• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۲۳ - ۱۰:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از حال و روز کشتی فرنگی؛ ناز آقای خاص و تحمل کم دبیر

کشتی فرنگی در خاک کرونا

طالقانی: هم بنا حق دارد و هم فدراسیون، امیدوارم امروز مشکل حل شود

کشتی هم یکی از ورزش‌هایی است که از شر مشکلات مربوط به کرونا در امان نبوده و حالا بعد از اعتراضات جسته و گریخته ورزشکاران درخصوص عدم برگزاری رقابت‌های لیگ کشتی، شاهد اختلافاتی هستیم که بین رئیس فدراسیون و سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی ایجاد شده و عمده دلیلش هم شرایط کرونایی کشور است.

کشتی فرنگی در خاک کرونا

به گزارش «فرهیختگان»، شرایط بدی که ویروس کرونا در جوامع مختلف و خللی که این ویروس منحوس در کسب‌وکارها ایجاد کرده باعث شده بسیاری از مردم در سرتاسر دنیا با مشکلات روحی و روانی مواجه شوند تا جامعه علاوه‌بر اینکه برای حفظ سلامتی با این ویروس مبارزه می‌کند، به‌دنبال راهکاری باشد که بتواند مردمش را در حالت نرمال روحی قرار دهد.

ورزش هم در دنیا به‌عنوان یک صنعت و یک کسب‌وکار از سایر مشاغل و افراد مستثنی نیست و بیراه نیست اگر گفته باشیم ورزشکاران به‌مراتب این روزها شرایطی بدتری نسبت به سایر افراد جامعه دارند چراکه شاهد آن هستیم که شغل‌های تجاری، اداری و صنعتی با چراغ‌سبز مسئولان کشور کار خود را آغاز کرده‌اند ولی بسیاری از ورزش‌هایی که برخلاف فوتبال درآمد چندان بالایی ندارند، اما ورزشکارانش چشم امیدشان به اندک مبلغی بود که به‌عنوان قراردادشان دریافت می‌کردند حالا در حالت تعطیلی قرار دارند و این موضوع تحمل شرایط را برای ورزشکاران این رشته‌ها سخت کرده است.

کشتی هم یکی از ورزش‌هایی است که از شر این مشکلات در امان نبوده و حالا بعد از اعتراضات جسته و گریخته ورزشکاران درخصوص عدم برگزاری رقابت‌های لیگ کشتی، شاهد اختلافاتی هستیم که بین رئیس فدراسیون و سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی ایجاد شده و عمده دلیلش هم شرایط کرونایی کشور است.

اختلاف بنا و دبیر از کجا شروع شد؟

بعد از اینکه ستاد مبارزه با کرونا به یک‌سری از ورزش‌ها مجوز این را داد که اردوهای ملی‌اش را برگزار کند تا برای حضور در بازی‌های برون‌مرزی آماده شوند، کشتی فرنگی با حضور کمیته فنی، رئیس فدراسیون و سرمربی تیم‌ملی تشکیل جلسه داد تا درخصوص نحوه برگزاری اردو، تعداد نفرات دعوت‌شده به اردو و روزهایی که ورزشکاران قرار است در اردو باشند به بحث و تبادل‌نظر بپردازند.

در این جلسه مسئولان فدراسیون بر این باور بودند که چون هنوز زمان دقیق برگزاری رقابت‌های جهانی 2020 صربستان مشخص نشده و اصلا قطعیتی هم در برگزاری این رقابت‌ها ازسوی فدراسیون جهانی به فدراسیون کشتی کشورمان اعلام نشده، بهتر است برای شروع اردوها بی‌گدار به آب نزنند و برای حفظ سلامت ورزشکاران و اعضای کادرفنی در شروع این اردوها را با 20 ورزشکار و 4 روزه برپا کنند.

اصرار محمد بنا و کادرفنی‌اش اما بر این بود که حتما اردوها در زمانی بیش از 4 روز ترتیب داده شود و کشتی‌گیران بیشتری به اردو فراخوانده شوند. البته کادرفنی تیم‌ملی کشتی فرنگی برای این درخواست‌شان دلایلی هم داشتند و بر این باور بودند که فدراسیون به‌جای اینکه این همه به برگزاری لیگ اصرار کند، باید از فرصت تعطیلی لیگ برای برگزاری اردو با حضور همه‌جانبه ورزشکاران استفاده کند تا در آینده نتایج باب میل به دست بیاید.

از طرفی فدراسیون نیز با معذوریت‌هایی در این زمینه مواجه است و مهم‌ترین آن مشکلات مالی است که کشتی‌گیران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و اصرار دارند که لیگ آغاز شود تا آنها بتوانند پیش‌پرداخت‌های خود را از باشگاه‌هایشان دریافت کرده و به روال عادی زندگی برگردند.

تصمیم عجیب رئیس فدراسیون!

با اینکه اعضا در جلسه به‌دنبال یک خروجی مشترک از صحبت‌هایشان بودند اما تصمیم عجیب علیرضا دبیر در این جلسه باعث شد جو تا حدود زیادی به‌هم بریزد و اختلافات بیشتر شود. بعد از اینکه کادرفنی تیم‌ملی کشتی فرنگی و البته آزاد درخصوص نحوه برگزاری اردوها نرمش به خرج ندادند و بر سر خواسته خود پافشاری کردند، رئیس فدراسیون کشتی این جلسه را بدون نتیجه به پایان رساند و اعلام کرد برگزاری اردوهای تیم‌ملی را به بعد از زمان قطعی رقابت‌های جهانی 2020 صربستان موکول می‌کند.

این حرف درحالی مطرح شده که شنیده می‌شود رئیس فدراسیون جهانی کشتی در گفت‌وگویی که با روسای فدراسیون‌های کشتی داشته اعلام کرده حداقل تا دهم مهرماه تصمیمی درخصوص برگزاری یا عدم برگزاری رقابت‌های جهانی 2020 صربستان نمی‌گیرد و این بدان معناست که تا این روز ورزش کشتی در کشور باید بلاتکلیف بماند.

همین موضوع محمد بنا را دلخور کرده و او را به این نتیجه رسانده که ادامه حضور در سمت سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی همه مسئولیت‌ها درخصوص نتایج آتی را متوجه او می‌کند و او با همین استدلال به‌صورت مجازی از جایگاه خود استعفا داد.

دبیر خیلی تحمل ندارد

همه اهالی کشتی می‌دانند که بنا فردی بسیار حساس و نکته‌سنج بوده که ممکن است با هر اتفاق قید حضورش در جایگاهی که حضور دارد را بزند و البته خیلی‌ها این اخلاقیات او را نوعی ضعف به حساب می‌آورند که در مقاطعی به منافع ملی آسیب رسانده است. آقای خاص کشتی در زمان حضور رسول خادم در فدراسیون هم بارها قهر و آشتی‌هایی داشت و درنهایت رئیس وقت فدراسیون را مجبور کرد برخلاف میل باطنی‌اش سرمربی دیگری را برای کشتی فرنگی به خدمت بگیرد.

حالا اما به‌نظر می‌آید رئیس فدراسیون جوان کشتی چندان تحمل ندارد و تا به‌امروز هم با ریش‌سفیدی بزرگان کشتی مثل طالقانی حاضر شده برای بازگشت سرمربی تیم‌ملی فرنگی دست روی دست بگذارد و اگر بنا ظرف یکی‌دو روز آینده از مواضعش  عقب‌نشینی نکند، باید فرد جدیدی را جایگزین خود در تیم‌ملی ببیند.

طالقانی: هم بنا حق دارد و هم فدراسیون

 محمدرضا طالقانی، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون کشتی این روزها تلاش بسیاری کرده مشکلات ایجادشده بین محمد بنا و علیرضا دبیر را حل‌وفصل کند. از این‌رو با این پیشکسوت کشتی تماس گرفتیم تا از آخرین اتفاقات این اختلاف باخبر شویم. طالقانی درخصوص این اختلافات به «فرهیختگان» گفت: «قرار است امروز جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون کشتی با سرمربی تیم‌ملی و رئیس فدراسیون برگزار شود و طرفین بیایند و بنشینند و حرف‌هایشان را بزنند. ما امید داریم با میان‌داری ریش‌سفیدهای کشتی بتوانیم بنا را تا المپیک توکیو درکنار خود داشته باشیم.»

طالقانی درخصوص دلایل این اختلافات ادامه داد: «در هر صورت هر طرف، خواسته‌هایی دارد و من که از جریانات خبر دارم، می‌دانم که هر 2 طرف حق دارند و تنها باید کمی از خواسته‌هایشان را به‌دلیل معذوریت‌ها کم کنند تا این مشکلات حل‌وفصل شود. کادرفنی خواهان اردوی 20روزه است که تیمش را برای رقابت‌های پیش‌رو آماده کند و از طرفی فدراسیون هم به‌دلیل مجوزی که ستاد مبارزه به کرونا در ورزش به آنها داده تنها 3 روز می‌توانند اردو برگزار کنند و همین موضوع به اختلاف تبدیل شده است.»

  عضو هیات‌رئیسه فدراسیون کشتی در خاتمه خاطرنشان کرد: «من به‌صورت شخصی هم با بنا صحبت کرده‌ام و از او خواسته‌ام به کارش برگردد. البته موضوع این خواهش من و پاسخ بنا شبیه آن خواستگاری است که خودش و خانواده‌اش راضی بودند و خانواده عروس مخالف، اما همه‌جا می‌گفت که 50 درصد راه ازدواج را رفته است!»

 *نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار