• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۱۷ - ۱۰:۱۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی وضعیت نمایندگان ایران و رقبایشان در لیگ قهرمانان آسیا

امید به معجزه

درحالی‌که اکثر رقبای نمایندگان ایران سخت مشغول تقویت تیم خود هستند تا باقدرت برای حضور در این مسابقات آماده شوند، اما شرایط 4 نماینده ایران چندان مساعد نیست و ظاهرا برای موفقیت آنها در این رقابت‌ها باید امیدوار به یک معجزه بود.

امید به معجزه

به گزارش «فرهیختگان»، رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا هم مثل تمامی مسابقات فوتبال تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت و پس از گذشت دوهفته از شروع مرحله گروهی به تعویق افتاد. در شرق آسیا که منشأ گسترش این ویروس بود، اوضاع برگزاری بازی‌ها نامساعدتر است و برخی تیم‌ها تنها یک بازی خود از دور گروهی را برگزار کرده‌اند و حتی تیم شانگهای SIPG چین هنوز دیدارهای خود در این مرحله را انجام نداده است. حتی گفته می‌شود ممکن است دیدارهای این منطقه باز هم به تعویق افتاده و در تاریخ جدیدی برگزار شود. در غرب آسیا شرایط کمی بهتر است و برنامه‌ریزی برای انجام ادامه مسابقات به‌صورت متمرکز و با الگویی که اروپایی‌ها لیگ قهرمانان را در پرتغال برگزار کردند، انجام شده است. قرار است ادامه بازی‌ها در قطر انجام شود و تیم‌ها از دوشنبه آینده در قطر ادامه تورنمنت را پیگیری خواهند کرد. درحالی‌که اکثر رقبای نمایندگان ایران سخت مشغول تقویت تیم خود هستند تا باقدرت برای حضور در این مسابقات آماده شوند، اما شرایط 4 نماینده ایران چندان مساعد نیست و ظاهرا برای موفقیت آنها در این رقابت‌ها باید امیدوار به یک معجزه بود.

اوضاع آشفته آبی‌ها بدون سرمربی

در گروه اول این مسابقات استقلال در دو بازی ابتدایی خود با یک تساوی و یک شکست شرایط چندان خوبی در جدول ندارد و از 4 بازی باقیمانده خود حداقل به سه برد نیاز دارد تا شانس صعود به دور بعد را پیدا کند. استقلال این روزها به‌شدت درگیر حواشی است و پس از ناکامی در فینال جام حذفی و جدایی فرهاد مجیدی، بدون سرمربی مانده است. مدیران باشگاه تلاش دارند تا آندره‌آ استراماچونی را برای بازگشت متقاعد کنند، اما حتی اگر مجوز عقد قرارداد دوباره با وی را هم دریافت کنند، در فاصله یک هفته تا شروع مسابقات، حتی از این مربی که دوران موفقی را در این تیم سپری کرده، نمی‌توان انتظار زیادی داشت.

الشرطه عراق دیگر تیم این گروه است که تنها در دیدار با استقلال موفق به کسب تک‌امتیاز در دو بازی خود شده است. آنها پس از جدایی کرار جاسم، هافبک باتجربه خود که سابقه بازی در تیم‌های ایرانی را نیز دارد، به‌سراغ دو بازیکن آفریقایی رفته‌اند. کریستین اوساگونا که در نیمه دوم فصل قبل پیراهن پرسپولیس را به تن می‌کرد و همچنین ناتان سانکالای زامبیایی دو بازیکنی هستند که گفته می‌شود به‌زودی به ترکیب این تیم اضافه خواهند شد.

الوحده امارات نیز که باوجود تعویق دوباره رقابت‌های لیگ این کشور به‌دنبال تقویت ترکیب خود است، به‌تازگی رابین کاندو پرتغالی را به ترکیب خود اضافه کرده است. رشید ماهر نیز به‌صورت قرضی از الظفره به این تیم پیوسته تا در لیگ قهرمانان آسیا به آنها کمک کند. الوحده در هفته‌های اخیر مانع محمد را در پست مدافع راست به خدمت گرفته و حمدان الکمالی نیز از این تیم جدا شده است. آنها همچنین مشغول انجام مذاکره با ووک رازوویچ، مربی صربستانی الظفره هستند تا او را جانشین مارک فوتا، سرمربی هلندی خود کنند. جالب اینکه فوتا حدود 2 ماه پیش به این سمت منصوب شد و هنوز در دیدارهای رسمی هدایت این تیم را برعهده نداشته است.

الاهلی عربستان صدرنشین این گروه در لیگ این کشور شرایط حساسی دارد و در هفته پایانی باید برای قطعی کردن سهمیه آسیایی خود در فصل بعد به مصا الرعد برود. الاهلی هم‌اکنون در رده سوم جدول قرار دارد و ولادان میلویویچ، سرمربی این تیم با این بهانه که باشگاه نتوانسته خواسته‌هایش را برآورده کند به‌دنبال کناره‌گیری از این تیم است. آنها با دراختیار داشتن نفراتی چون عمر سوما، مارکو مارین و چندین بازیکن ملی‌پوش یکی از مدعیان صعود از گروه یک هستند.

شهر خودرو با مربی کم‌تجربه

شهر خودرو در نخستین حضور آسیایی خود هر دو مسابقه ابتدایی را با شکست پشت‌سر گذاشت. آنها در این فصل چندین‌بار مربی خود را تغییر دادند و پس از شروع لیگ با یحیی گل‌محمدی، بازی‌های آسیایی را با سرآسیایی ادامه دادند و لیگ را با سهراب بختیاری‌زاده به پایان بردند. حالا برای حضور در ادامه لیگ قهرمانان مهدی رحمتی، دروازه‌بان تیم به‌عنوان سرمربی جدید این تیم مشهدی منصوب شده است. آنها چند بازیکن مهم خود را از دست داده‌اند و در این فاصله کم بعید است بتوانند تیم قدرتمندی برای حضور در 4 بازی باقیمانده آسیایی آماده کنند. پاختاکور ازبکستان و الهلال عربستان در این گروه 6 امتیازی و بخت‌های اصلی صعود به مرحله بعد هستند. الهلال امسال شانزدهمین قهرمانی خود در لیگ را جشن گرفت و در شرایط خوبی برای حضور در ادامه رقابت‌های آسیایی آماده می‌شود.

پاختاکور نیز همانند حریف عربستانی خود در لیگ داخلی صدرنشین است و با قهرمانی در نیم‌فصل نخست مهیای حضوری موفق در ادامه دیدارهای این گروه است. الاهلی امارات نیز به‌تازگی سومین بازیکن برزیلی خود را به خدمت گرفته است. آنها پس از خرید کارلوس ادواردو از الهلال عربستان، لئاندرو را نیز به لیست خود اضافه کردند. ازسوی دیگر یوسف جابر که در دیدار دوستانه این تیم آسیب دید، بین دو تا سه هفته از میادین دور خواهد بود و دیدارهای مرحله گروهی را از دست می‌دهد.

اوضاع آشفته پس از پوکر

پرسپولیس پس از کسب چهارمین قهرمانی خود در لیگ خلیج‌فارس اوضاع چندان مساعدی ندارد و با جدایی چند ستاره تاثیرگذار خود ازجمله بیرانوند، علیپور و ترابی کار سختی در گروه سوم دارد. شاگردان گل‌محمدی در گروه خود یک‌امتیازی هستند و دو بازی بعدی برابر التعاون عربستان می‌تواند برایشان بسیار تعیین‌کننده باشد. التعاون اگرچه هر دو دیدار قبلی خود در این گروه را برده و صدرنشین است، اما در لیگ عربستان در رده دوازدهم قرار دارد و حتی خطر سقوط به دسته پایین‌تر نیز آنها را تهدید می‌کند. دیدار روز چهارشنبه آنها برابر الفیحا در هفته پایانی مسابقات برای این تیم بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود. آنها برای این دیدار فیلیپ گوویا را به‌عنوان سرمربی جدید خود منصوب کردند تا شاید این مربی بتواند مانع از سقوط تیم‌شان شود.

الدوحیل، قهرمان فصل گذشته لیگ قطر در نقل‌وانتقالات اخیر خود مهند علی، مهاجم عراقی خود را به السیلیه قرض داد و رامین رضائیان را از الشحانیه به خدمت گرفت. ماریو مانزوکیچ نیز از جمع بازیکنان این تیم جدا شد، اما قرارداد ادمیلسون، ستاره تاثیرگذار خود را تمدید کردند. الشارجه امارات نیز که همانند پرسپولیس یک‌امتیازی است، برای جانشینی جوناتاس، بازیکن برزیلی و مصدوم خود به‌دنبال گزینه‌ای جدید است. این مهاجم برزیلی دچار پارگی رباط صلیبی شده و تا مدت‌ها قادر به همراهی تیمش نخواهد بود. او به‌تازگی و با قراردادی دوساله به این تیم پیوسته بود تا در لیگ قهرمانان آسیا به کمک آنها بیاید.

امید بیشتر به سپاهان

سپاهان با امیر قلعه‌نویی فصل پرفرازونشیبی را در لیگ ایران گذراند و درنهایت از کسب سهمیه آسیا بازماند. با جدایی قلعه‌نویی، سکان هدایت تیم به محرم نویدکیا سپرده شد تا این تیم اصفهانی را برای حضوری موفق در آسیا آماده کند. سپاهان تنها تیم ایرانی است که در دو بازی ابتدایی خود موفق به کسب پیروزی شده است. با این حال آنها با 3 امتیاز در رده سوم گروه قرار دارند. السد قطر با هدایت ژاوی در فصل گذشته لیگ این کشور رتبه سوم را کسب کرد، اما در این دوره با 4 امتیاز صدرنشین است. آنها در مهلت نقل‌وانتقالات، سانتی کازورلا، ستاره پیشین آرسنال و همچنین گیلرمه تورس برزیلی را به ترکیب خود اضافه کردند تا با قدرت برای حضور در آسیا مهیا شوند.

النصر عربستان، حریف سپاهان در دو بازی آتی نیز نایب‌قهرمانی خود در لیگ را قطعی کرده و حالا تمام تمرکز خود را به موفقیت در لیگ قهرمانان معطوف کرده است. خبر بد برای روی ویتوریا، سرمربی این تیم مصدومیت نورالدین آمراباط، ستاره مراکشی این تیم است که دچار مصدومیت شدیدی شده و قادر نیست تیمش را در رقابت‌های آسیایی همراهی کند. العین امارات هم پس از شکست در هر دو بازی ابتدایی خود در این تورنمنت فرصت خوبی برای تقویت خود داشته و حالا با نفرات جدید به‌دنبال جبران در دیدارهای باقی‌مانده است. آنها به‌تازگی پیشنهادی 2.5 میلیون دلاری برای خرید یوری سزار، مهاجم جوان و برزیلی فلامنگو ارائه کردند که ازسوی این باشگاه رد شد.

 *‌  نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار