• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۱۵ - ۱۲:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دانشگاه‌های دنیا با شروع سال تحصیلی جدید چه رویکردی در پیش گرفته‌اند

کلاس‌های آنلاین؛ اولویت دانشگاه‌های دنیا

در چند ماهی که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، بیشتر دانشگاه‌های دنیا طعم تعطیلی را چشیده‌اند و جز در موارد خاص، تمامی کلاس‌های درس به‌صورت غیرحضوری و آنلاین برگزار شده‌اند.

کلاس‌های آنلاین؛ اولویت دانشگاه‌های دنیا

به گزارش «فرهیختگان»، در چند ماهی که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، بیشتر دانشگاه‌های دنیا طعم تعطیلی را چشیده‌اند و جز در موارد خاص، تمامی کلاس‌های درس به‌صورت غیرحضوری و آنلاین برگزار شده‌اند، به‌طوری‌که حتی دانشجویان بین‌المللی هم از کشورهای خود به ادامه تحصیل پرداختند. در فاصله میان ترم قبل و ترم جدید، بسیاری از دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌اند تا بتوانند سال تحصیلی جدید را با رویکرد متفاوت‌تر و منظم‌تری آغاز کنند. آنلاین شدن دانشگاه‌ها به‌دلیل شروع ناگهانی موج نخست کرونا بسیار سریع و حتی بدون برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفت که مشکلات و چالش‌های خود را نیز به‌دنبال داشت. باوجود تداوم بحران کرونا در دنیا و آغاز موج دوم این بیماری از ماه‌ها پیش، دانشگاه‌های برتر برای ترم پاییز خود برنامه‌های متنوعی را در پیش گرفته‌اند تا دانشجویان از سراسر دنیا از تحصیل عقب نمانند. به همین بهانه سراغ برترین دانشگاه‌های دنیا رفته‌ایم تا از برنامه‌ها و تصمیمات آموزشی برای شروع سال تحصیلی جدید مطلع شویم.

کلاس‌های ترکیبی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

 دانشگاه کالیفرنیای جنوبی یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های آمریکا درنظر دارد ترم جدید تحصیلی را به‌صورت ترکیبی از کلاس‌های حضوری و آنلاین برگزار کند. مدیران دانشگاهی تا حد امکان تلاش کرده‌اند مانع از تراکم جمعیتی و کاهش فعالیت‌ها در فضای دانشگاه در ترم پاییز شوند. کلاس‌ها به‌ویژه برای دانشجویان مقطع کارشناسی به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و تنها در مواردی کلاس‌های حضوری برگزار می‌شوند. 10 تا 20 درصد کلاس‌ها حضوری هستند که اغلب واحدهای عملیاتی را شامل می‌شوند و دانشجویان باید به‌صورت حضوری شرکت کنند. حتی اقامت دانشجویان در خوابگاه‌های دانشگاهی محدود شده و برخی اقامتگاه‌ها هم به محدوده نزدیک دانشگاه منتقل شده است تا در حد امکان تراکم کاهش یابد و به‌منظور کاهش انتقال ویروس، هر دانشجو در یک اتاق خوابگاه زندگی می‌کند.

تامین محل اقامت دانشجویی در دانشگاه جانز هاپکینز

  این دانشگاه مشهور آمریکایی از چندماه پیش برای شروع ترم پاییز برنامه‌هایی را مدنظر قرار داده است. طبق تصمیمات اتخاذشده ازسوی مدیران این دانشگاه، کلاس‌های درس از 31 آگوست کار خود را طبق برنامه‌ریزی‌ها آغاز کرده‌اند، درحالی‌که برخی کلاس‌های آموزشی در دانشگاه جانز هاپکینز به‌صورت حضوری تشکیل می‌شوند، اما بیشترین درصد کلاس‌ها به‌صورت ترکیبی حضوری و آنلاین برگزار می‌شوند. در این شرایط، فاصله اجتماعی بین دانشجویان در داخل کلاس رعایت شده و برای به‌حداقل رسیدن تماس دانشجویان با یکدیگر، برخی کلاس‌ها شب‌ها و ایام تعطیل تشکیل می‌شوند. به دانشجویان سال‌اولی خوابگاه جداگانه داده شده و همچنین دانشگاه برای دیگر دانشجویانی که تمایل به حضور در دانشگاه دارند، محل اقامتی خارج از دانشگاه فراهم می‌کند و در این میان، وسیله حمل‌ونقل نیز برای دانشجویان از محل اقامت به دانشگاه تامین شده است.

سیستم رزرو صندلی در دانشگاه نیویورک

  طبق آخرین گزارش‌ها از دانشگاه نیویورک، مدیران این مرکز آموزشی هم مانند بسیاری دیگر از دانشگاه‌های آمریکا تصمیم گرفته‌اند ترم پاییز 2020 را در قالب کلاس‌های حضوری و آنلاین برگزار کنند که با اقدامات امنیتی و رعایت نکات بهداشتی همراه خواهد بود و تمام دانشجویان هنگام حضور در کلاس‌های حضوری ملزم به استفاده از ماسک خواهند بود و در زمان ورود به دانشگاه، با گرفتن تست کرونا، دانشجویان مبتلا را غربالگری می‌کنند. دانشگاه نیویورک در ارائه کلاس‌های ترم تابستانه، تمام دوره را به‌صورت آنلاین برگزار کرده بود. اقدام جدیدی که دانشگاه نیویورک برای ترم پاییز اتخاذ کرده، ارائه سیستم رزرو صندلی است و دانشجویان می‌توانند با اپلیکیشن موبایلی مخصوص این دانشگاه، پیش از حضور در دانشگاه صندلی خود را رزرو کنند تا برای حضور در کلاس‌های از راه دور مناطق اختصاص‌یافته برای مطالعه، به‌راحتی بتوانند فاصله‌ای ایمن از دیگر دانشجویان داشته باشند.

کلاس‌های حضوری دانشگاه ماساچوست برای دانشجویان خارجی

مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) هم طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته از ماه‌ها قبل ترم پاییز خود را آغاز کرده و کلاس‌ها به‌صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شوند. البته کلاس‌های حضوری بیشتر برای دانشجویان سال آخر و آن دسته از دانشجویانی برگزار می‌شود که از راه دور قادر به شرکت در کلاس‌های آنلاین نیستند و شرایطی فراهم شده تا آنها بتوانند برای حضور در کلاس‌های این ترم به دانشگاه برگردند.
تصمیمات جدید مدیران دانشگاه ماساچوست برای ترم جدید به این صورت است که بیشتر کلاس‌ها آنلاین هستند، مگر در مواردی که اشاره شد و این گروه از دانشجویان می‌توانند اتاق‌های اختصاصی برای اقامت ازسوی دانشگاه دریافت کنند. این دانشگاه از اول سپتامبر آغاز به‌کار کرده و حتی یک هفته هم زودتر از موعد مقرر برگزار شد. تمام کلاس‌های حضوری با شکرگزاری به پایان می‌رسند.

کلاس‌های حضوری دانشگاه منچستر با جمعیت محدود

دانشگاه منچستر نیز مانند بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی انگلیس برنامه‌ریزی‌های لازم را برای ترم پاییز که از سپتامبر شروع می‌شود، انجام داده‌ است. طبق گزارش‌های تدوین‌شده، دانشجویان بین‌المللی اجازه دارند دیرتر از شروع ترم در کلاس‌ها حضور پیدا کنند. دانشگاه منچستر بیشترین تمرکز خود را روی برگزاری کلاس‌های آنلاین گذاشته و از آنجاکه رعایت فاصله اجتماعی هنگام حضور در دانشگاه دشوار است، تلاش بر این است تا بیشتر کلاس‌ها آنلاین برگزار شود. در همین راستا، قرار است به لطف فناوری‌های روز، استادان کنفرانس‌ها و کلاس‌های خود را هم از راه دور و به‌صورت آنلاین برگزار کنند. تنها درصورتی‌که الزام به برگزاری کلاس‌های حضوری وجود داشته باشد، استادان، کلاس‌ها را با گروه‌های کوچک دانشجویان برگزار می‌کنند تا فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود. دانشگاه‌های انگلیس قراردادهای جدیدی برای اقامت دانشجویان منعقد کرده‌اند که از این طریق، حمایت خوبی از دانشجویان به‌عمل می‌آید.

کلاس‌های ترکیبی در دانشگاه کمبریج

 تمام دانشگاه‌های انگلیس ازجمله دانشگاه کمبریج، در ترم پاییز قرار است با سهم بیشتری از کلاس‌های آنلاین کار خود را آغاز کنند.
 علاوه‌بر دانشگاه منچستر که کلاس‌ها و حتی سخنرانی‌ها را هم باتوجه به پروتکل‌ها و درقالب آنلاین برگزار می‌کند، دانشگاه کمبریج هم از این امر مستثنی نیست و مدیران دانشگاه تمام تلاش خود را می‌کنند تا دانشجویان کمترین زمان خود را در دانشگاه بگذرانند.
سیستم آموزشی طوری برنامه‌ریزی‌ شده است که اگر دانشجویان درخلال آموزش آنلاین با مشکلی مواجه شوند، به هزاران مقاله رایگان آنلاین دسترسی داشته باشند و به این ترتیب اینترنت کمک زیادی به یادگیری دانشجویان در بحران کرونا می‌کند. البته در کنار کلاس‌های آنلاین، کلاس‌های حضوری هم در دستورکار قرار دارد که تنها برای گروه‌های کوچک دانشجویان امکان‌پذیر است.

کلاس‌های 3 ترمه در دانشگاه کلمبیا

 لی‌سی. بولینگر، رئیس دانشگاه کلمبیا اعلام کرده است ترم پاییز این دانشگاه به‌نوعی یک دوره آزمایشی است و بازگشایی کلاس‌ها حکم آزمون و خطا را دارد. باز شدن دوباره دانشگاه برای ترم پاییز به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که درطول یک سال، سه ترم پاییز، بهار و تابستان برگزار خواهد شد.
کلاس‌های درس هم به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شوند و حدود 60 درصد از دانشجویان در آن واحد در خوابگاه‌های دانشگاه زندگی می‌کنند.
 این امکان برای دانشجویان سال اول و دوم در ترم پاییز و برای دانشجویان سال سوم و سال آخر در ترم بهار فراهم می‌شود.
 تمام دانشجویان هنگام حضور در کلاس‌های حضوری دانشگاه ملزم به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا هستند.

کلاس‌های آنلاین و حضوری دانشگاه هامبورگ

دانشگاه آلمانی هامبورگ طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته فعالیت خود را برای ترم جدید از اول اکتبر آغاز می‌کند. در این دانشگاه قرار است به‌دلیل اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی، کلاس‌های حضوری با تعداد محدود دانشجویان برگزار شود، بنابراین برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای است که حجم بیشتر موضوعات درسی و کلاس‌های آموزشی در قالب تدریس آنلاین و دیجیتال صورت گیرد. به‌دلیل محدود بودن فضای آموزشی و کلاس‌ها در دانشگاه، کلاس‌های حضوری بیشتر منحصر به دانشجویان سال اول و دروس عملی مانند آزمایشگاه می‌شود. تقریبا در تمام نقاط دانشگاه دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده قرار داده شده و اتاق‌هایی که افراد بیشتر در آنها رفت‌وآمد می‌کنند و نیز توالت‌ها مرتب ضدعفونی می‌شوند. دانشجویان و استادان درطول زمانی که در دانشگاه حضور دارند باید از ماسک استفاده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند و از دست دادن، بوسیدن و بغل کردن یکدیگر خودداری کنند.

آموزش آنلاین دانشگاه سیدنی برای دانشجویان خارجی

دانشگاه سیدنی استرالیا از 24 آگوست آغاز به کار کرده و کلاس‌های درس هم درقالب آنلاین و هم به‌صورت حضوری درحال برگزاری هستند. تمرکز مدیران دانشگاهی بیشتر روی برگزاری حضوری کلاس‌هاست و این امکان نیز فراهم شده که آن دسته از دانشجویانی که به‌دلیل محدودیت‌های مسافرت امکان حضور در کلاس‌های دانشگاهی را ندارند، بتوانند از طریق اینترنت و به‌صورت آنلاین دروس را دنبال کنند و از تحصیل دور نمانند. این شیوه تدریسی از راه دور قرار است تا زمانی که محدودیت‌های کرونایی وجود داشته باشد، اعمال شود. کلاس‌های دانشگاهی درحالی 24 آگوست و باتاخیر آغاز شد که برخی کلاس‌ها به‌دلیل ساختار و الزاماتی که دارند اوایل آگوست کار خود را شروع کردند، بنابراین امتحانات این واحد‌ها هم زودتر از بقیه کلاس‌ها برگزار خواهد شد. تاخیر ایجادشده به‌دلیل اعمال آمادگی‌های لازم برای دانشجویان و استادان برای شرکت در کلاس‌های حضوری بوده است.

کلاس‌های آنلاین و آفلاین دانشگاه تسیانگ

دانشگاه تسیانگ به‌عنوان برترین دانشگاه چین طبق تصمیم‌گیری‌های صورت‌گرفته در ماه‌های اخیر قرار است کلاس‌های درسی را در ترم پاییز به‌صورت ترکیبی آنلاین و آفلاین برگزار کند. کنفرانس‌های درسی این دانشگاه به‌طور زنده و آنلاین ازطریق پلتفرم‌های مختلف پخش می‌شوند و همچنین دانشجویان می‌توانند این کنفرانس‌ها را روی پلتفرم تدریس آنلاین «کلاس باران» به زبان چینی و انگلیسی مشاهده کنند. در برخی از این کنفرانس‌ها حدود 50 هزار دانشجو، استاد و عضو هیات‌علمی و فارغ‌التحصیل و نیز 3800 دانشجوی سال اولی شرکت می‌کنند. برخلاف کلاس‌های ترم بهار در این دانشگاه که کاملا به‌صورت آنلاین برگزار شده بود، ترم پاییز به‌دلیل تداوم ویروس کرونا هم آنلاین و هم آفلاین برگزار می‌شود. مدیران دانشگاه تسیانگ معتقدند که این شرایط باعث شده اصلاحات جامعی در سیستم آموزشی اعمال کنند. به‌طور قطع، این سیستم، آموزش را دانشجومحور و هوشمندتر خواهد کرد.

کلاس‌های عملی حضوری در دانشگاه فنی برلین

مدیران دانشگاه فنی برلین درحال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای برگزاری ترم جدید دانشگاه هستند تا شرایط مناسبی را چه برای دانشجویان ترم اول و چه دانشجویانی فراهم کنند که برای ادامه تحصیل به دانشگاه می‌آیند. شرایط برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارها در این دانشگاه هم در شرایط کرونایی مانند بسیاری از دانشگاه‌های دیگر دنیا درقالب دیجیتال و آنلاین برگزار می‌شود. البته این دانشگاه درنظر دارد درحد امکان کلاس‌هایی را به‌شکل کاربردی و سمینارهایی با تعداد نفرات محدود برگزار کند و دانشجویان بتوانند در دانشگاه حضور یابند. برخی کلاس‌های آموزشی مانند کلاس‌های آزمایشگاه و کارگاه‌هایی که به‌طور آنلاین امکان برگزاری نداشته و نیاز به شرکت حضوری دانشجویان دارد، به‌طور محدود و با برنامه‌ریزی دقیق برگزار می‌شود. حتی مدیران دانشگاه به‌دنبال آن هستند تا درصورت امکان زمینه را برای برگزاری آزمون‌های حضوری هم فراهم کرده و امکان سفرهای دانشجویی در رشته‌های مختلف را ایجاد کنند.

کلاس‌های آنلاین در دانشگاه ملبورن

دانشگاه ملبورن برترین دانشگاه استرالیا و جزء برترین دانشگاه‌های جهان به‌شمار می‌رود که مانند دیگر دانشگاه‌ها تمهیداتی را برای دوران کرونا و شروع ترم جدید تحصیلی درنظر گرفته است. کلاس‌های درس این دانشگاه از دوم آگوست آغاز به‌کار کرده و باتوجه به محدودیت‌های چندباره‌ای که در این کشور اجرا شده، بیشتر کلاس‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا درحال حاضر در قالب آنلاین برگزار می‌شوند. اما در این میان تنها در شرایط خاص که دانشجویان نیاز به انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و بالینی داشته باشند، کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار می‌شوند، اما درصورت امکان کلاس‌های حضوری با تاخیر برگزار می‌شوند. درواقع، حضور دانشجویان در دانشگاه خلاف است، مگر اینکه ازسوی دانشگاه اعلام شود. حتی دانشجویان بین‌المللی که به‌خاطر محدودیت‌ها امکان حضور در استرالیا را ندارند می‌توانند از کشور خود در کلاس‌های آنلاین حضور پیدا کنند.

کلاس‌های آنلاین صبحگاهی در دانشگاه توکیو

دانشگاه توکیو ژاپن هم مانند بسیاری دیگر از دانشگاه‌های دنیا، کلاس‌های درس خود را در ترم جدید به‌صورت ترکیبی در قالب آنلاین و حضوری برگزار می‌کند. حضور دانشجویان در دانشگاه هیچ محدودیتی ندارد. دانشگاه از دانشجویان و استادان خواسته درصورتی‌که ازنظر جسمی و روانی شرایط لازم را دارند، در فعالیت‌های تحقیقاتی شرکت کنند و در غیر این‌صورت از حضور فیزیکی خودداری کنند. معمولا در ترم جدید تحصیلی، حضور دانشجویان در کلاس‌های درس الزامی است، مگر اینکه شرایط به‌گونه‌ای باشد که کلاس‌ها به‌صورت آنلاین برگزار شوند. مدیران دانشگاه اتاق‌های بیشتری را به کلاس‌های حضوری اختصاص داده‌اند تا راحت‌تر بتوان فاصله‌گذاری اجتماعی را بین دانشجویان رعایت و از این طریق از شیوع بیشتر ویروس جلوگیری کرد. در این میان، کلاس‌های صبحگاهی همگی در قالب آنلاین هستند. برای فارغ‌التحصیلان هم تمهیداتی اندیشیده شده، به‌طوری‌که کنفرانس‌هایشان به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.

برگزاری کلاس‌های ترکیبی در دانشگاه هنگ‌کنگ

دانشگاه هنگ‌کنگ درحالی از سپتامبر آغاز به‌کار می‌کند که در ماه‌های اخیر موج جدیدی از ویروس کرونا در این کشور شروع شده است. این دانشگاه از فوریه و شیوع بحران کرونا، کلاس‌های حضوری را لغو و همه آموزش‌ها را به کلاس‌های آنلاین معطوف کرده است. اما به‌نظر می‌رسد تصمیمات جدید اتخاذشده ازسوی مدیران این دانشگاه به‌گونه‌ای است که در ترم جدید دانشجویان به‌طور نسبی به دانشگاه بازمی‌گردند و برخی کلاس‌های درس در قالب حضوری برگزار می‌شوند. دانشگاه این امکان را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده که برای حل مشکل ویزا، قرنطینه و مسافرت، طی سه هفته نخست ترم جدید تحصیلی بتوانند کلاس‌های درسی را به‌طور آنلاین دنبال کنند. درحال حاضر، قرار است کلاس‌ها به‌صورت ترکیبی آنلاین و حضوری برگزار شوند تا درصورت بهبود یافتن اوضاع، کلاس‌های دانشگاهی به‌طور کامل حضوری برگزار شوند. اکنون کلاس‌های حضوری تنها با تعداد محدود دانشجویان امکان برگزاری دارد.

استفاده از سیستم‌های هوشمند در دانشگاه پکینگ

بسیاری از دانشگاه‌های چین بعد از درگیری چندماهه با ویروس کرونا و موفقیتی که در کنترل شیوع این ویروس داشتند، حالا تصمیم دارند ترم پاییز را با کلاس‌های حضوری دنبال کنند. چیزی که در این دانشگاه و برخی دیگر از دانشگاه‌های چینی جلب توجه می‌کند، استفاده از فناوری‌های روز برای نظارت بر تردد دانشجویان و کنترل آنهاست. به‌عنوان مثال، در ورودی دانشگاه پکنیگ، گیتی مجهز به دوربین نظارتی نصب شده که دانشجویان را کنترل می‌کند و تشخیص چهره می‌دهد. در این دانشگاه برای جلوگیری از شیوع کرونا، از داده‌ها و نیز هوش مصنوعی برای ایجاد مکانیسم مدیریت دیجیتال فردی استفاده کرده‌اند، مثلا ناهارخوری که یکی از نقاط پرخطر برای شیوع کرونا محسوب می‌شود و مدیران با کمک سیستم‌های هوشمند، تعداد نفرات حاضر در ناهارخوری را محاسبه می‌کنند تا از ازدحام در آنجا جلوگیری شود.

 * مترجم: ندا اظهری

 

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار