• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۲۷ - ۱۴:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
صداقت در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: اگر الهامی بماند، تراکتور برای سه جام آماده می‌شود

برای اولین جام داخلی مسعود و اشکان هم‌قسم شده بودیم

امکانات تراکتور با شهرخودرو قابل‌قیاس نیست

صمیمیت و یکپارچگی در باشگاه، تیم و همت همه بچه‌ها باعث شد تا جام به تبریز بیاید. تیم هم‌قسم شد تا این جام را به خاطر مسعود و اشکان که در ایران جامی نداشتند به دست بیاورند که خداراشکر همین اتفاق افتاد.

برای اولین جام داخلی مسعود و اشکان هم‌قسم شده بودیم

به گزارش «فرهیختگان»، تیم تراکتور تبریز قهرمان جام حذفی شد تا در روزهای نقل‌وانتقال بازیکنان برای حفظ بازیکنان سرشناسش تمام تلاشش را کند و بتواند دست‌پر در بازی هایلیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کند ولی همه‌چیز با حرف و حدیث‌های شنیده شده از کمیته انضباطی تغییر کرد. رای ساکت الهامی صادر شده و 6 ماه محرومیت از مسابقات تراکتوری‌ها را وادار کرده با مربیانی چون علی دایی، علی کریمی، علیرضا منصوریان و... برای صدمه ندیدن باشگاه در این وضعیت مذاکره کنند. در این بین مصطفی صداقت، مربی سابق شهرخودرو که در روزهای قرنطینه کرونا به‌عنوان مربی به تیم تراکتور اضافه شد، نقش موثری در کنار ساکت الهامی در موفقیت تبریزی‌ها داشت و البته این روزها همراه دیگر اعضای باشگاه در بلاتکلیفی و به گفته خودش وضعیت مبهم به سر می‌برد، هرچند بعید است الهامی به کار ادامه دهد چراکه سرمربی تیم تراکتور به مدت ۶ ماه محرومیت شده است. سه ماه از این محرومیت به صورت قطعی و سه ماه دیگر به مدت یک‌سال تعلیقی خواهد بود و براساس اعلام کمیته انضباطی محرومیت ساکت الهامی از آغاز فصل پیش‌رو اعمال خواهد شد. البته باشگاه تراکتور در زمان مقرر، مراتب اعتراض خود به این رأی را به کمیته استیناف اعلام خواهد کرد.

مسیر قهرمانی جام حذفی هم برای تراکتوری‌ها که از حضور تماشاچیان پرشورشان بی‌بهره بودند، سخت گذشت ولی از آنجا که قرار نیست الهامی در راس کادر فنی تراکتور بماند احتمالا صداقت هم فصل بعد روی نیمکت تیم تبریزی نخواهد نشست. هرچند خودش تاکید می‌کند اگر بمانند تیمی مدعی در هر سه جام آماده خواهند کرد. این مربی که سابقه همکاری با یحیی گل‌محمدی و ساکت الهامی را از شهرخودرو دارد و هم شوق قهرمانی در جام حذفی و هم ناراحتی این بلاتکلیفی و وضعیت مبهم در تیم از صدایش مشخص بود در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از بازی‌های سخت بعد از قرنطینه و هم‌قسم شدن بازیکنان برای کسب اولین جام داخلی مسعود و اشکان تا این روزها که در استراحت منتظر روشن شدن تکلیف تیم هستند، صحبت کرد. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

قبل از هر سوالی از وضعیت آقای الهامی و وضعیت انتخاب سرمربی تیم تراکتور بگویید.

طبیعی است اگر مربی باشگاه 6 ماه تا یک‌سال محروم شود باشگاه به دنبال سرمربی جدید خواهد بود ولی اگر آقای الهامی باشد من صددرصد هستم ولی اگر نباشد چون با آقای الهامی رفتیم، اخلاقی نیست، ولی الان بودن و نبودن آقای الهامی و بقیه ما هنوز مبهم است و با قطعیت نمی‌شود صحبت کرد.

می‌گویند با علی دایی درمورد سرمربیگری مذاکره شده. خبری دارید؟

یکی از اعضای هیات‌مدیره با او صحبت کرده بود، گزینه‌های دیگر هم ظاهرا صحبت شده و اینها همه منوط به تصمیم مدیران باشگاه است.

تیم در چه وضعیتی است؟ برای لیگ قهرمانان آسیا به مشکل نمی‌خورید؟

الان در استراحت و بی‌خبری هستیم و شروع تمرینات هم منوط به آمدن سرمربی است، در نقل‌وانتقالات هم هیچ خبری از خریدهای باشگاه نمی‌شنوید، چراکه خریدها هم بستگی به نظر سرمربی دارد چون تیم باید با نظر او بسته شود، حالا برای مسابقات آسیا که از بهمن ماه طبق تقویم قبلی شروع می‌شود زمان داریم ولی برای نقل‌وانتقالات باید ببینیم طی یکی، دو روز آینده که تکلیف تراکتور و آقای الهامی مشخص شود چه اتفاقی می‌افتد.

اگر سرمربی جدید بخواهد در کادر فنی بمانید تصمیم‌تان چه خواهد بود؟

باید ببینم کیست و شرایط کاری چگونه است، بحث صحبت و مذاکره است.

برویم سراغ قبل از این بلاتکلیفی، وقتی که تراکتور توانست از پس استقلالی که هفته گذشته‌اش پیروز دربی شده بود بربیاید، این قهرمانی نتیجه چیست؟

خداراشکر، برای این قهرمانی و برای خوشحالی هواداران خیلی خوشحال هستیم، چند سال بود اتفاقات خیلی خوبی برایشان نیفتاده بود که الحمدلله فینال را بردیم و فکر می‌کنم عامل اصلی این موفقیت آرامشی بود که هفته قبل از فینال داشتیم و این را مدیون آقای زنوزی، تیم اقتصادیشان و همچنین دکتر سهرابی مدیرعامل و تیم اجرایی‌شان بودیم. ما در کمال آرامش برخلاف حریف‌مان که یک هفته پرتنش داشت به میدان رفتیم و خب نمونه‌اش را هم که دیدید، در نیمه اول با توجه به برنامه‌های تاکتیکی‌مان توانستیم به هدفی که می‌خواهیم برسیم و سه گل بزنیم، طبیعی هم بود که نیمه دوم چون استقلال همه‌چیز را از دست داده بود بی‌محابا به ما حمله کند.

برنامه تیم برای مقابله با استقلال چه بود؟

بازی‌های آخر استقلال را آنالیز کرده بودیم و تمام تمرکزمان روی آنالیز بازی‌های حذفی استقلال بود، نوع بازی‌شان با سپاهان و دربی به ما خیلی کمک کرد، می‌دانستیم اگر به گل اول برسیم شرایط برایمان خیلی آسان‌تر می‌شود چون استقلال قصد از دست دادن فینال جام حذفی را ندارد و جلوتر می‌آمدند و با توجه به شرایط دفاعی‌شان که در حمله باز می‌شوند گل‌های دوم و سوم یا حتی بیشتر می‌شود زد و این اتفاق افتاد و خدا هم کمک کرد که شانس‌های گل‌مان تبدیل به گل شود.

داوری‌های این فصل در لیگ برتر و جام حذفی چطور بود؟

همیشه برای داوری صحبت بوده و باید ببینیم از داوری چه داده‌ایم و چه گرفته‌ایم. به هر حال آنها هم دوست دارند بهترین اتفاق‌ها برایشان طی بازی بیفتد ولی ما در داوری هم امکانات‌مان مثل همه زمینه‌های دیگر مقداری کمبود داریم و ماحصلش این است که همیشه بهترین کیفیت را نداشته باشیم. راستش مخالف این هستم که قصد و قرضی در کار داوری است و اگر اتفاقی می‌افتد اشتباه سهوی است.

شما در روزهای قرنطینه به تراکتور پیوستید، تجربه کار در تراکتور چطور بود؟ از فضای دوستانه در این تیم خیلی صحبت شده است.

اینجا شرایط‌شان از لحاظ زیرساخت‌ها و امکانات سخت‌افزاری خیلی خوب است، آقای زنوزی هم با اهداف بلندمدتی که برای تیم تعریف کردند به دنبال اتفاقات خوب هستند و خداراشکر این قهرمانی در جام حذفی و سهمیه آسیایی که به‌طور مستقیم گرفتیم، انرژی مثبت و توانایی مضاعف برای تیم شد که قدم‌های بعدی را محکم‌تر برداریم. فضای تیم بسیار دوستانه است به خاطر مدیران سالم و مثبت در راس کار و بعد از آن خود آقای الهامی که مدل رفتاری‌اش دوستانه و صمیمانه است و بعد از آن داشتن بازیکنان باتجربه خوب مانند اشکان دژاگه، مسعود شجاعی، احسان حاج‌صفی، ساسان انصاری و جوان‌ترهای خوبی که میل به پیشرفت داشتند و مثل سربازهای جان‌برکف کنار کاپیتان‌های تیم بودند. اگر این جو دوستانه نبود نمی‌توانستیم فینال جام حذفی را که به نظرم از دهان شیر درآوردیم، تصاحب کنیم چراکه استقلال با تمام توانش برای حل مشکلاتش آمده بود تا این جام را به تهران ببرد و مرهمی برای زخم‌های هوادارانش باشد ولی این صمیمیت و یکپارچگی در باشگاه، تیم و همت همه بچه‌ها باعث شد تا جام به تبریز بیاید. تیم هم‌قسم شد تا این جام را به خاطر مسعود و اشکان که در ایران جامی نداشتند به دست بیاورند که خداراشکر همین اتفاق افتاد.

باشگاه در زمینه نقل‌وانتقال بازیکنان در چه وضعیتی است؟

تا الان که درگیر فینال و تمام تمرکزمان روی جام حذفی بود، درحال حاضر تیم اجرایی باشگاه برای جذب لیست آقای الهامی فعالیت‌شان را آغاز کردند.

وضعیت احسان حاج‌صفی و رشید مظاهری چطور شد؟

هردو با باشگاه قرارداد دارند، حالا باید ببینیم به چه توافقی می‌رسند. رشید که بحث انضباطی دارد و احسان هم از یونان پیشنهاد دارد. در لیست آقای الهامی نام احسان حاج‌صفی هست و می‌خواهند که باشد و حالا باید ببینیم او تصمیمش برای ماندن است یا نه، البته احسان خودش دوست دارد بماند ولی خب از آن طرف هم پیشنهاد اروپایی دارد و باید ببینند که به چه نتیجه‌ای می‌رسند.

از فسخ قرارداد یک‌طرفه رشید مظاهری هم خیلی صحبت هست؟

خیلی در جزئیات قراردادها و قانونش نیستم چون وقتی اول فصل قراردادها را می‌بستند نبودم و در جریان ریز قراردادها نبودم و نمی‌توانم نظری بدهم، فقط می‌دانم رشید دو فصل دیگر با تراکتور قرارداد دارد.

نبود تماشاچی برای تیمی مثل تراکتور سخت نبود؟

گرچه امسال به‌عنوان مربی تراکتور هواداران‌مان را از نزدیک ندیدم ولی همیشه به‌عنوان رقیب جو استادیوم یادگار را دیدم و به نظرم استادیوم یادگار جزء مخوف‌ترین استادیوم‌های ایران برای رقبا هست و این را همه می‌دانند. فکر می‌کنم دو یا سه تا تیم از بابت نیامدن تماشاچیان به استادیوم متضرر شدند و یکی از آن تیم‌ها تراکتور بود. خیلی تیم‌ها یا خیلی هوادار آنچنانی یا هواداران اینچنین پرشوری نداشتند، ما و باشگاه تراکتور بیشترین ضرر را از نبود تماشاچیان متحمل شدیم ولی خداراشکر ماحصل همه اتفاقات شیرین شد.

همکاری با ساکت الهامی چطور بود؟

پارسال در شهر خودرو با او کنار یحیی گل‌محمدی همکاری داشتیم، واقعا آقای الهامی جزء فنی‌ترین مربیان ایران هستند و رفاقتی که داشتیم هم به این موضوع اضافه شد، نیم‌فصل آقای ساکت خواستند که دوباره کنار هم باشیم و به تراکتور بروم ولی چون «سرآسیایی» رفیق چندین‌ساله‌ام هم به شهر خودرو آمده بود دوست داشتم کمک‌حال او در شرایط سختی که بود باشم، چراکه یک هفته مانده به بازی‌های آسیایی بود و انصاف نبود تنهایشان بگذارم و بعد که «سرآسیایی» از تیم جدا شد من هم به تبریز و تراکتور آمدم.

تفاوت‌ها از شهر خودرو تا تراکتور چگونه بود؟

تیم شهرخودرو را از لحاظ چفت و بست تاکتیکی بهتر می‌دیدم، چون بچه‌ها چند سال کنار هم بازی کرده و خیلی ترکیب بازیکنان به هم نریخته بود، زحماتی که آقای گل‌محمدی و ما کشیده بودیم تیم قواره‌داری ساخته بود که تا آخر فصل حتی با تغییر مربیان هم فوتبال باکیفیت و فنی از شهر خودرو دیدیم ولی در تبریز با توجه به داستان کرونا و نبود هواداران و رفتن و برنگشتن بازیکنان خارجی تیم، دست‌مان خالی شد و کمی سخت فصل را تمام کردیم. 8 بازی آخر را کلا با 13 بازیکن انجام دادیم و این برای بازیکنان و کادرفنی عذاب‌آور بود و چون هر بازی‌ به خاطر گرفتن سهمیه و بعد از آن جام حذفی مثل جنگ بود هم فشار بدنی و هم فشار روحی زیادی به بازیکنان آمد و خودمان هم اذیت شدیم. اینجا هم مشکلاتی بود. فخرالدینی و رضا اسدی مصدوم شدند، برای رشید مظاهری داستان انضباطی پیش آمد، محمدرضا اخباری با مصدومیت بازی نیمه‌نهایی را در گل ایستاد و چون دست تیم خالی از بازیکن بود خیلی اذیت شدیم ولی از لحاظ کیفیت و زیرساخت باشگاه تراکتور خیلی جلوتر از شهرخودرو است، در شهرخودرو یک زمین استیجاری با کیفیت پایین داشتیم ولی اینجا دو زمین تمرین داریم که متعلق به باشگاه و بسیار با کیفیت و از لحاظ سیستم هتلینگ و پرواز تیم‌ها خیلی زیرساخت‌شان متفاوت‌تر است. در مشهد هر روز داستانی داشتیم که امروز تمرین کجا و در زمین با چه کیفیتی برگزار می‌شود، مشکلات دیگری مثل لباس داشتیم که به وقت نمی‌رسید یا کم بود و همیشه عقب بودیم و جزء دغدغه مربیان محسوب می‌شد ولی در تبریز اینها مسائل حل‌شده‌ای بود و مربی فقط درگیر مسائل فنی تیم می‌شد که این یک شانس بزرگ برای مربیان است.

شما در شهرخودرو شاهد خیلی اتفاق‌ها بودید، از رفتن یحیی گل‌محمدی تا آمدن و رفتن سرآسیایی و درنهایت تصمیم شما برای ترک شهر خودرو، چه خبر بود این فصل در باشگاه؟

من در همه این اتفاق‌ها بودم و از تمام جزئیات خبر دارم ولی چون شهرخودرو را دوست دارم برای ایجاد نشدن حاشیه صحبتی نمی‌کنم فقط فکر می‌کنم بزرگ‌ترین مشکل باشگاه مسائل مالی بود. یحیی گل‌محمدی اول فصل، درست بعد از رفتن برانکو هم از پرسپولیس پیشنهاد داشت ولی باشگاه طبق قراردادی که یحیی با باشگاه داشت، مخالفت کرد ولی در برهه‌ای فکر می‌کنم مسئولان باشگاه شهرخودرو به این نتیجه رسیدند که اگر نیم‌فصل دیگر آقا یحیی بماند قراردادش تمام و آزاد می‌شود و بدون پول رضایتنامه می‌تواند برود ولی اگر از نیمه‌فصل می‌رفت بابت رضایتنامه گل‌محمدی پول خوبی را می‌توانست از پرسپولیس بگیرد، پس با این جدایی موافقت شد. درمورد آقای سرآسیایی هم اگر دوست داشت خودش می‌تواند بگوید، من به دلیل اینکه دستیار اولش بودم از همه جزئیات با خبرم ولی نمی‌خواهم ورود کنم.

با آمدن مهدی رحمتی وضعیت امسال شهرخودرو را چطور می‌بینید؟

البته که باشگاه مشاوران خوبی دارد و با آمدن مهدی رحمتی امیدوارم اتفاق‌های خوبی بیفتد. با مهدی صحبت کردم و چند نفری را در مشهد پیشنهاد دادم که بتواند جزء کادر فنی از دانش‌شان استفاده کند تا بتوانند جوانان مشهدی را برای کمک به تیم شهرخودرو شناسایی کنند. ضمن اینکه مربیان مشهدی هم در بحث آموزش بتوانند کنار تیم رشد کنند.

با تراکتور می‌مانید؟

ان‌شاءالله، آقای الهامی که 6 ماه پیش قراردادشان را برای فصل بعد تمدید کردند و بعد از قهرمانی هم این ماندن جدی‌تر شد، دو هفته قبل طی جلسه‌ای لیست آقای الهامی را دادیم و اگر عمری باقی باشد فصل بعد هم در خدمت تیم تراکتور هستیم. مگر اینکه اتفاق دیگری رخ بدهد.

برنامه‌ریزی‌تان برای لیگ قهرمانان آسیا چیست؟

باید تیم قوی‌تری برای فصل بعد داشته باشیم، سال بعد باید برای سه جام مبارزه کنیم و رقیبان سرسختی خصوصا در آسیا داریم، باشگاه‌های عربی از لحاظ مالی خیلی قوی هستند و خبرهایش هم می‌رسد که چه بازیکنانی با چه کیفیتی و با چه قراردادهایی برای تیم‌هایشان استخدام می‌کنند. با شهر خودرو سال گذشته این تفاوت‌ها را از نزدیک دیدم و قطعا این تجربه به‌روز می‌تواند به تیم کمک کند که امیدوارم اگر ساکت الهامی ماند بتوانیم در کنار هم اتفاقات خوبی را برای تراکتور رقم بزنیم.

 * نویسنده: نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار