• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۱۱ - ۰۸:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

من با غم تو زنده می‌مونم

امروز در یکی از خبرگزاری‌ها، عکس مجالس روضه را در کوچه‌‌ها و خیابان‌‌ها می‌دیدم. به نظرم رسید کرونا با تمام سختی‌هایش، با تمام غم و غصه‌هایش و عزیزانی که از ما گرفت، این مزیت را داشت که هیات‌ها، از داخل حسینیه‌‌ها و خانه‌ها، کشیده شد به کوچه‌‌ها و خیابان ‌ها. بی‌جهت نیست که حاج قاسم گفته بود: «ما ملت امام حسینیم.»

به گزارش «فرهیختگان»، سارا عرفانی نویسنده طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: دخترکم آن‌وقت‌‌ها هنوز در وجودم بود که نشسته بودم روی نیمکت حیاط هیات، کنار شهدا و مداح، که برای جوان رشید آقا می‌خواند:

«مثل آئینه‌ی در خاک مکدر شده‌ای
چشم من تار شده یا تو مکرر شده‌ای»

دستم را می‌گذاشتم روی شکمم و حواسم بود که دخترم، اولین مجلس‌‌های روضه‌اش را با پای من آمده است. با چشمان من اشک ریخته و با دست‌‌های من سینه ‌زده است.

سال‌‌های بعد، نمی‌گویم هر شب بار و بندیل برمی‌داشتم و با بچه‌‌ها می‌رفتیم مجلس روضه. اما بعضی شب‌‌ها می‌رفتیم. با یک ساک پر از خوراکی و عروسک و اسباب‌بازی و حتی گاهی تبلتی که فقط سالی یکی دو بار دست بچه‌‌ها می‌آمد؛ شب‌‌های محرم و شب‌‌های قدر در هیات، برای اینکه سرشان گرم شود و بهشان خوش بگذرد و خاطره‌ خوش در ذهن‌شان بماند.

یک‌وقت‌‌هایی گل سخنرانی یا روضه که می‌رسید، بچه‌‌ها یادشان می‌آمد دستشویی دارند و مگر می‌شد چنین چیز مهمی از یادشان برود. بلند می‌شدم از روی سر هزار نفر جمعیت، بچه به بغل و کفش به دست می‌رفتیم و برمی‌گشتیم و در راه، فکر می‌کردم چه کار مهمی کرده‌ام که با بچه آمده‌ام و چقدر سر خدا و امام حسین(ع) منت می‌گذاشتم که این سختی‌‌ها را ببینند و بخرند.

تازه آخر شب وقتی همسر، به یک جمله از سخنرانی توجه می‌داد، معلوم می‌شد اصلا حواسم نبوده و زورکی چهار جمله شنیده‌ام و بقیه فکر و ذکرم پیش بچه‌‌ها بوده است.

یک‌وقت‌‌هایی بچه‌‌ها را به پدرشان می‌سپردم که موقع سخنرانی و روضه، فکرم هزار و یک‌جا نباشد. یک‌وقت‌‌هایی بچه‌‌ها را می‌گذاشتم خانه‌ مادرم. ترک موتور همسر سوار می‌شدم و می‌رفتیم مجلس آقا. از یک‌طرف خوشحال بودم که بچه‌‌ها نیستند که پشت هم آب و خوراکی و اسباب‌بازی بخواهند و دستشویی‌شان بگیرد. از یک‌طرف عذاب وجدان داشتم که نیاوردم‌شان. بچه‌‌ها شکر خدا مجلس روضه را دوست داشتند. اگر مخیرشان می‌کردم بین رفتن و نرفتن، قطعا حضور در مجلس را انتخاب می‌کردند. برای همین اگر قرار به نبردن‌شان بود، نباید می‌گفتم کجا می‌روم. وقتی می‌گویم عذاب وجدان می‌گرفتم، دلیلش همین بود که آنها دوست داشتند و گاهی نمی‌بردم‌شان.

تمام سال لحظه‌شماری می‌کردند که دهه محرم ببریم‌شان هیات. تمام سال، لحظه‌شماری می‌کردیم؛ هر چهار نفرمان. اصلا مجلس اباعبدالله برای ما یک‌چیز دیگر بود؛ یک قطعه از بهشت. تمام سال وقت داشتیم کتاب بخوانیم و معرفت‌مان را نسبت به امام زیاد کنیم. اما این یک دهه، می‌رفتیم دلِ چرک‌‌گرفته‌ خودمان را صیقل بدهیم. می‌رفتیم غبار دنیا که روی دل‌مان بسته بود، پاک کنیم.

نمی‌رفتیم؛ کشیده می‌شدیم.

یادم هست یک‌بار همسرم جلسه داشت. نمی‌توانست مرخصی بگیرد. به خودم آمدم، دیدم دو تا بچه‌‌ها را لباس پوشانده‌ام، سوار ماشین شده‌ایم و در راه مجلس روضه‌ایم. دلم بند نشده بود. اینکه با عشق می‌رفتیم یک نعمت بود. اینکه بچه‌‌ها دل‌شان لک می‌زد برای رفتن و بودن در حال و هوای روضه. تمام سال تا سوار ماشین می‌شدیم دل‌شان می‌خواست برایشان مداحی بگذاریم. مداحی برایشان مجموعه‌ای از شعر‌های غم‌انگیز نبود. یک‌جور عاشقی بود. چیزی که دوستش داشتند و این دوست داشتن مهم است. دوست داشتن، می‌تواند همه کار بکند. دست ما را یک‌وقت‌‌هایی بگیرد. یک‌جا‌هایی کمک کند پای‌مان نلغزد. کم‌کم بین همان شعر‌ها، برایشان از مفاهیم عاشورا می‌گفتیم و آنها با ذوق و شوق گوش می‌کردند.

امسال مجلس هر ساله‌ای که می‌رفتیم به‌خاطر کرونا تعطیل است. این شب‌‌ها گاهی یک مجلسی می‌رویم. یا نوحه‌ای می‌گذاریم و می‌نشینیم پایش، یا سخنرانی‌ای. گاهی من و پدرشان داستانی از کربلا برایشان تعریف می‌کنیم. فکر می‌کنم اگر به آن سال‌ها برگردم، نمی‌گذارم حتی یک روز، مجلس آقا رفتنم تعطیل شود. بچه‌‌ها را هم می‌برم حتی اگر 10 بار دستشویی‌شان بگیرد و لازم باشد با سختی ببرم و بیارم‌شان. اینها را آدم تا وقتی غرق در نعمت باشد، نمی‌فهمد. امسال که مجالس کمترند و شرایط رفتن سخت‌تر است، به اینها فکر می‌کنم. به اینکه ما مردم، چه گناه دسته‌جمعی‌ای مرتکب شده‌ایم که عذابش این است؟

امسال فهمیدم، این ما نبودیم که دست بچه‌‌ها را می‌گرفتیم می‌بردیم هیات. دست خود ما را هم می‌گرفتند می‌بردند. ما نبودیم که برایشان اشک می‌ریختیم، خودشان اشک را در چشمان ما می‌گذاشتند و اجازه می‌دادند برای محبت‌شان بچکد. خودشان راه را برایمان باز می‌کردند؛ همه‌چیز خودشان بودند.

امروز در یکی از خبرگزاری‌ها، عکس مجالس روضه را در کوچه‌‌ها و خیابان‌‌ها می‌دیدم. به نظرم رسید کرونا با تمام سختی‌هایش، با تمام غم و غصه‌هایش و عزیزانی که از ما گرفت، این مزیت را داشت که هیات‌ها، از داخل حسینیه‌‌ها و خانه‌ها، کشیده شد به کوچه‌‌ها و خیابان‌‌ها. بی‌جهت نیست که حاج‌قاسم گفته بود: «ما ملت امام حسینیم.» مردم ما یک سال تمام، روزشماری می‌کنند برای رسیدن این 10 روز عاشقی. معلوم است که حتی به قیمت زدن ماسک و ماندن زیر باران و نشستن در صف‌‌های منظم، این روز‌های عاشقی را از دست نمی‌دهند. معلوم است که مجالس روضه را به کوچه و خیابان می‌آورند و زیر آسمان خدا، به سر و سینه می‌کوبند، اما این حزن دلنشین و غم شیرین را به تمام خوشی‌‌های عالم نمی‌فروشند.

یک‌وقت‌‌هایی فکر می‌کنم امام حسین چقدر مهربان است که اجازه داده دوستش داشته باشم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟