• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۲۰ - ۱۳:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

امام(ع)، ولی‌الله و فقر در غنا

معنویت عاشورایی در آموزه‌های حسینی: بخش سوم

در معنویت عاشورایی که توحیدی – عبودی و مبتنی‌بر حب به خداست، انسان معنوی به مقام ولایت‌اللهی دست‌یافته و ولی‌الله می‌گردد، بدین‌معنا که او عالم و آدم را تحت‌ولایت حق دیده و به قرب وجودی با او دست یافته و توحید و ولایت را یک‌جا در متن حیات طیبه‌اش متجلی ساخته است.

به گزارش «فرهیختگان»، دکتر محمدجواد رودگر، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: معنویت عاشورایی بر یک سلسله‌مبانی و اصولی استوار است. در این سلسله مطالب ابتدا مقدمه‌ای بر این معنویت تقدیم شد (فرهیختگان 12شهریور99) و سپس به برخی از آن مبانی و اصول پرداختیم (فرهیختگان 17شهریور99) و اکنون نیز همچنان به مبانی و اصول آن معنویت -کماکان با روش حدیث‌محورانه یعنی با محوریت احادیث امام‌حسین علیه‌السلام- می‌پردازیم.

 ولایت و ولی خدا شدن

در معنویت عاشورایی که توحیدی – عبودی و مبتنی‌بر حب به خداست، انسان معنوی به مقام ولایت‌اللهی دست‌یافته و ولی‌الله می‌گردد، بدین‌معنا که او عالم و آدم را تحت‌ولایت حق دیده و به قرب وجودی با او دست یافته و توحید و ولایت را یک‌جا در متن حیات طیبه‌اش متجلی ساخته است. چنان‌که امام‌حسین علیه‌السلام فرمود: «منْ عرف حقّ ابویْه الْأفْضلیْن: محمّد و علّی و اطاعهـما حقّ طاعته، قیـل‌له: تبحْبحْ فی‌ ای جنان شئْت»(1) (جمعی از نویسندگان، 1379، ص590، ح589) یا فرمود:«منْ أحبّنا لایحبّنا إلاّ للّه، جئْنا نحْن و هو کهاتیْن –و قدّر بیْن سبّابتیْه- و منْ أحبّنا لایحبّنا إلاّ للدّنْیا، فإنّه إذا قام قائم‌الْعدْل وسع عدْله الْبرّ و الْفاجر»(2) (مجلسی، 1403، ج27، ص90) یا بسیار عالی و پرمعنا و مضمون رابطه سالک را با امام در تفسیر مودت به قربی بیان فرمودند که: «فی قول‌اللّه عزّوجلّ: «قل لا أسألکم علیه أجرا إلاّ المودّه فی‌القربی. إنّ القرابه الّتی أمر اللّه بصلتها و عظّم من حقّها وجعل الخیر فیها قرابتنا أهل‌البیت الّذین أوجب [اللّه] حقّنا علی کلّ مسلم.»(3) (تأویل‌الآیات الظاهره، 531) همان‌طوری که در نسبت‌شناسی محب امام در حب به اهل‌بیت عصمت و طهارت برای خدا به خودشان را از زبان رسول‌خدا(ص) چنین تبیین فرمود: «من أحبّنا للّه وردنا نحن و هو علی نبیّنا صلی‌الله علیه‌وآله هکذا – و ضمّ إصبعیه- و من أحبّنا للدّنیا فإنّ‌الدّنیا تسع البرّ و الفاجر.»(4) (طوسی، أمالی، 253/455.)

 فقر وجودی

یکی از بنیادهای سلوک معنوی در معنویت عاشورایی، فقرشناسی و فقریابی وجودی است، سالک باید با معرفتی که به خدا دارد و عرفان به نفسی که خواهد یافت مقوله فقرانفسی را با تمام وجودش تجربه کند و مالک مطلق را خدا یافته و او را عالم و قادر مطلق نیز بیابد تا با شناخت شهودی علم، قدرت و مالکیت مطلقه حق‌تعالی توانایی سلوک در نیل به مقامات معنوی و فتوحات غیبی را داشته باشد. او باید به مقام «نیستی»، «نداری محض» و «نیاز صرف» خود دست یابد، همان‌طوری که امام‌حسین(ع) در دعای عرفه فرمود: «إلهی أنا الفقیر فی غنای فکیف لاأکون فقیرا فی فقری؛ خدایا! من در حال بی‌نیازی نیازمندم؛ پس چگونه در حال فقر نیازمند [تو] نباشم؟ (مجلسی، 1403، ج98، ص225) چقدر این عبارت نغز و پرمغز است و اشارت به حقایق وجودی و دقایق باطنی انسان دارد که سالک با فقر نفسی - نه نسبی‌اش- زندگی کرده و هیچ کمالی را به خود نسبت ندهد و در تمامی مراحل سلوکی و منازل معنوی موحدانه سلوک نماید.

 پی‌نوشت‌ها:
1. کسی که حق دو پدر برتر (از پدر طبیعی) خود یعنی حضرت محمّد (صلی‌الله‌علیه‌وآله  ‌و ‌علی‌علیه‌السلام) را بشناسد و آنها را آن‌طور که شایسته است اطاعت کند به او گفته می‌شود در هرجای بهشت که دوست داری فرود ‌آی و جای بگیر.
2. امام‌حسین(ع) فرمود: کسی که ما را تنها، به‌خاطر خدا دوست بدارد، ما و او مثل این دو (اشاره به دو انگشت) می‌آییم و کسی که ما را به‌خاطر دنیا هم دوست داشته باشد (باز مفید است زیرا) هنگامی ک امام‌زمان(ع) ظهور کند، عدالت او شامل خوب و بد می‌شود.
3. درباره آیه شریفه «بگو، من به ازای این از شما مزدی نمی‌خواهم مگر دوست داشتن خویشاوندانم»: آن خویشاوندی‌ای که خداوند به صله [و نگهداشت پیوند آن] فرمان داده و آن را حقّی بزرگ داشته و خیر و خوبی را در آن قرار داده، خویشاوندی ما اهل‌بیت است که خداوند حق ما را بر هر مسلمانی واجب ساخته است.
4. امام‌حسین(ع): هر که ما را به‌خاطر خدا دوست بدارد، من و او اینچنین - حضرت دو انگشت خود را به‌هم چسباند- بر پیامبرمان صلی‌الله‌علیه‌وآله وارد خواهیم شد و هر که ما را به‌خاطر دنیا دوست بدارد (بداند که) دنیا، نیکوکار و بدکار را در بر می‌گیرد.

 منابع:
۱. پژوهشکده باقرالعلوم، گروه حدیث، موسوعه کلمات‌ الامام الحسین(ع)، نشر مشرقین، 1379ش، قم.
2. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، موسسه الوفاء، 1403، بیروت.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

رضا غلامی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

نگاهی نو به نو اندیشی دینی

زندگی برای یاد‌گیری است نه برای موارد دیگر:

کریم مجتهدی: ایرانی کیست؟

دوگانه‌سازی مانع از لذت بردن از بدیهیات روزمره شد؛

جریان مطالبه‌گر زندگی! اجازه دهید زندگی کنیم

درباره نقد اخیر آصف بیات به هابرماس؛

پروژه ناتمام یا بلوند سازی جهانی!

دانشگاه ملی از زاویه‌ای دیگر؛

معنا و دلالت‌های سیاسی یک ایده تهی

بایسته‌های عدالت و اخلاق؛

آنچه جماعت‌گرایان به شما نمی‌گویند

سیدمحمدرضا فقیه‌ایمانی، پژوهشگر اندیشه:

علامه طباطبایی علمدار جهاد تبیین قرآنی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

فاشیسم انجمنی

مرتضی تیموریان، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

اغتشاش نقش شهر و روستا در حکمرانی توسعه

علی مومنی، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران:؛

«میدان شهرت در ایران» جزئیاتی از مصرف‌کننده واقعی ارائه نمی‌دهد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

شخصی‌سازی سیاست: فرد غیرسیاسی در طلب توسعه و پیشرفت!

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

ایران و مساله مهاجرت

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

سرقفلی‌هایی به اسم فصلنامه علمی‌پژوهشی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

چپ‌های رهایی‌بخش همان لیبرال‌های ارتجاعی هستند

سید جواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

آنچه از استقبال رونالدو گفته نمی‌شود

رسالت بوذری، مجری برنامه مخاطب خاص:

در آغوش رفیق

طیبه محمدی‌کیاعضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

اربعین یا چهلم به مثابه سازوکار جاودانه‌سازی سوگ

روایت‌نگاری دیدار با مجتهدان زن جهان تشیع

در حکمت و حکومت نهاد اجتهاد زنانه

یادداشت دکتر علی‌اکبر ولایتی درباره شهید ثقه‌الاسلام تبریزی

روحانی مبارز با استکبار و استبداد

وقایع اعتراضی فرانسه در چه چهارچوبی قابل صورت‌بندی است

طرد سیستماتیک، خشم شهری و جنبش‌های ریزومی

نکاتی درباره سیستم آموزش‌وپرورش

در تمنای تفکر

تأملی بر ارتباطات مجازی

چشم سوم

سیری کوتاه در کلاس مقدمه‌ای به فلسفه- 8 و پایانی

حقیقت ذوب می‌شود

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار