• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۲۹ - ۱۰:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ترامپ نیازمند اقدامات تبلیغاتی در یک ماه‌آینده است

سفیر سابق ایران در نروژ گفت: وجه اصلی رفتارهای اخیر ترامپ به‌طور مشخص تبلیغاتی است، این اقدام آمریکا نمادین است و می‌خواهد به افکار عمومی آمریکا بقبولاند که مجری وعده‌هایی بوده که 4 سال پیش در انتخابات قبلی آنها را بیان کرده بود.

ترامپ نیازمند اقدامات تبلیغاتی در یک ماه‌آینده است

به گزارش «فرهیختگان»، عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک و سفیر سابق ایران در نروژ در گفت‌وگو با «فرهیختگان» توضیحاتی درباره فعال‌سازی مکانیسم ماشه و تنش‌های آتی میان ایران و آمریکا ارائه کرد. وی در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به خبری که رویترز درباره امضای فرمان اجرایی جدید از سوی ترامپ برای تحریم تسلیحاتی ایران منتشر کرده است، گفت: «وجه اصلی این رفتارها به‌طور مشخص تبلیغاتی است، این اقدام آمریکا نمادین است و می‌خواهد به افکار عمومی آمریکا بقبولاند که مجری وعده‌هایی بوده که 4 سال پیش در انتخابات قبلی آنها را بیان کرده بود. او در انتخابات قبلی گفته بود که به ایران فشار می‌آورد، برجام را از بین می‌برد و... حالا هم انتخابات بعدی فرا رسیده و او می‌بیند که باید پاسخگو باشد، لذا به‌دنبال اقدامات بیشتری است تا اگر در انتخابات مورد سوال قرار گرفت که حتما مورد سوال قرار می‌گیرد بگوید ما ایران را تحریم کردیم، علاوه‌بر آن تحریم‌های سازمان ملل را هم برگرداندیم ضمن اینکه توانستیم مانع رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران نیز شویم. اینها حرف‌هایی است که شاید بخشی از قول و قرارهایی را که به مدافعان و رای‌دهندگان ترامپ داده شده بود، جبران کند.»

فرجی‌راد افزود: «با توجه به همین شرایط هم، از امروز و فردا احتمالا احکامی از سوی ترامپ امضا خواهد شد تا بگوید چه کارهایی می‌خواهد در این خصوص انجام دهد، البته اینها تاثیر میدانی و در واقعیت نخواهد داشت، چراکه حداکثر فشار را قبلا وارد آورده‌اند.» 

این کارشناس مسائل بین‌المللی با ذکر اینکه فضای اقتصادی در داخل در تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهای ترامپ و همکارانش بی‌تاثیر نیست، گفت: «آنها این روزها شنیده‌اند که قیمت‌ها در ایران بالا رفته و تلاطماتی در بازارهایی مثل ارز، خودرو و... ایجاد شده است، لذا تلاش می‌کنند با تبلیغات خود از این فضای داخلی ایران هم بهره ببرند و با ترساندن مردم کاری کنند تا مسیر فشار خارجی هموار‌تر شود. بنابراین ما اولین کاری که باید انجام دهیم این است که در داخل وضعیت را بیشتر و بهتر مدیریت کنیم. حدود یک‌ماه‌ونیم تا انتخابات آمریکا باقی‌مانده و تبعا فشارهایی از این جنس که بیشتر تبلیغاتی و رسانه‌ای‌اند، بیشتر خواهد شد، از این‌رو ‌باید مردم را هم توجیه کنیم که آمریکایی‌ها کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند.

سفیر سابق ایران در نروژ تاکید کرد: «در شرایطی که روسیه، چین، اروپا و سازمان ملل با این اقدام آمریکا مخالف‌اند آمریکا مسیر سخت‌تری را در پیش خواهد گرفت و مسیر همکاری‌های ایران با کشورهایی مثل روسیه و چین ادامه خواهد یافت و اخلالی در آن ایجاد نخواهد شد. البته این منوط به این هم است که ما هم خودمان در داخل شرایط را خوب مدیریت کنیم.»

فرجی‌راد با بیان اینکه یک هدف دیگر آمریکا از این اقدامات تبلیغاتی این است که یک دستاورد سیاست خارجی برای خود ایجاد کند، گفت: «آمریکایی‌ها توافق رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین را با اقدامات تبلیغاتی بسیار بزرگ جلوه دادند و حالا تلاش می‌کنند اینقدر فشار بیاورند تا مقامات ایران در این فرصت باقی‌مانده تا انتخابات وارد یک گفت‌وگویی هرچند بسیار کوچک شوند (هرچند خودشان هم احتمال آن را بسیار کم می‌دانند و ترامپ هم به آن اشاره کرد). آنها می‌خواهند چنین اتفاقی روی دهد تا آن را در بوق و کرنا کنند و بگویند که دیدید ما ایران را مجبور به مذاکره کردیم و آن چیزی که می‌خواستیم به‌دست آوردیم.»

وی با بیان اینکه در این یک ماه باقی‌مانده تا انتخابات آمریکا همه کشورها منتظرند ببیند چه نتیجه‌ای رقم خواهد خورد، گفت: «با توجه به این شرایط نمی‌توان خوش‌بین بود که مخالفت‌ها با آمریکا منجر به اتفاق مثبتی به نفع ایران در یک‌ماه‌ونیم آینده در فضای بین‌المللی شود، همین وضعیت است که نهایتا 5 درصد بالا یا پایین خواهد شد، نهایت فشارها ممکن است منجر به برخی اخلال‌ها در مبادلات ما با کشورهای همسایه شود یا به طور مثال یک کشتی را مورد بررسی قرار دهند و تبلیغ کنند که درحال ممانعت از تجارت و حمل سلاح به‌سوی ایران یا از ایران هستیم. به هر روی نباید کاری کنیم که آمریکا از انزوا دربیاید و نباید کاری کنیم متحدان آمریکا مثل اروپایی‌ها بهانه‌ای داشته باشند تا به‌سمت آمریکا حرکت کنند.»

فرجی‌راد با بیان اینکه بعد از انتخابات آمریکا و موضع دیگر کشورها می‌توان بهتر تصمیم گرفت، گفت: «باید در این یک ماه آینده نظاره‌گر عصبانیت ترامپ از عدم‌توفیق‌هایش باشیم، می‌دانیم در یک‌ماه آینده کار خاصی نمی‌توانند بکنند و ما باید صبوری کنیم و اجازه ندهیم مسیر برای آنها هموار شود. نکته این است که ترامپ ممکن است به‌دلیل عقب بودن در نظرسنجی‌ها بخواهد تنشی ایجاد کند تا فضای داخلی آمریکا را به‌نفع خود تغییر دهد. اگر ترامپ در انتخابات جلو بود تلاش می‌کرد آرامش ایجاد کند تا فضا به همان شکل ادامه یابد اما حالا که در آمار و نظرسنجی‌ها عقب افتاده ممکن است به‌دنبال یک تنش هم باشد و حتی اگر در روزهای آخر احساس کنند که بازنده هستند ممکن است یک تنش را هم با ایران ایجاد کنند. لذا مدیریت خوب در اینجا حرف اول را می‌زند و نباید در زمین آمریکایی‌ها بازی کنیم.» 

* نویسنده: کاظم رمضانی، خبرنگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار