• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۲۲ - ۰۸:۰۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
محسن علیزاده، نماینده ناظر در شورای عالی بورس:

عملکرد حقوقی‌ها را به‌دقت ارزیابی و گزارش می‌کنیم

علیزاده گفت: امروز ما به‌عنوان مجلس هم دیگر دستگاه‌های نظارتی این وظیفه را دارند تا به ماندن سرمایه‌ها کمک کنند. ما به‌دنبال این هستیم که در بازار سرمایه شفافیت کامل حاصل شود و اینکه می‌گوییم عملکرد حقوقی‌ها را ارزیابی می‌کنیم، به‌همین دلیل است.

عملکرد حقوقی‌ها را به‌دقت ارزیابی و گزارش می‌کنیم

به گزارش «فرهیختگان»، محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده ناظر در شورای عالی بورس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص وضعیت کنونی بازار بورس و اقدامات لازم برای بهبود وضعیت آن توضیحاتی ارائه کرد. مشروح این گفت‌وگو در ادامه از نظر می‌گذرد.

عمق‌دهی به بازار در مقطعی فراموش شد

سقوط شاخص بورس هم دارایی‌های مردم را تهدید کرده و هم هدف کمک به تولید را رها کرده است. مجلس برای مواجهه با‌ این شرایط چه برنامه‌ای دارد؟

مجلس نهاد قانون‌گذار است و دستگاه مجری نیست. ما هم در شورای عالی بورس به‌عنوان ناظر حاضریم و حتی عضو صاحب رای هم نیستیم. در عین‌حال وظیفه ذاتی خود می‌دانیم که از مردم به‌ویژه در شرایط کنونی حمایت کنیم تا سرمایه‌های آنها در بازارهای سرمایه از دست نرود. از همین‌رو مجلس همواره اعلام آمادگی کرده که تا بتواند کمک‌حال دولت باشد. تاکنون هم نشست‌های متعددی را با فعالان بازار‌ سرمایه و نمایندگان این بازار برگزار کرده است. همین امروز نیز این آمادگی را داریم هرجا که ممکن است ازجمله تدوین و اصلاح قوانین ورود و به بازار سرمایه کمک کنیم. رویکرد اصلی مجلس درخصوص بازار سرمایه یک رویکرد کاملا حمایتی است و همه شاهد این بودند که اولین لایحه دولت در مجلس یازدهم مربوط به همین بازار بورس بود و مجلس به‌سرعت دوفوریت آن را تصویب کرد. لایحه افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل صرف سهام و سلب حق تقدم ظرف مدتی بسیار کوتاه و مثال‌زدنی یعنی تنها ظرف 22 روز به تصویب رسید. باز هم آمادگی داریم هرجا که لازم باشد با قید فوریت چه درخصوص اصلاح قوانین و چه درخصوص قانونگذاری جدید اقدام کنیم. این مساله را به‌کرات به وزارت اقتصاد و شورای عالی بورس اعلام کرده‌ایم و آنها می‌دانند مجلس تمام‌قد آماده کمک به دولت است. علاوه‌بر این در مساله نظارت هم گفته‌ایم که کمک خواهیم کرد.

نکته مهم در این خصوص این است که یک‌سری اقداماتی را مسئولان بازار بورس از قبل باید انجام می‌دادند. عمق‌دهی به بازار بسیار مهم بوده که در مقطعی متاسفانه فراموش شده است. استفاده از ابزار قانونی موجود در بازار مثل دامنه نوسان و حجم مبنا و... از دیگر مسائلی بوده که باید با استفاده از آنها شرایط و مسیر حرکت بورس کنترل می‌شد تا امروز شاهد این شرایط نباشیم. با همه این اوصاف با تمام توان ایستاده‌ایم تا سرمایه مردم حفظ شود.

حقوقی‌ها کمک نکنند اعتماد مردم از بین می‌رود، باید حامی سهامداران خرد باشند

اکنون این شائبه وجود دارد که دولت در بورس دخالت می‌کند و این کاهش شاخص نتیجه همان اقدامات است. ارزیابی شما چیست؟

این‌طور نیست، وقتی می‌گوییم دولت یک مقوله کلی را نام برده‌ایم. دولت در بازار بورس آن نقشی را که برخی تصور می‌کنند، ندارد. سهام از جیب یک سهامدار به جیب سهامدار دیگری رفته است، لذا باید این عبارت را این‌گونه معنا کرد که برخی سهامداران عمده در بازار سرمایه که عموما دولتی یا نیمه‌دولتی هستند یک روز سهام خود را به‌صورت نامناسبی عرضه کرده‌اند، یعنی باعث شده‌اند صف‌های خرید تشکیل شود و این سهام به همه نرسد. حالا هم صف‌های فروش تشکیل می‌شود و بازهم توزیع ناعادلانه‌ای در این خصوص صورت می‌گیرد. شاهدیم که خود اینها هم همراهی نکرده‌اند و برای اصلاح وضعیت کمک نمی‌کنند. این رفتار نگرانی و شائبه ایجاد کرده که دولت درحال دخالت است. من اعتقاد دارم سهامداران عمده و حقوقی‌هایی که در بازار هستند، باید اکنون کمک کنند، آنها باید به سهامداران خرد کمک و بازار را کنترل کنند، چراکه اگر این اقدام صورت نگیرد مطمئنا بازار ریزش خواهد داشت و این سهامداران عمده باید بدانند اگر بازاری نباشد و رونقی وجود نداشته باشد، کسی هم نخواهد بود که خریدار سهام‌شان باشد. اگر اعتماد مردم از دست برود، وضعیت آنان هم ناخوشایند خواهد شد. این توضیح دقیق ماجراست و اینکه بگوییم دولت برای اینکه کسری بودجه خود را جبران کند دست به دخالت در بازار زده، این‌گونه نیست و برداشتی کاملا اشتباه است.

امروز شاخص‌ها درحال سقوط است، دولت چه کمکی می‌تواند بکند؟ و شما درصورت ورود چه ایده‌ای دارید و چه اقدامی خواهید کرد؟

اکنون این نگرانی برای همه نمایندگان مجلس یازدهم است. ما می‌دانیم که در اولین گام باید نظارت‌های خود را بیشتر کنیم. ما روزی یک نوزادی داشتیم و یک گهواره‌ای برای آن تهیه کرده بودیم، امروز این نوزاد بزرگ شده و دانشگاه می‌رود، ولی ما بازهم می‌خواهیم او درهمان گهواره بخوابد. این اشتباه است. ما باید ابزارهای معاملات در بازار سرمایه را متناسب با شرایط کنونی بازار طراحی کنیم، یعنی نیاز به ایجاد زیرساخت‌های بیشتری داریم. نیاز به این داریم که ابزارها متناسب با بازار بیشتر و بزرگ‌تر شود. ما نظارت خود را بیشتر خواهیم کرد. من این را قول داده‌ام و حتما به آن عمل خواهم کرد. ما در مجلس عملکرد حقوقی‌ها در بازار سرمایه را حتما و حتما ارزیابی خواهیم کرد و بعد از آن اگر کار به‌جایی رسید که بنا شد اقدام دیگری کنیم مثل سوال، براساس سلسله‌مراتب وزیر اقتصاد را به مجلس فراخواهیم خواهند. اما اکنون این ضرورت وجود ندارد و باید صبر کنیم تا بررسی‌ها تکمیل شود.

اگر نتیجه‌ای مبنی‌بر طبیعی نبودن اقدامات حقوقی‌ها گرفتید، چه خواهید کرد؟

مطمئنا آن را تعیین‌تکلیف می‌کنیم، هم با دستگاه مربوط به خودشان مثل وزارتخانه‌ای که با آن مرتبط هستند، ماجرا را تعیین‌تکلیف خواهیم کرد و هم ازطریق وزارت اقتصاد. امروز هم ما به‌عنوان مجلس هم دیگر دستگاه‌های نظارتی این وظیفه را دارند تا به ماندن سرمایه‌ها کمک کنند. ما به‌دنبال این هستیم که در بازار سرمایه شفافیت کامل حاصل شود و اینکه می‌گوییم عملکرد حقوقی‌ها را ارزیابی می‌کنیم، به‌همین دلیل است. اگر شفافیت ایجاد و گزارش عملکرد حقوقی‌ها منتشر شود، آنگاه شفافیت موردنظر کسانی که امروز درخصوص عملکرد دولت گلایه دارند، برطرف خواهد شد و آنها می‌بینند که حقوقی‌ها چگونه رفتار کرده‌اند. فعالان خرد عملکرد حقوقی‌ها را نمی‌بینند و این هم باعث گلایه و شائبه شده است. وقتی این بررسی‌ها انجام شد، اگر دیدیم شیطنتی وجود داشته مطمئن باشید ورود می‌کنیم و تعیین تکلیف خواهیم کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما