت‌سر گذاشته و با رنکینگ 22 در جهان شانس بالایی برای حضور در توکیو دارد.

در پایان اگر صحبتی باقی مانده، بفرمایید.

صحبت خاصی نیست. باز هم از لشگری و مجموعه دانشگاه آزاد بابت کمک‌هایشان تشکر می‌کنم و همچنین از تیم خوب و بسیار بااخلاق دانشگاه آزاد که می‌تواند الگوی خوبی برای ورزشکاران باشد. این کادر و تیم کاملا دانشگاهی که لشگری ساخته‌ است می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

 

لشگری: امیدوارم در پایان رقابت‌ها روی سکو بمانیم

یکی‌دیگر از میهمانان مرحله دوم رقابت‌های لیگ دوومیدانی رئیس تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی بود که با دقت عملکرد تیم دوومیدانی تیمش را از نزدیک مشاهده می‌کرد. امیرعباس لشگری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به موارد مختلفی اشاره کرد. او درخصوص سطح کیفی تیم دانشگاه آزاد اسلامی در این بازی‌ها گفت: «تیم ما در مرحله دوم عملکرد خوبی از خود برجای گذاشت و توانست مدال‌های طلا، نقره و برنز زیادی کسب کند و درمجموع تاکنون در رقابت‌ها جایگاه سوم را به خود اختصاص داده‌ایم. سال قبل تیم ما رتبه ششم را کسب کرده بود ولی امسال با اهتمام روی رشته دوومیدانی به‌خصوص در بخش آقایان توانستیم تیم باکیفیتی را جمع‌وجور کنیم و به قول سرپرست فدراسیون تیمی کیفی و اخلاقی را دور هم جمع کردیم. امیدوارم با همت بچه‌ها در دور سوم هم نتایج خوبی کسب کنیم و بتوانیم همچنان روی سکو بمانیم.»

لشگری در ادامه درخصوص حمایت از رشته‌های کم‌خرج افزود: «بله، ما همان‌طور که این کار را در رشته دوومیدانی انجام دادیم و ورزشکارانی را به خدمت گرفتیم که در اردوی تیم ملی حضور دارند، در سایر رشته‌ها هم آن را انجام می‌دهیم. هدف ما این بود که جوانان ما با آرامش خیال در بازی‌های ملی حضور پیدا کنند و برای دانشگاه آزاد اسلامی هم مایه افتخار است که در خدمت این قهرمانان است.»

رئیس تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «جا دارد از آقای مبینی سرپرست فدراسیون دوومیدانی تشکر کنم که توانستند در این شرایط کرونایی رقابت‌ها را با نظم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنند که فکر می‌کنم بعد از دوچرخه‌سواری جزء اولین لیگ‌هایی است که در کشور برگزار شده است.»

عضو ستاد مبارزه با کرونا در ورزش در خاتمه به شرایط آغاز رقابت‌های سایر ورزش‌ها اشاره کرد و گفت: «در ستاد قرار بر این شد که تمام رشته‌های ورزشی و فدراسیون‌هایش بروند و پروتکل‌های مخصوص را جمع‌آوری کنند و به ستاد بیاورند و از آن دفاع کنند تا مجوز برگزاری تمام لیگ‌ها صادر شود. البته برگزاری اردو برای تیم‌ها بلامانع است و آنها می‌توانند اردوهای خود را براساس قوانین برگزار کنند اما مسابقات لیگ بعد از تایید پروتکل‌ها امکان‌پذیر است.»

* نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار