• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۱۸ - ۱۰:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
وکیلی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: آلکنو انگیزه لازم برای هدایت تیم ملی را دارد

نباید برای والیبال یک پول‌دوست مثل ویلموتس بیاورند

باید یک مربی در کنار اینکه حق و حقوقش را می‌گیرد، انگیزه زیادی هم داشته باشد و یکی مانند ویلموتس که معلوم بود فقط برای پول به فوتبال ایران آمده است، نباشد.

نباید برای والیبال یک پول‌دوست مثل ویلموتس بیاورند

به گزارش «فرهیختگان»، دو روز گذشته در فدراسیون والیبال جلسه اول تعیین تکلیف سرمربی تیم ملی بزرگسالان درحالی برگزار شد که حاضران در جلسه طبق برنامه‌های فدراسیون موافق آمدن مربی خارجی طراز اول به ایران بودند. یکی از حاضران جلسه که از موافقان آمدن مربی خارجی خوب در این برهه زمانی بود، محمد وکیلی مربی سابق تیم ملی نوجوانان و مربی رده‌های سنی باشگاه سایپا است که در این‌باره پاسخگوی سوالات خبرنگار ما شد. او که از امروز شروع 11 روز پرکار استعدادیابی را در باشگاه سایپا هم برعهده دارد، از برگزاری جلسه‌ای در روز چهارشنبه برای بررسی گزینه‌های خارجی مطرح‌شده در جلسه اول فدراسیون هم خبر داد. در ادامه گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمد وکیلی را می‌خوانید.

از جلسه فدراسیون چه خبر؟

جلسه خوب و با نتایج خوبی بود. باتوجه به صحبت‌های داخل جلسه، رویاها و اهداف فدراسیون این است که با استفاده از تجربه المپیک گذشته بخواهد جایگاه تیم ملی ایران را در این آوردگاه بزرگ ارتقا بدهد و این پتانسیل را در بچه‌های ملی‌پوش می‌بیند که اگر کادر رهبری خوبی روی سر بچه‌ها باشد، بتواند به جمع 4 تیم برتر برود.

فدراسیون برای منابع مالی مشکلی ندارد؟

منابع مالی را هم گویا پیش‌بینی کرده‌اند و تامین شده است. اگر یک مربی خارجی قصد همکاری داشت و همه مجموعه ازلحاظ کارنامه، رزومه و تجربه قبولش داشتند، از لحاظ مالی به مشکل برنمی‌خوردند. در جلسه اول به این جمع‌بندی رسیدند که اگر بخواهند شانس جابه‌جایی سکو در المپیک را افزایش بدهند، با مربی خارجی خیلی خوب محقق می‌شود و بعد از المپیک اگر خواستند سکان رهبری تیم ملی را به مربی داخلی بدهند، بحث دیگری است، ولی الان اهداف فدراسیون به‌دست آوردن مقامی بهتر از دوره گذشته یعنی پنجم مشترک بوده است.

امکان تحقق این رویا چقدر است؟

البته که سخت است، ما شانس‌مان را بیشتر می‌کنیم، ولی تضمینی برای مقام در مسابقات بزرگ المپیک وجود ندارد و هیچ مربی‌ای نمی‌تواند تضمین کند که می‌برد و صاحب مدال المپیک می‌شود. اگر این تضمین را بدهند مگر اینکه خدای نکرده وسوسه مالی باشد و این را برای پول بیشتر بگوید. حالا باید دید بین گزینه‌های مطرح‌شده کدام‌یک کارنامه محکم‌تری برای دفاع دارد و قرار است در جلسه روز چهارشنبه درباره این موضوع بحث شود.

الان مربی طراز اول بدون تیم داریم؟

یک‌سری مربی‌ها که با تیم‌های ملی کشورشان کار می‌کنند مثل تیم‌های ژاپن، فرانسه، برزیل و کنار تیم‌هایی که به المپیک رفتند و به‌دنبال مربی هستند، شاید فقط ما یا یک کشور دیگر باشیم که البته من جایی نشنیدم تیم کشور دیگری به‌دنبال مربی باشد، ولی به هرحال تعداد مربیان باشگاهی خوب که سابقه مربیگری تیم ملی را هم دارند، حدود 8 نفر هستند که باید ببینیم اینها بعد از مسابقات باشگاهی‌شان علاقه‌مند به حضور در برهه زمانی حدود 6 ماهه به تیم ملی هستند یا نه؟ اصلا باید ببینیم ایران را قبول می‌کنند و آن گزینه مورد تایید فدراسیون به‌لحاظ رزومه و تجربه هست یا خیر؟ در هر صورت مربی خوب، سخت ولی پیدا می‌شود، چون دست ما به‌خاطر نزدیکی المپیک خیلی باز نیست. شاید بعضی مربی‌ها انگیزه خوبی برای مربیگری کشوری غیر از کشور خودشان هم داشته باشند ازجمله «آلکنو» که در روسیه دارنده چند مدال جهانی و المپیک است و شاید انگیزه‌اش برای مربیگری در کشور دیگر به‌خاطر اینکه کشور خودش برای تیم ملی مربی از فیلیپین آورده است، زیاد باشد. البته در لیست فدراسیون تعداد مربیان ایتالیایی بیشتر است، بعد از آن نام یک مربی روسی، آرژانتینی و یک مربی از کانادا دیده می‌شود که باید در روزهای آینده از بین این لیست 12 نفره به سه گزینه برسد و آن موقع مذاکرات جدی شروع شود.

نظر شما روی کدام مربی است؟

نظر من روی همین مربی روس «آلکنو» است، چون با مربی‌های دیگر به‌لحاظ شخصیتی کمی متفاوت‌تر و آدمی قوی است. در المپیک 2008 برنز و در المپیک لندن طلا گرفته که اینها محسناتی است که در لیگ‌های جهانی و باشگاه‌ها هم موفق بوده است. باید ببینیم اعضای دیگر چه نظری دارند، ولی من شخصیت این مربی روس‌تبار را بیشتر دوست دارم، چراکه معتقدم دانش مربیان در این سطح تقریبا یکی است و شخصیت و کاریزما  به‌خاطر جدیتی که وجود دارد، بیشتر به درد فرهنگ ما می‌خورد و بازیکنان باید بدون نگرانی از نیمکت به داخل زمین بروند. بخواهیم در این‌باره نظر ولاسکو را هم بپرسیم فکر می‌کنم او هم همین گزینه را تایید کند. نظر من این است که مربی‌ای مثل لوزانو فقط برمبنای مادیات و پول با ما قرارداد نبندد، باید یک مربی در کنار اینکه حق و حقوقش را می‌گیرد، انگیزه زیادی هم داشته باشد و یکی مانند ویلموتس که معلوم بود فقط برای پول به فوتبال ایران آمده است، نباشد. این مربی روس چون در باشگاهش فعالیت می‌کند و پولدار است، اگر به‌خاطر انگیزه‌هایش بیاید، می‌پسندم.

تصمیم‌گیری فقط برای رده سنی بزرگسالان بود؟

بله، فعلا فکر می‌کنم تمام نگرانی فدراسیون فقط المپیک است و لاغیر.

از استعدادیابی کشوری که گفته بودید چه خبر؟

با رفتن آقای کاشانی، برنامه‌هایمان کمی به تعویق افتاد، ولی از دیروز (دوشنبه) تست‌ها به مدت 11 روز شروع شد تا استعدادها با فیزیک خوب را شناسایی و برایش برنامه‌ریزی کنیم. تاکنون هم 1700 نفر از تمام ایران ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان 1320 نفر واجد شرایط بودند و بعضی‌ها سن‌شان یا شرایط فیزیکی‌شان نمی‌خورد و البته روز آخر استعدادیابی را برای آنهایی که جا مانده‌اند، گذاشته‌ایم.

آشنایی با والیبال جزء شرایط حضور در این استعدادیابی است؟

دنبال استعدادهای درخشان هستیم و ممکن است از این تعداد که ثبت‌نام کرده‌اند آشنایی داشته باشند و مشخصاتی با خودشان بیاورند و ممکن است بعضی‌هایشان واقعا خام باشند و ما قرار است بازیکنی اگر به‌لحاظ فیزیکی و سطح یادگیری‌اش خوب باشد به او هم کمک کنیم، چراکه قرار نیست تیمی برای اول یا دوم شدن درست کنیم، ما می‌خواهیم بازیکن بسازیم تا در آینده بازیکن‌های بزرگی برای خودشان، باشگاه‌ها و تیم‌های ملی‌شان باشند.

 * نویسنده: نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار