• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۲۶ - ۱۲:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
حاشیه‌نگاری خبرنگار «فرهیختگان» در بازدید از ستاد پشتیبانی سامانه آموزشیار

لحظه به لحظه در کنار دانشجویان

طبقه یازدهم بلوک 6 سازمان مرکزی، همان جایی است که ستاد پشتیبانی سامانه آموزشیار مستقر شده است؛ ستادی متشکل از متخصصان حوزه فناوری IT که هر سوالی درباره این سامانه را پاسخ می‌دهند.

لحظه به لحظه در کنار دانشجویان

به گزارش «فرهیختگان»، طبقه یازدهم بلوک 6 سازمان مرکزی، همان جایی است که ستاد پشتیبانی سامانه آموزشیار مستقر شده است؛ ستادی متشکل از متخصصان حوزه فناوری IT که هر سوالی درباره این سامانه را پاسخ می‌دهند. جالب اینجاست بیش از 30 نفری که به‌عنوان اپراتور در این سالن حضور دارند با تلفن‌های همراه خود صحبت می‌کنند اما این‌بار نه برای کار شخصی؛ بلکه برای پاسخ دادن به سوالات کاربران مختلف. شاید برای اولین‌بار باشد که سازمانی شماره‌های همراه اپراتورهای خود را برای تسریع در روند پاسخگویی و حل مشکل اعلام کرده باشد. اتفاقی که حالا در این سالن رخ داده و مسئولان فنی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی که به‌عنوان راهبران سامانه آموزشیار در واحد خود تلقی می‌شوند، درکنار دانشجویان می‌توانند بدون واسطه با متخصصان فنی ستاد سامانه مدیریت یکپارچه امور آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی صحبت کنند.

هرچند شاید این‌طور تصور شود عموما دانشجویان پشت‌خط متخصص هستند، اما 90 درصد این قشر برای دریافت پاسخ سوالات خود درباره آموزشیار از کارشناسان فنی واحدشان کمک می‌گیرند، در اصل این ستاد تشکیل شده تا ابهامات کارشناسان فنی را رفع کرده و به سوالات تکنیکی آنها پاسخ دهد.

ایمان عطارزاده، مدیرکل توسعه شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره کارکرد این سالن می‌گوید: «اینجا سالن پاسخگویی به موارد سامانه آموزشیار است و از آنجایی که این ترم اولین تجربه دانشگاه آزاد اسلامی در راه‌اندازی سامانه متمرکز آموزشی برای دانشجویان محسوب می‌شود، این سالن را راه‌اندازی کرده‌ایم تا به سوالات احتمالی کاربران پاسخ دهیم.»

   ستاد پشتیبانی آموزشیار تا پایان حذف و اضافه به همین شکل فعال خواهد بود

او با تاکید براینکه امروز چهارمین روز انتخاب‌واحد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است، ادامه می‌دهد: «این کار براساس یک جدول زمان‌بندی به تفکیک استان‌ها انجام می‌شود و برای انتخاب‌واحد نیز به ترتیب نوبت اول، دوم و سوم را در نظر گرفته‌ایم. همچنین مدل پاسخگویی دانشگاه آزاد اسلامی پیرامون سوالات احتمالی درباره سامانه آموزشیار  به سه روش انجام می‌شود.»

مدیرکل توسعه شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی در توضیح بیشتر این مساله می‌گوید: «در روش اول بخش پانسنتر را فعال کرده‌ایم تا دانشجویان و کارشناسان بتوانند در صورت نیاز به صحبت با کارشناسان، تماس بگیرند و در همین روش نیز همکاران لایه اول مستقر در سالن به سوالات عمومی و در لایه دوم به سوالات فنی دانشجویان جواب خواهند داد، سامانه تیکتینگ را نیز فعال کرده‌ایم که در لایه اول آن به سوالات در سطح واحد دانشگاهی پاسخ داده می‌شود و اگر سوالات فنی بود در اختیار همین افراد قرار می‌گیرد، البته باید به این مساله اشاره کنم که بیشترین سوالات نیز درباره این است که دانشجو نمی‌تواند وارد سامانه شود، قطعا در چنین شرایطی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به این مشکل پاسخ داده خواهد شد.»

این مقام مسئول صحبت‌هایش را درباره پایان‌کار این ستاد این‌طور ادامه داد: «قطعا تا پایان حذف و اضافه این ستاد فعال خواهد بود تا مطمئن شویم هیچ مشکلی از بابت انتخاب‌واحد برای دانشجویان وجود نخواهد داشت و بعد از تمام شدن این پروسه این سالن جمع خواهد شد، البته این بدان معنی نیست که به‌طور کامل پشتیبانی را حذف می‌کنیم، بلکه ستاد کوچک‌تر شده و به فضای کوچک‌تری منتقل خواهد شد.»

   استقرار 10 تیم در ستاد پشتیبانی سامانه آموزشیار

بعد از صحبت با عطارزاده و در جریان قرار گرفتن از کم و کیف ستاد به سراغ یکی از متخصصان حاضر در سالن می‌روم. بوذرجمهری، یکی از همان متخصصان فنی است که با حوصله درحال جواب دادن به سوالات فردی است که با او تماس گرفته، به ناچار چند دقیقه‌ای را منتظر می‌مانم تا بالاخره نوبت به سوال پرسیدن من برسد.

او با بیان اینکه روزانه بیش از 200 تماس با هر کدام از اپراتورهای این سالن گرفته می‌شود، می‌گوید: «در ایام انتخاب‌واحد از ساعت هفت و نیم صبح تا 22 شب آماده پاسخگویی به سوالات کاربران این سامانه هستیم، البته گاهی در زمان استراحت که متخصصان در هتل ساکن هستند نیز به سوالات جواب می‌دهیم و این‌طور نیست که بگوییم زمان مشخصی برای این کار وجود دارد.»

او ادامه می‌دهد: «جواب دادن به برخی سوالات پنج دقیقه زمان لازم دارد، اما در مقابل هم برخی کاربران به دلیل مشکلات تکنیکی و سوالاتی که دارند تا یک ساعت نیز برای آنها وقت می‌گذاریم تا مطمئن شویم مشکل‌شان حل شده است. با این حال بیشتر سوالات درباره نکات مربوط به نحوه ارائه درس و موضوعات مرتبط به این حوزه است. البته ما علاوه‌بر پاسخگویی تلفنی شیوه‌های غیرآنلاین را نیز دنبال می‌کنیم.»

این متخصص ستاد سامانه مدیریت یکپارچه امور آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح می‌کند: «درحال آماده‌سازی کلیپ‌های پنج دقیقه‌ای هستیم تا با بارگذاری آنها در کانال‌هایی که مختص هرکدام از راهبران استانی مستقر در این سامانه است، بتوانیم به بسیاری از سوالات پاسخ دهیم. در اصل در این سالن 10 تیم مستقر هستند که هرکدام بسته به تعداد واحدهای استانی، بین سه تا چهار استان را پوشش می‌دهند تا از این طریق کارها با نظم بیشتری دنبال شود.»

 * نویسنده: زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار